Perusteluja teiltä, jotka TOSISSAAN on sitä mieltä, että pienen lapsen on parempi päivähoidossa kuin kotona!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti-ihminen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23965243]Tässä nyt nähdään miten vaikeata on käydä ns. "asiallista" keskustelua alle kolmevuotiaiden päiväkotihoidosta. Uskon että jokainen äiti sydämmessään tuntee ettei päiväkodin iso,lapsiryhma ja vaihtuvat aikuiset mitenkään voi olla yhtä hyvä vaihtoehto kuin koti äidin kanssa, kun ne omat pärjäämistaidot vielä niin tyystin puuttuvat lapselta. Tämä on varmasti syy miksi keskustelut aina tyssäävät ilmi riitaan.
Jokainen meistä haluaa varmasti olla hyvä äiti lapsellemme ja haluamme myös että se hoitomuoto jonka näemme omasta lähtökohdastamme parhaana mahdollisena, on lapsen näkökulmasta myös riittävän hyvä. Valitettavasti vanhemmilla ei kuitenkaan ole riittävästi ihan asiallista ja oikeata tietoa ensinnäkin siitä miten pitkä päivittäinen ero äidistä rasittaa lasta ja toiseksi siitä mitkä ovat päiväkotihoidon todelliset mahdollisuudet vastata alle kolmevuotiaiden kehitysvaihekohtaisiin tarpeisiin. Kun nämä asiat avattaisiin ja niistä riittävästi keskusteltaisiin niin myös vanhemmilla olisi paremmat eväät tehdä hoitovalinta ja päivähoito pystyisi selkeämmin tarjoamaan eri ikäisille riittävän hyvän tuen. Nyt ollaan tilanteessa jossa vain toivotaan ettäkaikki menisi hyvin.[/QUOTE]

Siksi meillä lapsi menikin pph:lle ei ollut iso lapsiryhmä, samat lapset 2-6 v. Eskarissa sama opettaja ja samat kolme lastenhoitajaa... satunnaisia harjoittelijoita. Eivät kaikki hoitopaikat ja päiväkodit ole samanalaisia. Kunnan teettämässä palautekyselyssä sekä lasten vanhemmat että päivähoidon työntekijät antoivat posittivista palautetta.

"... päiväkodin iso, lapsiryhma ja vaihtuvat aikuiset..."

Tämä mullekin tuli mieleen; että on jonkinlaista välttelyä jos ei vastaa kysymykseen vaan alkaa saivarrella sitä sun tätä. Keskustelut aina rönsyilevät sinne sun tänne, ja on ihan kiva että joku esittää suoren kysymyksen ja toivoo SIIHEN kysymykseen vastauksia. Ja minä en voi vastata, koska lapseni on hoidossa kotona 3-vuotiaaksi asti :D (Ehkä jopa pitempään)

Kiitos tästä, oma kynäni ei näin osuvasti omaa kantaani saa esiin, mutta tässä sitä mitä tarkoitan!

Omasta kokemuksesta täytyy sanoa, että omilta vanhemmilta oli todella loistava veto hankkia meille lapsille hoitaja. Hoitotäti oli nimittäin se hoivaava ja "äitimäinen", pullantuoksuinen hahmo, joka äitini ei koskaan ole ollut. Äiti on urananainen, eikä ole koskaan ollut kiinnostunut olemaan mikään kodin hengetär - kerran vuodessa hän väkipakolla leipoi pipareita, eikä siitä seurannut kuin hermojen menetystä.

Meillä oli kuitenkin aina joku, joka jaksoi kuunnella juttujamme, kuskasi harrastuksiin yms. Itse ajattelen, että äitini varmasti menetti tässä paljon, mutta me lapset olimme varmasti huomattavasti tyytyväisempiä lempeän hoitotädin, kuin kireän äidin hoivassa.

Olen siis sitä mieltä, että todella hienoa niille perheille, jossa äiti jaksaa katkeroitumatta pitää kotia pystyssä, ja nauttiikin siitä. Mutta en neuvoisi ketään pakottautumaan kotiäidiksi, se tuskin on lasten etu.

[QUOTE="vieras";23965243]Tässä nyt nähdään miten vaikeata on käydä ns. "asiallista" keskustelua alle kolmevuotiaiden päiväkotihoidosta. Uskon että jokainen äiti sydämmessään tuntee ettei päiväkodin iso,lapsiryhma ja vaihtuvat aikuiset mitenkään voi olla yhtä hyvä vaihtoehto kuin koti äidin kanssa, kun ne omat pärjäämistaidot vielä niin tyystin puuttuvat lapselta. Tämä on varmasti syy miksi keskustelut aina tyssäävät ilmi riitaan.
Jokainen meistä haluaa varmasti olla hyvä äiti lapsellemme ja haluamme myös että se hoitomuoto jonka näemme omasta lähtökohdastamme parhaana mahdollisena, on lapsen näkökulmasta myös riittävän hyvä. Valitettavasti vanhemmilla ei kuitenkaan ole riittävästi ihan asiallista ja oikeata tietoa ensinnäkin siitä miten pitkä päivittäinen ero äidistä rasittaa lasta ja toiseksi siitä mitkä ovat päiväkotihoidon todelliset mahdollisuudet vastata alle kolmevuotiaiden kehitysvaihekohtaisiin tarpeisiin. Kun nämä asiat avattaisiin ja niistä riittävästi keskusteltaisiin niin myös vanhemmilla olisi paremmat eväät tehdä hoitovalinta ja päivähoito pystyisi selkeämmin tarjoamaan eri ikäisille riittävän hyvän tuen. Nyt ollaan tilanteessa jossa vain toivotaan ettäkaikki menisi hyvin.[/QUOTE]

Totta tämä! Kiitos!

Ihan mielenkiinnosta ap, oletko sitä mieltä että näiden äitien ei tulisi hankkia lapsia ollenkaan jotka jo mahdollisesti raskaana ollessaan tietävät etteivät kotiäideiksi halua/kykene ja palaavat työelämään lapsen ollessa alle 3 v.?

[QUOTE="a.p";23965402]Totta tämä! Kiitos![/QUOTE]

Ei tainnut tämäkään kirjoittaja olla sitä mieltä, että pk on kotia parempi, mutta kun on aloittajan kanssa samaa mieltä, niin olipa mieleinen kirjoitus.... :) näinhän se menee.

Voi että mua henk.koht ärsyttää tälläiset ihmiset.. :D
Aivan selvästihän tässäkin nyt näkee mitä mieltä ap tästä aiheesta on, vaikkei sitä selvästi sanokkaan.
Hän ei halua keskustelua, hän haluaa vain kuulla miksi joku ei ole samaa mieltä kuin hän ja kun joku sen perustelee,hän tiivistää sen yhteen lauseeseen = sinulla(kaan) ei siis pää kestänyt lasten kanssaoloa.
Voi oikein kuvitella miten ap mielessään hykertelee että "Hahaa,näinhän se menee,kukaan täyspäinen ihminen ei mene töihin lapsen ollessa pieni. Ai että mä oon hyvä!" :D
Ja jos joku eriävän mielipiteen omaava poikkeaa sivuraiteille, se ei ole hyväksyttävää, huspois tästä keskustelusta!
Muttakun joku samoin ajatteleva eksyy sivuraiteille taputetaan päähän,kiitellään ja myhäillään tyytyväisinä. :D

[QUOTE="vieras";23965445]Ihan mielenkiinnosta ap, oletko sitä mieltä että näiden äitien ei tulisi hankkia lapsia ollenkaan jotka jo mahdollisesti raskaana ollessaan tietävät etteivät kotiäideiksi halua/kykene ja palaavat työelämään lapsen ollessa alle 3 v.?[/QUOTE]

Olisikohan kuitenkin niin että meitä on äitejä niin moneen lähtöön ja koemme lapsen hoivan eri tavoin riippuen omista kokemuksistamme lapsuudessamme. Riippumatta tästä haluamme parasta lapsillemme ja oikeanlaisen lastenhoitoavun kanssa pystymme kaikki kokemaan itsemme hyviksi vanhemmiksi ja nauttia lapsistamme, siis kyse on juuri oikeanlaisesta tuesta jos emme syystä tai toisesta taaperoitamme itse hoida. Sen minkä tiedämme aivan varmasti on että kaikki taaperot ovat avuttomia ja kaikilla on samat ikävaihekohtaiset tarpeet, ja nämä tosiasiat eivät muutu miksikään vanhempien tarpeiden mukaan. Siis taaperoille ja heidän vanhemmilleen tulee yhteiskunnan taholta tarjota päivähoitomahdollisuuksia jotka kunnioittavat ja huomioivat nämä tarpeet. Valitettavasti nykysysteemissä tämä harvoin toteutuu ja siksi varmaan myös nämä loputtomat riitelyt netissä.

No kyllähän niitä keissejä on. Ikävä kyllä on perheitä ja 'vanhempia', joiden lasten on parempi olla missä tahansa muualla kuin kotona niiden sekopäiden armoilla, jotka ovat vanhemmikseen osuneet.

Sitten on nämä rahasyyt. Joissakin tapauksissa varmaan on kivempaa että lasten vanhemmat menee töihin ja pystyy maksamaan laskut.

Siinä mun näkemyksen mukaan ne keissit joissa päiväkoti on kotihoitoa parempi.

itse oon vielä 2v lapsen kanssa kotona ja toivon että taloudellinen tilanne sallii olla siihen 3v asti.tai ainakin vielä vähän aikaa.silti oo n sitä mieltä että päiväkodissa lapsi saa virikkeitä,paljon mukavaa hauskaa seuraa,leikkejä,pelejä,jänniä retkiä ja mukavaa tekemistä,joita kotona ei aina pystytä tekemään kun on arjen pyöritys samalla siinä mukana.se omanikäinen seura ja paljon sosiaalisia tilanteita ym.on hyväksi.

minua on hoidettu kotona ihan kouluikään asti ja itsestäni ainakin tuli niin ujo ja epävarma,johtui tietty paljon muistakin asioista.3v asti on minusta ihan hyvä olla kotona jos pystyy,mutta on kyllä hankittava sitä seuraa lapsille sitten leikkipuistoista ym.

No kyllähän niitä keissejä on. Ikävä kyllä on perheitä ja 'vanhempia', joiden lasten on parempi olla missä tahansa muualla kuin kotona niiden sekopäiden armoilla, jotka ovat vanhemmikseen osuneet.

Sitten on nämä rahasyyt. Joissakin tapauksissa varmaan on kivempaa että lasten vanhemmat menee töihin ja pystyy maksamaan laskut.

Siinä mun näkemyksen mukaan ne keissit joissa päiväkoti on kotihoitoa parempi.

Mites masennus, lukeutuu sitä sairastava automaattisesti sekopääksi ja huonoksi vanhemmaksi?
Kovin on kapoinen ajatusmaailma sinulla.

Pitää varmaan täsmentää, että vaikka mun "pää ei kestänytkään kotona oloa" (ts. aloin neljän vuoden jälkeen kaipaamaan jo jotain haastavampaakin tekemistä kuin pelkkää äitinä oloa) niin en siltikään ole sitä mieltä että mun lasten olisi ollut parempi päiväkodissa kuin kotona.

Ehei. Lapsilla oli ja on hyvä koti ja hyvät vanhemmat. Kotona on aina ollut hyvä olla, mutta se että heillä oli hyvä olla myös päiväkodissa ei mitenkään ollut pois mistään, päinvastoin se toi positiivista lisää kaikkien meidän elämään.

Ollaan siitä onnekkaita, että lastemme ei ole koskaan tarvinnut olla hoidossa 5 päivää viikossa 10 h kerrallaan, vaan ollaan kyetty antamaan heille lyhkäisiä/kohtuullisia hoitopäiviä ja arkivapaita. Nyt sekä minä että mies tehdään täyttä työviikkoa, mutta poikamme (perheen ainoa päiväkoti-ikäinen tytön ollessa jo koululainen) on silti 2 viikon aikana hoidossa vain yhden kokonaisen hoitopäivän ja 3 puolikasta päivää, eli kahteen viikkoon mahtuu vanhempien työssäkäynnistä huolimatta 6 vapaapäivää, 3 puolikasta vapaapäivää plus viikonloput.

Onnekas olen myös siinä mielessä, että kotiäitiys ei ole ollut mulle pakkovalinta vaan vapaaehtoinen valinta, ja kun kotonaolo alkoi riittää niin olen pystynyt sekä jatkamaan lasten kanssa kotona oloa että tekemään aivan jotain muuta. Ei se ainakaan mulle ole ollut joko-tai vaan olen voinut valita sekä-että. Lapsille sekä kotihoitoa että päivähoitoa, kumpaakin sopivassa suhteessa :)

Ja juuri se on meille kaikille, koko perheelle, täydellisin ratkaisu.

Mitäs näin äkkiseltään tulisi mieleen on:

- vanhemmat on juoppoja/narkkareita tai muuten kykenemättömiä hoitamaan lastaan asiallisesti

-ilman molempien vanhempien työssäkäyntiä perheen talous olisi huono ja jouduttaisiin sossun asiakkaiksi, ulosottoon yms.

-äidin tai isän "pää ei kestä" kunten ap niin kauniisti asian ilmaisi ;) kotona montaa vuotta.

Sitten ihan loppukommenttina että kaikissa päiväkodeissakaan ei vaihdu hoitajat eikä edes lapset koko ajan. Meidän pk:ssa on ollut monet hoitajat yli 20 vuotta. Tämän kahden vuoden aikana on kerran vaihtunut hoitaja, se oli kun vakituinen lto palasi perhevapailta töihin ja sijainen siirtyi toiseen päiväkotiin. On sitten joskus ollut jotain opiskelijoita ja (sairas)lomasijaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja mt-työtä tekevä;23965663:
Mites masennus, lukeutuu sitä sairastava automaattisesti sekopääksi ja huonoksi vanhemmaksi?
Kovin on kapoinen ajatusmaailma sinulla.

Sinä kysyt ja tunnut sitten vastaavan mun puolesta ja vedät sitten siitä omasta kyhäelmästäsi johtopäätöksiä?

Vaihda alaa.

[QUOTE="vieras";23965445]Ihan mielenkiinnosta ap, oletko sitä mieltä että näiden äitien ei tulisi hankkia lapsia ollenkaan jotka jo mahdollisesti raskaana ollessaan tietävät etteivät kotiäideiksi halua/kykene ja palaavat työelämään lapsen ollessa alle 3 v.?[/QUOTE]

En ole sitä mieltä.

[QUOTE="vieras";23965557]Voi että mua henk.koht ärsyttää tälläiset ihmiset.. :D
Aivan selvästihän tässäkin nyt näkee mitä mieltä ap tästä aiheesta on, vaikkei sitä selvästi sanokkaan.
Hän ei halua keskustelua, hän haluaa vain kuulla miksi joku ei ole samaa mieltä kuin hän ja kun joku sen perustelee,hän tiivistää sen yhteen lauseeseen = sinulla(kaan) ei siis pää kestänyt lasten kanssaoloa.
Voi oikein kuvitella miten ap mielessään hykertelee että "Hahaa,näinhän se menee,kukaan täyspäinen ihminen ei mene töihin lapsen ollessa pieni. Ai että mä oon hyvä!" :D
Ja jos joku eriävän mielipiteen omaava poikkeaa sivuraiteille, se ei ole hyväksyttävää, huspois tästä keskustelusta!
Muttakun joku samoin ajatteleva eksyy sivuraiteille taputetaan päähän,kiitellään ja myhäillään tyytyväisinä. :D[/QUOTE]

Haluan kuulla selkeitä perusteluja, miksi päiväkoti on kotihoitoa parempi ratkaisu, ihan henk. kohtaisesti sellaisilta jotka ovat pienet lapset päivähoitoon laittaneet. :)
En halua tähän isompaa keskustelua asian vierestä! Selkeitä vastauksia vain!
Kaikkea hyvää sinulle :)

Mitäs näin äkkiseltään tulisi mieleen on:

- vanhemmat on juoppoja/narkkareita tai muuten kykenemättömiä hoitamaan lastaan asiallisesti

-ilman molempien vanhempien työssäkäyntiä perheen talous olisi huono ja jouduttaisiin sossun asiakkaiksi, ulosottoon yms.

-äidin tai isän "pää ei kestä" kunten ap niin kauniisti asian ilmaisi ;) kotona montaa vuotta.

Sitten ihan loppukommenttina että kaikissa päiväkodeissakaan ei vaihdu hoitajat eikä edes lapset koko ajan. Meidän pk:ssa on ollut monet hoitajat yli 20 vuotta. Tämän kahden vuoden aikana on kerran vaihtunut hoitaja, se oli kun vakituinen lto palasi perhevapailta töihin ja sijainen siirtyi toiseen päiväkotiin. On sitten joskus ollut jotain opiskelijoita ja (sairas)lomasijaisia.

Kiitos tästä!

Ps. Tuon yhden lauseen toistin, eli ihan erään vastaajan omasta suusta sanottua :) ei minun omasta kynästäni alunperin :)

Ihan mielenkiintoisia vastauksia, aika yllättäviäkin kyllä, kun katsoo niitä syitä mitä monella on kerrottavana.
Raha-syyt on kyllä sellaisia jotka ymmärrän.
Harmillisen usea vie pikkuisen päiväkotiin jotta saa itse elämälle muuta sisältöä!
Voi kun malttaisitte odottaa edes siihen 2 ikävuoteen! :)

Mutta toivon että kaikki ajattelee edes vähäsen sen oman pienen lapsen tunteita ja etua.

Ja hei, tämä on vain minun mielipiteeni josta ei tarvitse loukkaantua kenenkään, lapsien parastahan kaikki äidit haluaa eikö vain? :)

Nyt vaikenen ja saatte jatkaa sitä keskustelua..vaikka siitä asian vierestä... ;)

No parempihan noiden on päiväkodissa olla, kun ei nuo vajaa 4-vuotias ja 1,5-vuotias oikein keskenäänkään osaa kotona ruokaa laittaa, siivota ja pestä pyykkiä ym. päivän aikana kun isi on töissä ja äiti yliopistolla.

No monet ei katso rahasyitä "riittävän" hyviksi syiksi. Aina kun kuulemma voi pihistellä, ja mitäs sitä sitten kakaroita vääntämään ellei kerran ole varaa... ;) Toiset ei myöskään tajua että pelkkä lisääntymiskyky ei tee ihmisestä automaattisesti huolehtivaa vanhempaa.

Oikeastaaan on hyvin surullista kuinka kapeakatseisia monet ihmiset ovat. Sallittakoon nyt esimerkkinä myös ap, joka ei tajua että aina koti ei ole paras paikka lapselle. Eikä äiti paras ihminen. Joskus -niin traagista kuin se onkin- lapsen ei pitäisi joutua olemaan missään tekemisissä niiden ihmisten kanssa jotka ovat hänet tähän maailmaan saattaneet.

No monet ei katso rahasyitä "riittävän" hyviksi syiksi. Aina kun kuulemma voi pihistellä, ja mitäs sitä sitten kakaroita vääntämään ellei kerran ole varaa... ;) Toiset ei myöskään tajua että pelkkä lisääntymiskyky ei tee ihmisestä automaattisesti huolehtivaa vanhempaa.

Oikeastaaan on hyvin surullista kuinka kapeakatseisia monet ihmiset ovat. Sallittakoon nyt esimerkkinä myös ap, joka ei tajua että aina koti ei ole paras paikka lapselle. Eikä äiti paras ihminen. Joskus -niin traagista kuin se onkin- lapsen ei pitäisi joutua olemaan missään tekemisissä niiden ihmisten kanssa jotka ovat hänet tähän maailmaan saattaneet.

Jos koti ja omat vanhemmat ei ole lapselle parasta, niin siinä tilanteessa ei enää pelkkä päivähoito tule kysymykseen.
Ja ennemmin se lapsi sen läsnä olevan vanhemman valitsee kuin uuden omakotitalon ja auton joiden vuoksi iso osa joutuu menemään töihin lapsen ollessa alle 2-vuotias.

[QUOTE="Tiina";23966267]Jos koti ja omat vanhemmat ei ole lapselle parasta, niin siinä tilanteessa ei enää pelkkä päivähoito tule kysymykseen.
Ja ennemmin se lapsi sen läsnä olevan vanhemman valitsee kuin uuden omakotitalon ja auton joiden vuoksi iso osa joutuu menemään töihin lapsen ollessa alle 2-vuotias.[/QUOTE]

Usein päivähoito on näitä avohuollon tukitoimia joita yritetään ettei tulisi huostaanottoja sun muita.

Lapsi ei varmaan haluakaan autoa tai omakotitaloa. Aikuiset sen valitsevat. Niinkuin mun maanviljelijäkaverini, se ei voi oikein asua muualla kuin siellä tiluksien lähellä. Maata on viljeltävä ja elikot hoidettava vaikka olisi kymmenen lasta. Ja ilman kahta autoa elo on mahdotonta siellä. Oletko sitäpaitsi tullut ajatelleeksi että rahat voi olla jollain tiukilla ihan kerrostalokaksiossa vuokralla asuessa? Vieläpä ilman autoa.

Useimmille tekisi valtavan hyvää laajentaa ajatuksiaan niitten omien pikku ympyröitten ulkopuolellekin.

Usein päivähoito on näitä avohuollon tukitoimia joita yritetään ettei tulisi huostaanottoja sun muita.

Lapsi ei varmaan haluakaan autoa tai omakotitaloa. Aikuiset sen valitsevat. Niinkuin mun maanviljelijäkaverini, se ei voi oikein asua muualla kuin siellä tiluksien lähellä. Maata on viljeltävä ja elikot hoidettava vaikka olisi kymmenen lasta. Ja ilman kahta autoa elo on mahdotonta siellä. Oletko sitäpaitsi tullut ajatelleeksi että rahat voi olla jollain tiukilla ihan kerrostalokaksiossa vuokralla asuessa? Vieläpä ilman autoa.

Useimmille tekisi valtavan hyvää laajentaa ajatuksiaan niitten omien pikku ympyröitten ulkopuolellekin.

näin sitä päivähoitoa vaan puolustellaan....

Yhteistyössä