Perusteluja teiltä, jotka TOSISSAAN on sitä mieltä, että pienen lapsen on parempi päivähoidossa kuin kotona!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti-ihminen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti-ihminen"

Vieras
Monen monessa ketjussa on tullut paljon vastaan äitejä jotka puolustelee sitä kun on laitettu pieni lapsi hoitoon. Ja samalla nälvitään äitejä jotka haluavat hoitaa pienet lapset kotona (puhutaan nyt noin alle 2v lapsista).

Sinä joka puolustelet hoitoa ja haukut kotiäitejä, kerro se syy, miksi on mielestäsi parempi lapselle laittaa päiväkotiin?

Mä en väitä, että se sen parempi (normitilanteessa) olisi. Mutta en myöskään suostu uskomaan, että päiväkotihoito noin yleisesti ottaen (taas normitilanteessa) myöskään aiheuttaisi niin vakavia traumoja ja olisi aina ja aukottomasti niin uskomattoman huono vaihtoehto, kuin mitä tälläkin palstalla (useimmiten koti)äidit jaksavat messuta.

• Tykkää
Reactions: suurenmoinenelämä
[QUOTE="äiti-ihminen";23964630]Monen monessa ketjussa on tullut paljon vastaan äitejä jotka puolustelee sitä kun on laitettu pieni lapsi hoitoon. Ja samalla nälvitään äitejä jotka haluavat hoitaa pienet lapset kotona (puhutaan nyt noin alle 2v lapsista).

Sinä joka puolustelet hoitoa ja haukut kotiäitejä, kerro se syy, miksi on mielestäsi parempi lapselle laittaa päiväkotiin?[/QUOTE]

Minulla ei pää kestänyt kotona, masennuin ja ahdistuin.
Paranin kun pääsin töihin ja opiskelemaan, lapsi meni päiväkotiin 1,5-vuotiaana.
Joten minun tilanteessani lapsen oli parempi päiväkodissa, kyllä.

Oikeestikko joku voi ees ajatella noin et päiväkodissa olis parempi kuin kotona? Höpönlöpö, pieni lapsi tarvii äitiä tai isää tai vaikka mummoa hoitajana mut ei vielä "laitoshoitoa", mitä isommaksi lapsi kasvaa niin virikkeet ja kerhot/päiväkodit tarvittaessa tarpeellisia mut tottakait kodin pitäis olla se paras ja tärkein paikka.

Usein jyrkät asenteet kertovat siitä, että on omakohtaista kokemusta vain yhdestä vaihtoehdosta. Me olemme toimineet kaikkien lasten kanssa hieman eri tavoin, yksi meni hoitoon pienenä, yksi isompana, yksi ei ollut päivähoidossa kuin hetken ennen eskaria. Kaikki lapset ovat hyviksi kasvaneet. Meillä on päivähoidosta enimmäkseen vain myönteistä sanottavaa, mutta toki on myös ihanaa, jos lapsi voi pienenä enimmäkseen kasvaa kaikessa rauhassa omassa kodissaan, jos lasta hoitava aikuinenkin nauttii kotonaolosta.

Sellaisia kotiäitejä, jotka omaa asemaansa pönkittääkseen haukuvat työssäkäyviä äitejä lapsensa hylkääjiksi voi haukkua ihan vapaasti... hau, hau :D

*se että joku toinen tekee toisin kuin itse tekee, ei aina tarkoita sitä, että se toinen tekee väärin*

Me on varmaan luettu ihan eri ketjuja... Mun mielestä enimmäkseen menee just toisin päin eli kotiäidit mollaavat lapsensa hylkääviä "uraäitejä" oikein kuorossa. Mä vaan en jaksa ymmärtää miksi ketään kiinnostaa toisten lastenhoitokuviot niin paljon että tarvii vetää palkokasveja sieraimeen. Kai joillain on vaan niin kova tarve todistella itselleen oman toimintatapansa ylivertaisuutta ettei voi ymmärtää että ihmisiä on erilaisia ja heillä on myös erilaisia elämäntilanteita.

• Tykkää
Reactions: susssu
Mä en väitä, että se sen parempi (normitilanteessa) olisi. Mutta en myöskään suostu uskomaan, että päiväkotihoito noin yleisesti ottaen (taas normitilanteessa) myöskään aiheuttaisi niin vakavia traumoja ja olisi aina ja aukottomasti niin uskomattoman huono vaihtoehto, kuin mitä tälläkin palstalla (useimmiten koti)äidit jaksavat messuta.

Kysyin kommentteja vanhemmilta, joiden mielestä päiväkoti ON PAREMPI kuin kotihoito. Huom.

Sä kerroit jo mun mielipiteeni, joten mun täytyy sanoa vaan että peesi.

Huom. vaan. Tähän ketjuun on vastannut ehkä yksi ihminen, joka koki, että hänen tilanteessaan päivähoito oli parempi ratkaisu.
Niin, mutta moni ketjun avaaja luo mielessään näkemyksen siitä, millaiseksi kehkeytyy itseavattu ketju... En olisi uskaltanut vastata tähän ketjuun lainkaan, mutta kun täällä ON JO vääntö ohi aiheen, päätin sohaista. :saint:

[QUOTE="vieras";23964730]Sellaisia kotiäitejä, jotka omaa asemaansa pönkittääkseen haukuvat työssäkäyviä äitejä lapsensa hylkääjiksi voi haukkua ihan vapaasti... hau, hau :D

*se että joku toinen tekee toisin kuin itse tekee, ei aina tarkoita sitä, että se toinen tekee väärin*[/QUOTE]

Ei tässä ihmetellä sitä kuka tekee väärin ja kuka oikein, minua kiinnostaa perustelut töihin kiirehtiviltä vanhemmilta, jotka puolustelee kovaan ääneen päivähoitoa, MIKSI se on parempi kuin koti LAPSELLE?
En ole oikein yhtään sellaista vastausta saanut vielä, vaikka lähes jokaisessa ketjussa jossa asia otetaan puheeksi, mollataan kotiäitejä (laiskat, työnvieroksujat, perse homeessa makaajat, yhteiskunnan loiset yms..).

Joten perusteluja odottelen vielä!

Hyss. Ei me saada kommentoida tähän ketjuun, kai sekin jo selvis sulle? ;)

Juu, mutten välitä ;)

En oo myöskään huomannut varmaan yhdessäkään ketjussa väitteitä siitä, että päiväkoti on ehdottomasti parempi kuin koti. Olen vaan nähnyt vanhempia, jotka perustelevat miksi heidän perheelleen paras ratkaisu on ollut jokin muu kuin kotihoito.

En ole kotiäitejä nälvinyt ja haaveena olisi kotihoitaa tämä kolmonen sinne 3v ikään asti (tosin en kotiäitinä saa koko tuota aikaa olla koska mieskin haluaa olla koti-isänä aikansa). Mutta siis nuo vanhemmat lapset on meillä laitettu päiväkotiin alle 2v ikäisinä kumpikin ilman taloudellista pakkoa, eli käytännössä siksi että koimme heille päivähoidon kotihoitoa paremmaksi.

Esikoisella syyt oli kuntouttavat (down, myöhemmin sai myös autismidiagnoosin). Kakkosen kohdalla olin huolissani lapsen motorisesta kehityksestä ja muutenkin oli sellainen outo tunne ettei kaikki ole ihan ok ja toivoin päiväkodin nopeuttavan kehitystä ja selkiyttävän asioita (lapsi todettiin myöhemmin autistiseksi).

Kolmosen kohdalla toivon että kaikki menisi niin onnekkaasti että koti olisi ensimmäisten elinvuosien ajan se paras hoitopaikka. Jos alkaa näyttää huolestuttavalta olen kyllä valmis noin omiin vaistoihini luottaen laittamaan hänet hoitoon jo 1,5v iässä.

Itselle päiväkoti oli ainoa vaihtoehto, ei tullut edes mieleen jäädä lapsen kanssa kotiin kun lapsi täytti 1 v. Mielenkiintoinen työ odotti ja raha tuli tarpeen.

Kiitos vastauksesta!

Eli SINULLE päiväkoti oli ainoa vaihtoehto, miten ajattelet asiaa lapsen kannalta katsottuna,oliko hänelle parempi vaihtoehto tämä? (ihan asiallisella linjalla pysytään ja mielenkiinnosta kysyn,älä turhaan vedä hernettä nenään vaikka kysyn).

[QUOTE="a.p";23964791]Ei tässä ihmetellä sitä kuka tekee väärin ja kuka oikein, minua kiinnostaa perustelut töihin kiirehtiviltä vanhemmilta, jotka puolustelee kovaan ääneen päivähoitoa, MIKSI se on parempi kuin koti LAPSELLE?
En ole oikein yhtään sellaista vastausta saanut vielä, vaikka lähes jokaisessa ketjussa jossa asia otetaan puheeksi, mollataan kotiäitejä (laiskat, työnvieroksujat, perse homeessa makaajat, yhteiskunnan loiset yms..).

Joten perusteluja odottelen vielä![/QUOTE]

Kenelle sitä pitää perustella ja miksi? Niillekö jotka sanoivat että miksi hylkäät lapsesi?

Omassa tuttavapiirissäni pisimpään kotona ovat viihtyneet ne äidit, joilla ei ole työpaikkaa odottamassa ollenkaan. Työpaikan omaavat äidit ovat lähteneet töihin lapsen ollessa noin 10 kk - 2 v. Usein isät ovat olleet jonkin aikaa lasta hoitamassa, kuten esim. meillä 5 kk.

Vasta tällä palstalla olen törmännyt tähän vaahtoamiseen lapsen hylkäämisestä ja missä on lapsen PARAS paikka jne...

[QUOTE="a.p";23964791]Ei tässä ihmetellä sitä kuka tekee väärin ja kuka oikein, minua kiinnostaa perustelut töihin kiirehtiviltä vanhemmilta, jotka puolustelee kovaan ääneen päivähoitoa, MIKSI se on parempi kuin koti LAPSELLE?

Joten perusteluja odottelen vielä![/QUOTE]

Miksi minun perusteluni ei kelvannut? :D
Olen siis tuo joka kertoi laittaneensa lapsen 1,5-vuotiaana päivähoitoon.
Olen kyllä puolustanutkin kovaan ääneen päivähoitoa ja ihan rehellisesti sitä mieltä että se on parempi paikka lapselle MINUN tilanteessani.

Vai saako tähän vastata vain sellaiset putkinäköiset ihmiset jotka pitävät päivähoitoa kaikkien ihmisen kohdalla ainoana oikeana, parempana ratkaisuna(tai toisinpäin kotihoidon kanssa, kuten sinä taidat ajatella)?
Luulen että sellaiset ihmiset ovat melko harvassa(onneksi), vaikka tätä palstaa lukiessa usko vähän horjuukin kun lukee joitakin kotiäitien paasauksia..

En ole kotiäitejä nälvinyt ja haaveena olisi kotihoitaa tämä kolmonen sinne 3v ikään asti (tosin en kotiäitinä saa koko tuota aikaa olla koska mieskin haluaa olla koti-isänä aikansa). Mutta siis nuo vanhemmat lapset on meillä laitettu päiväkotiin alle 2v ikäisinä kumpikin ilman taloudellista pakkoa, eli käytännössä siksi että koimme heille päivähoidon kotihoitoa paremmaksi.

Esikoisella syyt oli kuntouttavat (down, myöhemmin sai myös autismidiagnoosin). Kakkosen kohdalla olin huolissani lapsen motorisesta kehityksestä ja muutenkin oli sellainen outo tunne ettei kaikki ole ihan ok ja toivoin päiväkodin nopeuttavan kehitystä ja selkiyttävän asioita (lapsi todettiin myöhemmin autistiseksi).

Kolmosen kohdalla toivon että kaikki menisi niin onnekkaasti että koti olisi ensimmäisten elinvuosien ajan se paras hoitopaikka. Jos alkaa näyttää huolestuttavalta olen kyllä valmis noin omiin vaistoihini luottaen laittamaan hänet hoitoon jo 1,5v iässä.

Kiitos vastauksestasi!

[QUOTE="a.p";23964816]Tätä mä tarkoitin. Tämä aihe tekee äideistä todella ihmeellisiä.
Mollaus jatkukoon.[/QUOTE]

Ketäs mä olen mollannut? Mä lähinnä ihmettelen, että joku avaa ketjun tällaiselle julkiselle foorumille ja on sitten kuitenkin niin suppea, että ei "salli" ketjussaan vastauksia, jotka ei miellytä, tai minkäänlaista ohi aiheen keskustelemista. Kun sitä se nyt vaan on.

Toisekseen mä en ole nähnyt täällä varmaan ikinä kommenttia, jossa yksiselitteisesti joku olisi sitä mieltä, että päiväkoti on kotihoitoa parempi ratkaisu.
Sen sijaan niitä kommentteja on paljon, jossa joku kotiäiti lyttää, mollaa, haukkuu pystyyn ja huonoksi äidiksi sellaisen, joka on lapsensa vienyt sinne päiväkotiin. (Jos se oikeasti olisi jotenkin vaarallinen riskivaihtoehto, niin päiväkotitoiminta tuskin olisi laillistakaan... :whistle: )

Ja kotiäitejä olen nähnyt haukuttavan korkeintaan tästä ajatusmaailman kapeudesta ja mustavalkoisuudesta. Ja kyllä, myönnän: Siihen olen saattanut itsekin sortua. Vielä silloinkin, kun olin kotiäiti.
Koska mä en vaan kertakaikkiaan ymmärrä, miksi joku kokee oikeudekseen ja tarvetta latistaa maanrakoon jonkun täysin tuntemattoman ihmisen ratkaisut tietämättä faktoja yhtään sen enempää, kuin että lapsi on päiväkodissa.

Viimeksi muokattu:
Ketäs mä olen mollannut? Mä lähinnä ihmettelen, että joku avaa ketjun tällaiselle julkiselle foorumille ja on sitten kuitenkin niin suppea, että ei "salli" ketjussaan vastauksia, jotka ei miellytä, tai minkäänlaista ohi aiheen keskustelemista. Kun sitä se nyt vaan on.

Haluan tähän ketjuun vain vastauksia alkuperäiseen kysymykseeni! Miksi siis pitää puhua ohi aiheen? Kysymyksen välttelyä? Haluan suoria vastauksia, ja niitä muutaman jo saanutkin ja kiitos niistä näkökulmista!

Yhteistyössä