Perustelkaa MIKSI pneumokokkirokote on muka niin huono ja tarpeeton?

  • Viestiketjun aloittaja niin?
  • Ensimmäinen viesti
"jaaha"
En tiedä, onko huono ja tarpeeton, mutta meillä eniten sairastanut tämä pneumokkki rokotettu lapsi. Paha korvakierre, piti putkittaa, lisäksi kertaalleen yleisinfektio, jonka vuoksi 5vrk sairaalassa tiputuksessa. Tämä kaikki ennen 2v. Muilla muksuilla ei vastaavaa. Eikö rokotteen pitänyt just vähentää näitä. Eli vähän varauksella suhtaudun ja urputin kyllä terkallekin:)
 
"vieras"
Meillä lapsella se vanha rokote, joka piri itse kustantaa. Ei korvatulehduksia ja vain muutama pieni kuume/flunssa 4 ensimmäisen vuoden aikan. Joten jos rokote on tämän tehnyt, suosittelen :)
 
Meillä pneumokokkirokotettu lapsi sairasti ekan korvatulehduksen ennen kuin sai ko. rokotteen ensiannoksen ja seuraavan vasta lähellä 4-vuotispäiväänsä. On ollut allerginen ja infektioastmalapsi kuten isommatkin sisaruksensa, joten voin vain kuvitella, kuinka monelta ab-kuurilta on säästytty kun joka flunssa ei ole mennyt korviin. Vertauskohteina kaksi vanhempaa sisarusta. Tämä puheenvuoro nyt tosin ei tainnut vastata kysyjän toiveeseen...

Kyllähän niitä muitakin bakteereja on, kuin vain pneumokokki, ja niiltä ei tämä rokote suojaa.
 
Viimeksi muokattu:
"a p"
No juu. Mä oon vähän ihmeissäni kun olen kuullut tästä rokotteesta niin paljon huonoa. Mulla esikoisella on ollu infektioastma, joka muuttunut nyttemmin astmaksi, korvakierre->liimakorva->putkitus ja ylähengitystieinfektioita koko 5 -vuotisen elämänsä aikana vähintään kerran kuukaudessa. Hänellä ei siis tuota rokotetta ole ollut.

Nyt tämä vauva on sairastanut 3kk ikään mennessä jo 2 pitkää nuhaa.

Kai näillä spekseillä ja taustoilla kannattais tuo rokote kuopukselle ottaa?
 
sh
[QUOTE="jaaha";27796266]En tiedä, onko huono ja tarpeeton, mutta meillä eniten sairastanut tämä pneumokkki rokotettu lapsi. Paha korvakierre, piti putkittaa, lisäksi kertaalleen yleisinfektio, jonka vuoksi 5vrk sairaalassa tiputuksessa. Tämä kaikki ennen 2v. Muilla muksuilla ei vastaavaa. Eikö rokotteen pitänyt just vähentää näitä. Eli vähän varauksella suhtaudun ja urputin kyllä terkallekin:)[/QUOTE]

Se rokote suojaa nimen omaan PEUMOKOKIN aiheuttamilta infektioilta (osa korvatulehduksista, suurin osa keuhkokuumeista, sepsiksistä jne). Ei se rokote poissulje sitä, etteikö minkään muun bakteerin aiheuttamaa korvatulehdusta tai infektiota voisi saada :headwall: ihan sama kuin olettaisi, että jos lapsi saa MPR-rokotteen, niin hän ei voisi saada mitään rokkoa...

"Pneumokokki ( Streptococcus pneumoniae) on merkittävin vakavien, invasiivisten bakteeri-infektioiden (bakteremia, aivokalvontulehdus) aiheuttaja Suomessa. Se on myös tavallisin keuhkokuumetta, poskiontelontulehdusta ja pikkulasten välikorvantulehduksia aiheuttava bakteeri. Pneumokokkeja tunnetaan yli 90 erilaista serotyyppiä. Näistä tavallisimpia vastaan on kehitetty rokotteita, joilla saadaan suojaa useampaa eri kantaa vastaan. Aiemmin sairastettu pneumokokkitauti antaa suojan vain taudin aiheuttanutta serotyyppiä vastaan.

Pneumokokin aiheuttamia viljelyllä varmistettuja vakavia infektioita raportoidaan tartuntatautirekisteriin vuosittain 550–800. Määrä on lisääntynyt tasaisesti viime vuosikymmenen aikana, mihin on voinut vaikuttaa myös lisääntynyt veriviljelyiden otto. Alle 5-vuotiaiden tapauksista 5-10 % on aivokalvontulehduksia. Vakavien pneumokokkitautien ilmaantuvuus on suurin pienillä lapsilla ja vanhuksilla. Alle viisivuotiailla lapsilla pneumokokin aiheuttamia vakavia infektioita raportoidaan vuosittain noin 100. Pneumokokkibakteremioiden todellinen määrä lapsilla on todennäköisesti huomattavasti suurempi. Noin kolmasosa kaikista vakavista taudeista todetaan yli 65-vuotiailla ja noin puolet työikäisillä aikuisilla. (Kuva 14. ).

Pneumokokin aiheuttaman veriviljelynegatiivisen keuhkokuumeen ilmaantuvuuden tarkkaa määrittämistä vaikeuttaa diagnostisten menetelmien puuttuminen. Suomalaisessa väestöpohjaisessa aineistossa pneumokokkikeuhkokuumeiden vuosittainen ilmaantuvuus alle 5-vuotiailla oli 8,6 tapausta 1 000:ta lasta kohden, noin 2 500 keuhkokuumetta vuosittain. Puolet lapsista joutui sairaalahoitoon. Väestöpohjaisten tutkimusten perusteella pneumokokki aiheuttaa maassamme vuosittain 15 000–25 000 aikuisten keuhkokuumetta.

Pneumokokin aiheuttamat keuhkokuumeet ja yleisinfektiot ovat influenssan ohella rikkaiden maiden tärkein kuolemaan johtava infektiotauti: 10–20 % aikuispotilaista kuolee näihin tauteihin. Lähes kaikki kuolemaan johtavat pneumokokkitaudit todetaan vanhuksilla ja niillä työikäisillä, joilla on altistava perussairaus. Muutoin terveillä työikäisillä suurin yksittäinen pneumokokkitaudin riskitekijä on tupakointi. Lasten menehtyminen vakavaan infektioon on harvinaista, mutta pneumokokkimeningiitti aiheuttaa asianmukaisesta hoidosta huolimatta haitallisen kuulovaurion noin kolmannekselle tautiin sairastuneista.

Kahden ensimmäisen elinvuotensa aikana noin 70 % lapsista sairastaa ainakin yhden välikorvantulehduksen ja noin 20 % lapsista sairastaa yli kolme tulehdusta. Alle kaksivuotiaiden lasten arvioidaan sairastavan 130 000 välikorvantulehdusta vuodessa, ja näistä 25–50 % on pneumokokin aiheuttamia. Lisätietoa pneumokokin aiheuttamasta tautitaakasta maassamme on löydettävissä pneumokokkityöryhmän raportista."

Lähde: rokottajan käsikirja
 
  • Tykkää
Reactions: Namppis88
"jaaha"
Tiedän sh sen, en viitsi lainata sun megalinkkiä. Kummastelen vaan, että ne kaikki tulehdukset, olkoot ne minkä aiheuttamia tahansa, ovat kasautuneet juuri tälle rokotetulle lapselle.
 
Mä taas liputan ton rokotteen puolesta. Mulla 08 syntynyt tyttö. Jouduin siis itse kustanmaan rokotteen. Meillä sitkeitä korvatulehduksia,infektio astma,jatkuviä ylähengitysoireista. Oli jatkuvasti kuumeessa,lista loputon.
Mun oma hoitava lääkäri antoi sen mulle ja kehoitti ottamaan tytölle. Minähän otin. Meillä ei olla oltu kuumeesa ainakaan vuoteen. Pari nuhaa ja yskää. Ei ainuttakaan korvatulehdusta. åaras rokote mikä meidän neiti on saanuy.
 
"Viima"
Meil ei yhtäkään korvatulehdusta, nuha viime vuonna kerran. Lapsi on ollut todella terve. Eikä otettu korvatulehduksen takia rokotetta vaan myös nuiden muiden mitä tuo pöpö aiheuttaa.
 
Sh
Meillä ei oo kumpikaan saanut rokotetta, eikä kumpikaan oo sairastanut juuri yhtään. Pienemmällä (2v) ollu yks kuume, isommalla (4v) ollu yks korvatulehdus ja pari kuumetta. En ottanut rokotetta koska se ehkäisee (ehkä?) vaan 10 pneumokokkityypin aiheuttamia tauteja (yleisimpiä), jossain tutkimuksissa on ollut että ne loput pneumokokkimuodot on lisääntyneet rokotetuilla ja ne on niitä jotka aiheuttaa pahempia tauteja. Koska eka lapsi on ollut niin terve ja rokotteen Hyödyt ei oo kiistattomat niin en siksi ottanut sitä toiselle lapselle. Esikoisen aikaan se ei ollu yleisessä rokotusohjelmassa mutta sillon sitä tutkittiin ja tutkimukseen yritettiin vähän liiankin innokkaasti värvätä...
 
Ei se ole huono ja tarpeeton, mutta hieman väärin markkinoitu. Siitä puhuttiin pitkään korvatulehdusrokotteena mikä on tosi virheellistä tietoa niin kuin joku tuolla aiemmin jo sanoikin että vain n.6% korvatulehduksista on pneumokokin aiheuttamia.

Sitten kun alkaa miettiä millaisia tauteja esim. aivokalvontulehdus ja sepsis on niin mielummin sitä rokotteen ottaa kun viettää pitkiä aikoja sairaalassa tai jopa menettää lapsen.

On meidänkin pojalla ollut flunssaa ja nyt ilmeisesti kolmas korvatulehdus kahden kuukauden sisään. Ennemmin syyttäisin tästä kuitenkin päiväkodin aloitusta rokotusten sijaan.
 
Jarena
Hei meillä aivan sama ongelma. Toinen eli tämä pienempi lapsi pneumokokkirokotettu ja kyllä nyt on 2 kertaa ollut paha kuumeeton keuhkoputkitulehdus että terveydenhoitaja kysyi onko tämä lapsi Prevenar rokotettu? Ja kyllä juuri tämä lapsi on sillä rokotettu. Varmaan aika moni ilmoitellut et sairastelee tämän rokotuksen jälkeen vain entistä enemmän.
 
"äiti-73"
vanha ketju mutta tietääkö kukaan saako tuota rokotetta neuvolasta automaattisesti jos on jo 4v?meille korvlääkäri suositteli tuota otettavaksi,mietin,et jääkö itse kustannettavaksi vai saako neuvolasta?
 
"katso"
Katso A-TALK yle AREENASTA, oli hyvä keskustelu!

Seuraava kopioitu ohjelmaesittelystä)

Rokotuksia vaadittu keskeytettäväksi

Suomen luontaisterveyden liitto teki huhtikuussa rokotteesta selvityspyynnön. Kansalaisjärjestö vaatii, että pneumokokkirokotukset tulisi keskeyttää kunnes rokotteen hyötyjen on varmistettu olevan sen haittoja suuremmat.

Perusteena järjestö käyttää saamiaan yhteydenottoja, joissa lasten vanhemmat ovat kertoneet lapsillaan pian rokottamisen jälkeen alkaneista vakavista oireista: osalle on puhjennut kuukausia kestäviä infektiokierteitä, toisille vakavampia neurologisia oireita.


Mitä vastaa THL?

A-studio: Talkissa aiheesta keskustelevat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rokoteosaston johtaja Terhi Kilpi, rokotetutkimuskeskuksen johtaja Timo Vesikari, lääkäri-homeopaatti Liisa Sulkakoski ja rokotetutkimukseen osallistuneen pojan isä Mika Illi.
 
neukkutäti35
miten ihmeessä te ihmiset olette niin tyhmiä että otatte kaiken maailman myrkkyjä lapsille? Itse satun tietämään noista rokotteista sen verran etten koirallekaan ottaisi en edes pahimmalle vihamiehelle myrkkyjä pistäisi. järkyttävää lukea että jotkut oikein liputtavat tuon rokotteen puolesta! voi herranjumala :(
 
"Vieras"
Onhan se vähentänyt nimenomaan niitä vaikeita infektioita joita sen pitikin vähentää.
Mä tiedän yhden perheen jossa lapsille ei oo annettu mitään rokotuksia ja IKINÄ en oo niin paljon sairastelevaa lasta tavannut. Sitä viedään jatkuvasti lääkärille, onko jo kolmannet tuubitkin kun laitettiin ja vanhemmat joutuu oleen koko ajan töistä pois. Varmaan joka toinen viikko kipeenä. Että ei se tarkoita että pysyisi terveenä ellei anneta rokottaa!
 
marja leena
maaliskuu 2013 olin kuntotestissä olen 68 v kaikki arvot olivat huippuhyvät ja kuntoni olitodella hyvä,heti
Prevenar 13 Pneumokokki rokotteen jälkeen noin 2-3 viikkoa kuntoni romahti olin voipunut en jaksanut
lenkkeillä enkä oikein muutakaan eikä ollut Flunssaa. 11.4-2013 menin Akuuttiin ja sieltä siirsivät Sairaalaan
oli 9 pv sis.t.lri:laittoi kirurgille tutkimuksiin todettiin ohimoverisuoni tulehdus,alkoi kortosoni lääkitys 40mg
nyt 24.11-2013 10mg/pv kuntoni on huono,joka kk otettu kokeet ja olen edelleen sis.t.lri:n potilas luojan-
lykky.onko kellään kokemusta mm.VASTAAVAA että rokoteen jälkeen olisi tullut muita sairauksia tai mahdol-
lisesti tämä Temporaaliartiriitti eli ohimoverisuoni tulehdus.
 
katuva äiti
Meillä vanhemmalle ei olla annettu rokotetta ja on ollut suht terveenä yli 5 vuotta. Nuoremmalle annettiin ja jokaisesta rokotteesta sai korvatulehduskierteen eli yhteensä 1,5 vuoden aikana 9 korvatulehdusta. Sitten laitettiin putket. Vanhemmalla lapsella ei yhtään tulehdusta eikä meillä vanhemmilla. Lisäksi lapsi on saa kaikki taudit pahempana ja on koko ajan sairas, mm. ahtauttavaa keuhkoputkentulehdus. Kadun joka päivä sitä, että uskoin lääkäreitä ja terveydenhoitajia rokotteen hyödyistä. Mikäli lapsia meille vielä tulee, niin en todellakaan anna laittaa rokotetta. Kun kerroin lääkäreille epäilyistä, että taudit rokotteen syytä, he eivät myöntäneet, mutteivat kieltäneetkään asiaa. Uusi neuvolatätimme uskoi minua ja kehotti jatkossa välttämään tätä rokotetta.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja katuva äiti;29410115:
Meillä vanhemmalle ei olla annettu rokotetta ja on ollut suht terveenä yli 5 vuotta. Nuoremmalle annettiin ja jokaisesta rokotteesta sai korvatulehduskierteen eli yhteensä 1,5 vuoden aikana 9 korvatulehdusta. Sitten laitettiin putket. Vanhemmalla lapsella ei yhtään tulehdusta eikä meillä vanhemmilla. Lisäksi lapsi on saa kaikki taudit pahempana ja on koko ajan sairas, mm. ahtauttavaa keuhkoputkentulehdus. Kadun joka päivä sitä, että uskoin lääkäreitä ja terveydenhoitajia rokotteen hyödyistä. Mikäli lapsia meille vielä tulee, niin en todellakaan anna laittaa rokotetta. Kun kerroin lääkäreille epäilyistä, että taudit rokotteen syytä, he eivät myöntäneet, mutteivat kieltäneetkään asiaa. Uusi neuvolatätimme uskoi minua ja kehotti jatkossa välttämään tätä rokotetta.
Kaikenlaista mutua ja tuntumaa sitä kehtaa ihmiset netissä levittää.
 

Yhteistyössä