"Perustalon" rakentaminen: Millä hinnalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja p
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

p

Vieras
Eli itsellä harkinnassa rakentaa osaksi itse ihan perustalo(melko tulkinnanvarainen käsitys :) ) : Yksinkertainen pohjaratkaisu, ei huippukalliita sisustuselementtejä tai pintoja (toki ei halvinta/heikointakaan!), huoneet maltillisen kokoisia, n. 100-120 neliötä (3 makuuhuonetta)...

Kuinka paljon tälläiseen taloon teillä mennyt rahaa ilman tonttia?
Onko tontti vaativa eli onko perustuksiin mennyt paljon tuosta summasta?

Entä pitikö n.1350? neliötä kohden paikkansa, kun se on tällä hetkellä keskiarvoksi neuvottu laskemaan (pääkaupunkiseudulla 1500?/neliö)?

Jos joku voi vähän suuntaa antavaa tietoa oman kokemuksensa perusteella antaa niin kiitos siitä :)

Meillä pk-seudulla vähän perustalosta hienompi, mutta vielä ihan peruskategoriassa kuitenkin. Lähinnä siis jonkinverran kalliita sisustusjuttuja, erikoismaalauksia, maalämpö, rappaus, normaalia korkeammat huoneet (mutta ei mitään täyskorkeaa olohuonetta tms kuitenkaan). Neliöitä 180+autotalli 40m2. Hinnaksi tuli 270 000 + tontti. Tehtiin PALJON itse. Meille annettiin ihan suoraan ohjeeksi, että laskettava melkein 2000e/neliö, jollei aio tehdä itse isoa osaa hommista. Pihatyöt on vielä kesken, samoin autotallin sisätöistä jonkinverran. Niihin menee ehkä 10 000 euroa korkeintaan.

Naapurustossa suurin piirtein samanlaisia taloja on tehty melkein 400 000 hintaan, mutta joku väitti myös tehneensä 250 000 hinnalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä tismalleen sama suunnitelma; perustalo, neliöitä n. 120.
Katto budjetille n. 215 000 e.

Oman työn osuus ja kuuluuko tontin hinta tai pihatyöt tuohon?

Omaa työtä sen verran, että meille tulee viittävaillevalmis-talo.
Tontin hinta ei kuulu tuohon summaan eikä pihatyöt.

Mua kiinnostaisi myös. Omaa osaamista ei ole pahemmin rakentaa, eli joko vain sisätöitä jätettäisiin itselle tai sitten ei mitään. Ja pihatöitä, niissä tuskin saa kovin suurta vahinkoa aikaiseksi.

Samanlaiset suunnitelmat kuin ap:lla, tosin myös talo yläkertavarauksella kiinnostaisi. Ihan perus yksinkertainen, melko edullisilla materiaaleilla.

Mitä olen talopaketteja katsonut, niin halvimmat pitäisi saada alle 200 000 euron ihan valmiiksi saakka. (Valmistalopaketti sisältäen perustukset + pohjatyöt + pihatyöt + liittymät yms.)

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Meillä pk-seudulla vähän perustalosta hienompi, mutta vielä ihan peruskategoriassa kuitenkin. Lähinnä siis jonkinverran kalliita sisustusjuttuja, erikoismaalauksia, maalämpö, rappaus, normaalia korkeammat huoneet (mutta ei mitään täyskorkeaa olohuonetta tms kuitenkaan). Neliöitä 180+autotalli 40m2. Hinnaksi tuli 270 000 + tontti. Tehtiin PALJON itse. Meille annettiin ihan suoraan ohjeeksi, että laskettava melkein 2000e/neliö, jollei aio tehdä itse isoa osaa hommista. Pihatyöt on vielä kesken, samoin autotallin sisätöistä jonkinverran. Niihin menee ehkä 10 000 euroa korkeintaan.

Naapurustossa suurin piirtein samanlaisia taloja on tehty melkein 400 000 hintaan, mutta joku väitti myös tehneensä 250 000 hinnalla.

Aika arvokasta, varsinkin kun teitte PALJON itse... Meillä aika sama setti, talo 188m2 (puutalo)+ 30m2 varasto ja kahden auton katos, täyskorkea olkkari, maalämpö, marmoria yms. pikkaisen hienompia juttuja, tehtiin melkein kaikki itse ja talon hinta n. 140 000e + tontti. Ja myös pk-seutu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Me asumme hämeessä, tänne voisi siis ajatella rakentavansa talon tuolla 150 000 eurolla, jos pk-seudullekin 140 t!!!

Huomaa että he tekivät melkein kaiken itse!! Meillä samat neliöt, at ja sama hinta kuin nimmarilla noh. Eli lähes puolet enemmän meni kuin "mie"llä vaikka itse tehtiin sisätöitä jonkun verran. Mutta toki suunnittelet pienempää. Kilpailuttaa kannattaa myös, mutta ei laadun kustannuksella. Meillä vastaava mestari asiantuntijana kävi tarjoukset läpi.

Tutuilla meni 150 000 ? ilman tonttia ja autotallia. Materiaalit eivät olleet hinnat alkaen valikoimista, mutta ennakoitu tarjouksista ym.
Kyseessä siis talopaketti, joka oli sateelta suojaan- valmiudesta loppuun itse rakennettu,

Tuo "mien" hinta pk-seudulla nyt on jotain ihan poikkeuksellista. Hienoa, jos olette onnistuneet, mutta älä rohkaise täällä muita yrittämään samalla hinnalla. Voin kertoa, että meillä pk-seudulla on saman kokoinen talo, toki isommalla lämpimällä tallilla maksanut ilman tonttia lähemmäs 500.000? ja tähänkin on itse tehty töitä varmasti keskivertorakentajan verran. Rakennusaika 2008-2010 ja toki hinnat ovat nousseet paljonkin jos on rakentanut vaikka 2000-l alkuvuosina.

Ap:lle sellainen kommentti, että mistä olet saanut nuo hinnat 1350?/m2 tai pks 1500?/m2? Ote Kastellin sivulta: Omakotitalon rakentamisen kokonaiskustannukset: Rakennustutkimus RTS Oy:n rakentajatutkimuksen mukaan vuonna 2008 rakennettujen pientalojen keskimääräiset rakentamiskustannukset ilman tontin hankintaa ovat 1500 ?/kerrosalaneliö (ilman oman työn osuutta). Tähän tutkimukseen perustuva käsitys rakentamisen kokonaiskustannuksista saadaan kertomalla talojen kerrosneliöt (aputiloineen) tutkimuksen mukaisella keskihinnalla ja kustannusmuutokset huomioimalla.

Lisäksi kun me v. 2007 haimme lainaa taloamme varten, niin pääkaupunkiseudulla Osuuspankki laski keskimääräiseksi neliöhinnaksi 1700?/m2. Meidän mielestä se oli jo silloin alakanttiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kissa:
Tuo "mien" hinta pk-seudulla nyt on jotain ihan poikkeuksellista. Hienoa, jos olette onnistuneet, mutta älä rohkaise täällä muita yrittämään samalla hinnalla. Voin kertoa, että meillä pk-seudulla on saman kokoinen talo, toki isommalla lämpimällä tallilla maksanut ilman tonttia lähemmäs 500.000? ja tähänkin on itse tehty töitä varmasti keskivertorakentajan verran. Rakennusaika 2008-2010 ja toki hinnat ovat nousseet paljonkin jos on rakentanut vaikka 2000-l alkuvuosina.

Ap:lle sellainen kommentti, että mistä olet saanut nuo hinnat 1350?/m2 tai pks 1500?/m2? Ote Kastellin sivulta: Omakotitalon rakentamisen kokonaiskustannukset: Rakennustutkimus RTS Oy:n rakentajatutkimuksen mukaan vuonna 2008 rakennettujen pientalojen keskimääräiset rakentamiskustannukset ilman tontin hankintaa ovat 1500 ?/kerrosalaneliö (ilman oman työn osuutta). Tähän tutkimukseen perustuva käsitys rakentamisen kokonaiskustannuksista saadaan kertomalla talojen kerrosneliöt (aputiloineen) tutkimuksen mukaisella keskihinnalla ja kustannusmuutokset huomioimalla.

Lisäksi kun me v. 2007 haimme lainaa taloamme varten, niin pääkaupunkiseudulla Osuuspankki laski keskimääräiseksi neliöhinnaksi 1700?/m2. Meidän mielestä se oli jo silloin alakanttiin.

Ei ollut tarkoitus rohkaista, ihan vertailumielessä. Ja ap:lle tiedoksi, että meillä oli oman työn osuus lähes 100%, talo on tehty pitkästä tavarasta. Meillä olivat ainoat palkalliset konekuski, takkamuurari ja parin päivän ajan tasoitemies, sähkömies otti palkkiota 400e. Kaikki muu, aina vastaavasta mestarista, putkimieheen ja sähkäriin yms oli ilmaisia. Ja talo on rakennettu vuosina 2004-2006. Että jos pystyt oman työn osuudeksi laittamaan tämään, niin saattaa talo näinkin pienellä summalla onnistua, muuten menee väkisinkin pienikin talo sinne 200 000e paremmalle puolelle.

Lisäksi kun me v. 2007 haimme lainaa taloamme varten, niin pääkaupunkiseudulla Osuuspankki laski keskimääräiseksi neliöhinnaksi 1700?/m2. Meidän mielestä se oli jo silloin alakanttiin. [/quote]

No tuo 1500? on varmaankin tuolta Kastellilta. Tuo 1350? ei ole tarkka luku(en muista tarkkaa summaa), mutta sen olen jostakin rakentajille suunnatulta sivulta bongannut, että muualla Suomessa vähän pienempi lukema kuin tuo 1500...

No tuo 1500? on varmaankin tuolta Kastellilta. Tuo 1350? ei ole tarkka luku(en muista tarkkaa summaa), mutta sen olen jostakin rakentajille suunnatulta sivulta bongannut, että muualla Suomessa vähän pienempi lukema kuin tuo 1500...

Me rakennettiin v.2008 puutalo pitkästä tavarasta. Neliöitä 130 alhaalle ja ylös tehdään vielä 70m2. Rakennettin myös kahden auton katos ja 30m2 varasto. Perusmateriaaleja, mutta myös erikoisuuksia (mm.ikkunat, takka, sauna, osa tapeteista, isot terassit, lasikuisti). Mistään ei tarvinut pihistää, mutta kilpailutin kaikki tavarat hyvin. Kirvesmies oli töissä reilu ½ vuotta. Mies teki ja talkoitakin pidettiin. Tontti ja liittymät oli ennestään. Lainaa otettin 145 000 ja tuo riitti.

Alkuperäinen kirjoittaja tiiteli:
no, tänne pohjois-pohjanmaalle perustalon halvoilla sisustusratkaisulla rakentaisi n. 110 000 e

Tuota juuri olen miettinyt, kun tuttuni (joka tekee rakennushommia) on sanonut, että kyllä aivan perustalon (jonka aluksi kuvailin) saa tehtyä 100 000?:lla, kun itse tekee paljon. Mutta toki 150 000? varauduttaisiin jos rakentamaan aletaan. Mielestäni "hullua" ostaa samalla summalla 40-luvulla rakennettu talo, kun uudenkin voisi rakentaa ja itselle mieluisaan paikkaan. Noista vanhoista kun voi paljastuakin mitä vaan...ja se vasta kalliiksi tulee.

Kaveri rakensi juuri yksikerroksisen perustalon Turun seudulle ja heillä talo tuli maksamaan noin 170 000e ilman tonttia. Huoneistoala siinä 110 neliön paikkeilla, talo malliltaan suorakulmainen. Kastellilta tuli talopaketti ja sen pystytys hoidettiin tuon firman puolesta. Tekivät paljon itse, lisäksi yksi timpuri niillä on ollut palkattuna koko ajan ja tarkkaan ovat myös syynänneet, mitä mistäkin ovat ottaneet. Missään nimessä materiaalit eivät kuitenkaan ole halvimpia mahdollisia, vaan tarjoukset yms. on käytetty hyvin hyödyksi.

no, tänne pohjois-pohjanmaalle perustalon halvoilla sisustusratkaisulla rakentaisi n. 110 000 e

Tuota juuri olen miettinyt, kun tuttuni (joka tekee rakennushommia) on sanonut, että kyllä aivan perustalon (jonka aluksi kuvailin) saa tehtyä 100 000?:lla, kun itse tekee paljon. Mutta toki 150 000? varauduttaisiin jos rakentamaan aletaan. Mielestäni "hullua" ostaa samalla summalla 40-luvulla rakennettu talo, kun uudenkin voisi rakentaa ja itselle mieluisaan paikkaan. Noista vanhoista kun voi paljastuakin mitä vaan...ja se vasta kalliiksi tulee.

muutama vuosi sitten rakennettiin tuolla hintaa ja nyt on hintoja seurattu, niin aikalailla samoissa lukemissa taas menee materiaalit. Meillä tuohon hintaan kuului myös tontti ja pohjatyöt. siis ihan kaikki.

muutama vuosi sitten rakennettiin tuolla hintaa ja nyt on hintoja seurattu, niin aikalailla samoissa lukemissa taas menee materiaalit. Meillä tuohon hintaan kuului myös tontti ja pohjatyöt. siis ihan kaikki.

Onko muita, jotka tukevat tätä ajatusta? Kun monet puhuvat, että 200 000? menee, mitä en ihan tahdo uskoa...

Rakennuskustannukset vaihtelee niin paljon mm. omien valintojen ja tonttiolosuhteiden takia. Esim. maalämpö maksaa noin 10.000? enemmän kuin sähkölämmitys kaapelein. Tosin noin pieneen taloon ei maalämpöä kannata laittaakaan. Tontin huono maaperä taas voi aiheuttaa jopa 20.000? lisäkustannukset verrattuna hyvään maaperään. Talopaketteihin voi ostaa paremmat eristeet lisähintaan. Työvoima isoissa kaupungeissa maksaa joskus jopa tuplasti sen mitä syrjemmässä. Jne jne. Eli jo näistäkin syistä voi samanlaisen talon rakentaminen maksaa aivan erilaisen summan. Lisäksi se, että laskevatko ihmiset talonrakennukseen myös puutarhan laittoon kuluvan summan. Usein se unohdetaan ja käytännössä mullat, sorat, taimet, puuaidat ja pienet kivetykset yms maksavat kyllä jo 10.000? yhteensä helposti nekin.

Yhteistyössä