Perussuomalaisten puoluesihteeriltä kylmä viesti työttömille

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Aiemmin tuosta on käytetty nimitystä pakkotyöorjuus, jos vaihtoehtona on nälkäkuolema ja eläminen ulkona pakkasella. Työstä saa alan TES-palkan ja muut työsuhde-edut.
Niinhän se on aina ollut, että jos ihminen ei näe vaivaa niin tulee nälkä ja vilu.

Mitä TES-palkkaan ja työsuhde-etuihin tulee, niin voi esittää perustellun kysymyksen, että onko työn hinta Suomessa liian korkea, kun suuri osa työvoimasta on sellaista, ettei sitä kannata palkata TES-palkalla ja työsuhde-eduilla töihin.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
vierailija
Niinhän se on aina ollut, että jos ihminen ei näe vaivaa niin tulee nälkä ja vilu.

Mitä TES-palkkaan ja työsuhde-etuihin tulee, niin voi esittää perustellun kysymyksen, että onko työn hinta Suomessa liian korkea, kun suuri osa työvoimasta on sellaista, ettei sitä kannata palkata TES-palkalla ja työsuhde-eduilla töihin.
Suomen työn hinta palkkaerona -500€/kk Ruotsiin, -800€/kk ja -1000€/kk Ruotsiin nähden. On täällä huono yritysjohto jos työn tuottavuus noin paljon huonompi muita Pohjoismaita.
 
vierailija
Suomen työn hinta palkkaerona -500€/kk Ruotsiin, -800€/kk Norjaan ja -1000€/kk Ruotsiin nähden. On täällä huono yritysjohto jos työn tuottavuus noin paljon huonompi muita Pohjoismaita.
Säästä muutama kymppi vuodessa loisimalla Loismaan kassassa, jos et liiton jäsenetuja osaa hyödyntää, ja häviä satasia kuukaudessa Pohjoismaiden ylivoimaisesti alimmalla palkkatasolla ja järjestäytymisasteella. Tyhmä maksaa liikaa🙄
 
vierailija
Säästä muutama kymppi vuodessa loisimalla Loismaan kassassa, jos et liiton jäsenetuja osaa hyödyntää, ja häviä satasia kuukaudessa Pohjoismaiden ylivoimaisesti alimmalla palkkatasolla ja järjestäytymisasteella. Tyhmä maksaa liikaa
Ei työväenliikettä ja liittoja ole turhaan luotu.
Norjassa on jopa maailman suurin rahasto maan ja kansan turvana oikean työväenpuolueen ansiosta. Ei takuulla olisi oikeistopuolueiden toimesta saatu.
 
vierailija
"Suomen työn hinta palkkaerona -500€/kk Ruotsiin, -800€/kk Norjaan ja -1000€/kk Tanskaan nähden. On täällä huono yritysjohto jos työn tuottavuus noin paljon huonompi muita Pohjoismaita", tai sitten muiden Pohjoismaiden huimasti korkeampi työntekijöiden järjestäytymisaste syynä.
 
– Minustakin se olisi oikein hyvä ja kuohunta olisi aika lopettaa. Politiikassa sattuu ja tapahtuu. Mutta tästä kesäsirkuksesta hyötyjä ei ehkä ole Suomi ja suomalaiset.

Suurin hyöty kesäsirkuksesta on, että kansalle paljastui miten vaarallinen ja sairas persupuolue on.
Luukkaiselle sopisi pitkä leivätön kuuri jo terveyssyistäkin. Hän on reippaasti ylipainoinen.
Uskonasioissa mies on täysin hakoteillä. Voi kirkkoparkaa millainen persueksyttäjä väöristelee kristinuskoa. Pahempi kuin Timo Soini ja tämän palstan kaikuluotain.
Jos sä ammennat enemmän Hesarista kuin Raamatusta ideologiasi, niin sillehän mä en voi mitään. Sä nautit luterilaisella työmoraalilla rakennetusta yhteiskunnasta, mutta halveksit Raamattua.

"Ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä" löytyy Uudesta Testamentista, ja se silloin sitoo kristittyjä.
Se on silloin yhtä paljon kristinuskoa kuin vihervasuri-uskovien nappaamat mieluisammat raamatunlauseet Uudesta Testamentista.

Toki fyysiset ja psyykkiset rajoitteet ja sairaudet Jumala ymmärtää, ja heille on omat diagnoosinsa - ja eri raamatunkohdat. "Ei Jumala suitsevaa kynttilää sammuta, tulkaa Minun tyköni te...raskautetut."
Heillä on vapaus töistä, vaikka jokaisen toki on hyvä askaroida jotain, että pysyisi toimintakyky.

Ja jos ei työtä ole, ja sitä on kaikin voimin ja keinoin hakenut sitkeästi (enemmän kuin se aika helppo 4 paikkaa kuussa), niin Jumala ymmärtää senkin.
[/U]
 
vierailija
Säästä muutama kymppi vuodessa loisimalla Loismaan kassassa, jos et liiton jäsenetuja osaa hyödyntää, ja häviä satasia kuukaudessa Pohjoismaiden ylivoimaisesti alimmalla palkkatasolla ja järjestäytymisasteella. Tyhmä maksaa liikaa
Liiton jäsenetu on jäsenten rahoilla kustannettu kelomökki Levillä jota saa vuokrata normaalia hintatasoa alempaan hintaan. En ole kuitenkaan kyseisen kelomökin vuokraamisesta lainkaan kiinnostunut, niin kuin en ylipäätään Leville matkustamisesta.
 
vierailija
Jos sä ammennat enemmän Hesarista kuin Raamatusta ideologiasi, niin sillehän mä en voi mitään. Sä nautit luterilaisella työmoraalilla rakennetusta yhteiskunnasta, mutta halveksit Raamattua.

"Ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä" löytyy Uudesta Testamentista, ja se silloin sitoo kristittyjä.
Se on silloin yhtä paljon kristinuskoa kuin vihervasuri-uskovien nappaamat mieluisammat raamatunlauseet Uudesta Testamentista.

Toki fyysiset ja psyykkiset rajoitteet ja sairaudet Jumala ymmärtää, ja heille on omat diagnoosinsa - ja eri raamatunkohdat. "Ei Jumala suitsevaa kynttilää sammuta, tulkaa Minun tyköni te...raskautetut."
Heillä on vapaus töistä, vaikka jokaisen toki on hyvä askaroida jotain, että pysyisi toimintakyky.

Ja jos ei työtä ole, ja sitä on kaikin voimin ja keinoin hakenut sitkeästi (enemmän kuin se aika helppo 4 paikkaa kuussa), niin Jumala ymmärtää senkin.
[/U]
Jeesus: "Varokaa tuomasta hurskaita tekojanne ihmisten katseltavaksi, muuten ette saa palkkaa taivaalliselta Isältänne.
Kun siis autat köyhiä, älä toitota siitä niin kuin tekopyhät tekevät synagogissa ja kujilla, jotta ihmiset kiittelisivät heitä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun annat almun, älköön vasen kätesi tietäkö mitä oikea tekee, jotta hyvä tekosi pysyisi salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut."

Älä siis vie köyhän minimiperusturvaa.
 
Kysymys suurimmasta käskystä

"Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon. Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle: Opettaja, mikä on lain suurin käsky?

Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.

Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.

Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat
."


Ei siis rakkaus mammonaan ja antikristillisen mammonan epäjumalan palvominen vaan lähimmäinen..myös köyhä, työtön puutteenalainen lähimmäinen !

Muista että kyseessä on Jeesus Kristuksen itsensä mukaan SUURIN KÄSKY ja Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat eli koko Jumalan SANA!
Vastaan noihin 3 viestiin.

-En ole viemässä perusturvaa koska almut ja auttavaisuus, mutta laittaisin ne samat köyhät töihin.
Ne MOLEMMAT on kristinuskoa. Raamatussa ei missään tueta makoilua, silloin kun ihminen on fyysisesti ja psyykkisesti kunnossa. Sairaat sit erikseen.

-Myös toisen patistaminen hommiin on rakkautta. Se on myös tasa-arvoa, koska kellään terveellä ja toimintakykyisellä ei ole oikeutta antaa muiden raataa, ja laiskotella itse. Se olisi itsekästä.
 
vierailija
Raamattu kertoo Jeesuksen toisen tulemuksen tapahtumista seuraavaa:

"Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.

Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.

Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.

Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville:

"Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni."

Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: "Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?" Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: "Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle."

Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville:

"Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa."

Silloin hekin vastaavat sanoen: "Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?" Silloin hän vastaa heille ja sanoo: "Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle." Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
(Matt. 25:31-46)

Monet uskovat virheellisesti, että lampailla tarkoitetaan uskovia Jeesuksen seuraajia ja vuohilla uskosta osattomia ihmisiä. Vuohet ovat yhtälailla Jeesuksen seuraajia, tai pikemminkin sellaisiksi miellettyjä. Miten perustelen asian? Jakeessa 37 vuohet kutsuvat Jeesusta Herraksi, mitä uskosta osattomat eivät varmasti tekisi. Toisessa viimeistä tuomiota käsittelevässä raamatunkohdassa vuohet vetoavat siihen että ajoivat Jeesuksen nimessä riivaajia ja tekivät monia voimallisia tekoja (Matt. 7:22). Jeesus sanoo myös, että ei jokainen, joka sanoo "Herra, Herra", pääse taivasten valtakuntaan, vaan sinne pääse se joka tekee Taivaallisen Isän tahdon (Matt. 7:21).

Millaisia sitten ovat vuohet? Kun tarkastelemme yllämainittua Matteuksen evankeliumin lukua, huomaamme vuohien toimineen lähimmäisiä kohtaan rakkaudettomasti. Raamatussa ei liikaa painoteta sitä miten tärkeä asia rakkaus on. Vaikka olisimme muuten kuinka voimallisia teoissa ja opetuksissamme, niin ilman rakkautta emme olisi yhtään mitään (1. Kor. 13:1-3). Rakkaudettomuus voi tulla esiin siinä että emme auta hädässä olevia lähimmäisiämme, vaan vain itseämme maallista mammonaa maksimaalisesti keräten.
 
Raamattu kertoo Jeesuksen toisen tulemuksen tapahtumista seuraavaa:

"Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.

Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.

Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.

Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville:

"Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni."

Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: "Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?" Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: "Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle."

Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville:

"Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa."

Silloin hekin vastaavat sanoen: "Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?" Silloin hän vastaa heille ja sanoo: "Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle." Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
(Matt. 25:31-46)

Monet uskovat virheellisesti, että lampailla tarkoitetaan uskovia Jeesuksen seuraajia ja vuohilla uskosta osattomia ihmisiä. Vuohet ovat yhtälailla Jeesuksen seuraajia, tai pikemminkin sellaisiksi miellettyjä. Miten perustelen asian? Jakeessa 37 vuohet kutsuvat Jeesusta Herraksi, mitä uskosta osattomat eivät varmasti tekisi. Toisessa viimeistä tuomiota käsittelevässä raamatunkohdassa vuohet vetoavat siihen että ajoivat Jeesuksen nimessä riivaajia ja tekivät monia voimallisia tekoja (Matt. 7:22). Jeesus sanoo myös, että ei jokainen, joka sanoo "Herra, Herra", pääse taivasten valtakuntaan, vaan sinne pääse se joka tekee Taivaallisen Isän tahdon (Matt. 7:21).

Millaisia sitten ovat vuohet? Kun tarkastelemme yllämainittua Matteuksen evankeliumin lukua, huomaamme vuohien toimineen lähimmäisiä kohtaan rakkaudettomasti. Raamatussa ei liikaa painoteta sitä miten tärkeä asia rakkaus on. Vaikka olisimme muuten kuinka voimallisia teoissa ja opetuksissamme, niin ilman rakkautta emme olisi yhtään mitään (1. Kor. 13:1-3). Rakkaudettomuus voi tulla esiin siinä että emme auta hädässä olevia lähimmäisiämme, vaan vain itseämme maallista mammonaa maksimaalisesti keräten.
Juu, tiedän tuon kohdan. Ne vuohet todennäköisesti ovat esim.menestysteologeja: uskossa oikeasti, mutta eivät ole auttaneet hädänalaisia.
=> usko pitää näkyä myös tekoina.

En mä ottaisi tt-tukea pois, mutta ei kämpillä makoilukaan ole terveellä oikein.
Eli: tt-tuki säilyköön, mutta sen saajat hommiin/työnhakuun. Ei mitään 40-tuntista työviikkoa koska ttt ei vastaa rahallista palkkaa, mutta jotain pienempää hommaa.

Ja SE on rakkautta myös.
 
vierailija
Nyt on hallitus joka on laittanut oman kansansa nälkäkuurille ja se on mielenosoittajien ja adressin allekirjoittajien mielestä väärin.
Mikä teitä vaivaa suomalaiset?
Mikä sinua vaivaa kun et pysty järkevään ja empaattiseen keskusteluun?
Vastaan puolestasi. Olet persumafian uhri. Aivosi on persupesty Riikan luontovihamielisellä matonpesuaineella.
 
vierailija
Vastaan noihin 3 viestiin.

-En ole viemässä perusturvaa koska almut ja auttavaisuus, mutta laittaisin ne samat köyhät töihin.
Ne MOLEMMAT on kristinuskoa. Raamatussa ei missään tueta makoilua, silloin kun ihminen on fyysisesti ja psyykkisesti kunnossa. Sairaat sit erikseen.

-Myös toisen patistaminen hommiin on rakkautta. Se on myös tasa-arvoa, koska kellään terveellä ja toimintakykyisellä ei ole oikeutta antaa muiden raataa, ja laiskotella itse. Se olisi itsekästä.
Almuilla ei nyky-yhteiskunta pelaa. Nykyään almujen tilalla on verorahotteinen "kymmenykset" sosiaaliturva ja se on hyvä kristillinen malli. Huono-osaisista mm. köyhistä ja työttömistä pidetään huolta, eikä olla varakkaiden laupeuden varassa kuten osassa maailmaa. Jos työtä on tarjolla työehtosopimusjärjestelmän mukaan palkattuna, niin jo nykyinen työttömyysturva- ja sosiaaliturvamalli vaatii ottamaan tarjotun työn vastaan tai hakemaan tarjottua työtä, tai saa sanktioita. Viimeiset yli 1,5 vuotta työttömän on pitänyt hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa, siis noin 80 työpaikkaa, jos on ollut koko tämän ajan työttömänä. Ei ole työttömän syy, mikäli 80 työpaikkaan työhakemuksen lähetettyään ei ole saanut työtä eikä TE-keskus pysty palkkatyötä osoittamaan. Joka tapauksessa Marinin hallituskaudella työllisyysaste nousi mittaushistorian korkeimmaksi.
Työttömyysturva on korvaus työttömänä työnhakijana ja työmarkkinoiden käytössä olemisesta, se ei ole palkka. Toimeentulotuki on minimiperusturva, sekään ei ole palkka. Työstä maksetaan aina kyseisen alan työehtosopimuksen mukainen palkka. Työttömyysturvalla ja toimeentulotuella alipalkattua työtä määrättynä tekemään pakotettu on pakkotyöorja. Vaikka orjista ja heidän hyvästä kohtelustaan puhutaan Raamatussa, orjuus on nykyään ihmisten perusoikeuksien julistuksen vastaista sekä Suomen perustuslain vastaista. Olen varma että pakkotyöorjuus on myös Jeesuksen Kristuksen / Jumalan Sanan vastaista.
Raamattu puhuu myös ahneudesta ja mammonan keräämisestä ja mammonan antikristillisen epäjumalan palvelemisesta, myös veronkierto ja pimeä työ ovat Jumalan sanan vastaista. Usein väittämäsi "kotona makoilu" johtuu olosuhteista, kun taas veronkierto, pimeän työn teettäminen, ahneus ovat henkilökohtaisia päätöksiä. Mikset tuomitse niitä ja vaadi tilille?
 
vierailija
Jumala ja mammona

Jeesus: "Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat.

Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi.

Silmä on ruumiin lamppu. Jos silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu. Jos silmäsi ovat huonot, koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, millainen onkaan pimeys!

Kukaan ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän toista pitää arvossa, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa."
 
Jumala ja mammona

Jeesus: "Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat.

Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi.

Silmä on ruumiin lamppu. Jos silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu. Jos silmäsi ovat huonot, koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, millainen onkaan pimeys!

Kukaan ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän toista pitää arvossa, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa."
Onko tuikitavallinen työnteko ja mammonan palvominen sama asia?
 
vierailija
"Maa on predestinoinut (määrännyt itsensä ennalta) kurjuuteen. Siellä on väestökriisi, rappeutunut maaseutu ja imperialistinen (pyrkimys laajentaa omaa aluetta ja valtaa) hyökkäyssota.

[...]

Tätä kaikkea edelsi sekurokratian (valtion valta-asema turvallisuuskoneistot: armeija, poliisi ja turvallisuuspalvelu) ottama valta"


Todellako me suomalaiset olemme näin tyhmää kansaa? Tekstissä oli myös sanat brutaali, teologinen ja sarkastinen. Oliskohan nekin varmuuden vuoksi pitänyt suomentaa? No se siitä.

Onko joku oikeasti sitä mieltä, että työtä tekemättä pitää saada syödä aina ja kaikissa tilanteissa? Että muiden elätettävänä oleminen on kiistämätön ihmisoikeus? Siitähän tässä on kyse.
 
vierailija
Jumala ja mammona

Jeesus: "Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat.

Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi.

Silmä on ruumiin lamppu. Jos silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu. Jos silmäsi ovat huonot, koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, millainen onkaan pimeys!

Kukaan ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän toista pitää arvossa, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa."
Onko tuikitavallinen työnteko ja mammonan palvominen sama asia?
Jos köyhiltä ja puutteenalaisilta leikataan ja varakkaille annetaan verohelpotuksia mm. 2%:n solidaarisuusveron poisto 85 800 - 150 000 euroa vuodessaa tienaaville. Yli 150 000 euroa tienaavat saavat tietwnkin myls tämän 1 200 euron hyödyn täysimääräisesti, niin tämä on ahneutta ja vääryyttä.

”Kaikkein suurimman veronalennuksen saavat yli 90 000 € vuodessa tienaavat” – Näin Orpon hallitus suosii Suomen suurituloisia, kertoo läpivalaisu vasemmalta
Suomen suurituloiset saavat Orpon hallitukselta tuloveronalennukset, jotka ovat moninkertaiset pieni- ja keskituloisiin verrattuna

Petteri Orpon hallitus sopeuttaa julkista taloutta veronkorotusten sijaan leikkaamalla miljardeja euroja sosiaaliturvasta ja julkisista palveluista, antaen samalla suurituloisille tuloveronalennuksia.

Hallitusohjelman leikkauksista valtaosa kohdistuu pienituloisiin ja muihin julkisia palveluja käyttäviin, kun sosiaali- ja terveyspalveluista tavoitellaan 1,3 miljardin euron leikkauksia ja sosiaaliturvasta indeksitarkistukset huomioiden 1,6 miljardin säästöä. Puhutaan valtavista summista, jotka tulevat heikentämään monien etuuksien varassa elävien toimeentuloa dramaattisesti, ja johtavat henkilöstön vähentämiseen hoivapalveluista.

Vaikka hallitusohjelman veropäätökset jäävät euroissa mitattuna huomattavasti pienemmiksi kuin leikkaukset, myös ne suosivat paremmin toimeentulevia. Valtaosa veronkorotuksista kohdistuu kulutusveroihin, joita pienituloiset maksavat suhteellisesti enemmän (ks. lista lopussa). Suurin yksittäinen 205 miljoonan euron veronkorotus koskee lääkkeiden, liikuntapalvelujen, kulttuuri- ja urheilutapahtumien sekä majoituksen arvonlisäveroa, joka nousee 10 prosentista 14 prosenttiin.

Hallitus sanoo painottavansa tuloveronalennuksiaan pieni- ja keskituloisille. Tosiasiassa kaikkein suurimman veronalennuksen saavat yli 90 000 euroa vuodessa tienaavat. Tämä johtuu kirjauksesta, jonka mukaan korkeinta ansiotuloveroprosenttia maksettaisiin jatkossa vasta yli 150 000 euron verotettavasta ansiotulosta, kun tällä hetkellä raja on 85 800 euroa.

Käytännössä tämä niin kutsutun solidaarisuusveron alarajan nosto tarkoittaa kahden prosenttiyksikön veronalennusta 150 000 euroon asti siltä osin, kun tulot ylittävät nykyisen alarajan, sekä siihen vuosittain tehtävän hinta- ja ansio tason noususta johtuvan tarkistuksen. Esimerkiksi 150 000 euroa tai enemmän veronalaisia ansiotuloja vuodessa saava saisi noin 1 200 euron lisäveronalennuksen [(150 000 € – 85 800 €) x 2 %]. Tämän lisäksi suurituloisimmat hyötyisivät osaltaan myös muille suunnatusta veronalennuksesta, sillä alempien veroasteikkojen alennus kohdistuu aina täysimääräisenä myös enemmän ansaitseviin.

Suurituloisimpien yli tuhannen euron lisäveronalennus olisi moninkertainen verrattuna pieni- ja keskituloisiin. Esimerkiksi Veronmaksajat arvioi, että tuloveronalennus pienentäisi 45 000 euroa ansaitsevan palkansaajan veroa suunnilleen 0,3–0,4 prosenttiyksikköä, eli käteen jäisi vuodessa 150–200 euroa enemmän (noin 15 euroa kuukaudessa).


Anti-Robin Hood -maista varastamista köyhiltä rikkaille. Tuskin ihan Jessen mieleen.
 

Yhteistyössä