I
ilma- ja vatsavaivainen
Vieras
Onko jollain muulla tällaista? Oon pitänyt perunaa hyvin kestettävänä, mutta nyt on ollut kolmena iltana järkyttävät vatsakivut ja ilmaa vatsassa ja ainoana yhdistävänä tekijänä on peruna...
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:Eihän se mahdotonta ole. Itse voin kaikin tavoin paremmin ilman perunaa. Menettäisitkö mitään, jos testaisit vähän oireitasi, kokeilet useamman päivän ilman ja sitten taas - halutessasi - kokeilet perunaa?
Alkuperäinen kirjoittaja v:mun siskolla tulee perunasta hirveet vatsavaivat, joten se ei voi syödä niitä ollenkaan. Joskus se löysi luontaistuotekauoasta jonkun rohdon, jolla se sai sit vatsan normaaliksi, mutta siis nykyisin ei pottuja syö ollenkaan.
Alkuperäinen kirjoittaja rutontorjunta-ainetta?:Alkuperäinen kirjoittaja v:mun siskolla tulee perunasta hirveet vatsavaivat, joten se ei voi syödä niitä ollenkaan. Joskus se löysi luontaistuotekauoasta jonkun rohdon, jolla se sai sit vatsan normaaliksi, mutta siis nykyisin ei pottuja syö ollenkaan.
söikö luomuperunoita koskaan? Ja valkkas niistä vielä kaiikki vihreet pois?
http://www.kaytannonmaamies.fi/haku/hae?q=kvantum
Alkuperäinen kirjoittaja ex-tiinemmamma:Kyllähän peruna turvottaa.Minulaki maha aina ku jalkapallo,ku oon syöny kunnon peruna-aterian..Se on vaan kestettävä,jos perunasta tykkää,kuten minäkin.Yritän silti vaihdella täysjyväriisin-,pastan kanssa tota syömistä
Alkuperäinen kirjoittaja ilma- ja vatsavaivainen:Onko jollain muulla tällaista? Oon pitänyt perunaa hyvin kestettävänä, mutta nyt on ollut kolmena iltana järkyttävät vatsakivut ja ilmaa vatsassa ja ainoana yhdistävänä tekijänä on peruna...
Alkuperäinen kirjoittaja entinen luomupottuilija:Olen syönyt 35 vuotta perunoita säännöllisesti ja melkeinpä päivittäin, viimeiset viisi vuotta ainoastaan luomuperunaa. Nyt on puoli vuotta pakoputkesta roiskunut punaista, tähystysjonossa edelleen.... Joku kehotti jättämään perunan ja tiesi jostain vastaavasta tapauksesta. Nyt kuukausi ilman perunaa ja jo viikon paaston jälkeen oireet hävis. Voiko olla sattumaa? Tämäkin on nyt testattu: söin eilen kylässä perunaa n. 11-12 aikaan, iltaa kohden vatsassa alkoi velloa.... puoleen yöhön mennessä pönttö oli taas punaisena. Uskomattomalta tuntuu, mutta pakko uskoa ku itse pyyhkii....
Meillä on syöty vain omakasvattamaa luomuperunaa. Lajikkeena Rosamunda ja Nicola. Niiden kasvatus onnistuu ilman myrkkyjä kun latoo ruohosilppua perunariveihin heti istutukset jälkeen: suojaksi kastemadoille.Kiitos kaikille jotka kirjoititte kokemuksianne perunasta. Itse en ole voinut syödä uusia perunoita oikein koskaan ilman vatsanväänteitä ja turvotusta, mutta reilu vuosi sitten alkoi ihan mikä tahansa perunalajike ärsyttää vatsaa ja ilmaa riittää. Pikkuisen paremmin voin joskus syödä pienen määrän ranskalaisia. En tiedä, onko sillä vaikutusta, että peruna on ensin pakastettu ja sitten kypsennetty.
Joku kertoi toisessa ketjussa, että jos perunat kuorii ja antaa olla yön vedessä jääkaapissa, niin ne eivät ärsyttäisi vatsaa niin paljon. Myös violetti perunalajike sopii jollekin.
Eniten harmittaa, että vegaanijuustoissa on perunaa ja maissia, jotka eivät kumpikaan mulle käy. Minulla on maitoproteiiniallergia, joten olen ollut ihan innoissani, että voin laittaa joihinkin ruokiin vegaanijuustoa, mutta nykyään jo pari viipaletta aiheuttaa vatsaoireita.
Ja rikkaruohomyrkkyjä ei tarvi kun perunat mullataan sen jälkeen kun ne vihreät osat ovat näkö sillä. Kastemadot hoitaa maan.Meillä on syöty vain omakasvattamaa luomuperunaa. Lajikkeet Rosamunda ja Nicola. Niiden kasvatus onnistuu ilman myrkkyjä kun latoo ruohosilppua perunariveihin heti istutukset jälkeen: suojaksi kastemadoille.
Hienoa!Mulla kans samanlaisia oireita pari vuotta. Säikäyttäähän se kun verta tulee pönttöön... Tähystyksessä kävin, ei onneksi mitään löytynyt. Pitkä ja mutkikas paksusuoli kuulemma meikäläisellä.
Lopetin viljan, sokerin ja perunan käytön. Maha rahoittui ja turvotus hävisi.
Solaniinitoksiini se vihreäjoo, ei saa olla itäneitä ne potut eikä YHTÄÄN vihreetä niissä. Oliko?
Laitoitko siihen pansuolaa?Onko jollain muulla tällaista? Oon pitänyt perunaa hyvin kestettävänä, mutta nyt on ollut kolmena iltana järkyttävät vatsakivut ja ilmaa vatsassa ja ainoana yhdistävänä tekijänä on peruna...
Ei voi millään muistaa 13 vuotta sitten laittoiko suolaa ylipäätään.Laitoitko siihen pansuolaa?
Perunan kalium täytyy saada vaikka banaanista tai muustaPeruna, valkoiset jauhot, makarooni, riisi ja sokeri pois. Ne pilaavat terveyden.