Peruisitteko matkan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matkaan vai ei?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

matkaan vai ei?

Vieras
Olen kaverin kanssa suunnittelemassa viikon matkaa kesälle, pitkästä aikaa olisin lähdössä kaverin kanssa kahdestaan jonnekin! Mutta jo suunnittelu vie mun hermoja... Ollaan etsitty hotelleja, ja kaikki linkit mitä minä laitan, niissä on joku ongelma. Edellisin oli se, että sitten pitäisi matkustaa koko päivä. Ylimääräistä matkaa olisi tullut max 20km joten ei siihen ihan koko päivää nyt mene mitenkään. Mutta kun piti varata hänelle mieluisin hotelli. Yhdessä ei ollut mitään vikaa, kysyin että miksi hän ei sinne halua muttei vastannut, sen sijaan hän ehdotti sellaista hotellia minne olisi tosi vaikea liikkua ja pitäisi kuskata matkatavaroita aika pitkä matka. Ja seuraavaksi piti valita hänelle mieluisin majapaikka toiselta paikkakunnalta. Ja kulkuväline. Ja ihan ensimmäiseksi ajankohta, koska HÄN muutti sitä kun olin jo sopinut lomani (ja tämä vaati oikeasti järjestelyjä, hänen puoleltaan muutos tuli siksi kun hän ei halua palata niin aikaisin lomalta töihin). Ja hänen pitää päästä käymään tietyllä torilla. Ja tietyllä keikalla. Eikä nyt sinne saarelle niin tarvitse mennä minne minä haluaisin. Hotelli menee ihan väärään suuntaan kun ei me olla sinne päin menossa (10km ja oltaisiin saatu todella edullisesti viiden tähden hotelli sieltä!). Sen sijaan piti varata reilusti kalliimpi kolmen tähden hotelli kun hän halusi sinne.

Kaikki mun ehdottama menee väärin ja hän inttää ja inttää niin että saa tahtonsa läpi, mikään logiikka ei uppoa kun hän on päättänyt että se on väärin. Olen milliä vaille että perun reissun... Majoitukset on varattu peruutusoikeudella joten siitä ei tule ongelmaa. Mutta lennot onkin sitten toinen juttu. Tällä hetkellä voisin vaikka menettää sen reilun 200e ihan vain siitä ilosta ettei tarvitse reissata hänen kanssaan! Tai sitten pidetään lennot mutta mennään eri teitä paikan päällä. Joka tapauksessa hän tulee suuttumaan, tai sitten mulle tulee helvetillinen reissu joka on vain hänen reissunsa. Mitään tekosyytäkään en viitsi keksiä.

Ideoita?

Mä peruisin matkan. Ihan vaan jo siitä syystä, että sulla on nyt jo paha mieli koko hommasta. Jos nyt kaikki pitää mennä niin kuin ystäväsi haluaa, välittämättä siitä mitä sinä haluat, niin arvaa vaan mitä se on paikan päällä.

Kun ystävän kanssa lähdetään reissuun, pitää tehdä kompromisseja. Mennäänn sellaiseen paikkaan, mikä on toiselle tärkeä, vaikkei se toiselle ehkä olisikaan. Ja taas päinvastoin. Ystäväsi haluaa tehdä reissusta sellaisen mistä hän tykkää, välittämättä siitä mitä sinä haluat.

Joo tuskin reissussa hän kompromisseja tekee kun ei varauksissakaan tee. Ja tämä oikeastaan olisi sellainen reissu jossa suurin osa pitää mennä samaa matkaa kun tarkoitus on kierrellä muutamassa paikassa. Ei siis voi tehdä niin että kumpikin menee oman kiinnostuksen mukaan kun samalla vuokra-autolla kuljetaan. Lähinnä ongelma nyt on että miten mä kerron tän asian sille niin ettei hän vedä herneitä nenään... Ja mietin että pitäisikö lennot kuitenkin. Itse asiassa alun perin me oltiin menossa ihan eri paikkaan mutta koko kohde oli hänen valintansa eikä lähelläkään mun ykköskohteeni! Miten hitossa tämä edes tällaiseksi meni? No joo tiedän, joustin aluksi liikaa ja sillä perusteella hän on sanellut kaiken.

Jotenkin harmittaisi se reilut 200e mutta jos sillä pitää hermonsa niin ehkä se ei ole paha kuitenkaan, tuskin olisi kovin kiva lentokaan!

Oisko tää sun ystävä sellainen, jolle sä voisit ihan rehellisesti kertoa mikä mättää? Että tästä reissusta tulee nyt hänen reissunsa, kun sun mielipiteitä ei oteta yhtään huomioon. Ja että jos reissusta ei saada tasapuolista, niin sä et lähde ollenkaan? Anna hänelle vielä tilaisuus muuttaa asioita. Jos hän tuossakin kohtaa on vielä sitä mieltä, että sun mielipiteillä ei ole merkitystä, niin menköön yksin. Silloin hän on halunnut sut mukaan vain siksi, ettei halua tehdä omaa reissuaan yksin.

Itse asiassa hän ei ole kauhean hyvä ystävä, siis ei olla kovin kauaa tunnettu, joten vaikea sanoa miten hän asian ottaisi. Mutta siitä miten hän on inttänyt tahtonsa läpi eikä mun ehdotukset kelpaa, voisi ehkä päätellä miten hän suhtautuisi... Se mihin meidän alun perin piti mennä, peruuntui hänen puoleltaan koska se olisi tullut liian kalliiksi. Nyt hän varailee hotelleja 120e/yö ja haluaa vuokra-auton jne. Eli samaan hintaan alkaa mennä kuin se alkuperäinenkin reissu. Hän kertoo kuinka Visa-kortti on tapissa, mutta silti pari kertaa reissussa pitää käydä kalliimmassa ravintolassa eikä hän penniä venytä reissussa. No, en minäkään mutta en silti suostu luottorajoja paukuttamaan!

Ehkä mä varovasti yritän sanoa että tämä nyt vaikuttaa hänen reissultaan eikä mun ehdotukset oikein kelpaa... Katsotaan kuinka käy.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30812498:
en peruis, mutta matkakumppani vaihtuis

Valitettavasti tuo ei ole mahdollista! Eli joko lähden reissuun hänen kanssaan, tai lähden yksin mutta samalla lennolla hänen kanssaan mikäli hänkin lähtee yksin reissuun. Lennot on siis samalla varauksella.

En peruisi mutta ilmottaisin että mennään erillisille reissuille ja vain lennot yhdessä. Teet itse samaa mistä syystät kaveriasi eli haukut kaikki hänen ehdotuksensa meille, kaikessa mitä hän haluaa tehdä on jotain vikaa :D Sillä erotuksella siis että kaverisi on voimakastahtoisempi ja saa omat toiveensa läpi reissuunne, sinä vain valitat meille. Ja siis ymmärrän että noissa hänen valinnoissaan on ongelmia mutta ei se muuta sitä tosiasiaa että sinun valinnoissasi on ollut hänelle ongelmia, kumpikaan tuskin on ehdottoman oikeassa. Tuskin siis olette kovin hyvin yhteensopiva matkapari :)

Missä kohtaa olen haukkunut hänen ehdotuksiaan? Ainoa mistä valitan on se että kaikki tehdään kuten hän haluaa! Ainoa hänen ehdotuksen haukkuminen oli se hotelli jonne olisi vaikea kulkea.
Mutta oikeassa olet, ei me taideta olla hänen kanssaan yhteensopiva matkapari!

Mun mielestäni jo tuo ajankohdan muutos oli väärin. Miksei hän voinut vaihtaa loma-ajankohtaansa? Mä ymmärrän erittäin hyvin ihmisiä, joiden on vaikea muuttaa lomaansa kun se on kerran sovittu. Mä olen yksi niistä. Ja ihan vaan siitä syystä, että meitä on kolmekymmentä muutakin ihmistä, joiden lomat on linkitetty toisiinsa. Ei siellä enää lähdetä sooloilemaan, kun kaikki on sovittu.

Auttoi jotenkin selkeyttämään ajatuksia kun kirjoitin tästä tänne... Alkaa olla aika selvää että hänen kanssaan reissuun en lähde. Mietin vielä pidänkö lennot, saatiin kuitenkin edulliset lennot joten sääli olisi menettää ne rahat. Eiköhän sen lennon ajan sitä kestä vaikka kuinka se vetäisi herneitä nenään, ei ole kuin vajaa 4h lento.

Hän siis ei ollut anonut lomaa vielä, mutta ei halunnutkaan tuohon ajankohtaan (joka me siis oltiin alun perin sovittu ajankohdaksi) koska sitten olisi pitänyt mennä liian aikaisin heinäkuussa töihin. Muuta syytä tälle ei ollut. Minä olin tämän vuoksi jo siirtänyt palavereita viikkoa aikaisemmaksi, neuvottelin viiden eri ihmisen kanssa ajankohdan muutoksesta jotta päästään juuri silloin reissuun kun suunniteltiin. Hän vielä oikein innostui kun ilmoitin että sain järjestymään ja päästään lähtemään. Ja sitten hän alkaa valittamaan miten se ajankohta ei käy hänelle.

Ja niin kävi että peruin matkan osaltani. Menetän lennon hinnan mutta se on pieni hinta verrattuna siihen mitä reissusta oli tullut. Edellisten lisäksi kaveri alkoi ilmoitella että miten ja missä mennään syömään ja missä pitää mennä parempaan ravintolaan ja missä riittää pikaruoka. En todellakaan aio matkustaa niin että toinen kontrolloi kaiken ja kaikki on etukäteen lyöty lukkoon. Etsin itselleni toisen reissun!

Ja niin kävi että peruin matkan osaltani. Menetän lennon hinnan mutta se on pieni hinta verrattuna siihen mitä reissusta oli tullut. Edellisten lisäksi kaveri alkoi ilmoitella että miten ja missä mennään syömään ja missä pitää mennä parempaan ravintolaan ja missä riittää pikaruoka. En todellakaan aio matkustaa niin että toinen kontrolloi kaiken ja kaikki on etukäteen lyöty lukkoon. Etsin itselleni toisen reissun!

Miten tää sun "kaveri" otti asian vastaan vai oletko vielä ehtinyt kertoa sitä hänelle?

Varmasti paras ratkaisu. Tunnen yhden ihmisen, joka on samanlainen vänkääjä. Jos joku toinen ehdottaa, valitsee tai hoitaa jonkun asian, niin se ei käy, vaan koko homma pitää perua ja antaa tämän henkilön säheltää itse. Eihän siinä muuten mitään vikaa olisi, mutta yleensä henkilön säheltämät asiat viivästyvät ja tulevat myös alkuperäistä paljon kalliimmiksi, vaikka hän on itse kieltäytynyt alkuperäisestä ehdotuksesta nimenomaan liian korkean hinnan vuoksi. Korkean hinnan lisäksi hän on huippu keksimään kaikenlaisia syitä muiden ehdotusten hylkäämiseen. Syyt voivat olla sellaisia, ettei niillä ole minkäänlaista merkitystä tuotteeseen tai palveluun.

Yhteistyössä