Raivostuttava kaveri!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Tehtiin viikonloppuna kaverin kanssa reissu toiseen kaupunkiin, maksettiin hotelli puoliksi ja sitten omat juttumme muuten. Menimme kaverin autolla. Etukäteen kaveri sanoi että auto vie 8l/100km bensaa (kyseessä melko pieni ja vähäruokainen auto,että vähän yläkanttiin tuo 8l). Lähdimme matkaan ja katsoin että kaverilla oli puoli tankkia bensaa. Nyt sitten kysyin tänään että paljonkos bensaan meni rahaa,että laitan hänen tililleen puolet. Kaveri sanoi että hänellä olikin ollut tankki täynnä lähtiessä (!!) ja auto vie vähintään 11-13l sataselle. Matkaa oli kuitenkin monta sataa kilometriä. Mitä mä sille nyt sanon? Koitin sanmoa että auto ei voi viedä niin paljoa ja kaveri vaan pokkana väitti että kyllä vei, ja olen nyt hänelle velkaa ihan käsittämättömiä summia :o Kyselin että mites kun sanoi että 8l ja siihen sanoi että niin hän luuli mutta veikin enemmän!

Sillähän ei ole väliä, paljonko bensaa oli lähtiessä. Laske itse matkan pituus ja sen mukaan paljonko bensaa on mennyt ja paljonko maksoi.

Mun mielestä voit sanoa kaverille, että maksat joko sen 8 litran mukaan mikä oli jo sovittu, tai tulet vähän vastaan ja 10 litran mukaan. Matka-ajoa jos on mennyt niin tuskin oikeasti on enempää kuluttanut.

Kuluu se auto muutenkin kuin vain polttoaineen osalta monensadan kilometrin ajossa. Tuskin tuli kuitenkaan kalliimmaksi kuin jos oisitte mennyt yleisillä?

Pointtihan on siinä,että jos olisin tiennyt että määrä pomppaakin yht' äkkiä tuohon 11-13 litraan niin olisimme menneet minu autollani. Autoni on huomattavasti isompi,mutta kuluttaa tosiaan 10l sataselle. Olin siinä uskossa että päästään halvemmalla kaverin autolla (ja näin myös yhdessä siis puhuimme). Tuntuu että kaverilla rahat tiukilla näin joulun alla ja siksi yrittää nyt huijata! Täytyy netistä etsiä kyseisen automerkin kulutukset ja vedota siihen ;) Tosin eiköhän keksi jonkun syyn miksi veikin enemmän!

[QUOTE="Aloittaja";22729554]Tosin eiköhän keksi jonkun syyn miksi veikin enemmän![/QUOTE]

Ja sitä varten sun ei kannata kinata asiasta vaan kiltisti maksaa kaverillesi mitä pyytää. Onko se erotus oikeasti riidanarvoinen summa? Oikeassa olemalla ei saa ystäviä...

[QUOTE="Aloittaja";22729582]Mua vaan ärsyttää että kaveri koittaa selkeästi kusettaa multa rahaa![/QUOTE]

Jep ja se on aivan väärin, mutta silti sun pitää maksaa ellet halua pilata kaverisuhdetta :( .

[QUOTE="suski";22729594]Jep ja se on aivan väärin, mutta silti sun pitää maksaa ellet halua pilata kaverisuhdetta :( .[/QUOTE]

Kyllä se joka kaverisuhdetta on pilaamassa, on se joka yrittää kusettaa..

Just. Katsoin netistä auton kulutuksen ja netti näyttää että vie 6,5l sataselle!! Ja talvella voi varmaan laskea litran enemmän? Että joo,varmaan vie 13litraa! Ihan uskomatonta!

[QUOTE="suski";22729594]Jep ja se on aivan väärin, mutta silti sun pitää maksaa ellet halua pilata kaverisuhdetta :( .[/QUOTE]

Mihin tuollaista kaveria tarvitsee?

[QUOTE="Aloittaja";22729623]Just. Katsoin netistä auton kulutuksen ja netti näyttää että vie 6,5l sataselle!! Ja talvella voi varmaan laskea litran enemmän? Että joo,varmaan vie 13litraa! Ihan uskomatonta![/QUOTE]

Hiukka nolo ystävä sulla. Ei käy kateeks. ;)

[QUOTE="Aloittaja";22729623]Just. Katsoin netistä auton kulutuksen ja netti näyttää että vie 6,5l sataselle!! Ja talvella voi varmaan laskea litran enemmän? Että joo,varmaan vie 13litraa! Ihan uskomatonta![/QUOTE]

Tuo netistä löytämäsi keskikulutus ei kyllä oikeasti kerro yhtään mitään. Ihan tutkittu juttu, että nuo lasketaan ideaaliolosuhteissa ja ovat pienin mahdollinen kulutus käytännössä. 8litraa satasella on ihan normaali kulutus maantieajossa ja varsinkin jos oli kova pakkanen tai kovasti lumiset tiet kulutus voi nousta monella litralla.

[QUOTE="vieras";22729685]Tuo netistä löytämäsi keskikulutus ei kyllä oikeasti kerro yhtään mitään. Ihan tutkittu juttu, että nuo lasketaan ideaaliolosuhteissa ja ovat pienin mahdollinen kulutus käytännössä. 8litraa satasella on ihan normaali kulutus maantieajossa ja varsinkin jos oli kova pakkanen tai kovasti lumiset tiet kulutus voi nousta monella litralla.[/QUOTE]

riippuu autosta mutta kun katsoo sen yhdistetyn kulutuksen ja lisää siihen litran/100km niin on aika kohdillaan.. melkoinen auto saa olla jos vie 13 litraa satasella..

[QUOTE="Neith";22729709]riippuu autosta mutta kun katsoo sen yhdistetyn kulutuksen ja lisää siihen litran/100km niin on aika kohdillaan.. melkoinen auto saa olla jos vie 13 litraa satasella..[/QUOTE]

Heh, kannattaa hankkia autoon (jos ei sitä siinä jo ole) kulutusmittari. Saatat yllättyä miten väärässä ne ohjekiratiedot ovat ja miten paljon pelkkä keli vaikuttaa kulutukseen.

[QUOTE="vieras";22729724]Heh, kannattaa hankkia autoon (jos ei sitä siinä jo ole) kulutusmittari. Saatat yllättyä miten väärässä ne ohjekiratiedot ovat ja miten paljon pelkkä keli vaikuttaa kulutukseen.[/QUOTE]

sorry, mutta mä ajan työkseni autoa.. olen vuosien aikana ajanut hyvinkin paljon erilaisia autoja.. ja olen myös omistanut erilaisia autoja..
toki keskikulutukseen vaikuttaa se onko pelkkää matka-ajoa, pelkkää kaupunkiajoa, vai onko yhdistettyä.. onko kuinka raskas kaasujalka ja osaako kuinka hyvin taloudellisen ajon.
mutta tuo litra enemmän on jo aika paljon ylimääräistä tuohon yhdistettyyn..

ja ihan vinkkinä, kannattaa jatkossa reissuun lähtiessä tankata tankki täyteen ja nollata trippimittari, sitten reissun päätteeksi tankata uudelleen täyteen ja laskea se tarkka kulutus todellisilla kilometreillä

Meillä on hemmetin iso maasturi jkoka kuluttaa näin talvella n. 10-11 litraa satasella. Kaupunkiajossa jopa 16 litraa.

Mutta mun korvaan kuullostaa aika yläkanttiin toi lukema, paitsi jos kyseessä on jokin 80-luvun jenkki.

Montakos sataa kilometriä te sitten ajoitte?
jos alunperin on puhuttu 8l/100km bensa maksaa noin 1,50e/l eli 100 km menee 12e
jos taas kulutus on vaikka 12l niin samaan matkaan menee 18e
ero on siis 6e ja kun puoliksi maksatte puhutaan 3 eurosta - ok jos matkaa naapurikaupunkiin ja takaisin on 1000km nii onhan se sulle 30 euron lisälasku

[QUOTE="Neith";22729760]ja ihan vinkkinä, kannattaa jatkossa reissuun lähtiessä tankata tankki täyteen ja nollata trippimittari, sitten reissun päätteeksi tankata uudelleen täyteen ja laskea se tarkka kulutus todellisilla kilometreillä[/QUOTE]

Me tehdään aina niin että tankki täynnä lähdetään ja kun tullaan takasi tankataan täyteen ja se summa jaetaan maksajien määrällä - ei oo välii mitä kuluttaa

Yhteistyössä