PERTRIPTYL

• Viestiketjun aloittaja Tuska
  • Ensimmäinen viesti
Tuska
Onko kokemuksia kyseisestä lääkkeestä??
Lääkäri määräsi sen, sillä olen raskaana(28rv), ja unettomuus ahdistuksen takia ihan kamalaa. Yritettiin myös cipramilia, mutta meinasin hajota ahdistuneisuuteen ja unettomuus vain paheni. Nyt olo kamala..todella tuskainen, sydän hakkaa..pelkään sekoamista ja psyykosia..YM!
Aamusta lähtien mietin vain omaa oloa, enkä saa mitään aikaiseksi kun olen niin hermostunut ja tuskainen...tulee jo itsetuhoisia mietteitäkin välillä, kun rinnassa on niin puristava tuska tuon ahdistuksen takia.
en uskaltanut eilen vielä ottaa tuota pertriptyliä, kun nyt aamulla kahdeksalta on lasten kevätjuhla, ja lääkeselosteessa sanottiin että alkuun unettaa ja väsyttää kovasti. Viime yö oli kamala..olen nukkunut ehkä kahdesta-kolmeen tuntia. Herään ahdistuneeseen oloon tämän tästä.
en ole ollenkaan varma selviänlö tästä :'(
Kun ei ole yhtään hetkeä enää ettei tämä ole musertaisi alleen..Hui!!!

Tuska
Onko muuten kellään ollut niin vahvaa ahdistuneisuutta, ettei pysty oikein edes tekemään mitään?
Vaikka kuinka yritän että älä mieti oloa, niin se ei auta...en pääse karkuun siltä tuskalta. Ja tuo pirun cipramil sekoitti mun pään vielä pahemmin...
Just mietin että millä sitä saa tämän päivän menemään tällaisen olon kanssa?! Iltaan on pitkä matka...ennenkuin tuon lääkkeen voi ottaa, huokaus!
olen niin ärtyisä noille lapsillekkin..tekisi mieli vaan olla omissa oloissa, kaikessa hiljaisuudessa..viedä tätä pahaa oloa läpi.
Mut eihän ne lapset nyt ymärrä et hiljaa pitäisi olla, ei tietysti.... Lapsiahan ne vain on.
"joskus sitä vain miettii että kunpa ne näkisi että nyt kannattaa olla hiljaa ja tappelematta, että äidillä on huono päivä"
Vauvakin varmasti "itkee" jo tuolla masussa, kun olen näin ahdistunut...

Tuska
Oi...löytyi edes yksi kellä kokemusta lääkkeestä =)
Olen tässä miettinyt, että otanko lääkkeen nyt illalla vai en.....
Mulla on joskus aikoinaan..siis tästä on vuosia, ollut tuo peratsin kokeilussa..mut siitä tuli aika hurja olo.Jotenkin tuntui että olen entistä ahdistuneempi...
Siksikin epäröin tätä pertriptyliä, kun siinähän on myös tätä peratsinia mukana.
Ja tietty aina raskaudenaikainen lääkitys aiheuttaa huolta äidille..että vaikuttaako vauvaan.
sullako ei tullut seuraavana päivänä mitään kamalaa pöhnää tuosta lääkkeestä? Niin, mihin aikaan illasta otat tuon lääkkeen??

kiitos kysymästä.kun alotin lääkkeen olin niin tuskanen että olo oli muutenkin kaamea.lääke vaikutti lamaannuttavasti alkuun.ajatukset rauhottu jne.iltasin nykyään otan kun menen nukkumaan ei tarkkaa aikaa....lääke vaikuttaa siten että hiukan "lamaannuttaa tai rauhottaa".mutta olo ei kurja.kannattaa aloittaa lääke heti huomaat että paranet. olen syönyt lääkettä jo useita vuosia kun on ollut raskaita asioita ja kaipa raskaus aina jotenkin altistava levottomuudelle ja ahdistukselle.voimia ja viestitään

niin lääkeestä ei tule pöhnää seuraavalle päivälle.lääke vaan selventää ajatuksia antaa hyvemmän unen ja virkistyt.siis masennus poistuu.alussa olo voi huonota mutta auttaa kyllä jo viikossa jonkun verran.lääke tasapainon ottaa kahessa viikossa.ole rohkea.minkälaisen annostuksen lääkäri suositteli? itse meni pahimpana aikana 3,kuvittele ja vauva oli terve ja tuossa 4 vuotias tyttö nyt touhuilee TÄYSIN terveenä.ja muuten lääkärikeskuksessa sanottiin että lääke turvallinen.ja nyt kun minulle uusi raskaus menoillaan en uskalla ilman lääkettä.rv 20 joten perästä tullaan

ja muuten jännä juttu mulla oli samankaltaisia oireita tuo hermostuneisuus on aivan kamalaa,ja kun tarkkaa koko ajan itseään.ajatukset vaan itsessä.mutta kun huomaat että hermostuneisuus hellittää lääkkeen myötä. ei tarvi enää niin kontrolloida itseäsi.toivottavasti oli apua vastauksista...kauniita unia.mamma ja masu

Tuska
Kiitoksia aamuinen vastauksistasi :)
Ihanan lukea, etä olet toipunut hienosti, lapsi terve, ja uutta pienokaista odotat =)
Kyllä minä nyt uskallan tuon lääkkeen aloittaa..Otan ekan siis vasta tänä iltana. Lääkäri kirjoitti pienen aloitus annoksen 1 tabletti päivässä, näin alkuun.
Huomenna on kyllä neuvola aamupäivällä, pikkuisen tietty mietityttää jos tuleekin kurjia aloitusoireita..Mut eiköhän ne neuvolassa ymmärrä, kun selitän tilanteen.
Kaikenkaikkiaan olen pitkään venyttänyt ja venyttänyt tätä lääkitys asiaa.Kun välillä saattaa olla pieniä hetkiä, kun olo tuntuu hyvältä..Mutta vain siis muutamia tunteja päivästä. Esim. jos vaikka olen ystäväni kanssa jossain kaupoilla, niin saatan ajatella että eihän tämä olo juuri nyt niin kaootinen ole.
Mutta kokonaisvaltaisesti kun mietin asiaa, niin jokainen päivä on selvitymistä seuraavaan päivään. Jokaiseen päivään mahtuu joitakin oireita, kamalia ajatuksia ja pelkoja...
Mutta, eiköhän tämä tästä..toivottavasti kaikki menee hyvin..

Tuska
Kuule, sitä vielä utelen..että väsyttikö sua kovasti tuo lääke alkuun??
Lueskelin vain lääkeselosteesta että alkuun saattaa esiintyä väsymystä ja uneliaisuutta..

Oikein mukavaa odotusta sulle :flower:

kiitos kysymästä.ei väsytttänyt kai kauheasti.vaikka en kyllä paljon sillon touhunnut muuta kuin makoilin....mies hoiti lapsen ja laitto ruuat.sitten oli ihana huomata eräänä päivänä että ajatukset oli rauhottuneet ja mieli oli selkeä.pikku hiljaa vasta voimat palautu.suurin apu oli kun pelot ja ajatukset poistu.voimia sinulle.apu on löytynyt.ole rauhassa ja anna lääkkeen vaikuttaa.

Tuska
Huomenia aamuinen..Ajattelin heti tulla kommentoimaan ensi fiiliksiä, näin ekan pillerin jälkeen.
Otin siis tuon lääkkeen illalla...En voisi sanoa että nukuin sen paremmin, mutta yöllä herätessäni en ollut läheskään niin ahdistunut kuin aikaisemmin.
Nyt on voimaton olo...Itseasiassa aika väsynyt ja unelias ja olen todella, siis TOSI huonotuulinen. Tuntuu että vihaan koko perhettä...Argh!!
Tiedä sitten kun lääke rauhoittaa, että pääseekö sieltä masennus niin vahvasti esiin..vai mistä tämä huonotuulisuus johtuu.Mikään ei huvita tekis vain mieli karjua kaikille. Lapsetkin kun tulee kysymään jotain, niin vaikea vastata normaalisti.Vähän huolestuttaa tämä vihan tunne... Sitä on vaikea pidätella.
Vai tuleeko se tästä flegmaattisesta olosta, minkä lääke tekee... Jaa,a?!!
Aika jännä sinänsä, etten aikaisemmin ole tunnistanut itsessäni masennuksen oireita, ja nyt ne tulee esiin tosi vahvasti...

ja voihan se olla että viha vaan tosiaan kuuluu sinun masennukseen.kuten kuuluu minunkin.ja olethan sinä varmaan tosi väsynyt kaiken prosessin keskellä,se pitää muistaa joten viha on ihan luonnollista. eka lääke ei heti oikeastaan saa minkäänlaisia oireita.yölääke vaikuttaa hyvempään uneen ja rauhallisuuteen. ja lääke vaikuttaa sitten parin viikon sisällä oloa KOHENTAVASTI....väsymys poistuu pikku hiljaa.hyvä kun rohkaistuit ottamaan lääkkeen.mulla meni myös aamulääke koska olin niin hermostunut myös aamusin ja oli paniikki kohtauksia.vieläkin toisinaan otan amusella lääkkeen varsinkin kun olin opettajan työssä ja paineita oli paljon.lääke vaikuttaa stressin sieto kykyyn.voimia sinulle!kyllä se siitä kohta helpottaa.

Mulla myös tuo lääke nyt raskausaikana.

Aamuinen: Onko sulla kokemusta voiko lääkettä käyttää imetysaikana??
Toki lääkärin kanssa sovittava asia..mut näin etukäteen vain kiinnostaa. Pelottaa jos pitää jättää lääke pois imetyksen alkaessa.

kun viimeksi söin peratsiinia sitä ei saanut käyttää imetyksen aikana tai ei suositeltu kun aiheuttaa vauvalle jäykkyyttä.ja pertriptylissä on yksi sama lääke osa....mutta riippuu varmaan kuinka suuren annoksen sitä ottaa jne.itsellä sama kysymys, mutta mulla ei ole oikein maitoa tullut vauvalle tarpeeksi,mutta varmistetaan yhessä lääkäriltä.mun annos on yksi tabletti päivässä.mutta raskaus aikana mennyt kaksikin.

oma hyvä mielenrauha kuiten tärkein,muista se, että jaksaa vauvan kanssa.onnea!

aamuinen rv33

vm-47

olen syönyt kyseistä lääkettä v-76 synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja jatkan sitä edelleen. toinen raskaus oli v-84 ei masennusta molemmat pojat terveitä miehiä.tämä lääke on pelastanut elämäni.

Yhteistyössä