Perkolaattori kahvinkeitin?

"Zap"
En ymmärrä halua käyttää perkolaattoria. Perkolaattorin veden kuumuus on aivan liian suurta arabica-kahville ja tuloksena on kitkerää kahvia. Maku on kuin olisi kahvinkeittimessä käyttänyt robustoa.
 
"Hoppu"
Paras keitin ikinä. Helppo puhdistaa, sisäkalut voi pestä vaikka koneessa. Maku hyvä, mikäli annostus on kohillaan. Pysyykunnolla kuumana niin kauan kun johto on virrassa. Tyylikäs!!
 
Meillä on ollut perkolaattori jo pari vuotta, juuri tuo Nordican malli. Totta, että kahvin keittäminen vaatii enemmän vaivannäköä kuin suodatinkahvi, mutta kahvi on hyvänmakuista ja aromikasta eikä maistu suodatinpaperi. Itseäni vähän tympäisee se, että tuolla meidän masiinalla pitää keittää isoja määriä, joka on tod.näk, tehnyt minusta kofeiiniriippuvaisen. Mutta tosi kahvifriikille ehdottomasti paras laite.
:O

Tiedän, että minulle kahvissa on melko samantekevää, miten se on valmistettu, mutta tämä on ällistyttävin kommentti ikinä...

:D
 
C3 insinöörin silmin
Kyllä täällä jotkut ovat toisten mollaamisessa aivan Suomi24 ja jopa lähes eläimen tasolla. Kunnioittakaa toisten mielipiteitä ja pysykää asiassa. Että toisten irvistelemiseen jonkun perkolaattorin takia käytetään aikaa... Sinä aikana olisi ehtinyt sen perkolaattorin huuhdella ja ladata. Jos ostaa vaikka Lidlin halvinta kitkerää kahvia, ei se perkolaattorin vika. Jos on puolestaan laiska ja jaksaa kirjoitella vain toisia halventavia kommentteja, niin turha tällaisille palstoille on tulla pahaa oloaan purkamaan tai aivojensa kehittymättömyyttä osoittamaan. Lopuksi, olen noita kahvimyllyjä kaikenlaisia kokeillut. Lapsena ja retkillä pannukahvia olen nauttinut. Plätrännyt exproojen, cappuchinon, Moccamasterin ja monen muun keittimen kanssa. Nyt ostin uuden C3 perkolaattorin, jossa ei tarvi nuppia vaihdella. Vanhan kiillotin karhunkielellä ja hiontasavella. Sisuksen ja sisäosat. Se on varalla. Aloin pelätä, että en saa ainakaan heti hommattua varaosina kirkasta mittaputkea ja tiivistettä, jos putki alapäästään vielä vähänkin lyhenee. Viisaammille ja asiallisemmille vinkiksi: käytän pannujauhatusta, Juhla Mokkaa, Presidenttiä, joskus Costa Ricaa ja Esim Pirkka kahvia. Yleensä huuhtelen pannun ja osat kuumalla ja kylmällä vedellä, joskus kannattaisi puhdistaa kunnolla osat, voi kokeilla konetiskiaineliotusta, sitruunahappolurausta veteen. Mutta paras lienee karhunkieli ja Universal Stone...
 
sylvanne
Meille tuli nyt noin pari viikkoa sitten tällainen OBH Nordican Perkolaattori ja voin suositella. Kahvi on kuumaa ja pannujauhatuspuruista keitettynä aivan mahtavan makuistakin. (Suodatinpurut teki laimeaksi litkuksi.)

Puhdistus on helppo, vanhat sakat pois ja vedellä huuhtelee perään - ja yllättävän nopeasti keittää kahvin. Samantien lähti vanha suodatinkeitin kierrätykseen, kun tämä meille tuli.
Enpä vaihtais perkolaattoria suodatinpannuun, en. Yhtä helppo pestä koneessa osat ja välillä harjalla keitin.
 
vierailijaaa
Mikäs on sellaisen keittimen nimi jonne laitetaan vain kahvipapuja ja vettä ja painetaan napista niin tulee kahvi melkein samantien kuppiin suoraan? Kun taas seuraavan kerran mielii kahvia, niin painetaan taas vain nappia.

Aika ajoin pitää lisätä papuja ja vettä ja tyhjentää puruastia.

Viekö tällainen hirveästi sähköä verrattaen tavalliseen keittimeen?
 
vierailija
Ken hyvää ja aromikasta kahvia haluaa, hommaa perkolaattori. Ei lasiosia, helppo huuhdella, ei paperisuotimia. Keittää suhteellisen nopeasti, kahvi pysyy lämpösenä pitkään. Ja laite on pitkäikäinen. Ruotsissa ei juuri muita käytetä. Suosittelen!!
 
vierailija
Minulla oli perkolaattorikeitin nuorena parikymppisenä poikamiehenä ollessani ja kaikki ystäväni ylistivät minun kahviani. Olin pieni kuuluisuus kaveripiirissä hyvän kahvini vuoksi :)
Kohta täytän 50v ja ostin puoli vuotta sitten uuden C3 perkolaattorin. Kyllä taas kelpaa juoda todella maukasta ja pehmeää kahvi. Vaikka ennen keitin moccamasterilla, on perkolaattorikahvi selkeästi maukkaampaa. Nämä ovat makuasioita ja näin itse asian maistan.
Ja keittimen pesu: Eihän sitä tietenkään voi koneeseen nakata, mutta mielestäni hyvä kahvi on sen vaivan arvoinen, että välillä pesee pannun ja osat kunnolla käsin jos keitin jää seisomaan vuorokautta pidemmäksi aikaa.
Todellakin osa kommenteista on niin huvittavia, että epäilen tietääkö kirjoittaja edes mikä on perkolaattorikeitin.
 
vierailija
Mulla on perkolaattori. En itse juo kahvia ja kahvia juovat ystävät taas on hifistelijöitä, joilla on erikoiskahvikoneet. Koska en välitä sellaista hommata mutta tahdon vieraille kuitenkin tarjota hyvää kahvia otin asiasta selvää ja tätä perkolaattoria suositeltiin. Ostin sen ja 50 euron kahvimyllyn. Kahvia ostan vaan pienten paahtimoiden pieniä pusseja ja jauhan pavut hiukan ennen keittämistä.

Kahvia on kehuttu. Ei ollut turha ostos. EikÄlä puhdistaminen ole vaikeaa.
 
vierailija
Edessä olisi uuden keittimen hankinta ja kiinnostaisi tuo paljon kehuttu perkolaattori... Jos jollakulla olisi kokemusta kyseisestä vekottimesta, niin voisinko saada muutamaan kysymykseen vastauksia? Onko oikeasti niin hyvä? Onko hankala puhdistaa ja miten usein sen teette? Meneekö kahvin valmistukseen tuhottoman pitkä aika? Minkälaisia poroja käytätte ja minkälaisella suhteella?

Kiitos jo ennakkoon =)
 
Perkolaattori kaivettu naftaliinista ja lataan sen illalla valmiiksi. Aamulla ajastin pompahtaa päälle ja keittelee ihanan pehmeät kahvit. Joo, tiedän että pitäisi käyttää raikasta vettä ja tuoreita puruja, mutta ihan sama, oon aamu-uninen ja kuitenkin pitäisi kuudelta pompata sängystä ylös, kiskaista pieni kupillinen kahvia naamariin.
Juon tällä hetkellä kahvia siis.
 

Yhteistyössä