Perkeleen isäkuukausi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vittuuntunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vittuuntunut

Vieras
Siis mitä vittua, päätettiin miehen kans että hän jää isäkuukaudelle kun minä palaan töihin ja kun mentiin Kelaan asiaan ilmoittamaan niin selvisikin että ehei se onnistukaan koska mun olisi pitänyt jättää 12 päivää vanhempainvapaasta pitämättä ja asia olis pitäny tietää jo 2kk ennen vanhempainvapaan loppumista! Mistä vitusta olisi voitu tietää siis jo viime heinäkuussa että onko miehen töissä sellanen tilanne tammikuussa että pystyy jäämään!

Kukaan ei sanallakaan oo tällaisesta ehdosta puhunut ja nyt onkin sitten kaikki hoitopaikat ja muut varattu sen mukaan että mies on kotona, onko tämä nyt sitten oikein hä? Ja vielä kun miettii kuinka vähän on meidän perheessä Kelan rahoilla eletty verrattuna joihinkin muihin pummeihin niin ei voi muuta sanoa kuin että haistakaa paska koko saatanan KELA ja pitäkää perkele rahanne.

Kiitos ja anteeksi.

Kurja juttu :-( Mutta kyllä toi tieto on kaikissa oppaissa mainittuna ja meille taidettiin siitä neuvolassakin puhua. Koita vielä soitella kelaan eri virkailijalle ja kysyä, onko mahdollista saada takautuvasti.

ööö..mä luulin että tota sääntöä ei enää ole että äidin pitää antaa ne päivät isukille jne, mutta en osaa vastata. Kysy kelakertulta netissä ,vastaus tulee nopsaan

Vai että oma moka...sehän siinä onkin että kun asia alkaa olla ajankohtainen ja aletaan sitä suunnitella niin onkin liian myöhäistä. Ei kaikille ole niin itsestäänselvää mitä tehdään kuukausien päästä kun välttämättä työtilanne ei aina ole se että vaan jäädään kotiin. Ja meille ei neuvolasta sen enempää kuin mistään muultakaan taholta oo sanottu tästä halaistua sanaa niin on lievästi sanottuna kusetettu olo.

[QUOTE="äitee";29347599]ööö..mä luulin että tota sääntöä ei enää ole että äidin pitää antaa ne päivät isukille jne, mutta en osaa vastata. Kysy kelakertulta netissä ,vastaus tulee nopsaan[/QUOTE]

Riippuu siitä milloin lapsonen on syntynyt. ;) Eipä enää ole isäkuukauttakaan, mutta aiemmin syntyneestä lapsesta niitä vielä pidetään pois. Olikohan rajana tämän vuoden puolella syntyneillä lapsilla sitä ei ole mutta viime vuotisilla on...? Kannattaa tarkistaa se vielä. Mutta jos kerran kelassa on sanottu ap:lle, että ei onnistu, niin sitten heidän lapsensa on varmaan syntynyt silloin kun isäkuukausi vielä oli olemassa...

[QUOTE="äitee";29347599]ööö..mä luulin että tota sääntöä ei enää ole että äidin pitää antaa ne päivät isukille jne, mutta en osaa vastata. Kysy kelakertulta netissä ,vastaus tulee nopsaan[/QUOTE]

Jos vauva on syntynyt ennenkuin se muutos tuli voimaan niin mennään sen vanhan kanssa, oma mieskin piti vielä vanhan kaavan mukaan keväällä. Ja ap asiaan, eihän se varsinaisesti ole työpaikan tilanteesta kiinni,siihen kuitenkin on oikeus jos sen haluaa pitää ja etukäteen ilmoittamalla ajoissa voi olla paljon helpompaa järjestää se töissä.

Vai että oma moka...sehän siinä onkin että kun asia alkaa olla ajankohtainen ja aletaan sitä suunnitella niin onkin liian myöhäistä. Ei kaikille ole niin itsestäänselvää mitä tehdään kuukausien päästä kun välttämättä työtilanne ei aina ole se että vaan jäädään kotiin. Ja meille ei neuvolasta sen enempää kuin mistään muultakaan taholta oo sanottu tästä halaistua sanaa niin on lievästi sanottuna kusetettu olo.

No kyllä se isäkuukausi on ihan lainmukainen ja työntekijän oikeus, että voi hyvinkin varautua ennakkoon.

Jos aapeen mies on palkansaaja eikä yrittäjä, niin eikös isäkuukausi ole ilmoitusluonteinen asia? Työn tekeminen sillä välillä on sitten taas työnanatajapuolen haaste miten se hoidetaan.

Muutos koskee niitä, joilla laskettu aika tämän vuoden puolella. Tiedän yhden perheen, joille kävi samoin kuin ap:lle eivätkä siis koskaan saaneet isäkuukautta pitää. Itsehän noista tuista pitää ottaa selvää, ei ne siellä kelassa voi tietää, miten perhe vapaansa aikoo pitää.

Kyllä noista tukijutuista pitää ihan itse ottaa selvää. Tuo isäkuukauden ilmoittaminen on kyllä lukenut ihan selvästi kelan sivuilla, oppaissa jne. jopa minä tiesin siitä vaikka meillä mies ei isyyslomaa pitänyt eikä asia meille kuulunut siis. Nythän on tosiaan erilailla kun tämän vuoden puolella, tullut muutos tuohonkin asiaan. Mutta turha syyttää muita kuin itseään, jos ei ota selvää.

Toi asia lukee ihan selvästi kelan sivuilla ja oppaissa, ja lisäksi siitä tuli vielä lappu kotiinkin. Vaikka ette tienneet miten asian päätätte hoitaa, olisitte voineet ottaa asioista etukäteen selvää mitä vaihtoehtoja on olemassa ja miten asiat hoidetaan.

Ei sitä kai ole tarvinnut koskaan tietää varmaksi äitiysrahaa hakiessa, voihan noihin haettuihin etuuksiin tehdä muutoksia JOS sen ajoissa tekee (eikä hae isäkuukautta vasta kun äidiltä siirrettävät päivät on jo pidetty äidin nimissä). Ihan oma moka, asia on mainittu kaikissa isäkuukautta koskevissa muutaman lauseen tiivistyksissäkin...

• Tykkää
Reactions: Hansu81

Se alkaa vasta myöhemmin, jo alkaneisiin vanhempainvapaisiin ei vaikuta.

Joo, selvä peli on ollut meillekin tuo. Minkäs sille enää teette kun äiti on ehtinyt pitää nuo isälle varatut päivät. Kannattaa ottaa selvää itseään koskevista asioista. Tai hankkia edunvalvoja ellei itse ole kykeneväinen. Normaalijärkisen oletetaan kyllä täällä Suomessa osaavan hoitaa omat asiansa.

Asiasta olisi pitänyt todellakin itse ottaa selvää valitettavasti näin veetuilematta ilmaistuna.

Harmin paikka mutta vastaisuudessa helpompi kun systeemi on nyt tiedossa miten menetellä isäkuukauden pitoa ajatellen.

Meillä mies ei ollut kummastaan tytöstä isyyslomalla monimutkaisten työkuvioiden takia mutta onneksi on hyvä tukiverkosto niin en jäänyt ihan yksin vastaamaan kaikesta.

Kolmannen laskettu aika toukokuussa ja mies jää vapaille samantien synnytyksen jälkeen.

En nyt tiedä kumpi tässä suututtaa AP:ta enemmän, se kun viime tingassa sai tietää että ei ole itse pitänyt huolta asioista ajoissa, vai se että miehen työt / omat työt on sellaisia että 2 kk aikaisemmin ei voi tietää onko töitä vai ei ja mitkä on vuorot jos on jommalla kummalla.

Huom! Neuvolaa ei kannata asiasta syyttää, terveydenhoitajilla ei ole mitään velvollisuutta pitää itseään ajantasalla Kelan tuista ja niiden hakumenettelyistä. Terveydenhoitajat hoitavat raskauden seurannan ja lapsen terveyteen liittyvät asiat, Kelan työntekijät on näitä Kela-asioita varten.

Kyllä th:n työnkuva on ihan riittävän laaja ennestäänkin. Pikkasen meinaa harmittaa, kun oletetaan, että nämä tukiasiatki pitäisi jokaiselle muistaa selittää yksityiskohtaisesti. Lomakkeet ja ohjekirjat annetaan, mutta jatkot niistä asioista sitten Kelassa. Kiitos!

Ps. Jokaiseen kotiin tulee Kelasta kirje siinä vaiheessa, kun isäkuukauden hakeminen on ajankohtaista. Siinä kirjeessä nimenomaa muistutetaan noista päivistä, mitkä äidin täytyy isälle säästää ja mainitaan, milloi tulee hakea ja ilmoittaa työnantajalle.

että omaa huolimattomuuttasi, ap. Turhaan syyttelet toisia. Ymmärrän kyllä, että harmittaa. Nyt vaan mies sitten kotihoidontuella hoitovapaalle sen isäkuukauden sijaan. :)

• Tykkää
Reactions: Pikkurouva74
Muutos koskee niitä, joilla laskettu aika tämän vuoden puolella. Tiedän yhden perheen, joille kävi samoin kuin ap:lle eivätkä siis koskaan saaneet isäkuukautta pitää. Itsehän noista tuista pitää ottaa selvää, ei ne siellä kelassa voi tietää, miten perhe vapaansa aikoo pitää.

Sen verran korjaan että muutos koski niitä joilla äitiysloma alkoi tämän vuoden puolella, ei niitä joilla laskettu aika. Oman lapseni laskettu aika oli 15.1, eli aloin saada jo joulukuussa äitiyspäivarahaa, joten näin ollen kuuluttiin vanhan lain piiriin.

Yhteistyössä