perkele tuon kelan kans:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko oikein??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko oikein??

Vieras
siis mulle tuli viimeviikolla kirje että ne vähentää lapsilisästä 30e joka kuukausi, olen yhden opintutuen velkaa. no siinä oli että vastaus pitää olla kelalla24pv mennessä että hyväksynkö tuon ehdotuksen. nyt kävin kelan sivuilla niin ne sitten vähentääkin nyt jo sen 30e eli en saa ku n.70e:( ja mulle se 30e ois ollu nyt tärkee kun lpari pientä laskua on ja sit ajattelin että 30e jää ruokaan 4 päiväksi ,nyt en tiiä mitä teen.. eihän ne vielä ois saanu päättää kun pyysivät selvitystä 24päivään mennessä ,eli ajattelin että vasta ensikuussa olis rahat otettu... vtun kiva... huomenna pääsen vasta lapun kelalle viemään kun olen olut sairaana ja huomenna muuten asioille kaupunkiin. höh..

no ne vei jo mun viime kuun kotihoidontuen:( eli käytännössä oon elänyt vellalla koko kuun.. miestä ei ole kun lähti toisen matkaan ja ite saan vaan lapsilisän ja kotihoidontuen +asumistukea vähän. sossuun en mene...

siis mulle tuli viimeviikolla kirje että ne vähentää lapsilisästä 30e joka kuukausi, olen yhden opintutuen velkaa. no siinä oli että vastaus pitää olla kelalla24pv mennessä että hyväksynkö tuon ehdotuksen. nyt kävin kelan sivuilla niin ne sitten vähentääkin nyt jo sen 30e eli en saa ku n.70e:( ja mulle se 30e ois ollu nyt tärkee kun lpari pientä laskua on ja sit ajattelin että 30e jää ruokaan 4 päiväksi ,nyt en tiiä mitä teen.. eihän ne vielä ois saanu päättää kun pyysivät selvitystä 24päivään mennessä ,eli ajattelin että vasta ensikuussa olis rahat otettu... vtun kiva... huomenna pääsen vasta lapun kelalle viemään kun olen olut sairaana ja huomenna muuten asioille kaupunkiin. höh..

imee sinulta ne liiat opintotuet ja siitä ei voi valittaa jos ei sitten hyvin hyvin päteviä syitä!

lapsilisästä ei voi periä ilman sun suostumusta, ei myöskään mistään muusta kuten elatustuesta, paitsi jos ulosotto vie niin silloin työttömyyspäivärahasta tai esim eläkkeestä.

Että joku kämmi tossa ap on käynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti harmaana;25716334:
lapsilisästä ei voi periä ilman sun suostumusta, ei myöskään mistään muusta kuten elatustuesta, paitsi jos ulosotto vie niin silloin työttömyyspäivärahasta tai esim eläkkeestä.

Että joku kämmi tossa ap on käynyt.

kela voi periä omista etuuksistaan. muuten kelan tukia ei voi ulosmitata.

tyttäreltäni perittiin 100 euron opintotuesta 70 euroa/kk takaisin ilman mitään kyselyä suostumukseen

[QUOTE="vieras";25716369]kela voi periä omista etuuksistaan. muuten kelan tukia ei voi ulosmitata.

tyttäreltäni perittiin 100 euron opintotuesta 70 euroa/kk takaisin ilman mitään kyselyä suostumukseen[/QUOTE]

kyllä. jos kela päättää omiaan takaisin viedä niin ei siinä paljo selittelyt auta. meiltä viedään asumislisästä joka kuukausi eikä siinä kitinät auta. oma moka se on että niitä joskus aikanaan liikaa meille maksettiin

[QUOTE="vieras";25716387]meiltä viedään asumislisästä joka kuukausi eikä siinä kitinät auta. oma moka se on että niitä joskus aikanaan liikaa meille maksettiin[/QUOTE]
Oma vika kun ette ilmoittaneet liikaa maksetusta tuesta.

Meille maksettiin myös reilu 200€ asumistukea liikaa tuossa syksyllä. Tänään käytiin kelassa toimittamassa uudet vuokrasopimukset, ja pyydettiin että tulevasta asumistuesta vähentäisivät sitten 20€/kk tuota velkaa.

koska jos sinä alotat opinnot ja saat siltä kuukaudelta sen opintotuen ja lakkautus ilmotus kestää ja käsittely kestää joten ei se ole oma vika ole! Lähetät heti netin kautta että et olekkaan koulussa ja käsittelyssä menee aikansa! ei ennen peritty!

[QUOTE="vieras";25716478]koska jos sinä alotat opinnot ja saat siltä kuukaudelta sen opintotuen ja lakkautus ilmotus kestää ja käsittely kestää joten ei se ole oma vika ole! Lähetät heti netin kautta että et olekkaan koulussa ja käsittelyssä menee aikansa! ei ennen peritty![/QUOTE]

Niin miksei niitä liikaa maksettuja rahoja voi säästää ja palauttaa kelalle heti?

En mä voi mitään muuta kuin ihmetellä... Voi kun ne pian alkais koulussa opettaa taloustietoutta että ihmiset oppis elämään rahoineen ja vaikkapa vähän säästämään, ymmärtämään miksi sitä pesämunaa tarvitaan

Nämä aloitukset on surullisia, en sano että tässäkään tilanteess syy on varsinaisesti ap:n vaan meidän yhteiskunnan joka on opettanut meidät siihen että joku aina kuittaa viulut, vaikka niin ei sitten aina olekaan.

[QUOTE="vieras";25716369]kela voi periä omista etuuksistaan. muuten kelan tukia ei voi ulosmitata.

tyttäreltäni perittiin 100 euron opintotuesta 70 euroa/kk takaisin ilman mitään kyselyä suostumukseen[/QUOTE]

Kela voi EHDOTTAA sitä, mutta ilman suostumusta se ei voi alkaa perimään lapsilisästä tai elatustuesta. Ei myöskään asumistuesta.

[QUOTE="tiitus";25716519]entä isän maksama lapsen elatusmaksu?[/QUOTE]

Ei vaan voi viedä! Se ei ole ensinnäkään verollista!ja sen piti maksaa kunta joka ei puutu opintotukiin. ja se on lapselta pois!jos isä maksaa ei kela voi viedä opintotukien karhuamiseen! ja tässä pätee myös viisas järki!

Yhteistyössä