Periytyykö vanhempien allergiat?

  • Viestiketjun aloittaja Tuleva perheenäiti
  • Ensimmäinen viesti
Tuleva perheenäiti
Hei!

Toivomme kovasti omaa lasta, mutta hieman murehduttaa jo etukäteen sellainen asia, että minulla on itselläni astma ja paljon allergioita ja miehellä on atooppinen iho ja paljon allergioita...nyt pelottaa se kuinka todennnäköistä on, että myös meidän toivomillamme lapsilla on samat vaivat...

Onko kellään kokemuksia aiheesta??? Tiedän kyllä, että näiden asioiden kanssa pystyy elämään, mutta kun sitä tässä vaiheessa pohtii kaikenlaista...
 
Mulla on sellanen käsitys asiasta, että allergiat ei periydy mut toi atooppinen ihottuma kulkee suvussa.Meillä atooppista ihottumaa on äisin puolella ja itelläni se puhkes vasta teini-iässä.Mulla ei ole allergioita.Miehellä taas on syntymästä asti astma ja joitain allergioita.Nyt esikoisella ei ole allergioita mutta juniorilla tuntuu olevan hänenkin edestä.Ja molemmille periyty atooppinen iho_Onneksi olen saanut pysymään ihon suhtkoht hyvänä.Kannattaa kysyä ihan lääkäriltä, ettet turhaa hermoile asiaa.Allergioidenkin kanssa pystyy ihan elämään, etkö tiedä sitä omastakin puolestasi?
 
Janette
Niihän se on, ettei allergiat periydy, vaan taipumus niihin periytyy ja niiden muotoa ei tiedä. Eli vaikka isällä olisi siitepölyallergia, lapselle voi tulla vaikka ruoka-allergia. Meillä ainoastaan isä on allerginen ja pienenä hänellä on ollut astmaa. Nyt meidän toisella pojalla on allergioita ja atooppinen iho, ja toisella on astma epäily ja allergioita, kuitenkin lieviä (ainakin tähän asti) eli hyvin on pärjätty! =)
 
meillä kans molemmat allergisia siitepölyille ja eläimille ja minä itse alleginen joillekin ruuille,lapsillamme 2 vanhimmalla oli vauvana maitoallergia ja pojalla on eläin allergia ja pinimmällä tytöllämme on vaikeita lääkeaineallergioita,joten kyllä noi lapset aina taitaa jonkun allergian saaha jos vanhemmilla allergioita.
 
hipsukka harmaana
meillä on paljon vastaava tilanne, eli molemmilta vanhemmilta lapsi saa allergiageenejä ja esikko onkin tosi allerginen, ja nyt tän pikku-kakkosen kanssa kysyin lastenlääkäriltä niin hän sanoi että jos molemmat vanhemmat on allergisia niin vauvalla 80% todennäköisyys saada allergia . Mutta kyllä vaikeidenkin allergioiden kanssa pärjää, mekin varauduttiin tän pinenmmän osalta asiaan ja otettiin vakuutus ennen syntymää niin saadaan ainakin heti erikoislääkärille jos alkaa näyttämän siltä että allergia alkaa puhkeamaan, mutta ainakin vielä näyttää hyvältä. Tyttö on 2 kk ei vielä ainakaan ole allerginen kun taas esikko oli jo tässä vaiheessa lehmänmaidolle allerginen...
 
miu
olen kuullut että jos äiti syö maitohappobakteereita, esim gefilustabletteja, sekä raskauden että imetyksen aikana niin se voi auttaa edes lykkäämään lapsen allergioiden puhkeamista, joskus jopa ehkäistä niitä. muistaakseni tyksissä oli joku kokeilu näistä
 
Valitettavasti kyllä!!Meillä suvussa paljon allergiaa ja astmaa ja kovasti on periytyny...Juttelin lääkärin kanssa ja kuulema 30% todennäköisyydellä ainakin lapsestakin tulee allerginen mikäli jommalla kummalla vanhemmalla allergiaa tai astmaa... :(
 
Meillä ei ole kummallakaan vanhemmista mitään allergioita, mutta poika on todella allerginen monelle ruoka-aineelle ja ilmeisesti myös siitepölyallergia on. Tosin pojan isovanhemmilla on allergiaa eli voi myös käydä niin, että allergisten vanhempien lapsilla ei ole allergiaa, mutta lapsenlapsilla sitten on..
 

Yhteistyössä