"Periytyykö" ruokatavat?

  • Viestiketjun aloittaja miten on?
  • Ensimmäinen viesti
miten on?
Meillä syödään 2 lämmintä ruokaa päivässä. Eineksiä käytetään satunnaisesti, mutta pääosin teen kotiruokaa. Sekä mieheni että minun lapsuudenkodissa on ollut näin ja meistä tämä on itsestään selvä vaihtoehto. Vättämättä en itse syö kahta lämmintä ateriaa, mutta pienille lapsille ainakin tarjoan. Muutamassa ystäväperheessä lapset syö vain yhden lämpimän ruuan päivässä ja toinen ateria korvataan jollain suolaisella välipalalla, usein eineksellä. Ja nämä kaverit ovat kertoneet, etteivät ole omassa lapsuudessaan tottuneet syömään monta kertaa päivässä ns "kunnon ruokaa". Miten teillä toimitaan ja onko malli peräisin omasta lapsuudenkodista?
 
y
Minä en muista, onko meillä tavattu syödä kahta ruokaa. Kouluiässä ainakin söimme arkisin sekä koulussa että kotona lämpimän ruoan, mutta viikonloppuisin vain kerran. Pikkulapsi-ikää en tosiaan muista.

Meillä syödään lounaalla lämmin ruoka, päivällis-iltapalaksi lapset syövät puuroa ja leipää. Yhdistimme nuo ruoat, kun muuten elämä tuntui olevan pelkkää syömistä ja nukkumista...
 
Kyllä meillä lapset saa kaksi lämmintä ruokaa, lisäksi välipalan ja aamu sekä iltapalat.
Meillä ei ole lapsuudenkotona ikinä laitettu esille kuin ehkä yks ruoka (lämmin) päivässä.
Minulle on tosi vaikeaa ollut lapsille antaa välipalaa!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Kyllä meillä lapset saa kaksi lämmintä ruokaa, lisäksi välipalan ja aamu sekä iltapalat.
Meillä ei ole lapsuudenkotona ikinä laitettu esille kuin ehkä yks ruoka (lämmin) päivässä.
Minulle on tosi vaikeaa ollut lapsille antaa välipalaa!
Mikä siinä välipalassa on vaikeaa?
 
-s-
Meillä kotona oli aina yksi lämmin ateria ja yhden yritän päivässä tehdä itsekin. Lapselle tarjoa kaksi ateriaa. Usein lämmitän edellispäiväistä toiseksi ruuaksi. Eineksistä en oikein perusta vaan teen mieluummin kokonaan itse. Näin oli lapsuudenkodissakin. Miehen kodista en oikein osaa sanoa, mutta kyllä sielläkin ihan normi kotiruokaa on syöty. Itse olen kyllä huomannut että ruokailutottumukset tarttuvat tosi pian lapsiin. Meillä ollaan aika kaikkiruokaisia eikä kukaan ikinä sano ruuasta hyi. Lapsikin syö kaiken mitä eteensä saa. serkun perheessä äiti ja isäkin on tosi nirsoja ja yökkivät monelle ruualle. Sama tarttunut lapsiin. Usein heillä tyttö sanoo jo hyi vaikka ei ole edes maistanutkaan.
 
Keittiönoita
Meillä syödään 2 pääateriaa arkisin - lounas ja illallinen - , viikonloppuisin yksi. En käytä termiä "lämmin ruoka", koska välillä - varsinkin kesäisin - toinen pääaterioista voi olla kylmä ruokakin. Lisäksi aamiainen, iltapäivällä välipala sekä "kello viiden tee".

Lapsuudenkodissani syötiin muutoin samalla tavalla, mutta meillä oli "kello viiden teen" sijasta päivällinen ja illallisen sijasta iltapala.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Kyllä meillä lapset saa kaksi lämmintä ruokaa, lisäksi välipalan ja aamu sekä iltapalat.
Meillä ei ole lapsuudenkotona ikinä laitettu esille kuin ehkä yks ruoka (lämmin) päivässä.
Minulle on tosi vaikeaa ollut lapsille antaa välipalaa!
Mikä siinä välipalassa on vaikeaa?
No siis se rytmi että on saanut sen mahtumaan päivään, kun ei ole siihen itsekään tottunut ikinä!
 
tilhi
meillä on aina ollu kaks lämmintä ateriaa, sitte aamiainen,välipala ja iltapala.. kesäisin on lounas korvattu kevyellä suolaisella välipalalla, koska hirmu kuumalla ei ruoka oikein tahdo maistua... ja niin siis nyt toimin lapsenkin kanssa, syödään säännöllisesti joka päivä..
 
Minua usein ihmetyttää tuo että älkää opettako lapsille huonoja ruokatapoja, minä ainakin aikuisena syön kaikkea sitä mitä en lapsena saanut ja ne makaroniruoat aivan yököttää kun niitä oli aina tarjolla. Syön aivan eri tavalla kuin lapsuudenkodissani...valitettavasti :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meillä syödään 2 pääateriaa arkisin - lounas ja illallinen - , viikonloppuisin yksi. En käytä termiä "lämmin ruoka", koska välillä - varsinkin kesäisin - toinen pääaterioista voi olla kylmä ruokakin. Lisäksi aamiainen, iltapäivällä välipala sekä "kello viiden tee".

Lapsuudenkodissani syötiin muutoin samalla tavalla, mutta meillä oli "kello viiden teen" sijasta päivällinen ja illallisen sijasta iltapala.
Mitä syötte kello viiden teellä? ihanan kuuloista.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä syötte kello viiden teellä? ihanan kuuloista.
Milloin mitäkin. Yleensä teetä ja sen kanssa jotain. Esim voileipää, karjalanpiirakoita tms.

Mä otin tämän ruokarytmin käyttöön kuopuksen ollessa päiväkodissa. Sillä kun oli aina kiljuva nälkä kotiin tultaessa ja mun olisi pitänyt saada salamana aikaiseksi ruokaa, vastata lasten miljoonaan kysymykseen ja neuvoa esikoista koulutehtävissä. Ja nämä kaikki 15 minuutissa :D :D Joten päätin ruuanlaiton sijasta rauhoittaa tilanteen nopealla välipalalla ja ryhtyä vasta myöhemmin laittamaan varsinaista ruokaa. Ehdin siinä välissä itsekin hetken huilahtaa.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meillä syödään 2 pääateriaa arkisin - lounas ja illallinen - , viikonloppuisin yksi. En käytä termiä "lämmin ruoka", koska välillä - varsinkin kesäisin - toinen pääaterioista voi olla kylmä ruokakin. Lisäksi aamiainen, iltapäivällä välipala sekä "kello viiden tee".

Lapsuudenkodissani syötiin muutoin samalla tavalla, mutta meillä oli "kello viiden teen" sijasta päivällinen ja illallisen sijasta iltapala.
Kyllä meilläkin voi toinen "lämmin ruoka" olla vaikka pastapohjainen salaatti, joka on siis kylmää, mutta mielestäni se on kuitenkin enemmän ruokaa kuin vaikka karjalanpiirakka ja siihen päälle kinkkusiivu tai joku pieni einesannos.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä meilläkin voi toinen "lämmin ruoka" olla vaikka pastapohjainen salaatti, joka on siis kylmää, mutta mielestäni se on kuitenkin enemmän ruokaa kuin vaikka karjalanpiirakka ja siihen päälle kinkkusiivu tai joku pieni einesannos.
Mä olen palstalla oppinut, että oikeaa ruokaa on vain sellainen, joka on lämmintä :D

 
Ainakin se on meillä periytynyt etenkin minun kotoani, että ruoka syödään aina yhdessä koko porukalla. Jos jollakulla on iltamenoja, niin sitten siirretään iltaruokailua ja otetaan vaikka jotain pientä, että jaksetaan odottaa sitä viimeistäkin kotiin.

Minusta tuntuu ihan oudolle, että kuulemma nykyään teini-ikäisistä alle puolet syö iltaisin yhdessä iltaruoan. Minusta olisi ihan kamalan surkeaa, jos perhe ei kokoontuisi yhdessä aterialle edes kerran päivässä.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja miten on?:
Meillä syödään 2 lämmintä ruokaa päivässä. Eineksiä käytetään satunnaisesti, mutta pääosin teen kotiruokaa. Miten teillä toimitaan ja onko malli peräisin omasta lapsuudenkodista?
Meillä toimitaan kuten teillä, ja malli on peräisin omasta lapsuudenkodista :)
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meillä syödään 2 pääateriaa arkisin - lounas ja illallinen - , viikonloppuisin yksi. En käytä termiä "lämmin ruoka", koska välillä - varsinkin kesäisin - toinen pääaterioista voi olla kylmä ruokakin. Lisäksi aamiainen, iltapäivällä välipala sekä "kello viiden tee".

Lapsuudenkodissani syötiin muutoin samalla tavalla, mutta meillä oli "kello viiden teen" sijasta päivällinen ja illallisen sijasta iltapala.
Tuo kello viiden tee on ihan loistava ajatus! Mun esikoinen menee syksyllä hoitoon ja mä pöllin nyt heti sulta tuon idean :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä meilläkin voi toinen "lämmin ruoka" olla vaikka pastapohjainen salaatti, joka on siis kylmää, mutta mielestäni se on kuitenkin enemmän ruokaa kuin vaikka karjalanpiirakka ja siihen päälle kinkkusiivu tai joku pieni einesannos.
Mä olen palstalla oppinut, että oikeaa ruokaa on vain sellainen, joka on lämmintä :D
Juu, mutta en ole oikeasti sitä oppia omaksunut :D
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Tuo kello viiden tee on ihan loistava ajatus! Mun esikoinen menee syksyllä hoitoon ja mä pöllin nyt heti sulta tuon idean :D
Pölli vaan :) Meillä toi rauhoitti illat oikein mukavasti. Kun nälkäänsä kiukutteleva napero sai vähän syötävää ja siinä pöydän ääressä lapset sai mun huomioni, niin kuopus häipyi sen jälkeen omiin leikkeihinsä, mä ehdin rauhassa neuvoa esikoista läksyissä, lukea sen jälkeen postit yms. Loppui se älytön kiire, mikä aikaisemmin oli ollut heti kotiin tultaessa.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Meinasin laittaa sulle tekstarin tänään, mutta tuli mulle perinteinen ujous, etten vaan häiritse
:saint:
Ei tekstarit häiritse. Jos olen palaverissa tms, niin pidän kännykän äänettömällä ja vastaan palaverin jälkeen tekstariin.

 

Yhteistyössä