Periytyvä lapsettomuus: Hedelmättömän äidin tytär hedelmätön?

Gynekologini kertoi, että tällä hetkellä on hypoteesi siitä, että hedelmättömien äitien tyttäret saattavat hyvinkin olla myös hedelmättömiä. Hedelmällisyyshoidoilla aikoinaan aikaan saadut tyttäret ovat vasta viime vuosina alkaneet itse perustaa perheitä, eikä monikaan synnytyssalissa hihku ääneen, että "Sainpas lapsen luonnollisesti, vaikkei äitini saanut!" Eli seuranta/tutkimus tästä asiasta on puutteellista.

Onko täällä äitejä tai vastaavasti lapsettomia, jotka tietävät olevansa itse hoidoilla aikaansaatuja?

Olisi mahtavaa kuulla, onko monikin tullut raskaaksi luomuna, vaikka oma äiti ei tullut. Ja kuinka helppoa tai työlästä se oli. Vai onko lapsettomuus rasite tyttärelle, kun on ollut äidillekin.

Minä olen 2 vuotta kestäneiden hedelmällisyyshoitojen tulos, ja aloitimme mieheni kanssa juuri ensimmäisen lapsemme yrittämisen...
 
Hei,

On totta että, jos äiti on tarvinnut hoitoja raskaaksi tullakseen, sama kohtalo voi olla myös tyttärellä. Lapsettomuus tai hedelmättömyys ei periydy suoraan. On kuitenkin tekijöitä, jotka heikentävät hedelmällisyyttä ja taipumus niihin voi periytyä. Tällaisia tekijöitä ovat mm. endometrioosi ja monirakkulaiset munasarjat (PCO).

Ei tiedetä, kuinka yleistä on, että tyttären raskaus alkaisi luomusti vaikka äiti olisi tarvinnut lapsettomuushoitoja. Tai toisinpäin: miten usein tytärtäkin pitää hoitaa, jos äitiä on hoidettu. Asiasta ei ole olemassa tilastoja. Kumpikin tilanne on mahdollinen ja käytännön työssä se kyllä nähdään, että toiset tulevat raskaaksi luomusti, vaikka äiti tarvitsi hoitoa ja vastaavasti toiset tarvitsevat pitkälle vietyjä koeputkihoitoja, kuten äitinsäkin.

Eero Varila

Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri

Lapsettomuuslääkäri
 
Kiitos vastauksesta. :)
Nähtäväksi jää, miten omalla kohdalla käy...

Vielä peräänkuuluttaisin palstalaisten kokemuksia perheen perustamisesta, kun äiti/äidiksi haluava on aikoinaan hoidoilla aikaansaatu.
 

Yhteistyössä