perinnöllinen sairaus ja lasten teko

Sain juuri tietää, että isäni sairastaa alzheimerin tautia, kuten hänen äitinsäkin aiemmin. Eli tämä taudin muoto voisi olla periytyvä, mikä tarkoittaisi sitä, että minullakin on 50/50 mahdollisuus sairastua siihen myöhemmin. Ja tämä taas tarkoittaa sitä, että jos minä olen perinyt taudin, niin minunkin lapseni voivat periä sen minulta... Eli kannattaako tässä enää harkita lasten tekemistä ollenkaan? Eihän tämä sairaus ole kuitenkaan pahimmasta päästä, kun kuitenkin normaaliin elämään pystyy melkein vanhuuteen saakka, mutta kuitenkin mietityttää, kannattaako siirtää "huonoa perimää" eteenpäin? Jos joku ymmärsi, mitä ajoin takaa, niin olisi kiinnostavaa kuulla muiden kokemuksista ja päätöksistä, vaikka muidenkin perinnöllisten sairauksien kohdalla.
 
Vaikeita asioita, mutta maalaisjärjellä ajateltuna kuka vain voi olla kantajana johonkin sairauteen tietämättään. Jotkut sairaudet voivat puhjeta vain esim. ympäristötekijöiden vuoksi (mm. MS-tautia on ajatektu olevan osittain perinnöllistä, mutta ympäristötekijät laukaisevat sairauden). Voi siis olla sukupolvia, ettei tautia esiinny ollenkaan. Ja yksi yleisimmistä taudeistammehan on diabetes.

Tarkoitan, että lääketiede kehittyy koko ajan ja uusia sairauksia löydetään ja myös uusia hoitokeinoja. Myös raskaudenajan tutkimukset (hyvin vakaviin perinnöllisiin sairauksiin). Itsellä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ajattelisin, että jos tauti ei ole vakava ja esim. itse sairastaessani en kokisi tautia kovin elämää rajoittavaksi tekisin lapsia. Mielestäni siksi ei kannata jättää lapsia saamatta, että JOS he sairastuvat, sillä on täällä maailmassa paljon muitakin asioita joita joutuu sitten pelkäämään...

Tietysti asia on eri jos sairaus on jokin hyvin vakava. Jos oma kunto olisi huono niin ei lapsille olisi kiva, jos äiti/isä sairastaisi koko ajan ja ehkä kuolisikin pian.
 
Samaa mieltä, että ei kannata pelätä noita sairauksia, jotka puhkeavat vasta sitten vanhemmalla iällä. Kelle tahansa voi tulla syöpä tai aivohalvaus tai mikä tahansa milloin tahansa, ei sitä voi etukäteen tietää. Jos haluaa lapsen, niin sitten yrittää tehdä ja pitää huolta hänestä niin hyvin kuin pystyy. Täydellistä terveyttä ei ole kellään.
 
HEI!
Tiedän tunteen.Meilläkin suvussa isoäidillä todettu perinnöllinen sairaus, jossa periytyvyys myös 50/50.Äitini ei halua mennä geenitesteihin, jossa selviäisi onko hänellä se geeni vai ei.Tauti puhkeaa yleensä myöhään eli isoäitinikin oli jo noin 55v kun ensimmäiset oireet havaittiin.Mekin serkkujen kanssa ollaan mietitty asiaa, mutta ei sitä etukäteen kannata surra.Jos äidilläni ei ole sitä geeniä, ei minullakaan ole enää riskiä, sillä geeni ei hypi sukupolvien yli.Itse odotan tällä hetkellä esikoista, samoin serkuillanikin on jo lapsia.Kuka tietää mitä lääketiedekin saavuttaa siihen mennessä, kun lapsemme tulevat aikuisiksi.

Positiivisesti ajatellaan, jooko?
 
Itselläni on perinnöllisiä sairauksia, mutta en todellakaan niiden takia olisi halunnut jättää elämää väliin. Joten älä sairauksien takia jätä lapsia tekemättä. Elämässä kun on niin paljon muutakin. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2006 klo 17:57 Vieras kirjoitti:
HEI!
Tiedän tunteen.Meilläkin suvussa isoäidillä todettu perinnöllinen sairaus, jossa periytyvyys myös 50/50.Äitini ei halua mennä geenitesteihin, jossa selviäisi onko hänellä se geeni vai ei.Tauti puhkeaa yleensä myöhään eli isoäitinikin oli jo noin 55v kun ensimmäiset oireet havaittiin.Mekin serkkujen kanssa ollaan mietitty asiaa, mutta ei sitä etukäteen kannata surra.Jos äidilläni ei ole sitä geeniä, ei minullakaan ole enää riskiä, sillä geeni ei hypi sukupolvien yli.Itse odotan tällä hetkellä esikoista, samoin serkuillanikin on jo lapsia.Kuka tietää mitä lääketiedekin saavuttaa siihen mennessä, kun lapsemme tulevat aikuisiksi.

Positiivisesti ajatellaan, jooko?
saanko kysyä mistä sairaudesta on kysymys?Minä sairastan perinnöllistä sairautta ja tyttäreni sairastaa myös,sairaus on erittäin vakava ja vaikea,etenkin tyttäreni kohdalla.Jos meille vielä vauvakuume iskee,niin turvaudumme koeputkihedelmöitykseen.
 

Yhteistyössä