Perhevalmennus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mimmu

Vieras
Hei!

Odotan esikoistani, ja nyt on menossa rv 24. Neuvolassa ei ole vielä ollut mitään puhetta perhevalmennuksesta, mutta olen sitä jo itse alkanut miettiä. Olisikin kiva kuulla muiden kommentteja ja kokemuksia valmennuksesta. Minkälaista on ollut, kuinka hyödyllisenä olette sitä pitäneet, montako kertaa valmennusta oli etc. Itseäni ujona ihmisenä tuollainen vähän jo etukäteen jännittää. Kiitokset tiedoista!

MEillä täällä pienehkössä kaupungissa ne alko kolme kuukautta ennen laskettua aikaa. Kokoonnuttii porukalla (odottavat äidit ja miehet) yhteen neuvolan tiloihin 7 kertaa. NIissä sai paljon hyvää tietoa raskaudesta ja synnytyksestä ja vauvasta ja sen hoidosta. Sitten ku kaikille on syntynyt vauvat (kaikilla la heinä tai elokuussa) niin kokoonnutaan vielä ainaki kerran yhtee ihastelee kaikkien vauvoja ja kerrotaa synnytys kokemuksia. SUosittelen valmennusta jos vaan neuvola järjestää.

meillä oulun lähikunnassa oli valmennusta 4 kertaa. meillä kaikilla oli laskettu aika helmi-huhtikuussa, mulla huhtikuun alussa. eka valmennus oli joulukuun puolessa välissä ja loput 3 oli tammikuussa. mun ja mieheni mielestä valmennuksista ei ollut kovinkaan paljon hyötyä. kaikki mitä siellä kerrottiin, olimme jo lukeneet lehdistä tai netistä tai kuulleet kavereiltamme. jos alunperin ei ois ollu kavereita joilla pieniä vauvoja tai ei olis lukenu paljo lehtiä ja nettiä niin sillon valmennuksesta olisi ollut hyötyä. meillä kun oli kaveripiirissä 5 pariskuntaa joilla oli vastasyntyneitä niin niiltä sai paljon tietoa eri asioista.

Mun mielestä se oli aivan turha. Isien piti kokoontua eri huoneeseen puhumaan isyydestä ja äidit puhui toisessa huoneessa raskausajasta ja synnytyspeloista yms yms. Mä en kokenut siitä olevan mitään hyötyä ja jotenkin oli koko ajan erittäin vaivautunut olo. 3 kertaa järjestettiin ja kahdessa käytiin. Tosin täytyy muistaa, että toiset kokevat sen paljon tärkeämmäksi kuin toiset. Meille se ei kolahtanut, emme tosin ole muutenkaan "vertaistuki-tyyppisiä" ihmisiä, emmekä kaipaa tällä hetkellä "samassa veneessä" olevien ventovieraiden ihmisten kokemuksia. Tiedän että monet ovat solmineet hyvinkin pysyviä ihmissuhteita valmennusten kautta, joten kannattaahan sinne mennä. Minä en ainakaan tässä kohtaa halua tutustua ihmiseen ainoastaan sen vuoksi, että elämäntilanne täsmää. Äitiyspoliklinikalle ja synnytysosastolle tutustuminen sen sijaan oli minusta hyödyllinen, se valaisi ainakin meitä parhaiten siihen, mitä tuleman pitää..

Yhteistyössä