Perhetyö apu vaiko rangaistus?

Meillä kävi vuoden verran aivan ihana perhetyöntekijä kerran viikossa auttelemassa kun toisen lapsen syntymän jälkeen voimat ehtyivät ja oli ns. synnytyksen jälkeistä masennusta, parisuhde kriisissä ja isäntä (nyttemmin ex)hyppäs baareissa. Perhetyöntekijän ollessa meillä lasten kanssa, mä kävin baby blues ryhmässä ja ammattiauttajalla, käytiin jopa paritapaamisessa lasten isän kanssa. ja välillä olin vaan shoppailemassa tai salilla. Joskus tehtiin yhdessä siivousjuttuja jne. Minulle ja lapsille jäi hyvä maku suuhun ja oon muillekkin suositellut perhetyötä jos voimat ovat lopussa. Minut se pieni hetkinen viikossa nosti jaloilleen ja parisuhdekkin pelastui, sillä kertaa...

Meillä ei tosiaan oo toi perhetyö ollu mikään apu, oon yh, ja ku perhetyöntekijä tulee, ni paasaa omaa erinomasuuttaan muusta ei väliä. Ja ku meille on pistetty tuo perhetyö väkisin, vaikka pärjätään ihan ilman, kun tukiverkosto on hyvä ja vahva. Kysyinkin tolleen hassusti tota, kun oon ihmetelly, et onko perhetyö tosiaan tällästä...

on tämä ratkaisu:) Mä hain itse apua kun en jaksanut. Mullakin on täällä vahva tukiverkko, mutta ovat päivisin töissä joten mitään mahdollisuutta ei ollu päivisin tehdä mitään ja toisaalta olivat niin omassa elämässä kiinni etten halunnu häiritä. Nyt on toisin kun olen yksin niin ei tarvi pyytää apua vaan sitä tarjotaan ja edelleen neuvolassa sanottiin (odotan kolmatta yksin), että jos synnytyksen jälkeen on tarvetta perhetyölle niin ota yhteyttä sinne, tuskin enää on tarvetta, koska kummit ottavat kuitenkin noita vanhempia mukuloita mielellään aina silloin tällöin (heillä ei omia lapsia). Perhetyöntekijää voi vaihtaa jos ei synkkää ajatukset. Aina ei kaikkien kanssa tarvitse tulla toimeen, mutta välttämättä neuvot ei tarkoita sitä, että työntekijä olisi mielestään parempi vaan asiat voi tehdä monella eri tapaa. Kyllä mäkin neuvoja sain, mutta itse tein kuten parhaaksi katsoin. Osa neuvoista oli kyllä käyttökelposia. Kyllä jokainen äiti itse tietää, mikä lapselleen parasta:) En oo kyllä aikasemmin kuullu et perhetyötä ois väkisin laitettu muutakuin lastensuojelu tapauksissa ja siinä se on kyllä aivan paikallaan. Jossei kysymys ole tälläisestä niin ota asia puheeksi. Voihan se olla, että työntekijää vaihtamallakin asiat muuttuvat. Perhetyö haluaa auttaa ja on meille etu jota ei taida kovin monessa maassa edes olla...

Ei oo lastensuojelutapaus, ja yritin jo ottaa asioista selvää, vaihtaa työntekijääkin, mut eipä oo auttanu mikään. En pistä apua pahakseni, mut tuntuu turhauttavalta kun työntekijä paasaa omasta erinomasuudestaan ja ihanuudestaan... :headwall:

meidän kaupungissa on kriteerit niin tiukentunu että yksinhuoltajana ja kodinhoidontuellakin olen, ja silti joudun perhetyöstä maksamaan 10e/h , joten se siitä ilosta, toisin oli viellä keväällä... ei reilua... mulla ei edes tukiverkkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja betty c:
meidän kaupungissa on kriteerit niin tiukentunu että yksinhuoltajana ja kodinhoidontuellakin olen, ja silti joudun perhetyöstä maksamaan 10e/h , joten se siitä ilosta, toisin oli viellä keväällä... ei reilua... mulla ei edes tukiverkkoa.
Mites se on mahdollista?Perhetyöhän on lastensuojelun tukitoimi, ei siitä pitäisi joutua maksamaan.Olen kyllä aivan ymmälläni enkä ole moista aikaisemmin kuullutkaan..Oletko puhunut asiasta sosiaalityöntekijän kanssa?Ethän nyt ole vaan sotkenut kotipalvelua ja perhetyöntekijää keskenään?Kotipalvelusta tuo 10? onkin ihan passeli hinta.Lisään vielä, että tilapäinen perheapu rinnastetaan kotipalveluun jonka vuoksi siitä peritään joku maksu, mutta esim. mulla oli kyse tuetusta perhepalvelusta jossa tehtiin hoito- ja palvelusuunnitelmat jne.jne ja se oli jatkuvaa, kesti vuoden verran. Näin ollen minulta ei peritty maksua.

Lisään vielä, että luin tuolta netistä, että mikäli maksua peritään palvelusta niin siihen voi hakea alennusta tai maksun poistoa mikäli se uhkaa toimeentuloa ja sanoisin, että sinulla on kyllä perusteet jopa maksun kokonaan poistamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja piuku:
Alkuperäinen kirjoittaja betty c:
Mites se on mahdollista?Perhetyöhän on lastensuojelun tukitoimi, ei siitä pitäisi joutua maksamaan.Olen kyllä aivan ymmälläni enkä ole moista aikaisemmin kuullutkaan..Oletko puhunut asiasta sosiaalityöntekijän kanssa?Ethän nyt ole vaan sotkenut kotipalvelua ja perhetyöntekijää keskenään?Kotipalvelusta tuo 10? onkin ihan passeli hinta.Lisään vielä, että tilapäinen perheapu rinnastetaan kotipalveluun jonka vuoksi siitä peritään joku maksu, mutta esim. mulla oli kyse tuetusta perhepalvelusta jossa tehtiin hoito- ja palvelusuunnitelmat jne.jne ja se oli jatkuvaa, kesti vuoden verran. Näin ollen minulta ei peritty maksua.

Lisään vielä, että luin tuolta netistä, että mikäli maksua peritään palvelusta niin siihen voi hakea alennusta tai maksun poistoa mikäli se uhkaa toimeentuloa ja sanoisin, että sinulla on kyllä perusteet jopa maksun kokonaan poistamiseen.
Nykyisin ei ole olemassakaan kodinhoitajaa lapsiperheeseen, vaan kaikki kulkee tämän perhetyöntekijän nimellä, ja kyllä siitä joutuu maksamaan, itse jouduin työttömänä maksamaan 20? päivästä. Sanomattakin selvää etten enää sen koommin tilannut.

mä asun tääl keski-suomessa ja kuten sanoin meillä kävi perhetyöntekijä vuoden verran. Tästä on aikaa kaksi vuotta ja oli ilmainen silloin. Kysyin nyt neuvolasta uudelleen asiaa ja sanoi, ett'ä kyllä se on ilmaista.Eli ilmeisestikin vaihtelee paikkakunnittain ja myös tulot siihen vaikuttavat...

Kyllä minullakin oli "ilmainen" palvelu. Sain lastensuojelun maksusitoumuksen kerran viikkoon käyvästä perhetyöntekijästä. Sain jopa toimeentulotukea ruokaan, vaikken sitä olisi tarvinnut. Tosin fyysisen kuntoni vuoksi en päässyt kauppaan, joten he ostivat ruuat ja maksoivat sossunrahoista.

Kaikki ptt:t eivät ole niitä ihanimpia. Olen siinä samaa mieltä. Minulla oli yksi todella epäluotettava. Jätti usein tulematta, eikä kukaan imoittanut mitään. Siinä sitten odottelin ja peruttelin omia lääkärinaikojani, kun en voinut ottaa vauvaa mukaan. Muutenkin raskaassa tilanteessa tunsin, että tämä työntekijä toi minulle vain lisää taakkaa kannettavaksi, eikä helpottanut arkea. Jouduin hänen vuokseen maksamaan sakkomaksuja lääkärille, koska peruutin ajan samalla hetkellä, kuin se olisi ollut.

ja minulle ei myönnetty perhetyöntekijän apua shoppailukierroksille tai salille. Vain lääkäri/apteekki/labramenot olivat niin "oikeita" apuun oikeuttavia menoja. Kuuntelin ihmeissäni, kun jotkut saattoivat käydä leffassa tms. Jos olisin ollut kyllin hyvässä kunnossa ostoksille menoon, olisi apu loppunut siihen.

Perhetyöntekijätkin kontrolloi perheen asioita ja jos tämmösellä henkilöllä on tapana käyttää saamaansa valtaa väärin ( niinku monesti on käyny ), niin voi tulla negatiivinen kuva perheestä.
Satun tietämään ( ei omakohtainen kokemus vaan naapurustossa tapahtunut ), että kun menet valittamaan, että et jaksa ja tarvit apua ( vaikkapa neuvolassakin ), niin pian huomaat olevasi lastensuojelun hampaissa.
Tää on fakta..., ja tiedän ihan tarkkaan vierestä seuranneena.

Ja huomata miten oikeudenmukaista saattaa olla perheen kohtelu kun sitä pääsee säätämään vallan väärinkäyttäjä-työntekijä.
En tiä, että onko linkki jossain täällä jo..., mutta tässä nyt ainakin.

http://www.vanhemmat.com/

Yhteistyössä