perhetutulla HIV!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lumihiutale 79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lumihiutale 79

Vieras
APUA auttakaa!

:'(

Meidän perhetutulla jonka kanssa olemme paljon olleet yhteyksissä todettiin hiv! Hän oli saanut sen aviomieheltään.... Ja nyt pelkään lasteni puolesta. Meillä on ollut heidän perheensä lapset hoidossa ja esim. samassa kylpyammeessa. Tyttäreni vielä viimeksi heidän synttäreillään kaatui ja löi hampaat huulista läpi kun kaatui lattialle. Siis en tiedä onko heidän lapsillaan tartuntaa mutta mielessä pyörivät kamalat kauhukuvat......
Siis onko syytä huoleen ja mitä tarvitsisi tehdä?

En ikinä olisi voinut aavistaa tälläistä asiaa. He ovat varakkaita, hyvin pukeutuvia ja kaikki ulkoisin puolin kunnossa. Miten sitä enään pystyy lapsiaan suojelemaan. Mistä sitä tietää päiväkodissakaan mitä tauteja siellä lapsilla liikkuu :ashamed:

Olen siis asiasta ihan hysteerinen. Säälin tietenkin ystävääni mutta en halua enään riskeerata perheeni tähden.....

HIV tarttuu suorassa veri tai limakalvokontaktissa. Sitä ei voi saada kylpemällä samassa ammeessa, juomalla samasta lasista tai esim halaamalla. Tuossa kaatumistapauksessa lapsen olisi tullut saada HIV-positiivisen verta siis omaan haavaansa.

Muuten en osaa kantaa ottaa. Vaikea asiahan tuo on. Mutta jos kyseessä hyvä ystävä, kannattaa keskustella asiasta ennen kuin suin päin laittaa välit poikki. Jos tartunnan pelko todella vaivaa, käytä lapsesi testissä!

Ei sinun kannata olla huolissasi, sillä HIV ei tartu helposti, vaikka olisi veri- ja limakalvokosketuksessa tartunnan saaneeseen. Ihan normaalisti voit arkeasi jatkaa, mutta jos todella huolehdit asiasta niin testithän voi käydä teettämässä... Ja minusta tärkeää olisi, että nyt keskustelisit perhetuttusi kanssa, etkä missään nimessä häntä nyt hylkäisi, sillä hän varmasti tarvitsee nyt tukeasi (mieti, jos sinulla olisi sama tilanne...)!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.12.2006 klo 08:31 lumihiutale 79 kirjoitti:
En ikinä olisi voinut aavistaa tälläistä asiaa. He ovat varakkaita, hyvin pukeutuvia ja kaikki ulkoisin puolin kunnossa. Miten sitä enään pystyy lapsiaan suojelemaan. Mistä sitä tietää päiväkodissakaan mitä tauteja siellä lapsilla liikkuu :ashamed:

Olen siis asiasta ihan hysteerinen. Säälin tietenkin ystävääni mutta en halua enään riskeerata perheeni tähden.....

Haluaisin vaan huomauttaa että HIV ei todellakaan ole (ainakaan enää) homojen,köyhien tai "huonosti pukeutuvien" sairaus. Lisäksi HIVin tarttuvuus on tutkimusten mukaan n. sata kertaa huonompi kuin esim hepatiitilla koska virus monesti koteloituu elimistöön. Hyvällä hoidolla HIV on nykyään vain krooninen sairaus muiden joukossa. Siksi että aiheesta on ihmisillä niin paljon harhaluuloja edelleenkin, monesti potilaat helposti alienoituvat ja kokevat itsensä hylätyiksi ja jotenkin saastaisiksi muiden silmissä. Tätä tuskin ystävällesi haluat. Ota aiheesta selvää ja koeta antaa ystävällesi tukea,jota hän nyt kipeästi kaipaa. Tuskin hylkäisit syöpäsairasta ystävääsikään, miksi HIV-postiviisen? Et tartuta itseäsi tai lapsiasi halauksella ja antamalla tukea. Sitä hän tarvitsee eikä sääliäsi.

On olemassa hiv-sairaiden omaisten tukipuhelimia, josta saat tietoa ja tukea ko. asiassa...Kannattaa ehdottomasti ottaa selvää asioista, ennenkuin alat lietsomaan lisää hysteriaa itsellesi tai lapsillesi... Vaikea asia on varmasti, mutta silti sairaus muiden joukossa.!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.12.2006 klo 08:31 lumihiutale 79 kirjoitti:
APUA auttakaa!

:'(

Meidän perhetutulla jonka kanssa olemme paljon olleet yhteyksissä todettiin hiv! Hän oli saanut sen aviomieheltään.... Ja nyt pelkään lasteni puolesta. Meillä on ollut heidän perheensä lapset hoidossa ja esim. samassa kylpyammeessa. Tyttäreni vielä viimeksi heidän synttäreillään kaatui ja löi hampaat huulista läpi kun kaatui lattialle. Siis en tiedä onko heidän lapsillaan tartuntaa mutta mielessä pyörivät kamalat kauhukuvat......
Siis onko syytä huoleen ja mitä tarvitsisi tehdä?

Etpä taida oikea ystävä ollakkaan.. :'(

hmm.. ei se hiv noin tartu mut ymmärrän säikähdyksesi. Enemmän olisin huolissani tuttusi hyvinvoinnista, miten hän ottanut asian? meidänkin suvussa on yksi jolla on hiv. Hän on sairaanhoitaja jonka kimppuun asiakas hyökkäsi likaisen neulan kanssa. Hiv ei ole siis vaan narkkareiden ja suojattoman seksin harrastajien tauti. Tue tuttuasi ja testaa lapsesi vaikka vaan mielenrauhasi takia. Se kenellä meidän suvussa on hiv elää onnellista elämää miehensä ja lastensa kanssa.

Ehkä ensi reaktioni oli aika voimakas enkä pystynyt ajattelemaan järkevästi..... :ashamed:

Mutta luulen että jokaisella äidillä olisi heti huoli omista lapsistaan tässä tilanteessa. Ja itsellänikin oli vain voimakas halu suojella omaa perhettä.

Kävin etsimässä asiasta tietoa netistä ja luin teidänkin palautteenne niin olen nyt paljon viisaampi asian suhteen.... Olen kyllä aiemminkin ollut tietoinen sairauden tarttuvuudesta, mutta kun osui omalle kohdalle niin paniikki iski ja järki selitykset unohtuivat.

En aio hylätä ystävääni ja olen todella surullinen/vihainen hänen puolestaan.

En silti aio lapsiani altistaa turhaan tuolle taudille. Olen kumminkin sen
verran vaino harhainen. Mitä tekisitte itse samassa tilanteessa?
Aion tukea ystävääni ja käydä edelleen hänen luonaan mutta aion silti olla varovainen lasten suhteen. Minusta se on tervettä itsesuojelu vaistoa.
En tiedä olenko kovinkaan kummoinen ystävä kun näin ajattelen :ashamed:

Minun oli aivan pakko ottaa asiaan kantaa. Tiedän sen että turha panikoiminen on hyödytöntä etenkin kun tietää kuinka HIV tarttuu, MUTTA kun on kyse omista lapsista, jokainen soluni havahtuu suojelemaan heitä. Ylilyöntejä tapahtuu ihan vain sen vuoksi että sehän on jo ihmisen luontaista käytöstä olla turvaamassa jälkeläistensä selustaa. Minä olisin valmis tekemään ihan mitä tahansa mikäli jokin uhkaisi lapsiani tai heidän terveyttään. On tekopyhyyttä väittää että joku olisi huono ystävä jos sattuisi olemaan samassa tilanteessa kuin sinä olet nyt. Helppoa on heidän arvostella joiden lapset eivät ole tekemisissä HIV:tä kantavien ihmisten kanssa. :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 00:58 mammeli kirjoitti:
Minun oli aivan pakko ottaa asiaan kantaa. Tiedän sen että turha panikoiminen on hyödytöntä etenkin kun tietää kuinka HIV tarttuu, MUTTA kun on kyse omista lapsista, jokainen soluni havahtuu suojelemaan heitä. Ylilyöntejä tapahtuu ihan vain sen vuoksi että sehän on jo ihmisen luontaista käytöstä olla turvaamassa jälkeläistensä selustaa. Minä olisin valmis tekemään ihan mitä tahansa mikäli jokin uhkaisi lapsiani tai heidän terveyttään. On tekopyhyyttä väittää että joku olisi huono ystävä jos sattuisi olemaan samassa tilanteessa kuin sinä olet nyt. Helppoa on heidän arvostella joiden lapset eivät ole tekemisissä HIV:tä kantavien ihmisten kanssa. :wave:

Hyvä ystävä ottaa asioista selvää ennen kuin päättää lopettaa ystävyyden...itselläni on lähipiirissä HIV-positiivinen ihminen ja hänen seurassaan käyttäydytään/ollaan samalla tavalla kuin muidenkin ja lastani hän saa sylitellä ja halia mielin määrin! :heart:

Yhteistyössä