Perhesurmat. Ymmärrän oikein hyvin, miksi sellaisia tapahtuu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikka tilanteeni olisi mikä en voisi koskea lapsiini. Oheishuoltosopimukset on tehty ja siksi tiedän, että jos jotain minulle käy on lapsilla hyvä paikka sen jälkeen.

Tiedän tunteen ap paremmin kuin hyvin, tiedän tunteen. Mulle sanottiin mm. sosiaalitoimen lasten suojelun puolelta kun erosin turvakodin kautta, että "ei sun tänne tarvi tulla, täytä vaan toimeentulo hakemus O-S-A-A-T-K-O sellaisen täyttää (oikeesti tollee tavutettuna) ja lisäksi vielä tämä samainen täti totesi, että saahan sitä kaikkea anoskella anoskelee ne muutki :( joo en ole anoskellu mitään ja jotenki vaan sain itseni kasaan vaikka se otti aikaa ja lapset pyristeli siinä sivussa omia murheitaan. Mutta voin todellakin allekirjottaa tuon mitä kirjoitit ap voimia ja jaksamista :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja paremmin tietävä:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi vanhemmat tappaa myös lapsensa. Sen kun tappakoot itsensä, jos on niin paska olla, muttei lasten nähden. Mutta ei niitä lapsia, antakaa niiden elää!

Ja minkälainen on lasten elämä tuon jälkeen? Mä luulen että nuo vanhemmat juuri ajattelevat lapsiaan siinä että heidän ei tarvitse kantaa sitä taakkaa harteilla että isä ja äiti ei jaksaneet. Jos itse ei ole kokenut tuollaista toivottomuutta on se mahdotonta käsittää.

Mun vanhemmat on juuri näitä "vanhempia"...isä tappoi äidin ja sitten itsensä. Siitä on jo kauan, olin silloin 4. Mummolassa asuin sen jälkeen. Koko elämäni olen miettinyt miksi he eivät ottaneet minua mukaan, tai sitten oltas kaikki jatkettu...miten vaan. Olen yrittänyt elää normaalia elämää, onnistumatta siinä. Omat lapset on mutta en koskaan kykene olemaan täysin onnellinen. Mun on ollut pakko vaan jatkaa kun ei ole ollut kanttia tappaa itseä, mummon ja vaarin vuoksi. Onnen siruja keräilen, mutta synkkä mun elämä on.

:hug: mutta jonkun toisen lapset voivat ehkä koota itsensä, saada hyvää apua ja saada tasapainoisen aikuisuuden. sitä ei voi etukäteen tietää, eikä siitä saa muut toisen puolesta päättää! toivon, että myös sinä saisit tulevaisuudessa parempaa! :hug:

Tietenkin joku voi olla niin vahva...ja ehkä nuoremmat saattavat paremmin selvitäkin jos eivät muista äitiä ja isää. Mä valitettavasti muistan. Isähän se syyllinen oli, en mä tiedä mitä silloin on oikein tapahtunut, onneksi olin mummolassa juuri silloin. Silti mulle he ovat edelleen ne isä ja äiti joita kaipaan syvästi. Ympärillä on ollut niin paljon vihaa mun isää kohtaan, tuntemattomat ovat arvostelleet...Ei heillä ole oikeutta, se oli mun perhe, mun, mulle rakkaita. Aina en voi ymmärtää, en käsittää...silti rakkaus ja anteeksianto vanhempiakohtaan on vahvinta. Mutta kuitenkin he olisivat voineet ottaa mut mukaan. Missä ikinä he nyt ovatkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Vaikka tilanteeni olisi mikä en voisi koskea lapsiini. Oheishuoltosopimukset on tehty ja siksi tiedän, että jos jotain minulle käy on lapsilla hyvä paikka sen jälkeen.

Eli sinulla on hyvä tukiverkko. Se on hieno asia, kunpa kaikilla olisi noin, niin perheillä olisi helpompi selviytyä vaikeista asioista elämässä. Ne perheet, jotka epätoivoisiin ratkaisuihin päätyvät, eivät sellaista useimmiten omista. Jos sukulaisia on, eivät he ole sellaisia keille lapsensa uskoisi/ketä kiinnostaisi läheistensä asiat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Eli sinulla on hyvä tukiverkko. Se on hieno asia, kunpa kaikilla olisi noin, niin perheillä olisi helpompi selviytyä vaikeista asioista elämässä. Ne perheet, jotka epätoivoisiin ratkaisuihin päätyvät, eivät sellaista useimmiten omista. Jos sukulaisia on, eivät he ole sellaisia keille lapsensa uskoisi/ketä kiinnostaisi läheistensä asiat.

ei minulla täällä suomessa ole kuin Ima. Eikä lapset hänelle mene :D ei siksi, että olisi huono vanhempi vaan siksi, koska on sairas.

Mulla oli silloin niin hankala tilanne että ihan konkreettisesti suunnitelin milten homman toteuttaisi :/ eikä silti tullu apua mistään. Olisi pitänyt olla narkki tai juoppo niin olisi apua tullu heti ja runsaasti. Sitte sain ptt:n käymään kerran viikossa, no seki oli yhtä tyhjän kanssa kun kävi ja seuraavalla viikolla soitti että voi kun meillä on nyt pula työntekijöostä että kun sulla ei ole niin paha tilanne siellä ni ei nyt tullakkaan. Joo no kun oli oikein odottanut että sais hetken vetää henkeä ni romahti kahta pahemmin ja sen jälkeen vaa ootti aina että kohta ne soittaa ettei voi tulla ja aika usein soittiki, täti vaihtu tuhka tiheään ja nuorimmainen vierasti (siis vaihtu vaikka ne tiesi että on tosi hankala sen vierastamisen kanssa) no se piti sitte lopettaa koska siitä oli enemmän haittaa kuin hyötyä.

Alkuperäinen kirjoittaja hän:
Voi kun voisin auttaa!

Ihmiset ei tosiaan vaan ymmärrä. Moni on onneksi syntynyt ns. kultalusikka suussaan, niin että elämä kuljettaa heitä hellien eteenpäin. Me toiset rämmitään. Ei nämä ihmiset kykene ymmärtämään asioita joita eivät ole itse kokeneet, sen huomaa helposti jo heidän tavastaan kirjoittaa. Sinun ja minun korvaan se tekee pahaa, mutta emme voi olettaa heidän ymmärtävän. Antaa heidän elää onnellisessa kuplassaan, ihanaahan se on että kaikkien ihmisten ei tarvitse rämpiä. Olen onnellinen sydämmestäni heidän puolesta. Ei katkeruus ja viha auta.

Eu ole tarkoituksenmukaista, että kaikki ihmiset kantaisivta jokaista maailman murhetta hartioillaan. Mutta tietysti toivoisi, että ymmärrystä olisi enemmän. Ihmiset ovat niin herkkiä tuomitsemaan toisia, asettamaan paremmusjärjestykseen erilaisten asioiden perusteella. Ystävällisyyttä ja ymmärrystä uupuu tästä maailmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ei minulla täällä suomessa ole kuin Ima. Eikä lapset hänelle mene :D ei siksi, että olisi huono vanhempi vaan siksi, koska on sairas.

Minun mielestä maantieteellistä sijaintia tärkeämpää on sen tukiverkon aitous ja todellinen lähimmäisen rakkaus.

Perhesurmat ovat sellainen asia jota ei kyllä voi ymmärtää - ei mitenkään vaikka miten koittaisi asettua perheen äidin tai isän asemaan. Se on niin suuri rikos ettei riitä ymmärrystä.

Uskoisin että jokaisessa meissä piilee jotain, mitä emme ehkä nyt juuri osaa kuvitellakaan. Mietin joskus, pystyisinkö äärimmäisessä tilanteessa surmaamaan ihmisen, kyllä pystyisin. Esimerkiksi raiskaus, pahoinpitely ymv tilanteet... jos puolustautuu, on aina vaarana että sille vastapuolellekin käy jotain.
Mitä taas tulee perhesurmiin, itse en voi kuvitellakaan sellaista tilannetta... olen käynyt niin paljon läpi ikäviäkin juttuja että uskoisin jaksavani. Mutta VOIN YMMÄRTÄÄ jos jollain se raja tulee vastaan ja sekoaa... ihminen ei ole mikään kone, omia aivoja ei voi hallita. Luulen että tällaisessa tilanteessa ihminen sekoaa täydellisesti eikä vaan voi teoilleen mitään, on niin sanotusti syyntakeeton.

[QUOTE="Jonna";23956160]Uskoisin että jokaisessa meissä piilee jotain, mitä emme ehkä nyt juuri osaa kuvitellakaan. Mietin joskus, pystyisinkö äärimmäisessä tilanteessa surmaamaan ihmisen, kyllä pystyisin. Esimerkiksi raiskaus, pahoinpitely ymv tilanteet... jos puolustautuu, on aina vaarana että sille vastapuolellekin käy jotain.
Mitä taas tulee perhesurmiin, itse en voi kuvitellakaan sellaista tilannetta... olen käynyt niin paljon läpi ikäviäkin juttuja että uskoisin jaksavani. Mutta VOIN YMMÄRTÄÄ jos jollain se raja tulee vastaan ja sekoaa... ihminen ei ole mikään kone, omia aivoja ei voi hallita. Luulen että tällaisessa tilanteessa ihminen sekoaa täydellisesti eikä vaan voi teoilleen mitään, on niin sanotusti syyntakeeton.[/QUOTE]

Niin, en nyt ihan heti voi keksiä yhtäkään syytä miksi kykenisin surmaamaan perheeni. Ei herranjestas, jos kyse on rahasta niin se on kuitenkin aika pieni syy vaikka velkaa olisi miljoona! Masennus tms. mielenterveysongelmat "ymmärrän" jos tosiaan olisi psykoottinen mutta muuten järjissään olevalta ihmiseltä en ymmärrä perhesurmia. Mutta halusin kysellä ap:n kuulumisia, siis että onko ajatukset yhtään kirkastuneet tuon aloituksen jälkeen? Toivottavasti kaikki on hyvin...

Yhteistyössä