Perhesauna - minkä ikäiseksi asti yhdessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ansku38
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ansku38

Vieras
Meidän tyttöä oli nyt kiusattu koulussa, kun oli jotenkin sattunut kertomaan, että käy meidän perheen kanssa vielä yhdessä saunassa ilman uikkareita tai pyyhkeitä.

Minkä ikäiseksi asti teidän jälkikasvunne on tullut saunaan vanhempien kanssa?

Sauna on meidän mielestämme ainakin "pyhä" paikka ja siinä ei pitäisi olla mitään outoa, että koko perhe käy yhdessä saunassa.

Kyllä mä voin mennä saunaan myös esikoispoikani 17v kanssa, mutta hyvin harvoin tämmöistä meillä tapahtuu, koska yleensä hän käy tyttöystävänsä tai pikkuveljensä kanssa. Mutta ei se tunnu meistä hankalalle. Samoin tytär 14v voi käydä isänsä tai veljiensä kanssa saunassa, tosin mieluiten ja useimmiten käy yksin. Kuopuspoju 12v saunoo yleensä yksin, tai perheen miesporukan kanssa, mutta sopii myös mun ja siskonsa kanssani samaan saunaan. Eli meillä mennään aika fiiliksen mukaan =)

Mä olen sitä mieltä, ettei ketään pidä pakottaa saunaan kenenkään kanssa, joten vapaaehtoisuuteen perustuvana perhesaunaan voi mennä minkä ikäisenä vaan. Ja sitäkin mieltä mä olen, että kaikesta ne keksiikin kiusaamista : /

Omat lapset ovat vielä niin pieniä, että heistä en osaa sanoa, mutta itse olen saunonut omien vanhempieni, sisarusten ja isovanhempien kanssa aina yhdessä. Samoin ovat käyneet myös itseäni lähes kymmenen vuotta nuoremmat, nyt jo aikuiset, sisareni koko ikänsä meidän vanhempien sisarusten ja vanhempiemme kanssa. Kai se on kiinni siitä minkä kukakin perhe kokee luontevaksi...

musta murrosikään asti on ok käydä yhdessä, sitten ainakin itse lopetin käymästä saunassa isän kanssa samaan aikaan. Äidin kanssa käyn edelleen samaan aikaan, jos joskus aikataulut sopivat yhteen esim. mökin saunassa. Taisin olla n.12-vuotias, kun lopetin saunomasta isän kanssa samaan aikaan. Kävin tuolloin jo paljon yksinkin saunassa, kun isä ja äiti saunoivat kahdestaan. Uikkarit päällä voin edelleen käydä muiden kanssa samaan aikaan saunassa!

Minä itse olen saunonut ikäni isäni kanssa. Isäni tarvitsee nykyisellään apua saunassa, eikä häntä voi mitenkään valvomatta saunaan päästää.
Oma nyt 19v poika ei sauno kanssani, lopetti 13 vuotiaana. Tyttäreni 16v saunoo kanssani.

Itse saunon kenen kanssa tahansa. Niin miesten kuin naisten kanssa, tokikaan en ventovieraiden.

Saunominen on luonnollista, jokainen ratkaisee varmaan tämän kysymyksen ihan itse.

Meillä on ratkaistu asia niin, että lapsi itse päättää milloin ei enää tule saunaan meidän kanssa ja asiasta ei tehdä mitään numeroa. Niinpä yksi teini-ikäinen käväisee suihkussa luontevasti, vaikka muut olisi saunassa ja toisaalta yksi alkoi käydä noin 10-vuotiaana yksin saunassa.

miehen poika täyttää ny 12 ja lopetettiin yhteissaunat tossa marraskuuntietämissä.

Yks syy on jo se että sauna on niin pieni ettei oikein ylälauteille mahdu kolme, ja koska poika on meillä vaan joka toisen viikon, niin halusin että poika ja isä saa kahden keskestäkin aikaa koska mun mielestä se on tosi tärkeää.

Yksi syy lisäksi se, että pojalla alkoi pikkukaveri elämään välillä omaa elämää ja huomas että poika kiusaantu tästä.

Eikä mekään mitään numeroa asiasta tehty =)

Mä en ole koskaan ymmärtänyt ongelmaa tässä asiassa. Itse voin vielä 30-vuotiaanakin mennä isäni kanssa saunaan. en koe siinä mitään ihmeellistä.

Millaisena te niitä isiä pidätte kun niin kamalaa on mennä saunomaan yhdessä?

Ymmärrän täysin "sauna on pyhä paikka, mitä pahaa siinä on, kaikki vaan alasti yhdessä oli ikä mikä tahansa" -ajattelutavan, mutta vastavuoroisesti tulee myös ymmärtää ihmisiä joilla on vahva intimiteetti eikä alasti kekkuloiminen tunnu enää luonnolliselta seksuaalisen heräämisen jälkeen. Kainostelu asian suhteen voi jatkua koko elämän, ja se on täysin ymmärrettävää ja ok. Jotkut meistä kokevat oman vartalonsa sellaisena salaisuuksien temppelinä, jonka näkeminen on henkilökohtainen ja hyvin intiimi kokemus, joka tulee vahvan parisuhdeluottamuksen myötä. Meitä oli yliopistossa minä ja muutama muu tyttö/nainen jotka emme ainejärjestön sekasaunoihin menneet, ihan koska ajatus tuntui epämukavalta emmekä kokeneet että oma alastomuutemme kuuluu muille tai muiden alastomuus meille. Kyllähän siitä jotkut kuittailivat ja heittelivät nunnavitsejä, mutta mitäs siitä.

Meidän tyttöä oli nyt kiusattu koulussa, kun oli jotenkin sattunut kertomaan, että käy meidän perheen kanssa vielä yhdessä saunassa ilman uikkareita tai pyyhkeitä.

Sauna on meidän mielestämme ainakin "pyhä" paikka ja siinä ei pitäisi olla mitään outoa, että koko perhe käy yhdessä saunassa.

Minä olen 42 vuotias, edelleen käyn äitini kanssa yhdessä saunassa muun porukan mukana.

Tietysti paljon harvemmin kuin lapsena, kun en ole yli 20 vuoteen äidin nurkissa asunut. :D Mutta siis vaikkapa mökillä käydessä tai välillä äidin luona vieraillessa.

Anopin kanssa en menisi alasti saunomaan, eikä vaimoni menisi isäni kanssa alasti saunomaan, tietenkään. Mutta äiti/isä ja lapsensa, en ymmärrä miksi pitäisi yhdessä saunominen johonkin ikään lopettaa?
Kyllä siinä saa ihminen olla hyvin pahasti sekaisin jos omissa vanhemmissaan tai lapsissaan jotakin seksuaalista näkee.

Joo ei oo outoa mä ja mun sisko mennään yhdessä saunaan ja joskus koko perhe yhdessä. Murros iässä ei mitään häpeämistä karvat alkoi tulla pippeli tuli isommaksi so what sinne vanhempieni kanssa vaan ja sisko myös mukaan eikä sisko ees kysynyt koskaan mitään mun pippelistä vaikka se on nuorempi kuin mä sillä ei ollu karvaa silloin vielä sen pimpillä mutta ei ihmetellyt miks sillä ei oo kun veljellä on ei mitää semmosta

Yhteistyössä