M
mä...
Vieras
Meillä auttoi kiusaamiseen vasta koulun vaihto. En todellakaan jäänyt odottamaan kiusaajien siirtämistä muihin kouluihin tai kiusaamisen loppumista, kun kukaan ei tehnyt asialle oikeasti mitään. Rehtori, terkkari, opettaja, kuraattori... Kukaan ei osannut tehdä mitään muuta kuin vähätellä ja selitellä (vähättelyn tiedän, kun jäivät aika ajoin siitä kiinni puhuessaan ristiin asioita). Rehtorikin vain naureskeli ja yritti peitellä tapahtumia parhaansa mukaan. Mikä lie karma iski, kun rehtori koki äkkikuoleman ja terkkari joutui pois työstään sen jälkeen kun koulusta lähti useampi perhe yhtäaikaa huonon ja väkivaltaisen ilmapiirin vuoksi.
Aina ei kannata odottaa ja katsoa. Suomalaisiin on juurtunut liian vahvasti se "minähän en häviä"-asenne ja oman lapsen kustannuksella mieluummin taistellaan tuulimyllyjä vastaan kuin lähdettäisiin pois. Mielestäni kiusattujen kannattaisi vaihtaa nopeasti koulua, kiusaajat ottavat aina uuden silmätikun ja pian luokalla olisi enää vain kiusaaja jäljellä. Nyt on katsottu liian pitkään tätä nykymenoa, jossa ei itse voida lähteä "karkuun".
Aina ei kannata odottaa ja katsoa. Suomalaisiin on juurtunut liian vahvasti se "minähän en häviä"-asenne ja oman lapsen kustannuksella mieluummin taistellaan tuulimyllyjä vastaan kuin lähdettäisiin pois. Mielestäni kiusattujen kannattaisi vaihtaa nopeasti koulua, kiusaajat ottavat aina uuden silmätikun ja pian luokalla olisi enää vain kiusaaja jäljellä. Nyt on katsottu liian pitkään tätä nykymenoa, jossa ei itse voida lähteä "karkuun".