Koulut alkoi ja sydäntä raastaa tuo lapsen pettymys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen ilmeisesti vähemmistössä, mutta mun mielestä koulu todellakin voi edellyttää että kaikki lapset otetaan porukkaan. Miksi ihmeessä muka ei? Eri asia, jos porukassa ois häirikkö joka särkee muitten leikit, mutta tommosta soutamista ja huopaamista ei kenenkään tarvitse sietää. Eristäminen on kiusauksen klassinen muoto, ja vielä veemäisempää noin ettei ikinä tiedä mistä päin minäkin päivänä tuulee. Sympatiat ap:lle!

Ja tää "eihän töissäkään kutsuta kaikkia" - no ei varmaan kutsuta esim. 100+ hlön firmassa, mutta jos omasta tiimistä jatkuvasti jätetään yks kutsumatta, niin kiusaamista sekin on.

Meillä ei auttanu muu kuin koulun vaihto. Opettaja pesi kätensä koko kíusaamisesta ja rehtori lakaisi asian aina maton alle ja sanoi, että kun XXX on niin herkkä. Koskaan ei mennyt tietoa kiusaamisesta kiusaajien koteihin, tai no sitten meni, kun marssin naaman eteen vaatimaan sitä ja "palaveria". Mutta eipä siinä mikään auttanu, kun tosiaan kukaan ei välttänyt mistään ja suojeltiin vain omaa mainetta.kollegoita ja koulua.

Voimia ap:lle ja pojalle varsinkin!!

Minustakin kuulostaa jotenkin hölmöltä että aikuisten ja opettajien pitäis puuttua ja väkisin saada lapsi johonkin porukkaan. Kuulostaa joltain päiväkotiin sopivalta touhulta. Kiusaamiseen toki pitää puuttua, mutta ei siihen ketkä on kavereita keskenään. Siitähän sitten sitä kiusaamista syntyy jos väkisin tungetaan joku kaveriksi niiden kanssa, jotka ei pidä kyseisestä lapsesta tai joista lapsi ei pidä.

Mä en itse kuulunut ala-asteella meidän luokan tyttöporukaan, ja minusta ois ollut todella noloa jos joku opettaja ois alkanut väkisin tunkemaan mua siihen. Mua ei edes kiinnostanut se porukkaa, koska siinä oli yksi pomo, joka käskytti muita ja muut totteli kuin lampaat. Mitä kaveruutta se sellainen edes on? Minä en ois ainakaan alkanut tottelemaan ns. pomoa. Mä olin sitten kaveri joidenkin poikien ja eri luokan tyttöjen kanssa, eli niiden kanssa josta oikeasti pidin ja olin itse valinnut kaverikseni, ei ollut mikään ongelma. Toki välillä heitettiin jotain pussauskoppijuttua kun poikien kanssa kaveerasin, mutta eipä mua semmoset hetkauttaneet. Vanhemmat tai opettajat ei ikinä puuttuneet mun kaverisuhteisiin.

Tilanne on tietysti erilainen, jos lapselle ei riitä yksi kaveri, vaan haluaa "isoon joukkooon". En kyllä osaa auttaa, paitsi kertomalla että paras kaveri voi olla muualla kuin koulussa.

[QUOTE="Jenis";30161052]Olen ilmeisesti vähemmistössä, mutta mun mielestä koulu todellakin voi edellyttää että kaikki lapset otetaan porukkaan. Miksi ihmeessä muka ei? Eri asia, jos porukassa ois häirikkö joka särkee muitten leikit, mutta tommosta soutamista ja huopaamista ei kenenkään tarvitse sietää. Eristäminen on kiusauksen klassinen muoto, ja vielä veemäisempää noin ettei ikinä tiedä mistä päin minäkin päivänä tuulee. Sympatiat ap:lle![/QUOTE]

Kaikki lapset eivät ole samanlaisia, jotkut pitävät erilaisista leikeistä. Meidän lapsella on vain 1-2 kaveria, mutta ne ovatkin tosi ystäviä. Lapsi ei edes haikaile muihin piireihin.
Niin, tämä siis isossa koulussa pääkaupunkialueella.

Taustaksi kerron, että itse olen ollut syrjitty kouluaikoina, peruskoulussa ja lukiossa.

Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että koulussa olevien sosiaalisten suhteiden vahvistamisen ohella tai jopa sijasta olisi tärkeämpää keskittyä vahvistamaan lapsen itsetuntoa vapaa-ajan kavereiden suuntaan, painottamaan vapaa-ajan tärkeyttä ja kannustamaan olemaan oma itsensä ilman koulukavereiden hyväksyntääkin. Koulussa vietettävä aika on lopulta aika vähäinen, jos pelkkiä välitunteja mietitään, tunneillahan ollaan open ohjauksessa. Eli koulussa vietettyä aikaa ei mielestäni saisi korostaa lapsen silmissä, vaan juurikin sitä vapaa-aikaa ja sen sisältöä.

Meillä tilanne oli 10v sitten sellainen, että muutettiin uudelle, näin jälkikäteen ajateltuna sisäänpäinlämpiävälle paikkakunnalle. Esikoinen, nyt kohta 19v, ei koskaan päässyt kunnolla poikaporukoihin, ja mopon saatuaan ajelikin usein entiselle paikkakunnalle kaveriensa luo. Ennen mopoa vietti aikaansa paljon kotona ja omien juttujensa parissa. Hänellä oli yksi todella hyvä kaveri, jonka kanssa ovat edelleen parhaat kaverit, vaikka eivät silloinkaan kovin usein nähneet. Uskon tuon ihmissuhteen vaikuttaneen paljon hänen itsetuntoonsa.

Samoin tytyllä oli alkuvuosina vaikeuksia juurikin luokkayhteisössään, ne ovat ilmenneet meille vasta myöhemmin. Hän oireili sitä ahdistuksena nyt myöhemmin, vaikka hänelläkin oli silloin kavereita harrastuksen kautta sekä yksi hyvä nuorempi ystävä.

Kuopus selvisi paljon vähemmällä, koska oli silloin vielä päiväkoti-iässä ja sai siellä muodostettua ystävyyssuhteita, jotka edelleen kestävät.

Näistä omista kokemuksista kumpuaa siis yllä olevat mielipiteeni.

[QUOTE="Kaarina";30161115]Kaikki lapset eivät ole samanlaisia, jotkut pitävät erilaisista leikeistä. Meidän lapsella on vain 1-2 kaveria, mutta ne ovatkin tosi ystäviä. Lapsi ei edes haikaile muihin piireihin.
Niin, tämä siis isossa koulussa pääkaupunkialueella.[/QUOTE]

Niin, mutta jos lapsi haluaisi päästä sinne porukkaan, mutta ei pääse.

[QUOTE="Kaarina";30161115]Kaikki lapset eivät ole samanlaisia, jotkut pitävät erilaisista leikeistä. Meidän lapsella on vain 1-2 kaveria, mutta ne ovatkin tosi ystäviä. Lapsi ei edes haikaile muihin piireihin.
Niin, tämä siis isossa koulussa pääkaupunkialueella.[/QUOTE]

No, ap:n lapsi välillä hyväksytään porukkaan, välillä eristetään siitä täysin. Oiskohan vähän eri asia?

Tehtiin eilen kuitenkin synttärikutsut. Omalta luokalta kutsuttiin ne kaks joiden kanssa välillä on. Loput 5 tulee sitte tuolta toisesta koulusta joiden kanssa ollu muuten tekemisissä. Kaks noista vähän oudompaa mutta sen mitä tavanneet niin hyvin tulleet toimeen. Et jospa sit tutustusivat paremmin. Itse tunnen vanhemmat kuitenkin niin ei ihan outoja kuitenkaan.

Pääasia tässä kuitenkin että lapsi on itse innoissaan. Ja luulen että tekee hyvää huomata että muualta löytyy kavereita jos omassa koulussa niitä ei ole.

Yhteistyössä