Perheruokailu heikentää lasten ruokavaliota!

Lilii lisänimetön

Aktiivinen jäsen
08.05.2008
30 970
-26
36
Helsinki
http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2009/01/perheruokailu_heikentaa_lasten_ruokavaliota_480066.html

"Lähes kaikki suomalaislapset aloittavat ruokailutottumuksensa äidinmaidolla, jota täydennetään vähitellen kasvis- ja hedelmäsoseilla ja puuroilla. Toisesta ikävuodesta alkaen lapsi siirtyy koko perheen ruokavalioon, joka sisältää usein liikaa suolaa, sokeria ja kovaa rasvaa. "

"Päivähoidossa lapset saavat monipuolisempaa ruokaa kuin kotona. Hoitopaikoissa tarjottu ruoka sisältää kotiruokaa enemmän kasviksia, hedelmiä, maitoa ja liharuokaa."

Jännittävää. Mitä mieltä palstalla ollaan? Annatko sinä lapsillesi kotona monipuolista ja terveellistä ruokaa, kaviksia ja hedelmiä? :attn:

Mä kyllä uskon ihan täysin, että kun meidän lapset syö päiväkodissa, ne saa ravitsemuksellisesti parempaa ruokaa kuin kotona. En ole mikään talousihme, ja meillä käytetään paljon eineksiä, vaikka kyllä kasviksiakin syödään, etenkin välipaloina. En kuitenkaan jaksaisi alkaa laskeskelemaan mitään ravintoaineiden suhteellisia osuuksia, niinkuin päiväkotien ruokalistojen tekijät tekevät.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2009/01/perheruokailu_heikentaa_lasten_ruokavaliota_480066.html

"Lähes kaikki suomalaislapset aloittavat ruokailutottumuksensa äidinmaidolla, jota täydennetään vähitellen kasvis- ja hedelmäsoseilla ja puuroilla. Toisesta ikävuodesta alkaen lapsi siirtyy koko perheen ruokavalioon, joka sisältää usein liikaa suolaa, sokeria ja kovaa rasvaa. "

"Päivähoidossa lapset saavat monipuolisempaa ruokaa kuin kotona. Hoitopaikoissa tarjottu ruoka sisältää kotiruokaa enemmän kasviksia, hedelmiä, maitoa ja liharuokaa."

Jännittävää. Mitä mieltä palstalla ollaan? Annatko sinä lapsillesi kotona monipuolista ja terveellistä ruokaa, kaviksia ja hedelmiä? :attn:

no mä olen ainakin todella erimieltä tuosta päivähoidon ruuan tasosta. Meidän pk:ssa ei ainakaan ole kovinkaan usein hedelmiä tai kasviksia. Ei piimää (monet lapset joisivat sitä, mutta ei maitoa) ja lihatkin on mitä on. Että silleen.
Kyllä meillä kotona on monipuolisempaa ruokaa, ihan normaalia kotiruokaa+salaattia/kasviksia. Joka päivä syödään myös hedelmiä.

enemmän vaihtelua pitäisi olla, myönnetään. kasviksia ja hedelmiä kyllä syödään hyvin, eineksiä ei meillä näy. käytän todella vähän suolaa, enkä nyt äkkiseltään keksi mistä sitä sokeriakaan niin kovasti tulisi..? rasvojen laatuun voisi kyllä kiinnittää huomiota..

toki on perheitä joissa vedetään makkaraa ja nakkia ja makaronia moneta kertaa viikossa ja ainoa vihannes on ulkomainen kurkku, mutta meillä syödään erittäin monipuolisesti ja pyritään ostamaan suuri osa luomuna. Voi ihan rauhassa mikä tashansa päiväkoti kilpailla meidän ruokalistan kanssa :)

Meillä lapsi on osaviikkoisesti pk:ssa, ja siellä on kyllä joka päivä ruuan kanssa salaattia/raaste. Ja ruoka on tavallista ruokaa, kaikki tietää kyllä, perusjuttuja. Ei varmasti terveysintoilijan herkkua, mutta hyvää arkiruokaa. Monipuolista sikäli, että on kanaa, kalaa, lihaa ja kasvisruokia. Moni ei tee kotona kuin jauhelihaa. Etenkin kalaruoat jää monilla tekemättä.

Kotona me tehdään terveellistä perusruokaa, aina itse, eineksiä ei käytetä, ei juurikaan suolaa ja rasvaa kohtuudella. Mutta tosiaan monet käyttää eineksiä, ja silloin on heti suola+rasva nousussa.

No tänä päivänä kun vanhemmat ostaa lapsilleen ruokaa einesosastoilta, ihan varmasti tuo uutinen pitää paikkansa suuren osan kohdalla. Ja näkeehän sen jo monesta perheestä päältä päin ettei ruokavalioon kuulu vihannekset tai muut terveelliset ruokatavat, kun ollaan ylipainoisia.

Meillä syödään ihan varmasti terveellisemmin kuin tuon uutisen keskivertoperheissä.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
toki on perheitä joissa vedetään makkaraa ja nakkia ja makaronia moneta kertaa viikossa ja ainoa vihannes on ulkomainen kurkku, mutta meillä syödään erittäin monipuolisesti ja pyritään ostamaan suuri osa luomuna. Voi ihan rauhassa mikä tashansa päiväkoti kilpailla meidän ruokalistan kanssa :)

Eli koska teillä syödään hyvin, niin tutkimus on höpölöpöä? Vai mistä tuo otsikkosi? Tämä on taas tätä - yksittäinen tyyppi/yksittäiset tyypit kumoaa tutkimuksen, jossa oli mukana 2500 perhettä :whistle: Palstan tyylillä: "Näin ei voi olla, koska meillä ei ole näin".

Meillä kyllä saa terveellistä ja monipuolista ruokaa vielä siirryttäessä perheruokaan, mutta myös alkaa saamaan kaikkea vähemmän terveellistäkin. Ja totuus on, että meidän lapset ovat 2-4 vuotiaina alkaneet nirsoilemaan monille niillekin terveellisille aineksille, mitä vauvaikäisinä söivät mielellään. Joten otsikko kyllä pitänee paikkaansa meidän kohdalla.

Meillä lapsi on vähän ranttu, syö huonosti niin päiväkodissa kuin kotonakin. Kotona minulla on keinot saada syömään, samoja keinoja ei voi päiväkodissa käyttää (et saa katsoa lastenohjelmia jos et syö - sama annos on sitten iltapalana - ja sitten se syöttäminen, puuha petet ja kumppanit ajelee suuhun...)
Lisäksi kotona on "uhkaus": kurkkua, paprikaa, maitoa tms. saa vasta sitten, kun on syönyt lautasen tyhjäksi / 5 haarukallista tai lusikallista..

Elikkä syö ihan monipuolisesti kotona.

Meillä laajasti ruoka-aineallerginen lapsi syö varmaan paremmin ja terveellisemmin kuin valta-osa suomalaisista tai päiväkotilapsista. Ravitsemusterapeutin ohjeen mukaan, kasvisten osuus suuri, ei lisäaineita, kaikki ruoka tehdään itse kun valmispöperöt ei sovi, eri ravintoaineet siis laskettu että saa tarpeeksi jne.

Eli koska teillä syödään hyvin, niin tutkimus on höpölöpöä? Vai mistä tuo otsikkosi? Tämä on taas tätä - yksittäinen tyyppi/yksittäiset tyypit kumoaa tutkimuksen, jossa oli mukana 2500 perhettä :whistle: Palstan tyylillä: "Näin ei voi olla, koska meillä ei ole näin".

Juu ja se että se taapero pääsee makkaran, nakin yms makuun, ei tarkoita, että niitä syötäisiin viikotain, kerta kuukaudessakin riittää... ainakin miellä on niin käynyt.

meidän pk:ssa välipalat on tosi usein pullaa, hampurilaisia, kiisseleitä ym. epäterveellistä

ne vois karsia pk-ruokailuista kokonaan, koska suurin osa muksuista saa herkkuja kuitenkin kotonaankin tai jos ei saa, se on vanhempien valinta

Juu ei meidän eikä monen muun kohdalla pidä paikkaansa. Mä mitään ole kumoamassa. Kirjoitinhan että monessa perheessä varmaan onkin ihan jööttiä ruokaa. Mutta ei suinkaan kaikissa. Ja minua kiinnostaa aina myös miten tutkimus on tehty ja tietenkin tuohon vaikuttaa sos.ekonominen asemakin jne. Että äläpä keuhkoo siellä nyt jos vähän kriittikiä eritetään tutkimusta kohtaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
No tänä päivänä kun vanhemmat ostaa lapsilleen ruokaa einesosastoilta, ihan varmasti tuo uutinen pitää paikkansa suuren osan kohdalla. Ja näkeehän sen jo monesta perheestä päältä päin ettei ruokavalioon kuulu vihannekset tai muut terveelliset ruokatavat, kun ollaan ylipainoisia.

Meillä syödään ihan varmasti terveellisemmin kuin tuon uutisen keskivertoperheissä.

Meillä syödään melko vähän eineksiä. Jo siitä syystä että kasvissyöjille ei tehdä paljoakan syömäkelpoista einestä :snotty:

Mä en kyllä lähtis arvioimaan ihmisten painosta kuinka paljon ne syö kasviksia. Meillä syödään runsaasti kasviksia ja silti olen ylipainoinen.

Ei meillä ainakaan ruoka sisällä paljon suolaa,koska en itse pidä liian suolaisesta.
Mies lisätköön omaan annokseensa sitä. Hedelmiä ja marjoja meillä on päivittäin tarjolla.
En mä ainakaan koe ruokavaliotamme sen epäterveellisemmäksi kuin päivähoidossa,usein siellä oli makeita välipaloja :/

Yhteistyössä