HS: Pikkulapset saavat päiväkodissa terveellisempää ruokaa kuin kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Helekutti";23239676]Yleistetään nyt sitten kunnolla kun sille tielle lähdettiin. Yleensä ne, jotka päiväkotien ruokia pitävät laadukkaina ja terveellisinä, ovat niitä jotka ovat ruoanlaitossa ihan kädettömiä ja avuttomia eivätkä tajua ravitsemuksesta yhtään mitään. Mikä tahansa laitosruoka johon saa lisukkeeksi siivutetun kurkun, on heidän mukaansa "tasokasta". Ja jos herrat sanovat että meillä on laadukasta ruokaa niin nämä pässinpäät säestävät kuorossa: niin meillä on. Eipä ainakaan tarvitse ajatella itse.[/QUOTE]

Juu, mieluummin sitä kannattaa uskoa erikoisdiettiä noudattavaa palstalaista, jonka nikkikin oikein kirkuu kouluttuneisuutta ja korkeaa sivistystasoa ;)

[QUOTE="Helekutti";23239676]Yleistetään nyt sitten kunnolla kun sille tielle lähdettiin. Yleensä ne, jotka päiväkotien ruokia pitävät laadukkaina ja terveellisinä, ovat niitä jotka ovat ruoanlaitossa ihan kädettömiä ja avuttomia eivätkä tajua ravitsemuksesta yhtään mitään. Mikä tahansa laitosruoka johon saa lisukkeeksi siivutetun kurkun, on heidän mukaansa "tasokasta". Ja jos herrat sanovat että meillä on laadukasta ruokaa niin nämä pässinpäät säestävät kuorossa: niin meillä on. Eipä ainakaan tarvitse ajatella itse.[/QUOTE]

Luuletko että tutkimuksessa on kyse tutkimuksen tehneiden ruoanlaittotaidoista? Niisä käydään annosten ravintokoostumukset läpi...

Mun mielestä mun lasten ravitsemus meni alaspäin kun päiväkotiin menivät.Siellä ne syö jostain intokiinasta tuotua, e-koodeilla varustettua lihaa ja kanaa ja einesruokia tosi paljon. Välipalalla on aina tarjolla mehua, mitä kotona ei saa kuin silloin kun on vieraita kylässä tms "erikoista" (ei siis arkijuomana ollenkaan). Kun olin kotiäitinä niin mulla oli tapana tehdä kaikki ruoka alusta asti itse. Nyt sitten tosiaan eineksiä syövät päiväkodissa. Että oon kyllä henk koht eri mieltä.

[QUOTE="niin";23239902]Mun mielestä mun lasten ravitsemus meni alaspäin kun päiväkotiin menivät.Siellä ne syö jostain intokiinasta tuotua, e-koodeilla varustettua lihaa ja kanaa ja einesruokia tosi paljon. Välipalalla on aina tarjolla mehua, mitä kotona ei saa kuin silloin kun on vieraita kylässä tms "erikoista" (ei siis arkijuomana ollenkaan). Kun olin kotiäitinä niin mulla oli tapana tehdä kaikki ruoka alusta asti itse. Nyt sitten tosiaan eineksiä syövät päiväkodissa. Että oon kyllä henk koht eri mieltä.[/QUOTE]

Etkö enää tee?

"Kun olin kotiäitinä niin mulla oli tapana tehdä kaikki ruoka alusta asti itse."

Ei yllätä. Suomalaisten ruokailutottumukset ovat järkyttäviä. Mulla ei maha kestä sellaista ruokaa mitä suomalaiset yleensä syövät. Tulee kauhean oksettava olo.

[QUOTE="vieras";23239911]Etkö enää tee?

"Kun olin kotiäitinä niin mulla oli tapana tehdä kaikki ruoka alusta asti itse."[/QUOTE]

Alusta asti itse tehty ei muuten ole sama asia kuin terveellinen. Epäterveellistä ruokaakin voi tehdä alusta asti itse. Jos ruoasssa on liikaa rasvaa ja sokeria ja liian vähän kasviksia, marjoja ja hedelmiä ja kuitua, niin silloin se on ihan sama kuka sen on tehnyt. Paskaa mitä paskaa.

Jos se kotiruoka on vielä huonompaa ku päiväkotiruoka, ni ei kyllä hyvin mene. : / Että pitäisköhän kuitenki panostaa terveellisempään ruokaan päiväkodeissa ja kouluissa?

[QUOTE="vieras";23239885]Luuletko että tutkimuksessa on kyse tutkimuksen tehneiden ruoanlaittotaidoista? Niisä käydään annosten ravintokoostumukset läpi...[/QUOTE]

Johan mä sanoin aikaisemmin mitä tuossa tutkimuksessa arvioitiin: suola, sokeri ja rasvapitoisuutta. Ei mitään mainintaa muusta ravintokoostumuksesta. Kun taas lainaamassasi sanomisessani sanoin yleisesti tuosta ruoanlaittotaidosta. Sisälukutaito ihmiset, sisälukutaito.

[QUOTE="Helekutti";23239955]Johan mä sanoin aikaisemmin mitä tuossa tutkimuksessa arvioitiin: suola, sokeri ja rasvapitoisuutta. Ei mitään mainintaa muusta ravintokoostumuksesta. Kun taas lainaamassasi sanomisessani sanoin yleisesti tuosta ruoanlaittotaidosta. Sisälukutaito ihmiset, sisälukutaito.[/QUOTE]

Kts. sivu 93
//www.ktl.fi/attachments/suomi/julkaisut/julkaisusarja_b/2008/2008b32.pdf

Kukaan ei ole tätä kysymystä nostannut. Entäs jos lapsi tulee päiväkodista todella nälkäisenä???? Eikä hän ole mikään ison ruokahaluisen tyypi. Eikö sitä rahaa riittä edes niin pikkuisen ruokintaan???????? Että kotiin matkalla huomasi lintuja jm. Eikä vain ajattelis vatsan ongelma...

Uskon tutkimuksen täysin, mutta nuorena äitinä voin sanoa rehellisesti että onneksi olen kiinnostunut myös ravintoasioista ja osaan laittaa monipuolista ruokaa koko perheelle! :) Mikään ns. kodinhengetär en ole, mutta monen mielestä on "hienostelua" jo sekin, että ostaa kahdesti viikossa (vaihtelevat lajit) kalaa...:o Tänään syödään itsetehtyjä pinaattilettuja (mies paistaa), lounaaksi oli jauhelihakastiketta ja spagettia. :)

Kuulostaa hyvältä ja toivottavasti teillä syödään sitten siinä mukana myös salaattia tai kasviksia muussa muodossa vähintään puolet lautasesta ja huolehditaan kuitujen, kalsiumin ja d-vitamiinin saannista.

Täysin itsetehty ruoka ei välttämättä ole huipputerveellistä jos siitä unohdetaan tärkeitä aineksia.

Terveellistä ruokaa päiväkodeissa?
No kasvikset ja hedelmät voi mennä vielä siihen luokitteluun, mutta suurimmaks osaks päiväkoteihin menee einesruokia!
Esim vaikka hk:n lihapullia, atrian pinaattilettuja ja "normi" lettuja hillon kanssa, kalapuikkoja, kastikkeet on pusseista ja/tai kastiketiivisteistä, saarioisten äitien tekemiä laatikoita, valion kiisseleitä jne :)
Että terveellistä ja lisäaineetonta.

Me ollaan nuori perhe, 24-v. ja 25-v. Kaksi pientä lasta. Neuvolassa valistetaan ravitsemusasioissa tosi tehokkaasti. Lapsemme ovat normaaleja ja terveitä. Joka jumalan kerta kerrotaan D-vitamiinin tärkeydestä, keskustelu menee näin:

TH: - D-vitamiinia täytyy antaa lapsille joka päivä. Me: - Annamme ihan jokaisena päivänä lapsille vitamiinin, toinen saa tabletin ja toinen tippoina. TH: - D-vitamiinin saannista pitää huolehtia, D3 on se mitä pitäisi antaa. Me: - Olemme aina antaneet D3-valmistetta. TH: Se herkästi unohtuu se D-vitamiini. Me: - Ei unohdu kun se on osa iltarutiinia. TH: Voihan laittaa vaikka lapun jääkaapin oveen, että anna lapsille vitamiini. Me: - Ei tarvitse kun lapset saa säännöllisesti oman valmisteensa. TH: - Se olisi tärkeää että saanti on jatkuvaa, ihan joka päivä vuoden ympäri. Me: - Lapset saavat joka päivä D-vitamiinia. TH: Onhan onneksi maitotuotteissa nykyään D-vitamiinia, niistä saa hiukan jos unohtuu antaa erillisenä. Me: - Ei unohdu. TH: Lapsiperheen hyörinässä helposti jää huomioimatta nämä vitamiiniasiat. Me: ............................

Neuvolakortissa lukee vielä muistutuksena että antakaa D-vitamiinia. Ilmeisesti 98 % nuorista vanhemmista ei anna ollenkaan kun aina sama jankutus.

Yhteistyössä