perhepeti vs. oma peti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieraillija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ei olla ikinä tykätty nukkua perhepedissä, pakkotilanteita on ollut mutta meillä ei oikein kukaan osaa nukkua niin.. Ja yksi syy tähän perhepedittömyyteen on se, että me vanhemmat tupakoidaan, hyi meitä!!

Me oltiin juuri 1,5 viikkoa New Yorkissa. Kotona asutaan rauhallisella pientaloalueella. Huomasi että poika oli aivan erilainen, paljon levottomampi, nukkui huonommin ym. Kotonakin vielä pari päivää mennyt totutellessa rauhallisuuteen, tietty jet lagillakin on osansa tässä. Mutta nukkui siis paljon huonommin reissussa jossa virikkeitä ja melua oli jatkuvasti ylimäärin, kotona veteli 15 tuntia putkeen unta ennen kuin herätettiin. Eli väitän kuten nimin. Tutkijakin ettei perhepeti tai sen puute ole se ainoa syy unihäiriöihin, vaan niitä on paljon muitakin. Mutta jälleen kerran: jokainen tekee niinkuin parhaaksi kokee, toisilla se on perhepeti, mutta ei suinkaan kaikilla.

Meidän 2 vuotta juur täyttänyt nukkunut perhepedissä oikein hyvin ilman yöllisiä itkuja tai ylösnousuja. Perhepedin pitää olla tarpeeks leveä, jotta kaikilla on tarpeeks tilaa. Sivuvaunulla saa lisää tilaa, johon tuo välillä yöllä kieriikin. Yöheräilyjä ja imetyksiä oli aina 1 vuotiaaks, joten päiväsaikasen jaksamisen kannalta meille oli välttämätöntä, että ei tarvinnut öisin nousta ylös sängystä erikseen. Ja oli ihanaa, kun öisin ei itketty koskaan. Pidä lähelläs vaan, jos se tuntuu parhaimmalta ratkaisulta. Nyt pitää maksimoida unien saanti ja jos eniten unta saatte perhepedissä, teette niin. Tämä yhteiskunta painottaa liiaksi lasten varhaista itsenäistymistä, joka ei ole evoluutiollisesti katsottuna tarpeellista. Vauva tarvitsee läheisyyttä päivin ja öin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ei kaikilla:
Meillä ei olla ikinä tykätty nukkua perhepedissä, pakkotilanteita on ollut mutta meillä ei oikein kukaan osaa nukkua niin.. Ja yksi syy tähän perhepedittömyyteen on se, että me vanhemmat tupakoidaan, hyi meitä!!

Nukutteko mieheski kanssa erillään omissa huoneissa?

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Mä en todellakaan olisi levänneempi perhepetiläisenä. Oon todella herkkä heräämään, jos joku pyörii vieressä.

Perhepediksi ei riitäkään tavallinen parisänky eli se 160 cm leveä. Pitää olla vähintään 240 leveä sänky tai sit sivuvaunu vauvalle. Ja kaikille tietty omat peitot ja vauva unipussissaan.
Vähän vanhemmalle eli 2 vuotiaalle oma sänky kiinni parisänkyyn antaa kaikille oman tilansa. Ei perhepedissä tarvitse nukkua varpaat toisen suussa :)

aiheesta pippurimyllyyn

eli olenko minä nukkunut lapsena pehepedissä kun nukuin samassa huoneessa vanhempieni kanssa ehkä 4 vuotiaaksi. omassa sängyssä kylläkin? vai siis miten määritellään perhepeti?

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Mä en todellakaan olisi levänneempi perhepetiläisenä. Oon todella herkkä heräämään, jos joku pyörii vieressä.

Perhepediksi ei riitäkään tavallinen parisänky eli se 160 cm leveä. Pitää olla vähintään 240 leveä sänky tai sit sivuvaunu vauvalle. Ja kaikille tietty omat peitot ja vauva unipussissaan.
Vähän vanhemmalle eli 2 vuotiaalle oma sänky kiinni parisänkyyn antaa kaikille oman tilansa. Ei perhepedissä tarvitse nukkua varpaat toisen suussa :)

No meidän makkariin ei edes mahtuisi noin iso sänky :) 180 leveä kyllä on. Mikäs siinä pienten tuhinaa kuunnellessa, jos ei omat yöunet menisi sen siliän tien.
Vauva-aikana meillä on laita pinniksestä pois ja pinnis siis sivuvaununa, mutta laita menee takaisin hyvin äkkiä siinä vaiheessa, kun vauva alkaa liikkumaan. Joudun kuitenkin isompien kanssa heräämään mahdollisesti aiemmin, en uskaltaisi jättää vauvaa yksin jatkamaan unia ilman laitaa.

Mun täytyy sanoa etten tiedä tästä perhepetisysteemistä mitään, mutta jos se tarkoittaa yhteistä petiä koko perheelle, niin sellasta meillä ei ole ollut. Mutta ollaan sitten varmaan puoliperhepetiläisiä :D Mulle oli itsestäänselvää että vauvan pinnasänky tuli ihan lähelle omaa petiä. Samassa vuoteessa vauvan kanssa nukkuminen ei olis tullut kysymykseen koska olen niin herkkäuninen. Mutta mahdollisimman lähellä lapset, pitkäänkin... semmoinen sopi meille. Vasta nyt opetetaan 3- ja 5-vuotiaat nukkumaan yksin omassa huoneessaan.

Mutta ymmärrän perhepetiläisiä sillä tavoin, että kun muuttoa tuossa teimme, nukuimme koko perhe jonkin aikaa entisen kämpän olohuoneen lattialla patjoilla. Ja se oli tosi ihanaa! Tulee sellainen ihana yhteenkuuluvuuden tunne, jota varsinkin meidän suorituskeskeisessä yhteiskunnassa pitäisi olla enemmän!

Jos mun pitäisi valita kahdesta vaihoehdosta, joko tuollainen perhepeti lattialla tai sitten että vauva alusta alkaen eri huoneeseen, niin kyllä mä perhepedin valitsisin! Paljon inhimillisempi vaihtoehto se on =)

Mulle tuo Jukka Mäkelä on ihan guru. Komppaan ja alleviivaan. Itse pidän kaikkia huudattamisohjeita ihan puoskaritouhuina.

Tassuhoito minusta vielä menee, sillä tavalla toteutettuna, että lapsen perusturvaa ei horjuteta, vaan lapsella on koko ajan fiilis, että hänen tarpeensa huomioidaan. Sain joskus aikoinaan sellaiset ohjeet, että vauva sänkyyn ja pepulle taputus, sitten pois ja kuunnellaan. Jos protestoi, niin parin minuutin kuluttua takaisin, vauva makuuasentoon, ei mitään puhumista, topakka taputus pyllylle ja pois. Tätä toistetaan kunnes nukakahtaa. Aikaa voi kuulemma pidentää hieman, mutta missään tapauksessa lasta ei saa huudattaa minuuttitolkulla. En ole kokeillut, mutta tämä minusta kuulostaa vielä inhimilliselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamahemuli:
Mulle tuo Jukka Mäkelä on ihan guru. Komppaan ja alleviivaan. Itse pidän kaikkia huudattamisohjeita ihan puoskaritouhuina.

Tassuhoito minusta vielä menee, sillä tavalla toteutettuna, että lapsen perusturvaa ei horjuteta, vaan lapsella on koko ajan fiilis, että hänen tarpeensa huomioidaan. Sain joskus aikoinaan sellaiset ohjeet, että vauva sänkyyn ja pepulle taputus, sitten pois ja kuunnellaan. Jos protestoi, niin parin minuutin kuluttua takaisin, vauva makuuasentoon, ei mitään puhumista, topakka taputus pyllylle ja pois. Tätä toistetaan kunnes nukakahtaa. Aikaa voi kuulemma pidentää hieman, mutta missään tapauksessa lasta ei saa huudattaa minuuttitolkulla. En ole kokeillut, mutta tämä minusta kuulostaa vielä inhimilliselle.

Eikö tässä ollut nyt kyse perhepedistä, ei unikoulusta?

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Eikö tässä ollut nyt kyse perhepedistä, ei unikoulusta?

Oli toki, vähän juttu karkasi. Olen pahoillani.

Mulla ei ole suoraa kantaa tähän perhepetiasiaan, oman lapsen olen perhepedissä nukuttanut n. vuoden ikään saakka. Minusta tuo on vähän lapsestakin kiinni ja siitä millaisia nukkujat on. Jos kovin rauhaton mukelo, voi olla hänellekin helpotus päästä omaan sänkyyn möyrimään. Pääasia on, että järjestelyt tehdään niin, ettei kenenkään etuja tai turvaa pahasti järkytetä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tutkija:
"Unihäiriöt ovat länsimainen ilmiö"

Ja siihen tärkeinpänä syynä on se, ettei nukuta tarpeeksi perhepedeissä??? Voi jee. Miten vaikuttaa unihäiriöihin seuraavat: Länsimaisen elämäntavan hektisyys, median lisääntyminen, huonot ruokatottumukset, epäsäännöllinen elämä, henkiset ongelmat, työelämän vaativuus, alokoholin runsas käyttö jnejnejne??? Mut eiku se on se perhepeti joka on olennaisin kysymys uniongelmien kanssa.

Niin, siis vauvan unihäiriöihinhän ei vielä työelämä, media tai alkoholin runsas käyttö vaikuta.. :)

VAUVOJEN UNIHÄIRIÖT OVAT LÄNSIMAINEN ILMIÖ. JA SIIHEN ON SYYNÄ ETTEI NUKUTA PERHEPEDISSÄ.

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Mun täytyy sanoa etten tiedä tästä perhepetisysteemistä mitään, mutta jos se tarkoittaa yhteistä petiä koko perheelle, niin sellasta meillä ei ole ollut. Mutta ollaan sitten varmaan puoliperhepetiläisiä :D Mulle oli itsestäänselvää että vauvan pinnasänky tuli ihan lähelle omaa petiä. Samassa vuoteessa vauvan kanssa nukkuminen ei olis tullut kysymykseen koska olen niin herkkäuninen. Mutta mahdollisimman lähellä lapset, pitkäänkin... semmoinen sopi meille. Vasta nyt opetetaan 3- ja 5-vuotiaat nukkumaan yksin omassa huoneessaan.

Mutta ymmärrän perhepetiläisiä sillä tavoin, että kun muuttoa tuossa teimme, nukuimme koko perhe jonkin aikaa entisen kämpän olohuoneen lattialla patjoilla. Ja se oli tosi ihanaa! Tulee sellainen ihana yhteenkuuluvuuden tunne, jota varsinkin meidän suorituskeskeisessä yhteiskunnassa pitäisi olla enemmän!

Jos mun pitäisi valita kahdesta vaihoehdosta, joko tuollainen perhepeti lattialla tai sitten että vauva alusta alkaen eri huoneeseen, niin kyllä mä perhepedin valitsisin! Paljon inhimillisempi vaihtoehto se on =)

Kertomasi perusteella olet ihan selkeä perhepetiläinen, halusit sitä nimeä sitten käyttää tai et. Tuo, miten perheesi on nukkunut, on juurikin perhepeti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
aiheesta pippurimyllyyn

eli olenko minä nukkunut lapsena pehepedissä kun nukuin samassa huoneessa vanhempieni kanssa ehkä 4 vuotiaaksi. omassa sängyssä kylläkin? vai siis miten määritellään perhepeti?

Se, että lapsi nukkuu omassa sängyssään vanhempien huoneessa tai jos vauva nukkuu pinnasängyssä vanhempien sägyssä kiinni, on perhepetinukkumista. :)

Perhepeti ei siis tarkoita sitä, että välttämättä ollaan kaikki samassa sängyssä. Samassa huoneessa riittää.

Meillä nukkuu 1 vee meidän kanssa, itse haluaisin että lapsi nukkuisi omassa mutta ei osaa nukkua yksin ja itse olen liian väsynyt mihinkään unikouluihin. Syy siihen miksi en tykkää perhepedistä on se että yksinkertaisesti nukun niin huomattavan paljon paremmin kun lapset nukkuu omissa sängyissä ja olen sitten virkeämpi päivällä.

Alkuperäinen kirjoittaja V:

Ja siihen tärkeinpänä syynä on se, ettei nukuta tarpeeksi perhepedeissä??? Voi jee. Miten vaikuttaa unihäiriöihin seuraavat: Länsimaisen elämäntavan hektisyys, median lisääntyminen, huonot ruokatottumukset, epäsäännöllinen elämä, henkiset ongelmat, työelämän vaativuus, alokoholin runsas käyttö jnejnejne??? Mut eiku se on se perhepeti joka on olennaisin kysymys uniongelmien kanssa.

Niin, siis vauvan unihäiriöihinhän ei vielä työelämä, media tai alkoholin runsas käyttö vaikuta.. :)

VAUVOJEN UNIHÄIRIÖT OVAT LÄNSIMAINEN ILMIÖ. JA SIIHEN ON SYYNÄ ETTEI NUKUTA PERHEPEDISSÄ.

Meillä vauva nukkunut aina omassa sängyssään ja nukkunut hyvin. Nukkunut aina hyvin(ei ole enää vauva ja yhä nukkuu hyvin). Ei unihäiriöitä. Äläpäs yleistä.

Jukka Mäkelä, lastenpsykiatri:

Perhepedin tiukin määritelmä on se, että lapsi tai lapset nukkuvat vanhempien vuoteessa. Väljemmin määriteltynä perhepediksi voidaan lukea myös sivuvaunu, jossa pinnasänky on kiinni vanhempien vuoteessa, laita alas laskettuna tai poistettuna. Myös omassa sängyssään samassa huoneessa vanhempien kanssa nukkuvan lapsen voi sanoa olevan perhepedissä.

"Varhaislapsuudessa maksimaalisesti vanhempiensa lähellä ollut lapsi on kolme-, neljävuotiaana erittäin kyvykäs suuntautumaan ulkomaailmaan", kertoo Jukka Mäkelä kiinnittymistutkimukseen viitaten. Hän kumoaa myös väitteen siitä, etteivät perhepedissä nukkuvat lapset koskaan oppisi nukkumaan yksin: "Lapset siirtyvät omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen sitten, kun oman tunnemaailman hallinta on kunnossa. On lapsia, jotka tarvitsevat läheisyyttä pidempään, mutta hekin siirtyvät ajallaan". Kun lapset siirtyvät perhepedistä omiin huoneisiinsa, heillä on positiivinen ja luottavainen käsitys nukkumisesta. He eivät yhdistä nukkumista yksinjäämiseen.

Nukutaan tytön kanssa yhteisessä sängyssä. En vois kuvitellakaan jättäväni näin pientä yksin koko yöksi. Voisin kuvitella n 1,5 -vuotiaan jo ehkä omaan sänkyynsä.

Neljän viikon ikäinen kuuluu ehdottomasti emonsa kainaloon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä vauva nukkunut aina omassa sängyssään ja nukkunut hyvin. Nukkunut aina hyvin(ei ole enää vauva ja yhä nukkuu hyvin). Ei unihäiriöitä. Äläpäs yleistä.

Sä taisit käsittää nyt vähän väärin ;) Ei kukaan sanonut, että sinun lapsellasi on unihäiriö. V vain totesi, että nillä vauvoilla ja lapsilla joilla ON uniongelmia, johtuvat varmaankin näistä erikummallisista nukkumistavoista mitä suomessa harrastetaan.

Ei ole minun ylesitykseni vaan asiantuntijoiden. Eli ihan lääkärikunnan. :) He saavat yleistää, koska tietävät paremmin.

Kukaan ei sanonut, että kaikilla vauvoilla olisi uniongelmia. Hyvin monilla kuitenkin on ja siihen on syynsä. Joten vaan koska SUN vauva nukkui hyvin, ei poista sitä tosiasiaa, että monen muun vauva ei nuku.

Alkuperäinen kirjoittaja selvennys:
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
aiheesta pippurimyllyyn

Se, että lapsi nukkuu omassa sängyssään vanhempien huoneessa tai jos vauva nukkuu pinnasängyssä vanhempien sägyssä kiinni, on perhepetinukkumista. :)

Perhepeti ei siis tarkoita sitä, että välttämättä ollaan kaikki samassa sängyssä. Samassa huoneessa riittää.

siistii. eli tässä istuu 'täysijärkinen' perhepedissä kasvanut nainen.

Alkuperäinen kirjoittaja ei kaikilla:

Nukutteko mieheski kanssa erillään omissa huoneissa?

mie en ymmärrä miks pitää ottaa se asenne että jos ei osaa/halua nukkua lapsen vieressä niin ei sitten varmaan osaa/halua nukkua miehenkään vieressä.. mie nukun hyvin miehen vieressä mutta erittäin huonosti lapsen vieressä.. sitä paitsi tykkään siitä että voi illalla nukkumaan mennessä vehdata miehen kanssa... nukkua kainalossa etc. ja mun poika ainakin nukkuu parhaiten silloin kun ei häiriinny muiden äänistä tai kyljen kääntämisistä... ja voisin kuvitella ettei nykyinen mieheni ilahtuisi jos poika tuonne meidän väliin tunkis...

Yhteistyössä