perhepeti vs. oma peti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieraillija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieraillija

Vieras
Eli kummallako tavalla teillä nukutaan? Meillä on 4vkoa vanha tyttö ja oikeastaan joka yö on ainakin aluksi ollut perhepedissä, kun nukahtaa vain rinnalle. Yöimetyksen jälkeen saattaa olla niin uninen, että nukahtaa myös omaan petiinsä. Perhepedistä vaan kun olen lukenut sekä sitä kannattavia että vastustavia juttuja (esim. kätkytkuoleman suhteen; sanotaan, että vanhempien hengitysrytmin kuuleminen samassa sängyssä ja huoneessa suojaa kätkytkuolemalta ja toisaalta esim. tämän päivän Hesarissa suositeltiin, että ainakaan raskausaikana tupakoineiden ei tulisi pitää vauvaa perhepedissä - itse en tosin tupakoi), mietin, että olisiko parempi jos opettaisi tytön kokonaan omaan petiin ja miten tämä opettaminen käytännössä tapahtuisi. Nyt on useampana iltana ainakin tunnin ajan yritetty saada rauhoittumaan omaan petiin, mutta ei vain rauhoitu; itkee, pudottaa tuttia ja itkee sitten sen perään yms. On vain tunne, että ei halua olla yksin.
Tulipa kirjoitettua sekavasti, mutta siis mitä mietteitä teillä yleensä on perhepedistä ja jos teillä vauva on aluksi ollut perhepedissä, onko tottunut myöhemmin omaan petiinsä ja miten on sinne saatu myöhemmin tottumaan tai jo nyt varhaisemmassakin vaiheessa? Ja toisaalta olisiko vauvan perusturvallisuuden tunteen kasvattamiseksi jopa parempi antaa olla lähellä mahdollisimman paljon - vastahan hän on tullut ulos sieltä kohdun lämmöstä - eli toisaalta, mutta toisaalta jne. ;)

Minun mielestä 4vko ikäinen kuuluu äidin kainaloon. Ja jos sinulla on itsellä epävarma tunne omaan sänkyyn laittamisesta niin älä laita. Meillä nukutaan perhepedissä, vauva 3,5kk meidän välissä ja esikoinen sivuvaunussa.

Meidän kuopus nukkui isänsä ja minun välissä elämänsä ensimmäiset 2kk,jonka jälken siirtyi omaan pinnikseensä meidän sängyn viereen.Hyvin meni ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Ja jos vauva ei edes nukahda helpolla yksin niin en sitä väkisin sinne omaan sänkyyn vääntäisi. Varmasti saat vauvan joskus omaan sänkyynsä, sitten kun hän on itse kypsä siihen. :)

Meillä on kaikki lapset nukutettu viereen koska en ole jaksanut yöllä nousta sängystä. Myöhemmin on nukkuneet vähän aikaa pinnasängyssä ja siitä siirtyneet isojen sänkyyn.. ja ovat pysyneet yöt siellä eivätkä ole laukanneet meidän sängyssä. Minusta tuntuu, että näistä asioista tehdään liian vaikeita. Ihan samahan se on missä pieni nukkuu, kunhan nukkuu ja äitikin saa nukkua. Teet niinkuin sinusta on helpointa. Minusta viereen nukuttaminen oli helpointa, kun yösyötöt hoituu siinä "paitaa nostamalla". Joku taas ei saa nukuttua jos vauva on vieressä.

Ihania viestejä - tulee jotenkin helpottunut olo, että muillakin ollut vauva vieressä ja sitten siirtynyt omaan petiin. JOtenkin se sydäntä riipaiseekin yrittää pistää sinne omaan petiin, eli taidetaan lopettaa yrittäminenkin nyt ainakin vähäksi aikaa ja nukkua vain rauhassa perhepedissä, vaikka esim. "neuvolan täti" varoitteli, että voi olla vaikea saada myöhemmin omaan petiin, mutta koitetaan tuota sitten myöhemmin kun neiti on kasvanut.

Meillä 1v nukkuu äidin vierellä, mutta neuvolasta tulee koko ajan palautetta et omassa sängyssään pitäis nukkua! Tyttö kans huutaa ja rimpuilee heti kun omaan sänkyyn laittaa. Herää vaan kysymys et onko vauvan pakko nukkua omassa sängyssään jos ei halua?

Meillä 4,5kk ikäinen nukkuu minun ja miehen välissä, ja hyvin nukkuukin. Yritettiin tätäkin omaan sänkyyn aluksi, kuten esikoista, mutta eipä useat vauvat taida viihtyä siellä. Ja aika loogistahan se onkin, että vauvat haluaa olla lähellä. 3 vee esikoinen nukkuu samassa huoneessa, mutta omassa sängyssä. Esikoinen nukkui vieressä vauvan syntymään asti. Ja nukkuisi varmaan vieläkin, jos vaan olisi tarpeeksi iso sänky. Minä arvostan ennen kaikkea rauhallista yöunta, niin itsellä kuin muksuilla. Meille ratkaisu rauhallisiin yöuniin on perhepeti vauvan osalta ja esikoisen osalta nukkuminen samassa huoneessa. Tuskin he enää kouluiässä edes haluavat nukkua samassa sängyssä.

Anna nukkuia vieressä jos se on kaikille ok. Mitäs sitä sen ihmeempää ihmettelemään. Väittävät ettei kukaan enää kouluikäisenä vanhempien välissä nuku. ;) Meillä on nukuttu alusta asti omassa sängyssä, alkuun sivuvaunussa ja sitten omassa huoneessa. Eikä siinäkään mitään sen kummempaa ole, se on taannut meillä parhaat yöunet jokaiselle.

Meillä kaikki kolme nukkuneet perhepedissä, kuopus 1v2kk nukkuu yhä. Musta se on niin ihanaa :heart: ja helppoa ja lapset ovat nukkuneet kaikki todella hyvin. Omaan sänkyyn siirtyminen ei ole ollut ongelma.

meillä poika nukkui alusta saakka omassa sängyssä, tosin yöllä sitten alkoi nukkumaan pätkiä mun vieressä kun mä nukahdin sitä imettäessä... mutt sitten 5kk iästä on nukkunut omassa sängyssä omassa huoneessa... ei suostu nukkumaan vieressä... nukahtaminen on todella työn tkana jos joutuu viereen nukuttamaan... jotenkin tuntuu siltä että kun ihan pienestä opettaa omaan sänkyyn niin sitten isompana ei tule sitä vieressä nukkumis ongelmaa ja saa miehen kanssa omaa aikaa ainakin öisin ;)

Kaksi ensimmäistä on nukkuneet pinnasängyssä samassa huoneessa.
Tämä kolmas on nukkunut vain meidän välissä. Kerran laitettiin omaan sänkyyn nukkumaan, joka on meidän sängyn vieressä, mutta ei miehen kanssa kumpikaan saatu unta kun ei vauva ollut siinä vieressä :D

Me ollaan oltu perhepetiläisiä melko alusta alkaen ( siitä, kun tytön nostelu alkoi olla vaivalloisempaa ).
7-v täyttänyt tyttö nukkuu vielä toistaiseksi mun vieressä, enkä sitä siitä aio väkisin häätää, menee omaan sitten kun on siihen valmis.
*hihhulileima tuli taas, argh* :xmas:

Olen 1,5v lapsen äiti,ja toinen syntyy kuukauden sisään.Esikoinen nukahtaa vieläkin tissi suussa perhepedissä ja kohta on toinen perhepetiin tulossa.asioista ollaan monta mieltä,mutta fakta on se,että lapsen erottaminen omaan sänkyynsä on todella nuori ilmiö,länsimaissa eniten suosittu.Kyllä se lapsi ehtii itsenäistyä oman sängyn käyttöön myöhemminkin,ja äitikin jaksaa paremmin kun ei tarvi koko ajan olla pientä raahamassa sängystä toiseen imetyksien välillä.tämä on minun kokemukseni.jokainen tyylillään kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja kohta kahden mami:
Olen 1,5v lapsen äiti,ja toinen syntyy kuukauden sisään.Esikoinen nukahtaa vieläkin tissi suussa perhepedissä ja kohta on toinen perhepetiin tulossa.asioista ollaan monta mieltä,mutta fakta on se,että lapsen erottaminen omaan sänkyynsä on todella nuori ilmiö,länsimaissa eniten suosittu.Kyllä se lapsi ehtii itsenäistyä oman sängyn käyttöön myöhemminkin,ja äitikin jaksaa paremmin kun ei tarvi koko ajan olla pientä raahamassa sängystä toiseen imetyksien välillä.tämä on minun kokemukseni.jokainen tyylillään kuitenkin.

Tosiaan jokainen tyylillään. Mä en osannut nukkua lainkaan niin että vauva olis vieressä, pelkäsin niin paljon päälle kierähtämistä. (Juujuu, väittävät ettei sitä tapahdu mutta kerta se on ensimmäinenkin). Kaikki taaplaa tyylillään, se oma tyyli pitää vain löytää. Enää en uskalla ottaa tota 1v2kk edes aamuisin meidän sänkyyn nukkumaan, se kun kiipeää saman tien mun tai miehen yli ja on varmasti lattialla jos sattuu itse nukahtamaan.

Yhteistyössä