Perhepäivähoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua

Vieras
Jos vien lapseni yksityiselle perhepäivähoitajalle, niin miten toimitaan. Ensinnäkin miten maksut menee. Maksammeko hoidosta saman verran, kuin kunnallisessa hoidossa eli päiväkodissa? Maksammeko saman summan suoraan hoitajalle vai enemmän ja perimme loput (erotuksen) kelalta?

Montako päivää kuukaudessa pitäisi olla ilmoitettu vapaaksi, että maksut pienenee? Entä jos on sairaana ja kotona. Pitääkö ne ilmoittaa johonkin, että saa maksuista helpotusta vai saako?

Entä jos hoitaja sairastuu. Mihin lapset sitten viedään ja kenen vastuulla on järjestää hoitopaikka?

Mulla on käsitys, että yksityinen ottaa aina vanhemmilta sen maksimin, eli 200 euroa. Lisäksi vielä Kelan yksityisenhoidon lisän ja mahd. kuntalisän. En tiedä miten vapaat vaikuttavat yksityisellä hoitajalla, mutta luulen että ei mitenkään.
Jos hoitaja sairastuu, vanhemmat järjestävät varahoidon.

Minulla maksut on niin että hoitolapsi maksaa 550 e, josta jää sitten maksettavaa vanhemmille tuloista riippuen. Minulla hoidossa olevat lapset maksavat vanhemmilleen toinen 80 e ja toinen 200 e, eli tuo maksu riippuu vanhempien tuloista.
Hoitomaksu yksityisellä on joko sama kuin kunnallisella tai sitten hoitaja on määrännyt korkeamman hoitomaksun kuin suositellaan ( hoitomaksu suositus 500 e / lapsi ) Minulla hoitomaksu on korkeampi siksi että en halua pyytää vanhemmilta rahaa jokaiseen aktiviteettiin jota hoitoaikana teemme ( uinnit, teatterit, kuljetukset jne.)
Olen yksityinen joten ainakaan minulta ei saa "alennusta" vähemmistä hoitopäivistä.
Jos sairastun niin minulla on varahoitaja ( toinen yksityinen perhepäivähoitaja ) jolle lapset menevät tarvittaessa hoitoon

Meillä lapset yks pph:lla, maksaa 28eur/pv/lärvi. On n. 10pv/kk. Esikosta saadaan yks hoidon tuki joka on 134eur ja se maksetaan suoraan hoitajalle, eli se vähennetään sit maksusta. Ja nuoremmasta saa kotihoidon tuen kun ei oo kunnallises päivähoidos. Tai sais siis molemmistakin kotihoidon- tai yks hoidon tuen, mut näin on meille edullisin. Lisäksi noihin mol tukiin on mahdollisuus saada lisiä jos tulot on alhaiset, mutta me ei saada mitään.

niin ja varahoitaja on määritetty, on kunnallinen täti.
ja me maksetaan niistä päivistä kun on etukäteen sovittu, vaikka lapsi olisikin sairaana ja esim pari pv pois.

Yhteistyössä