Perhepäivähoitajilta tiedustelisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pegasus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pegasus

Jäsen
02.07.2004
191
0
16
Mulla on kolme omaa lasta.
Ei ole mitään koulutusta perhepäivähoitajaksi,mutta kokemusta on 6vee kotiäitinä.
Kuntamme tarvitsee perhepäivähoitajia,luulisi että kelpaisin.

Jos kunta ottaa mut töihin,eihän mun tarvitse itse huolehtia vakuutuksista jne.Kun en ole yksityinen perhepäivähoitaja vaan palkka tulee kunnalta?

Olen miettinyt ottaa edes yhden hoitolapsen,saisin siis ottaa omieni lisäksi myös yhden ja puolipäiväisen?eikö niin?

Tiedän etten isoille tuloille pääse,mutta onko kellään tietoa jäisikö mulle edes vähän enemmän käteen kuin tästä pelkästä omien lasten hoitamisesta,että kannattaako kokeilla.

Luulisi että kela laskee niin että työn teko kuitenkin kannattaisi että käteen jäisi enemmän kuin nyt.
Saan kotihoidontukea ja hoitolisää.

Kuinka verotus lasketaan,onko palkka ihan tavallista tuloa vai kun saan kotihoidontukea niin onko se sitten sivutuloa jolloin siitä menee se 38% veroa?
En tiä...sittenhän ei varmaan kannata koko homma.

Vastailkaa pliis mitä tiedätte!!!
Kiitos!

no kuule
-ensiksikin vakuutukset on kunnan/ kaupungin puolesta!
-palkka koostuu kuukausi palkasta kkulu korvauksista ja ( aamupala lounas välipala ja kiinnteä summa kodin kulumisesta) jotka ei kovin paljon tee
-yksi lapsi on tosi vähä tullakseen viihtiäkseen sen rahan eteen tekemään töitä. ja kunta varmaan haluaa että ryhmä on täysi ei siis palkkaa vain yhden lapsen hoitopaikkoja jos ei ole pakko (ainakin meillä päin)
- verotukseen ei mene mitään lisä prosentteja on siis sinun pää työ ja silti saat kodin hoidon tukea.
- ja sitten menetät määräys valtasi ihan omanlaiseen erikoiseen päivä rytmiin Joka aamu pitää herätä aikaisin puuron keittoon joka 8.00 ja sit ulkoilu ennen 11.00 ruokailua kiireesti päivä unille ja 14.00 välipala jne... näin siis ainakin toivomus suurin piirtein (minua joskus ahistaaa)
-ja sit ihanat vanhemmat jotka ovat joko oikeesti ihania tai ei!
- mutta loppujen lopuksi ihanaa työtä jos ei ole niin tarkka järjestyksestä siisteydestä ja VIIHTYY lasten kanssa :whistle: :D

nii ja sitten vielä kunta joo maksaa palkan ja mulla ainakin se on elemmän kuin työttömänä tai pelkällä kodin hoidon tuella saisin. minun ryhmä on yhtä pulikasta vaille täys omia on siis 1v ja 6v ja hoito lapsukaisia on 3v, 4v ja 6v
nää kuus veet on siis eskarissa 4 kertaa viikossa päivisin! ;) voivoi koitahan saaha selvää tästä minun kirjotuksesta

Jaahas...tuota en tullutkaan ajatelleeksi,että kunta ei välttämättä palkkaa minua jos pystyn ottamaan hoitoon vain vajaan ryhmän eli siis tuon yhden tai yhden ja puolen.....hmm.

Oisko kellään kuitenkaan tietoa paljonko mahtais käteen jäädä enemmän kuin kotona ollessa jos ottaa vain yhden lapsen hoitoon?

Ei taida muita olla....kyllä se siinä sivussa menisi,pyöritän arkea muutenkin kolmelle alle kouluikäiselle.

Ja rytmit meillä on aika tarkkaan nuo,että se ei muuttaisi mitään.

muuta kiitos vastauksista ja toivon saavani lisää! :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2007 klo 07:19 Santtu kirjoitti:
Jaahas...tuota en tullutkaan ajatelleeksi,että kunta ei välttämättä palkkaa minua jos pystyn ottamaan hoitoon vain vajaan ryhmän eli siis tuon yhden tai yhden ja puolen.....hmm.

Oisko kellään kuitenkaan tietoa paljonko mahtais käteen jäädä enemmän kuin kotona ollessa jos ottaa vain yhden lapsen hoitoon?

Ei taida muita olla....kyllä se siinä sivussa menisi,pyöritän arkea muutenkin kolmelle alle kouluikäiselle.

Ja rytmit meillä on aika tarkkaan nuo,että se ei muuttaisi mitään.

muuta kiitos vastauksista ja toivon saavani lisää! :)

Mieti kuitenkin tarkkaan, kannattaako sinun niin pienen rahan takia sitoa itseäsi kiinni kotiin. Meilläpäin ainakaan pph ei voi käydä perhekerhoissa, eikä autolla voi ajaa lasten kanssa. Olet yhden lapsen takia kiinni kotona, jos esim. sinulla olisi meno asioita hoitamaan tai kampaajalle yms. omat voit jättää hoitoon toisille, mutta et hoitolasta. Lapsen vanhemmat varmasti toivovat säännöllisen rytmin eli herätät omat lapsesi samaan rytmiin sopiviksi. Aamupalan jälkeen ulos klo 9.00 syömään klo 11-11.30, päikkärit klo 12-14, sitten välipala ja taas ulos! Omille lapsille voit syöttää edellispäivän ruokaa, mutta hoitolapselle valmistat aina listan mukaisen ruuan. Näin ainakin on meillä suositus.
Jos joskus olette vaikka perheenä lähdossä reissuun vaikka perjantaina jo puolelta päivin, sinä odotat ensin että se yksi lapsi haetaan.
Itse rakastan tätä työtä ja minulla on neljä hoitolasta, eikä omia pieniä enää ole, mutta jos olisi vielä omat kolme kotona, en edes harkitsisi aloitusta. Meillä puolikkaat menevät päiväkotiin. Tahdoin siis vain sanoa, että harkitse tarkkaan, jos päädyt tähän työhön, niin onnea sinulle :)

Kaikki nuo olen kyllä miettinyt tarkkaan ja aloin jo epäröimään,sillä kesä on tulossa ja pyörillä pääsen jo helposti paikasta toiseen omien lasteni kanssa....sitten jos olisi hoitolapsi pääsis omille menoille vasta iltapäivällä.

Ja kuitenkin.....en usko että tuo ylimääräinen käteen jäävä raha olisi kuukaudessa niin iso että kannattaisi sittenkään...

Joten taidanpa luopua sittenkin hyvästä ideasta...olen kuitenkin hakemassa töitä muualta syksyksi,jospa pärjätään tää kesä jotenkuten ja nautin siitä vain omien lasteni kera.

Kiitti kaikille ja hyvää kesää!

Yhteistyössä