perhepäivähoitajia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti

Vieras
paikalla?
Millainen koulutus teillä on? Voiko työskennellä ilman pph:n koulutusta? Olisin kiinnostunut hoitamaan lapsia omassa kodissa. Millainen palkkaus? Entä onko omia lapsia kotosalla yhdessä hoitolapsien kanssa? Kaikki tieto otetaan kiitollisena vastaan =)

Kiitos kovasti vastauksista. Itse olen sairaanhoitaja ja kahden lapsen äiti. Toinen menossa esikouluun syksyllä. Eli sitä halusin juuri tiedustella onko mahdollista työskennellä jos ei alan koulutusta. Lisää kokemuksia kaikesta saa laittaa jos muitakin tietäviä paikalla....

En itse ole, mutta äitini on yksityinen pph. Ollut jo kauan. Ei varsinaista alan koulutusta, mutta jotain kursseja suorittanut vuosien varrella. On tykännyt kovasti. On saanut itse "valita" hoitoon tulijat. Ja aina on tulijoita ollut enemmän kuin on pystynyt ottaan. Palkka on ellen ihan väärin muista n.600?/kk/lapsi.

tarkasti "pomo" otti huomioon että oonko kykenevä ilman koulutusta,oikeen hyvin meni ja hyvää palautetta sain :) kotona kävi kattomassa et millanen hoitopaikka on ja kyseli miten aattelin päivärytmin hoitaa ja muita asioita.

Olen ollut hoitajana silloin kun omat olivat pieniä ja olen vieläkin, vaikka omat ovat jo pois kotoa. Kokemusta on yksityisenä ja kunnallisena. Itselläni on koulutus, mutta kaikilla työkavereillani ei ole. Riippuu varmaan kunnasta mikä on käytäntö.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Olen ollut hoitajana silloin kun omat olivat pieniä ja olen vieläkin, vaikka omat ovat jo pois kotoa. Kokemusta on yksityisenä ja kunnallisena. Itselläni on koulutus, mutta kaikilla työkavereillani ei ole. Riippuu varmaan kunnasta mikä on käytäntö.

mikä ero on yksityisellä ja kunnallisella hoitajalla? Entä palkkaus?

Siitä on kauan kun olin yksityisenä joten en tiedä onko jotain siinä muuttunut. Silloin oli suurin ero siinä, että kunnallisena ei saanut lapsia viedä autolla mihinkään, mutta yksityisenä sai. Itselle se oli tärkeä koska en olisi saanut vietyä lapsia kerhoon ilman autoa. Valvottuahan se yksityisenä oli myös, mutta "pomo" ei kyllä vieraillut niinkään usein kuin nyt. Harvoinhan tuo esimies nytkään ehtii käymään. Kerran vuodessa. Yksityisenä saat itse sanoa palkkasi. Minulla on neljä lasta hoidossa ja peruspalkka on 1727? ja vuosilisä ja ylityöt ja kulukorvaukset siihen lisäksi. Itse nautin suunnattomasti työstäni kotona, enkä enää lähtisi kodin ulkopuolelle töihin. Sitäkin olen ehtinyt kokeilla. Silloin kun oli omat lapset vielä pieniä, oli tämä työ rankempaa kuin nyt. Nyt saan illat ja viikonloput vapaaksi. Suosittelen!

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Siitä on kauan kun olin yksityisenä joten en tiedä onko jotain siinä muuttunut. Silloin oli suurin ero siinä, että kunnallisena ei saanut lapsia viedä autolla mihinkään, mutta yksityisenä sai. Itselle se oli tärkeä koska en olisi saanut vietyä lapsia kerhoon ilman autoa. Valvottuahan se yksityisenä oli myös, mutta "pomo" ei kyllä vieraillut niinkään usein kuin nyt. Harvoinhan tuo esimies nytkään ehtii käymään. Kerran vuodessa. Yksityisenä saat itse sanoa palkkasi. Minulla on neljä lasta hoidossa ja peruspalkka on 1727? ja vuosilisä ja ylityöt ja kulukorvaukset siihen lisäksi. Itse nautin suunnattomasti työstäni kotona, enkä enää lähtisi kodin ulkopuolelle töihin. Sitäkin olen ehtinyt kokeilla. Silloin kun oli omat lapset vielä pieniä, oli tämä työ rankempaa kuin nyt. Nyt saan illat ja viikonloput vapaaksi. Suosittelen!

Voi kiitos tarinasta. Itse en haluisi myöskään lähteä kodin ulkopuolelle töihin ja toinen lapsi vielä alle kolmevuotias niin en haluisi päiväkotiin viedä. Monta lasta saa olla hoidossa? Itsellä siis kaksi lasta joista toinen menossa esikouluun.

Täällä vaaditaan koulutus, tai jos ei ole, pitää sitoutua siihen että aloittaa koulutuksen. Vuodeksi tehdään työsoppari, ja jos ei sinä aikana aloita koulutusta, niin työsopimusta ei uusita.Mutta tämä tosiaan vaihtelee paikkakunnittain.
Lapsia saa olla 4+eskari.
muoks. Ja minäkin suosittelen lämpimästi, aivan ihana työ.

Työtähän tämä on ja välillä on niitä vähemmän ihania päiviäkin :/ Mutta on mukavaa, kun saa omat lapset hoitaa kotona ja omilla lapsilla on kavereita joka päivä :) Tosin nämä omat ovat välillä sitten hyvin haastaviakin, sillä on rankkaa jakaa sekä lelut, koti että oma äiti. Mutta palkitsevaa ja mukavaa kaiken kaikkiaan. Harkitsin välillä lopettamista, kun oli raskas ryhmä, mutta nyt taas sujuu mukavasti ja kevättä kohti aina vain kivempaa, kun ulkoilusäätkin paranevat =)

Yhteistyössä