perhepäivähoitajasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kypsynyt mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kypsynyt mamma

Vieras
Eli poikani on yksityisellä pph:lla. Olen niin kypsynyt hoittajaan etten enää tiedä mitä tekisin, joten neuvot olisivat paikallaan. Mielestäni hoitaja on edesvastuuton ja rahanahne. hoitaa lapsia itse tai omien lastensa ollessa kipeä ( jolloin yleensä muutkin lapset sairastuvat ). Eilen hain pojan hoidosta olivat ulkona, pojalla kumpparit jalassa ei sukkia tms. Pojalta kysyessä niin aina syödään maksalaatikkoa ( ei tykkää siitä ). Monesti kotiin tultaessa pissat on housussa. Esim. tässä kussa poika sai tosi pahan astma kohtauksen jonka vuoksi jouduimme olemaan sairaalassa 5 päivää. Koko kuussa poika on hoidossa 10 päivää.Ja joudun nyt maksamaan koko hoitosumman. Onko tämä oikein ???

En väitä , että ei hoitajassa olisi vikaa, mutta minulla oli kerran hoidossa yksi poika, joka sanoi aina kun kysyttiin ruuasta, että ruokana oli hernekeittoa. Olen kunnallinen hoitaja ja teen ruuat listan mukaan. Hernekeittoa oli n. 2 kert/ puolessa vuodessa. :laugh:
Tämä lapsi ei vain muistanut mitä oli syönyt ja siksi vastasi aina samoin. Lapsi oli 5 v. Ruokalista minulla on seinässä vanhempien nähtävillä. Kun sitten lapselle sanottiin se oikea ruoka mitä oli ollut, niin hän sanoi: ai, niin!
Keskustele hoitajan kanssa avoimesti, mitä mieltä olet asioista, ehkä sekin avaa hänen silmänsä. En tiedä minkä ikäinen lapsesi on. Pystyykö hän kertomaan hoitopäivän kulusta? Jääkö lapsi mielellään hoitoon? Ajattele lapsesi parasta ja toimi sen mukaan.

Unohtui vielä, että kyllä vanhemmat joutuu maksamaan koko kuun maksun, vaikka ei olisi päivääkään hoidossa. Jos ei halua maksaa, on sanottava hoitopaikka irti. Ei voida olettaa, että hoitaja ei saa palkkaa hänestä riippumattomista syistä. Kunnallisena kun on saavat vanhemmat yhden kk vuodessa ilmaista hoitoa, jos hoitosuhde on kestänyt vuoden. Sellaisina kuukausina kun lapsi ei tule ollenkaan hoitoon, maksaa vanhemmat puolen kuun maksun. Hoitaja tietenkin saa koko kuun palkan. Kyllä minäkin yksityisenä ottaisin sovitun summan, vaikka hoitopäiviä olisi vähemmän. Minulla kuitenkin on samat menot joka kuukausi, johon olen laskenut palkkani riittävän.
Teidän sopimusta en tietenkään tiedä, mutta näin!

Selvitä asia. Pieni lapsi saattaa ruoasta sanoa mitä sattuu, meidän 2,5 vuotiaskin väitti syövänsä puoli vuotta pelkkää nakkisoppaa. Mutta nuo saapasjutut ja märät housut ovat laiminlyöntiä. Usko itseäsi, älä luovuta. Näissä hoitajissa on paljon valehtelijoita, koska lasten piikkiin voidaan laittaa kaikkea mahdollista. Olen tämän itse kokenut. Lapsi on tärkein, älä anna lapsen kärsiä.

Onko pojallasi varavaatteita hoidossa? Käyttääkö vaippoja? Miksi ihmeessä olet vienyt talveksi kumisaappaat hoitoon? Oletko varma, ettei hoitaja pue niitä varusteita, joita olet hoitajalle vienyt? Kannattaa ehkä harkita vaipan laittoa ulos, jos ei lapsi vielä kerro koska pissu tulee! Tärkeää on viedä asianmukaiset varusteet hoitopaikkaan ja varavaatetusta, niin ei hoitajan tarvi omia alushousujaan lainata. Näinkin olen kuullut käyvän. Jos malka on pois omasta silmästä, niin etsi uusi hoitopaikka!

Jos on meitä hoitajia monenlaisia, niin löytyy niitä kyllä äideistäkin.
Kun olin nuori yks.pph oli minulla hoidossa 5v poika, joka oli kotonaan kertonut, että meillä syödään homeista ruokaa. Sain kunnon haukut yhtenä aamuna, ja kun kielsin, niin ihmeteltiin, että väitänkö heidän poikaansa valehtelijaksi. Itse ihmettelin moista ja kyselin sitten pojalta itseltä, mistä moinen juttu. Kertoi, että kyllä teillä ainakin eilen syötiin, mieheni oli syönyt kuulemma homeista juustoa. Jos äiti olisi vaivautunut jututtamaan poikaa, ennen kuin sain haukut, olisin ehkä säästynyt niiltä.
Nyt kun olen ollut jo yli 20v kunnallisena hoitajana, on kokemuksia kertynyt: monesti lapselle ei tuoda varavaatteita, ei rukkasia, ei pipoa. Kun kotoa lähdettäessä lapsi ei halua pukea päälleen, annetaan olla ja kannetaan lapsi autosta ilman ulkovaatteita( jopa talvipakkasilla), sitten unohtuu niitä varusteita kotiin. Itselläni on paljon varavaatteita omasta takaa lapsille ja usein joudunkin niihin turvautumaan. Kerran lapsi tuotiin ilman kenkiä, joten joutui istumaan rattaissa aamupäivän ja iltäpäivä oltiin sisällä. Vanhemmat sitten äkeissään, kun hakivat, että miksi ette ole ulkona, kun on näin hieno ilma. Varakenkiä minulla ei lapsille ole, enkä hanki. Talvella kun on märkää, tuodaan kumpparit, ettei kengät kastu. Olen sanonut vanhemmille, etten laita niitä, jos ei ole pakko. Ne ovat tosi kylmät ja erittäin liukkaat. Monet nykyajan talvikengistä kestää kyllä pienen kosteuden.
Kyllähän näitä juttuja on ehtinyt kertyä ja nähty on monenmoista äitiä, mutta mielestäni kuitenkin puhumalla asioista suoraan ja kun lapsen parasta kuitenkin molemmat osapuolet ajattelevat, niin ehkä olisi syytä keskusteluun. Kerro mitä odotat hoitajalta ja kysy mitä hän toivoo sinulta. Ehkä saatte asiat kuntoon!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2006 klo 13:32 kypsynyt mamma kirjoitti:
Eli poikani on yksityisellä pph:lla. Olen niin kypsynyt hoittajaan etten enää tiedä mitä tekisin, joten neuvot olisivat paikallaan. Mielestäni hoitaja on edesvastuuton ja rahanahne. hoitaa lapsia itse tai omien lastensa ollessa kipeä ( jolloin yleensä muutkin lapset sairastuvat ). Eilen hain pojan hoidosta olivat ulkona, pojalla kumpparit jalassa ei sukkia tms. Pojalta kysyessä niin aina syödään maksalaatikkoa ( ei tykkää siitä ). Monesti kotiin tultaessa pissat on housussa. Esim. tässä kussa poika sai tosi pahan astma kohtauksen jonka vuoksi jouduimme olemaan sairaalassa 5 päivää. Koko kuussa poika on hoidossa 10 päivää.Ja joudun nyt maksamaan koko hoitosumman. Onko tämä oikein ???

Törkeää!
Yksityistä perhepäivähoitoakin valvotaan. Ota yhteyttä oman kuntanne/kaupunkinne päivähoitotoimistoon ja yksityisen perhepäivähoidon valvojaan =).

Sairastunut hoitaja ei voi hoitaa lapsia, eikä ottaa hoitolapsia myöskään jos omat lapset ovat kotona kipeitä. Sen sanoo jo maalaisjärkikin =). Miksi hoitaja laittaa kovilla pakkasilla kumissaappaat lapsen jalkaan? Ja osaakohan hoitaja edes laittaa ruokaa vai lämmittääkö hoitolapsille eineksiä joka päivä? Siltä tuo vähän kuulostaa.

Minä ottaisin yhteyttä yksityisen perhepäivähoidon valvontaan. Onko tällä perhepäivähoitajalla mitään alan koulutusta? Ja miten on edes päässyt hoitajaksi, jos ei kerran arjesta selviä? Tuollaisia hoitajia ei pitäsi alalla olla :(. En laittaisi lasta hoitoon moiseen paikkaan.

Ota yhteyttä päivähoito-toimistoon ja kerro sinne huolesi.Sieltä menevät sitten ottamaan selvää asioista ja keskustelevat hoitajan kanssa.Valitettavasti minäkin tiedän paikkakunnallani yhden perhepäivähoitajan, josta tehty paljon valituksia ja syytäkin on ollut.. :'(
Ikävää että yleensä tälläisille hoitajille sijoitetaan ne pienimmät lapset, jotka eivät osaa vielä itse kertoa mitä siellä todellisuudessa tapahtuu!! :headwall:

Yhteistyössä