Jos on meitä hoitajia monenlaisia, niin löytyy niitä kyllä äideistäkin.
Kun olin nuori yks.pph oli minulla hoidossa 5v poika, joka oli kotonaan kertonut, että meillä syödään homeista ruokaa. Sain kunnon haukut yhtenä aamuna, ja kun kielsin, niin ihmeteltiin, että väitänkö heidän poikaansa valehtelijaksi. Itse ihmettelin moista ja kyselin sitten pojalta itseltä, mistä moinen juttu. Kertoi, että kyllä teillä ainakin eilen syötiin, mieheni oli syönyt kuulemma homeista juustoa. Jos äiti olisi vaivautunut jututtamaan poikaa, ennen kuin sain haukut, olisin ehkä säästynyt niiltä.
Nyt kun olen ollut jo yli 20v kunnallisena hoitajana, on kokemuksia kertynyt: monesti lapselle ei tuoda varavaatteita, ei rukkasia, ei pipoa. Kun kotoa lähdettäessä lapsi ei halua pukea päälleen, annetaan olla ja kannetaan lapsi autosta ilman ulkovaatteita( jopa talvipakkasilla), sitten unohtuu niitä varusteita kotiin. Itselläni on paljon varavaatteita omasta takaa lapsille ja usein joudunkin niihin turvautumaan. Kerran lapsi tuotiin ilman kenkiä, joten joutui istumaan rattaissa aamupäivän ja iltäpäivä oltiin sisällä. Vanhemmat sitten äkeissään, kun hakivat, että miksi ette ole ulkona, kun on näin hieno ilma. Varakenkiä minulla ei lapsille ole, enkä hanki. Talvella kun on märkää, tuodaan kumpparit, ettei kengät kastu. Olen sanonut vanhemmille, etten laita niitä, jos ei ole pakko. Ne ovat tosi kylmät ja erittäin liukkaat. Monet nykyajan talvikengistä kestää kyllä pienen kosteuden.
Kyllähän näitä juttuja on ehtinyt kertyä ja nähty on monenmoista äitiä, mutta mielestäni kuitenkin puhumalla asioista suoraan ja kun lapsen parasta kuitenkin molemmat osapuolet ajattelevat, niin ehkä olisi syytä keskusteluun. Kerro mitä odotat hoitajalta ja kysy mitä hän toivoo sinulta. Ehkä saatte asiat kuntoon!