Perhepäivähoitajaksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitajaksiko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun peruspalkka on reilu 1700?/kk ja siihen vuosilisä ja kulukorvaukset. Käteen jää n. 1800/kk ja sillä pärjää vallan mainiosti:) Paljon paremmin kuin kaupan kassana ollessa, jolloin oli illat ja viikonloputkin töitä. Nyt ne on vapaat ja mikä parasta: Tämä on huippukivaa työtä!!!! Tässä on niin paljon etuja että Suosittelen!

Hyviä palkkoja joillakin kunnallisilla :-) Joskus olen miettinyt kunnalliseksi siirtymistä. Olen yksityinen ja mulla on 2 hoitolasta ja 3 omaa (vanhin jo koululainen). Ensi syksynä otan kolmannen hoitolapsen, kun keskimmäinen lapsistani alottaa eskarin. Palkka on 2:sta lapsesta reilu 1200e. Olen tyytyväinen... Katoppas www.hoitopaikka.net, sieltä löytyy tietoa yksityisenä toimimisesta :-) Itse tykkään työstä.

Pirkanmaalla yksityinen phh saa palkkaa muistaakseni n. 600?/lapsi. Yrittäjäeläke maksut ovat melko kovat , mutta on silti taloudellisesti kannattavaa ja mikä tärkeintä itse saat valita työaikasi/lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pirkanmaalla yksityinen phh saa palkkaa muistaakseni n. 600?/lapsi. Yrittäjäeläke maksut ovat melko kovat , mutta on silti taloudellisesti kannattavaa ja mikä tärkeintä itse saat valita työaikasi/lapset.

Pirkanmaalla, siis käsittää aika monta kuntaa, mutta ei pikkukunnissa, kaukana Tampereelta, kannata olla yksityinen, kun ei ole kuntalisiä. Tuo 600? on nin iso summa, että siitä jää Kelan tuen jälkeen vanhemmille niin paljon maksettavaa, että eivät maksa, kun kunnalta voi saada hoitopaikan vaikka huomiseksi.

Joten kannattaa selvittää ennenkuin päättää alkaako yksityiseksi, (kuntalisän lisäksi) myös se, kuinka kunnallinen päivähoito pystyy vastaamaan päivähoitotarpeeseen. Eli jos hoitoon täytyy jonottaa, niin yksityiselle on paremmat mrkkinat, kuin silloin jos hoitopaikan saa saman tien.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä ei mitään kuntalisiä makseta, joten ei varmaan ole kannattavaa alkaa yksityiseksi hoitajaksi, vai ymmärsinkö oikein?

No näin olen itse laskenut, että meillä ei ainakaan kannata. Meillä kun saa aika hyvin palkkaa, ja paikkoja kunnalla on riittävästi.

Meillä tuli jo ekana viikkona niin paljon tuhoa kotiin et kyllä en ihan äkkiä kokoaikaseks pph:ksi ala, mulla oli siis satunnaisesti pari hoitolasta ja yks heistä oikee täystuho, kaikki hajoo minkä käsiin saa, tahalleen siis rikkoo ja räiskii tavaroita ja paikkoja. Ei kuulu moinen tyyli meidän perheeseen enkä hyväksy tollasta kodissani, enemmänhän tosta työstä on kuluja ku mitä saa palkkaa, kun pitää paikkoja rueta kotona korjailemaan ja leluja viskoo roskiin urakalla yhden lapsen jäljiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
palkka on surkea ja työehdot huonot. Pitkiä päiviä pienellä palkalla ja suurella vastuulla. Pitää todella kokea kyseisen työn omakseen, että sitä jaksaa pidempään.

Kiitos kannustuksesta! ;)

Juu ei oo tarkoitus ilkeillä tai muuta vaan tuo mitä kirjoitin on karu totuus. Viikkotyöaika 43,5 tuntia, jos sinulla on 4 täysipäiväistä lasta niin palkka sen n 1300kk miinus verot. Jos sinulla on esim itsellä kaksi lasta niin voit ottaa vain 2 hoitolasta jolloin palkka on 700-800e miinus verot. Lapsista saatava ruokakorvaus on niin pieni, ettei sillä oikeasti saa ruokia hoitolapsille, jos kunnon ruokaa haluaa laittaa. Niiltä päiviltä kun joku hoitolapsi tai useampi on kipeänä tai ei muusta syystä tule hoitoon, sinun palkkasi alenee. Jos tulee päivä, jolloin sinulle ei tule yhtään hoitolasta, sinun pitää mennä töihin läheiseen päiväkotiin ja jos et halua niin päivä on palkaton. Esim jos hoitolapsillesi tulisi vaikka noroepidemia ja koko sakki olisi viikon poissa yhtäaikaa niin koko viikko on sinulle palkaton ellet mene päiväkotiin töihin niiksi päiviksi. Samoin jos saat hoitolapsia, jotka eivät ole kokopäivähoidossa tai jotka eivät ole hoidossa täyttä kuukautta, niin se vaikuttaa roimasti palkkaan.

Ensimmäinen hoitolapsi saattaa tulla sinulle jo klo6 aamulla ja viimeisin saatetaan hakea klo19 illalla. Tämän ajan ulkopuolella sinun tulee pitää koti siistinä. Pph:n koti pitää olla aina tiptop, käytännössä siis joudut siivota jokaisen hoitopäivän jälkeen, sen lisäksi huoltaa hoitolasten kuravaatteet ym. sekä käydä kaupassa ja mahdollisesti valmistaa seuraavan päivän ruuat. Näitä kyseisiä töitä ei saisi tehdä hoitolasten aikana vaan ne täytyy hoitaa sitten kun hoitolapset ovat lähteneet.

Vastuu on suuri, onhan sinulla vastuulla toisten ihmisten lapsia. Lisäksi nykyään monet vanhemmat ovat hyvin vaativaisia eri asioiden suhteen.

En nyt siis kirjoita tätä ilkeilläkseni, vaan siksi, että kuva työstä olisi realistinen. Niin paljon on niitä, jotka alkavat pph:ksi ruusuiset kuvitelma mielessään ja lopettavat työn muutaman kuukauden päästä siksi, että eivät enää jaksa ja palkka on niin huono. Oma mielipiteeni on se, että pph:n työ on kutsumusammatti. Siksi kehoitan sinuakin pohtimaan tarkkaan asiaa. En siis halua tyrmätä sinua, voihan olla että juuri sinä olet luotu pph:ksi, mutta harkitse tarkkaan.

Sä et luultavasti ole perhepäivähoitaja? Tässä sun kirjoituksessa on virheitä virheen perään. Ekaksikin palkka on neljästä lapsesta koulutetulla perhepäivähoitajalla vähintään1484, ja käytännössä monilla on vielä lisäksi eskari, joten palkka on silloin n. 1660?, tuohon sitten kulukorvaukset päälle 4,55? kutakin lasta kohden päivältä. (+ikälisät jne.) Palkka EI alene niiltä päiviltä mitenkään jos joku lapsista on poissa, palkka maksetaan varattujen paikkojen mukaan, eikä siitä että kuinka paljon paikkaa on käytetty. Kiinteä kk-palkka siis! Jos on omia lapsia, saat takuupalkan myös niiltä päiviltä jos kaikki lapset ovat poissa, koska omien lasten kanssa et voi mennä päiväkotiin.

Paljon on kuitenkin perhepäivähoitajia joilla työaika on 8-9h/pv, ei kaikilla ole noin pitkiä päiviä, esim. itselläni on tällä hetkellä työpäivät 8-16.15 Ja kaikkea siivousta ym. ei tarvitse tehdä työajan ulkopuolella, toki kotitöitä voi tehdä työaikanakin osittain. Tottakai, esim. hoitolasten ruoka tehdään työaikana!
Kuravaatteiden pesu kuuluu ehdottomasti vanhemmille!

Eli aika soopaa oli sun tekstisi, anteeksi vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras pph:
Katmat kirjoitti nyt vähän jo omiaan... Joka paikassa (kunnassa ) ei vaadita esim. pph:ta menemään muualle töihin, jos oman ryhmän lapset ei ole hoidossa, ja päivä on ihan palkallinen. Tietysti kulukorvauksia ei siltä päivältä saa.
Lasten vaatehuolto kuuluu vanhemmille, ei hoitajalle.
Ja kyllä niitä ruokia saa valmistella lasten kanssa / uni-ajalla / leikkiessä...

Lapset vaan antaa niin paljon, jos vaan osaa ottaa!! ;)

Ihana kannustava kommentti, katmat olikin aika pessimisti tämän ammatin suhteen..
Onko sulla katmat muuten kokemusta alalta??

Tahtoisin kanssa tietää KATMAT onko sinulla alalta kokemusta kun niin pitkän "saarnan" kirjoitit aiheesta??? Pelkäätkö kilpailijoita.... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
Meillä tuli jo ekana viikkona niin paljon tuhoa kotiin et kyllä en ihan äkkiä kokoaikaseks pph:ksi ala, mulla oli siis satunnaisesti pari hoitolasta ja yks heistä oikee täystuho, kaikki hajoo minkä käsiin saa, tahalleen siis rikkoo ja räiskii tavaroita ja paikkoja. Ei kuulu moinen tyyli meidän perheeseen enkä hyväksy tollasta kodissani, enemmänhän tosta työstä on kuluja ku mitä saa palkkaa, kun pitää paikkoja rueta kotona korjailemaan ja leluja viskoo roskiin urakalla yhden lapsen jäljiltä.

:o
No huhhuh... et sitten vanhemmille asiasta puhunut??

Alkuperäinen kirjoittaja hh:

Olen ollut n 15v perhepäivähoitajana, mutta ei meillä tahallaan rikota leluja ja tuhota paikkoja. Leluja ja astioitakin on mennyt rikki, mutta vahinkoja sattuu.

Ja on ollut monenmoista lasta hoidossa, niitäkin, jotka ovat yrittäneet rikkoa ja repiä. Avainsana on valvonta, sitten mieluisan tekemisen järjestäminen.

Perhepäivähoitajan työ on TYÖTÄ, ei mikän harrastus omien lasten hoidon ohella.

Yhteistyössä