Minä taasen halusin lapseni perhepäivähoitoon, vaikka itse työskentelen päiväkodissa eikä ole päiväkodeista mitään huonoa sanottavaa. Perhepäivähoito vain sopii meidän lapsille paremmin; toiminta on päiväkotia joustavampaa ja yksilöllisempää ja lapsi kiintyy samaan hoitajaan paremmin kuin vaihtuviin sijaisten sijaisiin ja ympärillä möykkäävään ylisuureen lapsiryhmään, mikä tilanne päiväkodeissa valitettavan usein on. Hoitajan sairastumisia ja vapaapäiviä on kuitenkin aika harvoin, joten lapset kyllä selviävät eri hoitopaikassa vierailusta, oman hoitajan ikävöintihän on vain merkki onnistuneesta kiintymisestä..
Perhepäivähoidossa ongelmana voisi olla hoitajan omien lasten mahdollisesti saama erikoiskohtelu ja alemmasta koulutuksesta johtuva taidottomuus, perhepäivähoitaja ei välttämättä näe mahdollisia ongelmia, esim. milloin pitäisi olla huolissaan puheen kehityksestä tai lapsen omituisesta kävelytavasta toisin kuin päiväkodin lastentarhanopettaja, mutta toisaalta noihin asioihin puututaan myös neuvolassa..
Päiväkodissa lapset oppivat enemmän omatoimisuutta (esim. pukemaan) ja ongelmien ratkaisua (riitojen selvittelyä), mutta toisaalta arvostan enemmän lasten säilymistä lapsina pitempään, perhepäivähoidossa lapset eivät homottele toisiaan, leiki kotileikissä abortin tekemistä ja aikuisella on enemmän aikaa jutella ja vain olla lasten kanssa.. Mutta päiväkoteja ja perhepäivähoitajia on joka lähtöön, toivottavasti jokaiselle perheelle löytyy mieleinen paikka!
Itse kyselisin tutustumiskäynnillä päivärytmin; mihin kellonaikaan on aamupala, syödään, nukutaan jne ja katsoisin tilat läpi. Saako lapsi nousta ylös jos ei nukuta vai lepääkö sängyssä esim. kirjoja katsellen tietyn lepoajan? Missä nukutaan, missä leikitään, millaisia leluja ja piha hoitajalla on? Onko hoitajan mies tai isommat lapset paljon kotona päiväaikaan? Miten ruokailu sujuu; minkä tyylisiä ruokia hoitaja tekee, onko kaikkea maistettava, täytyykö lautanen syödä tyhjäksi? Mitä on päivän ohjelmassa, onko tapana askarrella, katsella paljon videoita, missä leikkipuistossa käyvät? Mihin aikaan lapsen voi tuoda hoitoon ja milloin hakea pois (olen kuullut hoitajista jotka ovat nyrpeitä jos lapsi haetaan esim. pe iltapäivänä sovittua aiemmin kotiin), onko hoitajalla ensiaputaidot tai mitään muuta alan koulutusta, miten paljon työkokemusta? Eipä nyt näin myöhään tule muuta mieleen..