perhepäivähoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tehdä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tehdä

Vieras
Sain pojalleni (täyttää alkuvuodesta 3v) hoitopaikan. Olin toivonut ensi-ja toissijaisesti päiväkotia, mutta nyt paikka löytyikin yllättäen ja yllättävän nopeasti perhepäivähoidosta. (Hakiessani sanottiin että etkö toisi vasta syksyllä hoitoon). Täytyy sanoa, etten ole kuullut kauhean positiivista perhepäivähoitajista (varmaan ihania ja hyviäkin on!). Itse olen mm. seurannut tässä samassa kaupungissa olevassa puistossa kuinka perhepäivähoitajat vaan juoruilevat keskenään kun lapset seisovat ja palelevat aamupäivän ulkoiluhetken. Positiivista olisi se, että paikka on ihan lähellä kävelyetäisyydellä ja siellä olisi kaksi poikani ikäistä lasta+hoitajan pari vuotta hoidokkeja vanhempi lapsi. Ensi viikolla pitäisi mennä tutustumaan. Ehkä tyhmä kysymys, mutta miten voi saada vaan yhden käynnin aikana selville minkälainen hoitaja on? Ja mitä olisi hyvä kysellä tällä käynnillä? En tiedä kuinka systeemi pelaa, mutta joudunko odottamaan ehkä taas 3 kk uutta hoitopaikkaa jos en ota tätä? Ja onko hoidossa joku irtisanomisaika, jos ei hommasta tulisikaan syystä tai toisesta mitään?Kiitos vinkeistä ja kokemuksista jo etukäteen! :)

Mulla hyviä kokemuksia perhepäivähoidosta. Tyttö meni hoitoon kun oli 1.5 vee. Kaikki meni alusta alkaen hyvin, syömiset, nukkumiset yms.
Nyt lapset jo isompia ja ovat päiväkodissa, eikä siitäkään mitään huonoa sanottavaa ole.
Se huono puoli tuli pphoidosta kyllä mieleen , että ainakin täällä meillä (pienellä paikkakunnalla) lapsi joutuu vieraaseen hoitoon kun esim. hoitotäti on sairaana tai lomailee, päiväkoti taas on auki aina.

Minulla on valitettavasti huonoja kokomuksia pphsta. Kuukauden jälkeen vaihdettiin päiväkotiin. Onneksi päivähoidon johtaja oli ymmärtäväinen ja sai meille uudet ´paikat nopeasti. Ko hoitajan kanssa oli ollut muillakin ongelmia. Mutta onneksi tuo on aika harvinaista. Minäkin tiedän monta hyvää pphta.
Mutta minun lapseni ovat nyt tarhassa ja ei ole mitään pahaa sanottavaa.

Minä taasen halusin lapseni perhepäivähoitoon, vaikka itse työskentelen päiväkodissa eikä ole päiväkodeista mitään huonoa sanottavaa. Perhepäivähoito vain sopii meidän lapsille paremmin; toiminta on päiväkotia joustavampaa ja yksilöllisempää ja lapsi kiintyy samaan hoitajaan paremmin kuin vaihtuviin sijaisten sijaisiin ja ympärillä möykkäävään ylisuureen lapsiryhmään, mikä tilanne päiväkodeissa valitettavan usein on. Hoitajan sairastumisia ja vapaapäiviä on kuitenkin aika harvoin, joten lapset kyllä selviävät eri hoitopaikassa vierailusta, oman hoitajan ikävöintihän on vain merkki onnistuneesta kiintymisestä..

Perhepäivähoidossa ongelmana voisi olla hoitajan omien lasten mahdollisesti saama erikoiskohtelu ja alemmasta koulutuksesta johtuva taidottomuus, perhepäivähoitaja ei välttämättä näe mahdollisia ongelmia, esim. milloin pitäisi olla huolissaan puheen kehityksestä tai lapsen omituisesta kävelytavasta toisin kuin päiväkodin lastentarhanopettaja, mutta toisaalta noihin asioihin puututaan myös neuvolassa..

Päiväkodissa lapset oppivat enemmän omatoimisuutta (esim. pukemaan) ja ongelmien ratkaisua (riitojen selvittelyä), mutta toisaalta arvostan enemmän lasten säilymistä lapsina pitempään, perhepäivähoidossa lapset eivät homottele toisiaan, leiki kotileikissä abortin tekemistä ja aikuisella on enemmän aikaa jutella ja vain olla lasten kanssa.. Mutta päiväkoteja ja perhepäivähoitajia on joka lähtöön, toivottavasti jokaiselle perheelle löytyy mieleinen paikka!

Itse kyselisin tutustumiskäynnillä päivärytmin; mihin kellonaikaan on aamupala, syödään, nukutaan jne ja katsoisin tilat läpi. Saako lapsi nousta ylös jos ei nukuta vai lepääkö sängyssä esim. kirjoja katsellen tietyn lepoajan? Missä nukutaan, missä leikitään, millaisia leluja ja piha hoitajalla on? Onko hoitajan mies tai isommat lapset paljon kotona päiväaikaan? Miten ruokailu sujuu; minkä tyylisiä ruokia hoitaja tekee, onko kaikkea maistettava, täytyykö lautanen syödä tyhjäksi? Mitä on päivän ohjelmassa, onko tapana askarrella, katsella paljon videoita, missä leikkipuistossa käyvät? Mihin aikaan lapsen voi tuoda hoitoon ja milloin hakea pois (olen kuullut hoitajista jotka ovat nyrpeitä jos lapsi haetaan esim. pe iltapäivänä sovittua aiemmin kotiin), onko hoitajalla ensiaputaidot tai mitään muuta alan koulutusta, miten paljon työkokemusta? Eipä nyt näin myöhään tule muuta mieleen..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.11.2005 klo 17:11 Kati kirjoitti:
Mulla hyviä kokemuksia perhepäivähoidosta. Tyttö meni hoitoon kun oli 1.5 vee. Kaikki meni alusta alkaen hyvin, syömiset, nukkumiset yms.
Nyt lapset jo isompia ja ovat päiväkodissa, eikä siitäkään mitään huonoa sanottavaa ole.
Se huono puoli tuli pphoidosta kyllä mieleen , että ainakin täällä meillä (pienellä paikkakunnalla) lapsi joutuu vieraaseen hoitoon kun esim. hoitotäti on sairaana tai lomailee, päiväkoti taas on auki aina.
Meillä on ainakin sama varahoitopaikka ollut aina. Kun oma hoitotäti lomailee, tyttö viedään aina samalle varatädille. Tytön mielestä sinnekin on mukava mennä aina välillä ja siellä on toiset hoitokaverit.
Oma täti taas ei ole ollut yhtäkkisellä sairaslomalla kertaakaan neljän vuoden aikana. "koputtaa puuta..". Muutenkin meillä on vain hyviä kokemuksia perhepäivähoidosta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2005 klo 10:01 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.11.2005 klo 17:11 Kati kirjoitti:
Meillä on ainakin sama varahoitopaikka ollut aina. Kun oma hoitotäti lomailee, tyttö viedään aina samalle varatädille. Tytön mielestä sinnekin on mukava mennä aina välillä ja siellä on toiset hoitokaverit.
Oma täti taas ei ole ollut yhtäkkisellä sairaslomalla kertaakaan neljän vuoden aikana. "koputtaa puuta..". Muutenkin meillä on vain hyviä kokemuksia perhepäivähoidosta.

Mulla on vain positiivisia asioita pph:sta kaikki sujui loistavasti ja yhteydenpito sujui - nyt ovat päiväkodissa ja siellä on monta hoitaa joten hakiessa ei yksi hoitaja kyllä tiedä miten päivä on sujunut - no ovat sen verran isompia että kertovat kyllä itse =)
Varahoitaja oli meillä aina sama - tosin ei koskaan tarvittu.

Todella hyvän kuvan perhepäivähoitajasta ja siitä miten hän kohtelee lapsia saa kun käy muutamia kertoja samalla leikkikentällä missä hän käy lasten kanssa. Perissa lähipuistossa olen seuraillut heidän työskentelyään ja joukossa on pari joille en lastani antaisi.Heistä yksi nöyryyttää ja hoitaa tosi huonosti hoidokkejaa. Hänestä muuan samassa puistossa käyvä hoitoalan ammattilainen soitti päivähoitotoimistoonkin. Seassa on tietty ihan kivojakin, mutta... ei pphoitajalle kiitos :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.11.2005 klo 23:08 twiik kirjoitti:
Perhepäivähoidossa ongelmana voisi olla hoitajan omien lasten mahdollisesti saama erikoiskohtelu ja alemmasta koulutuksesta johtuva taidottomuus, perhepäivähoitaja ei välttämättä näe mahdollisia ongelmia, esim. milloin pitäisi olla huolissaan puheen kehityksestä tai lapsen omituisesta kävelytavasta toisin kuin päiväkodin lastentarhanopettaja, mutta toisaalta noihin asioihin puututaan myös neuvolassa..

Päiväkodissa lapset oppivat enemmän omatoimisuutta (esim. pukemaan) ja ongelmien ratkaisua (riitojen selvittelyä), mutta toisaalta arvostan enemmän lasten säilymistä lapsina pitempään, perhepäivähoidossa lapset eivät homottele toisiaan, leiki kotileikissä abortin tekemistä ja aikuisella on enemmän aikaa jutella ja vain olla lasten kanssa.. Mutta päiväkoteja ja perhepäivähoitajia on joka lähtöön, toivottavasti jokaiselle perheelle löytyy mieleinen paikka!
nykyisin kyllä pph koulutus on jo aika laaja verrattuna noihin venhempiin jotka ehkä käyneet sen 3kk kurssin. eli nykyisin kyllä lapsen kehitystä ja kehityshäiriöitä, varhaiskasvatusta yms on aika laajalti koulussa. eli varmasti oppii huomaamaan jos jotain vialla. eli tuo ei nykyisellään ole mikään huoli että poikeavuudet jäisi huomaamatta. itsekin kaksi vuiotta istuin kuolun penkillä asiaa opiskelemassa ja kuitenkin oli vain ammattiaineita kuten ensiapua. varhaiskasvatusta erityislastenhoitoa, erityisruokavalioita lapsen kasvua ja kehitystä jne jne jne. ja työkokemuksen myötä tulee vielä se näppi8tuntuma koska sama hoitaja on pitkään samojen lasten kanssa toisin kuin esim päiväkodissa jossa hoitajat vaihtuu päivän mittaan ja lapset ovat aina isommassa laumassa jolloin on aina vaarana että joku jää huomuiotta.

ja tosi on että tarhassa ioppiui enenmän omatoimisuutta kun lapsen on pakko osata kun ei henkilökunnalla riitä aikaa joka lapsen pukemiseen ja syöttämiseen. ja lapset kulkevat laumana. ja kyllä päiväkodinkin pihalla ne hoitajat vaan seisoskelee ja juttelee keskenään. pph on kuitenkin yksin vastuussa kaikikista lapsistaan eikä voi kuten päiväkodissa olen nähnyt tapahtuneen että jotain kun sattuu niin syytetään muita. "mä luulin että toi.." pph joutuu ihan yksin vastaamaan jos jotain sattuu.

mutta tuohon pihalla seisoskeluun. nykyisin painotetaan lapsilähtöisyyttä. lapsien annetaan tehdä ja keksiä itse eikä niin että hoitajat jkokoajan selittää että nyt sitä tai nyt tätä. eli itse kyllä luulisin että hioukan on valitettavasti vikaa lapissakin jos eivät osaa ulkona leikkiä! sekin on nykyisin aika yleistä ettei lapsi osaa tehdä mitään ellei sanota että tee sitä tee tärtä, kun normaalisti lapset pihalla ryntää heti omiin leikkeihinsä ja hoitajan (niin pph kun tarhan täti) tehtävä on vain valvoa vierestä eikä puuttua liikaa leikkeihin ellei leikki ole liian rajua. lapsen leikille kun on vain haittaa jos aikuinen menee sitä ohjaamaan liikaa.

eli aina ei kaikki ole sitä miltä näyttää. on hyviä ja huonoja hoitajia mutta myös hyviä ja huonoja päiväkoteja.

päiväkotien ikävimpiä puolia nykyisin on tuo että ryhmäkoot lasketaan keskiarvoin mukaan. lasketaan että tänä päivänä on niin ja niin monta lasta ja ne tarvii minimissään niin ja niin monta hoitajaa. valitettavbasti vaan saattaa olla päivisin hetkiä jolloin yksi aikuinen on yksin vastuussa 15 lapsesta. perhepäivähoitajalla se ei ole mahdollista.

meidän perheellä on 3 kk:n ajalta ainoastaan hyviä kokemuksia perhepäivähoidosta. löydettiin erittäin hyvä hoitaja, joka myös kouluttaa itseään työnsä ohessa ja on näin ollen ajan hermoilla lasten kehitykseen liittyvissä asioissa. poika viihtyy hoidossa erittäin hyvin. itse pidän perhepäivähoidon yksilöllisyydestä ja joustavuudesta. herkkä poika tarvitsee paljon huomiota ja pienessä lapsiryhmässä sitä myös saa. meidän vanhempien on mukava jutella iltapäivällä hoitajan kanssa päivän tapahtumista, koska hoitaja tietää tarkalleen miten on mennyt. toki olen kuullut myös huonoja kokemuksia perhepäivähoidosta, mutta totta kai se on siitä hoitajasta kiinni. päiväkodista minulla ei ole kokemuksia, mutta voisin kuvitella, että meidän pojalle suuret lapsiryhmät, useat hoitajat ja rauhaton hälinä ei sopisi.

Meidän poika on myös perhepäivähoidossa ja mun mielestä se on ollut pojallemme toistaiseksi ainakin ainoa oikea paikka. Mä en olisi silloin niin pientä (1v2kk) halunnut viedä päiväkotiin, missä jää toisten isompien jalkoihin ja on vaan opittava pärjäämään. Mä pidän myös pph:n kodintyylisestä ilmapiiristä ja rauhallisesta päivärytmistä. Toki meillä on ollut onnea saada hoitaja jonka kanssa tullaan hyvin toimeen ja josta lapsemmekin pitää. Sijaishoitoon sairastapauksissa/loma-ajoilla toki joutuu muualle, mutta en sitten tiedä onko parempi olla välillä (harvoin!) toisella hoitajalla vai niin että on eri hoitaja lähes joka päivä kuten päiväkodissa tuntuu olevan valitettavan yleistä. Ja tosiaan että se hoitaja keneltä lapsen hakee, ei välttämättä tiedä mitään siitä mitä hoitopäivän aikana on tapahtunut.
Kyllä tuttavieni lapset ovat hyvin viihtyneet päiväkodissakin, mutta itse en tosiaan sinne pientä lasta laittaisi. Eri asia on sitten kun lapsi on 4-5vuotias niin sitten päiväkodin ilmapiiri voi olla jo lapselle mielekkäämpi kun on enemmän tekemistä.
Mutta mielipiteitä on yhtä paljon kuin on hoidon käyttäjiäkin eli tämä oli vain minun mielipiteeni. :wave:

Olen koulutettu pph ja haluaisin vain tuohon ulkona seisoskeluun ja toisten hoitajien kanssa jutusteluun sanoa sen verran, että mulla on neljä lasta joista olen vastuussa ja mun on nähtävä jokainen koko ajan. En voi leikkiä esim. yhden kanssa kun ei ole silmiä selässä. Meitä on puistossa 4 hoitajaa ja suurin osa keskusteluistamme koskee suunnittelua ja lapsille järjestettäviä tapahtumia ( joita meillä on joka viikko). Iltaisin emme ehdi omalla ajalla kokoontua, eikä siitä palkkaa saisikaan. Toki puhumme muustakin, mutta pääsääntöisesti kuitenkin työasioista. Samassa puistossa käy myös kotiäitejä, jotka eivät myöskään leiki lastensa kanssa. Lapset haluavat usein leikkiä ystäviensä kanssa. Sisälläkin kun menen lastenhuoneeseen, niin kohta huomaan kuinka meneillä olevat leikit loppuu ja lapset ovat siirtyneet muihin tiloihin. Eriasia on sitten kun pidämme esim. muskaria tai pelaamme tms. yhdessä, mutta leikkirauha lapselle pitääkin antaa. Näin täällä! :wave:

Meillä tyttö ollut pari vuotta pph:ssa ja ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa.Hoitaja ehtii paremmin katsoa lapsia kuin päiväkodilla.Siellä on niin paljon lapsia että on tädeillä tekemistä!Ja muutenkin kun on lukenut lehdistä että esim.joku juoppo oli NUKKUMASSA päiväkodilla,lapsia karkailee paljon helpommin pv.kodista..esim.tälläkin paikkakunnalla oli karannut joku pikkutyttö(n.2vuotias)ja oli löytynyt laiturilta uittamassa käsiään ja kurkottelemasta veteen..kamalaa! :o Ja joku aika sittenhän se poika hukkui kun oli pv.kodista karannut.yhtään juttua en ole kuullut pph:sta!!!!!!!!!!!!!!
Ja muutenkin kodinomaisempi kuin laitosmaisempi pv.koti.

Kaikki on henkilöstä kiinni, sekä pph että päiväkoti. Tiedän perhepäivähoitajan, joka puhuu pahaa kaikista hoitolapsistaan, arvostelee heitä kun esim. on muitten äitien kanssa äiti-lapsi-kerhossa, juoruaa perheiden asioita. Mutta on omalla tavallaan hyvä hoitaja. Ei kyllä kaipaa hoitolapsiaan yhtään, suoraan tämän sanoo. Mutta minä en hänelle lastani antaisi.
Yksi syy tällaiseen käyttäytymiseen on hänen pomonsa luoma työkulttuuri, joka perustuu kaikkeen muuhun kuin hyvään yhteistyöhön ja lämpimään suhtautumiseen lapsiin ja perheisiin.

Tiedän myös pienen päiväkodin jossa vastaavana on täysin kouluttamaton vanhempi elämäänsä kyllästynty nainen, jonka tavoitteena on vain leikkiä pomoa ja olla hallitsijana työpaikassaan. Lapset ovat sivuseikka siinä päiväkodissa. Tiedän toisen vastaavan tapauksen, jossa tärkeintä oli siivoaminen, eli päiväkodin kouluttamaton vastaava kulki käytännössä rätti kädessä ja komenteli lapsia olemaan hiljaa.

Päiväkotien hyvä puoli on ehdottomasti se, että nykyisin siellä on pakko olla koulutettua henkilökuntaa ja jos vastaava sattuu olemaan normaali tervejärkinen ihminen, hän luo hyvät työtavat ja hyvän ilmapiirin. Lisäksi lapsi pääsee valitsemaan kaverinsa ja luottoihmisensä myös hoitajien joukosta. Pienelle perhepäivähoito on ehdottomasti parempi, jos löytyy pph:ksi normaali ihminen, jolla oma kontrolli pelaa. Aika paljon se lähtee liikkeelle sieltä kaupungin kokonaisasenteesta lapsia kohtaan. Eli millainen ohjeistus on ylemmältä taholta ja millainen työilmapiiri luodaan ja valvotaanko asioita riittävästi. Kyetäänkö yleensäkin luomaan kriittistä ja arvioivaa ilmapiiriä.

Kyllä minä väittäisin edelleen että perhepäivähoitajille ne seisoskelut hyvin pitkälle on juoruamista lapsista ja näitten perheistä, kun niitä juttuja vierestä kuuntelee. Päiväkodissakin näkee tämän helposti kun tuntee hoitajat. Kun työstään pitävä vastaava on pois ja se laiskin ja kaikkein vähiten lapsista kiinnostunein hoitaja yksin harjottelijoitten kanssa paikalla, puhuu tämä miesystävänsä kanssa puhelimessa ja lapset katsovat telkkaria.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta miten voi saada vaan yhden käynnin aikana selville minkälainen hoitaja on? Ja mitä olisi hyvä kysellä tällä käynnillä? En tiedä kuinka systeemi pelaa, mutta joudunko odottamaan ehkä taas 3 kk uutta hoitopaikkaa jos en ota tätä? Ja onko hoidossa joku irtisanomisaika, jos ei hommasta tulisikaan syystä tai toisesta mitään?Kiitos vinkeistä ja kokemuksista jo etukäteen! :)
[/quote]

Kyllä sen heti tietää, toimiiko kemiat.Ei siinä tarvi mitään ihmeellisiä kysymyksiä suunnitella. Perhepäivähoitaja osaa kyllä itsekin kertoa toiminnasta, päiväohjelmasta jne.

Meillä erittäin hyviä kokemuksia perhepäivähoidosta, sen sijaan päiväkodit ei juuri pisteitä saa (parista päiväkodista kokemusta)

Perhepäivähoitajalla voi olla paljon paremmin "homma hanskassa" kuin päiväkodin tädeillä, joista kukaan ei välttämättä ota vastuuta hommasta.

Parasta pph:ssa on yksilöllisyys, pieni ryhmä, kotiruoka, sama aikuinen koko päivän, jne. jne. Kurjia varahoitotilanteet tietenkin ovat, mutta samanlainen oikeus pph:lla on sairastua kuin muillakin eläväisillä. Onko sitten parempi, että on samat, tutut seinät, mutta oudot sijaiset kuten päiväkodissa voi käydä?

Minulla sama juttu edessä - päivähoitomuodon valinta kauhistuttaa. Perhepäivähoitoa miettiessä kysyisin oman lapsen kannalta tärkeitä juttuja, esim. jos on huono syömään, kysyisin kuinka hoitaja siihen suhtautuu.

Sitten toinen tärkeä juttu on juuri nuo ulkoilumahdollisuudet ja perhesuhteet. Eli kuinka paljon hoitajan muu perhe on kotona ja mitenkä se vaikuttaa. Jos mies on esimerkiksi yövuorossa...

Sitten yksi tärkeä juttu on se, jos hoitajalla on omia lapsia. Meillä poika meni hoitopaikkaan, jossa tädin oma tyttö tuli niin mustasukkaiseksi ettei koko jutusta tullut mitään. Hän repi poikani naaman verille, rikkoi lelut jne. Hoitaja ei ollut mitenkään varautunut tällaiseen tilanteeseen. Tyttö oli pahimmassa uhmaiässä, ja hoitajan aika meni sitten työtän taltuttamiseen. Poikani sai leikkiä yksin pihassa... No, hoitosuhde ei sitten kauaa kestänyt. Tietysti hoitajalla voi olla muitakin hankalia lapsia ja yksin kun on,niin muille ei sitten riitä kovin paljon huomiota.

Meillä erittäin loistavia kokemuksia perhepäivähoidosta ja hyvä niin koska itse taas en veis päiväkotiin ainakaan pientä lasta.
Mutta kannattaa kysyä voiko käydä 2 kertaa tutustumassa, me ainakin käytiin! Ja sitten kysellä esim. miten hoitaja suhtautuu syömiseen, pakotetaanko syömään? vai onko niin että syö jos syö, ja jos ei syö, niin ei syö. Miten ulkoilevat? pihassa, puistossa? Miten lapset saa leikkiä sisällä, yhdessä huoneessa tiukilla säännöillä, vai vapaasti joka huoneessa? Mitä hoitaja tekee lasten kanssa, sen lisäksi että lapset leikkii keskenään? Katsellaanko paljon telkkaria? Miten siellä jo olevat lapset leikkii keskenään, onko paljon riitoja? Ja sitten yleensä mitä mieleen tulee kaikkia asioita lasten kasvatukseen liittyen, niin kyselee, että minkälaiset periaatteet hoitajalla on.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2005 klo 14:07 vieras kirjoitti:
Eipä ole kuin muutama viikko kun lehdissä oli pph:sta joka laittoi pienet yksin pihalle ja pari vuotias karkasi läheiseen järveen ja kuoli hukkumalla..eetä silleen :o

Ja taannoin kun päiväkodista lapsi karannut ja kuoli tai päiväkodin pihalla jäi raskaiden tavaroiden alle ja kuoli.
Molemmissa paikoissa sattuu ja tapahtuu. :(

meillä on aivan ihana pph tytöllä. tyttö oli 1v9kk kun aloitti hoidon ja tosi hyvin on menny. nyt neiti 2v8kk.
hoitaja käy vähän puistossa, kun se on suht kaukana. omalla omakotitalon pihalla on kaikki tarvittava leikkijuttu. oikeesti tulee kyllä ikävä hoitajaa, kun tyttö kohta jää sielä pois kuopuksen synnyttyä. kaikinpuolin aivan ihana ihminen tämä reilu 50 vee täti :)

Minun pikkutytöni aloitti ensin päiväkodissa. se oli yhtä tuskaa lapselleni ja tietenkin minulle, kun hän ei siellä viihtynyt. Neljä kuukautta hän siellä oli ja joka aamu kun herättiin, niin aloitettiin samalla huudolla, ettei halua sinne mennä. Tästä on nyt 8 kuukautta aikaa ja vielä välillä hän jaksaa muistuttaa että eihän äiti mennä päiväkotiin. No joka tapauksessa yhtenä ehkä suurimpana syynä koko touhuun oli se, että pk. avautui klo 6.00 ja sulki ovensa klo 22.00 eli henkilökunnan vaihtuvuus oli aika suuri. Toisena oli pk:n johtaja, joka ei ikinä sanonut tytöstäni mitään hyvää. Ei lapsi mikään tyhmä ole. kyllä se vaistoaa jos joku ei hänestä pidä. No sitten me ostettiin naapurikunnasta talo ja tytöllä vaihtui tietenkin hoitopaikka ja onneksi hän pääsi perhepäivähoitajalle. Sen jälkeen äidinkin on ollut paljon parempi lähteä töihin, kun tietää että tyttö viihtyy ja viihtyy jopa niin hyvin ettei tahdo välillä lähteä kotiin. Tosin siinä kesti jonkun aikaa ennenkuin tytöni alkoi luottamaan hoitajaan ja siihen ettei tarvitse siihen päiväkotiin enää mennä. Tämä nyt oli meidän tarina tästä aiheesta, en suinkaan tarkoita sitä että jotenkin "vihaisin" päiväkoteja. Meillä nyt vaan oli ilmeisesti huono tuuri koko touhun suhteen. Mutta jos lapsesi nyt aloittaa pph:ssa, niin toivon samanlaista hoitajaa kuin meillä on. Nimittäin sen parempaa saa hakea. Se on 110% lasten kanssa, keksii ties minkäläistä tekemistä esim. käyvät jumpalla, kirjastossa, pyhäkoulussa... Ihan kuin veisin lapseni mummolaan hoitoon. Hoitajan mies on myös siinä kotosalla, eläkkeellä ja eräskin kerta kun menin hakemaan, niin lapset tulivat tohkeisaan kertomaan kuinka olivat häntä puuhommissa auttaneet. Mutta toivottavasti löydätte mieleisen teille sopivan hoitomuodon. Hyvää joulun odotusta kaikille!!

Ihan samalla tavalla ne tarhan täditkin siellä juoruilee! Ja jos kattelee viime vuosien tilastoja lasten kuolemista ja karkaamisista niin taitaa päiväkodit johtaa kirkkaasti eli siellä siis noita eniten. Valitettavasti isommassa ryhmässä on helpompi päästä karkuteille vaikka ois useempi hoitajakin:(

Molemmissa on hyvät ja huonot puolet ihan varmasti mutta juoruilun takia en jättäisi lasta viemättä pph:lle...mutta tietty teet niinkuin susta parhaalta tuntuu.

Meillä on kokemusta vain perhepäivähoidosta ja aivan mahtavan hoitajan olemme saaneet. En kyllä harkinnutkaan päiväkotia koska pikku ihminen oli vasta 1v2kk aloittaessaan hoidon. En tiedä miten siellä teillä päin, mutta minun oli mahdollista olla mukana hoidon aloituksessa eli sen tutustumiskäynnin lisäksi kävimme parina päivänä ulkoilemassa samassa puistossa kuin hoitaja+muut lapset ja kertaalleen harjoiteltiin syömistä ja nukkumista hoitajan luona ennen kuin varsinainen hoito alkoi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2005 klo 07:44 myös pph kirjoitti:
Olen koulutettu pph ja haluaisin vain tuohon ulkona seisoskeluun ja toisten hoitajien kanssa jutusteluun sanoa sen verran, että mulla on neljä lasta joista olen vastuussa ja mun on nähtävä jokainen koko ajan. En voi leikkiä esim. yhden kanssa kun ei ole silmiä selässä. Meitä on puistossa 4 hoitajaa ja suurin osa keskusteluistamme koskee suunnittelua ja lapsille järjestettäviä tapahtumia ( joita meillä on joka viikko). Iltaisin emme ehdi omalla ajalla kokoontua, eikä siitä palkkaa saisikaan. Toki puhumme muustakin, mutta pääsääntöisesti kuitenkin työasioista. Samassa puistossa käy myös kotiäitejä, jotka eivät myöskään leiki lastensa kanssa. Lapset haluavat usein leikkiä ystäviensä kanssa. Sisälläkin kun menen lastenhuoneeseen, niin kohta huomaan kuinka meneillä olevat leikit loppuu ja lapset ovat siirtyneet muihin tiloihin. Eriasia on sitten kun pidämme esim. muskaria tai pelaamme tms. yhdessä, mutta leikkirauha lapselle pitääkin antaa. Näin täällä! :wave:

Jännä että ei usein ymmärretä sitä että pph:t "vain seisovat" siellä leikkipuiston reunassa. Minulla on myös 4 lasta, ja koko ajan silmä tarkkana missä mennään. Välillä joku pyytää antamaan keinussa vauhtia, ja tottakai menen. Aika lailla lapset leikkivät kavereidensa kanssa, eli lasten kanssa jotka ovat toisilla hoitajilla hoidossa.

kylläpäs ihmisillä on huonoja kokemuksia päiväkodista.hassua että lasten hoitopaikkoja verrataan niin että kummassa kuolee enemmän porukkaa.kai niis on ne tietyt erot mistä voi valita.lapsimäärä ja jotain sellasta..molemmissa varmasti heikkouksia ja vahvuuksia.meil on kyl ollu päiväkodista ihan hyviä kokemuksia.en kyl koe et siel on pakko mitään oppia.ihan samal taval ku muuallaki siel opitaan,ja ihan hyödyllisiä ne taidot kuitenkin on.ja´jos nyt lapset viihtyy nii kai siel voi sit juorutakkin.kylhän nyt varmasti melkein kaikki juttelee omilla työpaikoillaan.