Perhepäivähoitoon vai päiväkotiin?

  • Viestiketjun aloittaja äiti -85
  • Ensimmäinen viesti
äiti -85
Hei!

Onko kokemuksia hyviä tai huonoja kumpaan kannattaisi pienokainen laittaa. Ikää 2-vuotta.

Haluaisin joitakin kertomuksia miten teillä muilla on hommat sujunut ja kumpi olisi kenties parenpi vaihtoehto näin pienelle.
:)
 
Akkonen
Sanoisin, että puolensa kullakin.

Oman poikani laitoin 2-vuotiaana perhepäivähoitajalle. Ensin kaikki meni hyvin, mutta sitten hoitaja muutti toiselle paikkakunnalle ja hain hoitopaikkaa kunnalta.

Saimme paikan kunnalliselta perhepäivähoitajalta, jota kehuttiin kokeneeksi hoitajaksi..
Hoitaja oli hiljainen nössykkä, joka ei saanut mitään kuria parille villille pojalle. Oma poikani oli vähän väliä mustelmilla, puremajäljillä ym ruhjeilla. Kun kysyin, hoitajalta mitä on tapahtunut, tämä ei ikinä ollut "nähnyt mitään". Mieheni jopa yllätti toisen riehujista kerran poikamme päältä istumasta, kuristamassa tätä kurkusta. Hoitaja oli toisella puolella pihaa pienimmän muksun kanssa.
Ymmärrän, ettei yksi hoitaja ehdi joka paikkaan vilkkaiden muksujen kanssa, mutta on se nyt kumma, ettei mitään kuria pienille pojille saada?
(Ensimmäisellä hoitajalla oli myös etupäässä poikaani vanhempia poikia hoidossa ja hänellä ei ollut mitään ongelmia kurin kanssa.)

Samoin järjen käyttö tuntui joskus olevan vähissä. Isäntä oli aamulla poikaa viedessä unohtanut kiireessä (miehet..) pukea pojalle villapuvun haalarin alle. Hoitaja huomasi, että pojalla oli kylmä, muttei soittanut minulle/isännälle että tuokaa villapuku. Samoin oli ilmeisesti liian vaikeaa katsoa pojan reppuun, jossa oli aina vaihtovaatteiden lisäksi ylimääräinen villapaita ja verkkarit. Poika sitten väristeli pakkasessa iltapäivällä pihalla, kun tulin häntä hakemaan.

Eli perhepäivähoitajan kanssa kannattaa tarkkaa katsoa millainen ihminen hoitaja on. Jos löytää hyvän ja vastuuntuntoisen hoitajan, hän on liki painonsa arvoinen kultaa pienelle lapselle.

Päiväkodeista taas sanoisin, että kuuntele mitä toiset äidit niistä puhuvat. Jos jostakin paikasta kuulet paljon pahaa monelta taholta, ei se yleensä syyttä ole syntynyt. Sama pätee luonnollisesti kehuihin.
Päiväkodeissa voi olla kivaa muksulle se, että siellä on paljon muita samanikäisiä on varaa valita kavereista, mutta esim. suuri henkilökunnan vaihtuvuus on ikävää muksujen kannalta. Samoin monessa päiväkodissa henkilökuntaa on vain minimimäärä ja kun joku/jotkut sairastuvat on hoitajien jaksaminen kortilla.


 
Kuten edellinenkin sanoi, niin molemmilla on puolensa.

Pph on vaan yksi ihminen ja kaikki riippuu siitä, millainen tuo ihminen on. Osaako tehdä ruokaa, vaihtaako vaippaa kuinka usein, missä ja miten lapset saa leikkiä, käykö niiden kanssa pihalla jne jne. Jos hoitajalla on huono päivä, niin siitä kärsivät sitten lapset kun muita hoitajia ei ole. Jos hoitajalla sattuu olemaan hoidossaan varsin eri ikäisiä lapsia kuin omasi, niin lapsi voi jäädä kavereitta. Jos hoitaja on kipeänä, niin lapsi joutuu eri hoitajalle ja eri hoitopaikkaan sitten aina siksi ajaksi. Ja jos päivällä sattuu jotain, niin kuulet vain yhden hoitajan version siitä, mitä on tapahtunut varsinkin, jos lapsi ei vielä itse puhu niin paljoa, että pystyisi itse kertomaan miten päivät sujuu ja mitä tehdään.

Tarhassa sitten onkin isompi porukka ja se tuo myös rauhattomuutta. Toisaalta, hoitopaikka on aina sama, hoitajat voi vaihtua, mutta paikka pysyy samana ja sitä myötä myös päivärutiinit. Virikkeitä on enemmän, tehdään retkiä ja on askartelua ynnä muuta enemmän. Toisaalta myös lapsiryhmä on isompi ja se tuo tiettyä rauhattomuutta.

Kaikenkaikkiaan, tuonikäinen on varsin hankalan ikäinen "sijoitettava". Jos lapsi olisi 1-v, niin ehdottaisin, että kyselet puskaradion kautta hyvää pph:ta ja yrittäisit lapsen saada hänelle hoitoon. Tai jos lapsesi olisi 3-v, niin ehdottaisin ehdottomasti jo tarhaa. Mutta 2-vuotiaan kohdalla on vähän hankalampaa. Jos sattuu sellainen pph, jolla on samanikäisiä lapsia (tuon ikäisethän alkaa jo pikkuhiljaa kaivata leikkikaveria) ja vielä hyvä pph, niin sitten se ois varmaan ihan ok vaihtoehto. Silti ehkä juurikin tuostä kaveri-näkökulmasta katsottuna ehdottaisin ehkä kuitenkin tarhaa...
 
sanoisin että älä vie pph:lle ellet ole luotettavilta ystäviltä kuullut siitä pelkkää hyvää. Perhepäivähoitajien johtaja on puolueellinen ja vakuuttaa että hoitajat ovat hyviä ja koulutettuja, ja että heitä valvotaan. Katinkontit. Mätämunia mahtuu joukkoon.

Itse suosittelen päiväkotia. Siellä hoitajat vahtivat toistensa tekemisiä ja heillä on enemmän aikaa lapsille, kiitos siivoojien ja keittöemäntien.
 
HAKUNAMATA
Kummassakin huonot/hyvät puolensa...
mulla 2-ja 4-vuotiaat menivät pph:lle...näin itse halusin.
Ryhmäkoko on huomattavasti pienenpi, lasten oli helpompi sopeutua ja kotiutua hoitajaan ja muihin lapsiin.Oli sellanen kodinomainen ilmapiiri.
Hyvin pystyi neuvottelemaan erillaisista asioista, vaikuttamaan, siis minun toiveet otettiin paremmin huomioon pph:lla kuin päiväkodissa.
Tein vuorotyötä, hoitoajat joustavampia.
Lapseni olivat ajoittain päiväkodissa, tullessani hakemaan lapsia, kukaan(hoitajista) ei tarkalleen osannut kertoa miten päivä oli mennyt, eli kun muutamalla hoitajalla vastuu koko ryhmästä, ei kellään ollut tarkkaa vastuuta minun lapsistani.
Jos jotain tapahtui, oli hankala keskustella tapahtuneista kenenkään hoitajan kanssa yksistään...pph:n kanssa tilanne toinen, hän oli kokoajan yksin vastuussa minun lapsistani ja tiesi kokoajan tarkalleen miten ja mitä päivänaikana tapahtui....oli turvallisempaa jättää lapset hoitoon.
pph:n sairastuessa taas huonona puolena oli , että hoitopaikka vaihtui.Päiväkodissa tätä ongelmaa ei ole, aina sama hoitopaikka.
 
meillä tytöt (09/03 ja 01/05) aloittivat tammikuussa päiväkodissa..pph: on yritin ensin heitä saada, mutta kun ei ollut vapaita paikkoja, niin sitten menivät päiväkotiin ns. sisarusryhmään. Päivääkään en ole joutunut katumaan tätä ratkaisua. Tytöt ovat tykänneet, kun on paljon kavereita, erilaisia retkiä yms... Kyllä ne pienimmät lapset paikkansa löytävät, oma nuorimmaiseni ei osannut päiväkotiin mennessä vielä kävellä, joten häntä kyllä kannettiin ja syliteltiin=) Päiväunet sai nukkua rattaissa ulkona jne..
Olen ollut tod. tyytyväinen tyttöjen hoitopaikkaan!
 
Äitipuoli
Miehen 2v poika meni vuosi sitten päiväkotiin ja on ollut pelkästään hyviä kokemuksia. Poika tykännyt alusta asti olla siellä ja iltaisin höpöttelee päiväkodin tädeistä ja kavereista.

Jos joskus yhteinen lapsi siunaantuu niin en edes harkitse perhepäivähoitajaa. Itse olen kans kuullut kaikenlaisista php:stä ja ikinä ei voi tietää minkälainen ihminen on jos ei ole mitään "tietolähteitä". Php kun on yksin aikuisena ja kukaan ei "valvo". Päiväkodissa ohjelmat ja ruoat sun muut on suunniteltu niin että aktiviteetteja ja virikkeitä riittää, paljon lauluja ja leikkejä ja ulkoilua, ruoat niin että saa terveellistä. On myös rauhallisia hetkejä ja päikkärit nukutaan.
 
Hei,

Olen samaa mieltä edellisten kanssa siitä, että hoitajissa on eroja, eikä oikeaa hoitotapaa voi sanoa.

Työskentelin itse aiemmin päiväkodissa, ja nyt yksityisenä perhepäivähoitajana. Minusta perhepäivähoitajalla on ainakin mahdollisuus käyttää hiukan enemmän aikaa kullekin lapselle.

Hoitajan kanssa kannattaa avoimesti keskustella sinulle tärkeistä asioista ja arvoista. Jos siis haluat yksilöllisempää hoitoa, perhepäivähoito on hyvä vaihtoehto.

Onnea hoitopaikan etsintään!

Nina
http://www.satunalle.com/

:)
 
Työmyyrä
Omat lapset (10kk ja 2,5v.)ovat perhepäivähoitajalla ja en muuta hoitopaikkaa voisi edes harkita.
Ja mitä tulee päiväkotien retkiin ja virikkeisiin, niin kyllä sitä pph:ssakin on. Usein vanhemmalla piirrustuksia kotiin tullessa, on askarreltu, tehty tutkimusretkiä ulkona ja saanut leipoa ja keittää, osallistua arkisiin askareisiin, mikä on erittäin tärkeää pienille touhuajille.
 
lapseni oli viimevuonna vajaan 2vuoden kun vein hänet perhepäivähoitajalle, hoitaja oli jotenkin tuttu jo ennestään ja asuttiin pienellä paikkakunnalla missä tiesi oliko hoitaja hyvä vai ei... sielä meni kaikki hyvin, lapsi jäi mielellään hoitoon eikä koskaan iteknyt kun hänet sinne jätin. nyt ollaan muutettu uuteen paikkaan ja hain heti paikkaa vain kunnalta, enveisi perhepäivähoitajalle jos ei ennestään jtenki tuttu ja kuullut hänetsä hyvää. pph on hyvät puolet siinä et lapsia on vähän ja sairasteluja vähempi ,mut jos ei oo tuttu niin ei voi tietää millanewn hoitaja on.
:flower:
 
Itsellä ei ole kokemusta et ois lapsi jommassa kummassa ollut, mutta olen miettinyt että kun neiti hoitoon joskus menee, niin se olisi sitten pph tai yksityinen päiväkoti. Tämä siksi, kun olen ollut töissä päiväkodeissa, ja olen nähnyt toimintaa jota joissain paikoissa pidetään. Yhdessäkään kunnan päiväkodissa en ole tykännyt työskennellä, koska joka paikassa on ainakin yksi hoitaja, joka on siellä palkan vuoksi, ei siksi että tykkäisi työstään...
 
tammika
Hei! Työmyyrä!
Haluaisitko vaihtaa kokemuksia millaista viedä hoitoon 9-kk lapsi?
Itselläni saattaa olla töihinlähtö edessä, tytöt nyt 9kk ja 2,5v.
krista06@luukku.com
T:katja
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2006 klo 14:04 Shamandalie kirjoitti:
Itsellä ei ole kokemusta et ois lapsi jommassa kummassa ollut, mutta olen miettinyt että kun neiti hoitoon joskus menee, niin se olisi sitten pph tai yksityinen päiväkoti. Tämä siksi, kun olen ollut töissä päiväkodeissa, ja olen nähnyt toimintaa jota joissain paikoissa pidetään. Yhdessäkään kunnan päiväkodissa en ole tykännyt työskennellä, koska joka paikassa on ainakin yksi hoitaja, joka on siellä palkan vuoksi, ei siksi että tykkäisi työstään...
mutta päiväkodissa on siis ainakin yksi hoitaja joka on siellä muutenkin kuin rahan takia :) Perhepäivähoitaja kun on ainut hoitaja niin on vähän pahempi juttu jos hän vain rahan kiilto silmissä tekee työtään. Meillä kävi valitettavasti näin :/
 
Heippa!!

Itse olen päiväkodissa töissä ja odotan parhaillaan ensimmäistä. Olen tästä hoitopaikka asiasta sitä mieltä että perhepäivähoito on alle 3v. lapselle parenpi vaihtoehto! Päiväkodissa ei ikävä kyllä ole aina aikaa pienelle niin paljoa sillä lapsia saatta olla ryhmässä jopa 14.
Perhepäivähoitajaa valitessa kannattaa vaikka tutkia vähän hoitajan taustoja. Hieman vanhemmat ja pitkään alalla olleet ovat yleensä luotettavia ja mukavia hoitajia.
Kikilla on tietysti omat mielipiteet asioista.
Ryhmäperhepäivähoito on myös kodinomainen ja mukava paikka. Lapsia on hieman enemmän kuin perhepäivähoidossa mutta huomattavasti vähemmän kuin päiväkodissa. :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2006 klo 13:03 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2006 klo 14:04 Shamandalie kirjoitti:
Itsellä ei ole kokemusta et ois lapsi jommassa kummassa ollut, mutta olen miettinyt että kun neiti hoitoon joskus menee, niin se olisi sitten pph tai yksityinen päiväkoti. Tämä siksi, kun olen ollut töissä päiväkodeissa, ja olen nähnyt toimintaa jota joissain paikoissa pidetään. Yhdessäkään kunnan päiväkodissa en ole tykännyt työskennellä, koska joka paikassa on ainakin yksi hoitaja, joka on siellä palkan vuoksi, ei siksi että tykkäisi työstään...
mutta päiväkodissa on siis ainakin yksi hoitaja joka on siellä muutenkin kuin rahan takia :) Perhepäivähoitaja kun on ainut hoitaja niin on vähän pahempi juttu jos hän vain rahan kiilto silmissä tekee työtään. Meillä kävi valitettavasti näin :/

Pakko kyllä kommentoida tätä. Itse perhepäivähoitajana voin sanoa, että rahankiilto silmissä ei tätä hommaa kannata tehdä. Helpommalla ja enemmän saa rahaa tienattua muissa hommissa! Yleensä tätä työtä tekevät siis ihmiset, jotka oikeasti tykkää työskennellä lasten kanssa.

Itse laittaisin pienen lapsen ehdottomasti pph:lle. Itselläni on hoidossa 2x1v. ja 4v. sekä lisäksi oma 5v. Päiviin kuuluu paljon ulkoilua, sylittelyä, terveellistä kotiruokaa, askartelua, leikkiä, satuhetkiä, puuhastellaan puutarhassa ja seurataan kukkien ja kasvien kasvua. Joka päivä on lepohetki ja pienemmät saavat nukkua kun siltä tuntuu, ei ole orjallisesti noudatettavia aikatauluja. Kuivaksi opettelu onnistuu helpommin kuin päiväkodissa, sillä hoitajalla on enemmän aikaa.

Positiivista on myös se, että hoitaja ei vaihdu kesken päivän, aina voi turvata samaan aikuiseen. Kotihommiin saa lapset osallistua, ruuanlaittoa ja leipomista sekä puutarhahommia opetellaan. Hyvin kodinomaista hoitoa siis.

Minun hoitolasten vanhempien kanssa on avoimet välit ja kaikesta voidaan keskustella luottamuksellisesti.

Mutta mikä kenellekin sitten parhaiten sopii niin se on jokaisen itsensä päätettävissä :)

:flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2006 klo 14:05 Äippä-78 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2006 klo 13:03 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2006 klo 14:04 Shamandalie kirjoitti:
Itsellä ei ole kokemusta et ois lapsi jommassa kummassa ollut, mutta olen miettinyt että kun neiti hoitoon joskus menee, niin se olisi sitten pph tai yksityinen päiväkoti. Tämä siksi, kun olen ollut töissä päiväkodeissa, ja olen nähnyt toimintaa jota joissain paikoissa pidetään. Yhdessäkään kunnan päiväkodissa en ole tykännyt työskennellä, koska joka paikassa on ainakin yksi hoitaja, joka on siellä palkan vuoksi, ei siksi että tykkäisi työstään...
mutta päiväkodissa on siis ainakin yksi hoitaja joka on siellä muutenkin kuin rahan takia :) Perhepäivähoitaja kun on ainut hoitaja niin on vähän pahempi juttu jos hän vain rahan kiilto silmissä tekee työtään. Meillä kävi valitettavasti näin :/

Pakko kyllä kommentoida tätä. Itse perhepäivähoitajana voin sanoa, että rahankiilto silmissä ei tätä hommaa kannata tehdä. Helpommalla ja enemmän saa rahaa tienattua muissa hommissa! Yleensä tätä työtä tekevät siis ihmiset, jotka oikeasti tykkää työskennellä lasten kanssa.

Itse laittaisin pienen lapsen ehdottomasti pph:lle. Itselläni on hoidossa 2x1v. ja 4v. sekä lisäksi oma 5v. Päiviin kuuluu paljon ulkoilua, sylittelyä, terveellistä kotiruokaa, askartelua, leikkiä, satuhetkiä, puuhastellaan puutarhassa ja seurataan kukkien ja kasvien kasvua. Joka päivä on lepohetki ja pienemmät saavat nukkua kun siltä tuntuu, ei ole orjallisesti noudatettavia aikatauluja. Kuivaksi opettelu onnistuu helpommin kuin päiväkodissa, sillä hoitajalla on enemmän aikaa.

Positiivista on myös se, että hoitaja ei vaihdu kesken päivän, aina voi turvata samaan aikuiseen. Kotihommiin saa lapset osallistua, ruuanlaittoa ja leipomista sekä puutarhahommia opetellaan. Hyvin kodinomaista hoitoa siis.

Minun hoitolasten vanhempien kanssa on avoimet välit ja kaikesta voidaan keskustella luottamuksellisesti.

Mutta mikä kenellekin sitten parhaiten sopii niin se on jokaisen itsensä päätettävissä :)

:flower:
niinhän se pitäisi olla. Mutta tämä tapaus oli sellainen, joka jäi kotiin pph:ksi vain siksi että ei tarvitsisi viedä omaa ainokaistaan hoitoon (oma lapsensa siis juuri täytti 3v.). Useasti kävi niin, että poika tuli yöllä kipeäksi. ilmoitin siis aamulla että ei tule hoitoon. Sain kuulla aina saarnan siitä, että hoitaja ei kerkeä saamaan varalasta joten hän menettää rahaa. Ja paristi kävi niin että sain koulusta vapaapäivän. Ilmoitin niistä siis heti kun uusi lukujärjesty ilmestyi. Näistäkin hoitaja valitti.
 
Meillä oltiin pph 4 vuotiaaseen, koska hoitajan helpompi keskittyä lapsien kehitykseen. nyt haetaan tarha paikkaa, että saadaan tulevat koulukaverit ja totutaan olemaan isommassa ryhmässä..
Pph on ollut posittiivinen homma.
 


[/quote]

niinhän se pitäisi olla. Mutta tämä tapaus oli sellainen, joka jäi kotiin pph:ksi vain siksi että ei tarvitsisi viedä omaa ainokaistaan hoitoon (oma lapsensa siis juuri täytti 3v.). Useasti kävi niin, että poika tuli yöllä kipeäksi. ilmoitin siis aamulla että ei tule hoitoon. Sain kuulla aina saarnan siitä, että hoitaja ei kerkeä saamaan varalasta joten hän menettää rahaa. Ja paristi kävi niin että sain koulusta vapaapäivän. Ilmoitin niistä siis heti kun uusi lukujärjesty ilmestyi. Näistäkin hoitaja valitti.
[/quote]

Törkeetä...takuupalkka on olemassa jos lapsi ei tulekaan hoitoon silloin kun pitäisi...mutta joo. Meitä on moneksi!
 
riippuu
Meidän poika oli puolitoistavuotias kun vein perhepäivähoitajalle hoitoon. Ajattelin sen olevan niin pienelle parempi. Hoitaja oli kuitenkin vähän väliä sairaslomilla, ilmeisesti operoitiin jotain ja varahoitopaikka oli päiväkodissa. Perhepäivähoitajalle jäi yleensä itkun kanssa, samoin tosin kävi päiväkodinkin kanssa. Joka kerta kun lapsi tottui jompaan kumpaan hoitopaikkaan, paikka vaihtuikin. Puoli vuotta sitä jaksoin, ja sitten vaadin saada lapsen päiväkotiin kokonaan ja se onnistui. Siellä poika viihtyi mainiosti, vaikka oli siinä vaiheessa vajaa kaksi vuotias.

Sitten vaihdettiin paikkakuntaa ja kolmevuotiaana sain paikan perhepäivähoitajalle, yhtenäkään aamuna ei olisi halunnut sinne lähteä, vaikka oli samanikäisiä kavereita. Itse tosin en tykännyt hoitajasta, mutta sitä en tietenkään lapselleni sanonut tai muutenkaan tietoisesti näyttänyt. Hoitajan suunnasta alkoi tulla pukemisohjeita jne. Lapselle olisi pitänyt pukea kaksi pitkähihaista paitaa päällekäin, vaikka on tosi kuumaverinen eli t-paidassakin tarkenee sisällä... Jälleen vaihdettiin paikkakuntaa ja saatiin paikka päiväkodissa ja jälleen viihtyy loistavasti!

Eli on lapsestakin kiinni missä viihtyy. Päiväkodissa saa valita kaverinsa, pphoitajalla on ne muutamat ja jos niitten kans ei mene yksiin niin... Ja kai se hoitajankin persoona vaikuttaa lapsen viihtymiseen.
 
myykkeli
itse en enää tyttöäni pph:lle laita..päivisin kun lapset nukkuivat hoitaja pölytti mattoja pihalla.lapset nukkuivat yläkerrassa,josta jyrkät raput alas.toisinaan hänen luonaan vieraili sukulaisia kesken työäivän.30 v.hoitaja jakeli kasvatusneuvoja jatkuvasti..mitään en tuntunut osaavan. tosi useasti hän tai hänen oma lapsensa sairaana,eikä ollut varahoitajaa. ystäväni asui samassa talossa hänen kanssaan,muuten en ehkä tietäisi mitä päivisin tapahtuu. myös oma lapsi hänellä tuntui olevan aina oikeassa.pph:n motto tuntui olevankin :en nähnyt,en voi puuttua.tytölläni silmät hiekkaa täynnä ja puremajälkiä.JOTEN MIETTIKÄÄ HYVÄT IHMISET.pystyykö hoitaja olemaan tasapuolinen riita tilanteessa,jos on kysymyksessä oma lapsi.pystyisitkö itse?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 16:16 Akkonen kirjoitti:
Sanoisin, että puolensa kullakin.

Oman poikani laitoin 2-vuotiaana perhepäivähoitajalle. Ensin kaikki meni hyvin, mutta sitten hoitaja muutti toiselle paikkakunnalle ja hain hoitopaikkaa kunnalta.

Saimme paikan kunnalliselta perhepäivähoitajalta, jota kehuttiin kokeneeksi hoitajaksi..
Hoitaja oli hiljainen nössykkä, joka ei saanut mitään kuria parille villille pojalle. Oma poikani oli vähän väliä mustelmilla, puremajäljillä ym ruhjeilla. Kun kysyin, hoitajalta mitä on tapahtunut, tämä ei ikinä ollut "nähnyt mitään". Mieheni jopa yllätti toisen riehujista kerran poikamme päältä istumasta, kuristamassa tätä kurkusta. Hoitaja oli toisella puolella pihaa pienimmän muksun kanssa.
Ymmärrän, ettei yksi hoitaja ehdi joka paikkaan vilkkaiden muksujen kanssa, mutta on se nyt kumma, ettei mitään kuria pienille pojille saada?
(Ensimmäisellä hoitajalla oli myös etupäässä poikaani vanhempia poikia hoidossa ja hänellä ei ollut mitään ongelmia kurin kanssa.)

Samoin järjen käyttö tuntui joskus olevan vähissä. Isäntä oli aamulla poikaa viedessä unohtanut kiireessä (miehet..) pukea pojalle villapuvun haalarin alle. Hoitaja huomasi, että pojalla oli kylmä, muttei soittanut minulle/isännälle että tuokaa villapuku. Samoin oli ilmeisesti liian vaikeaa katsoa pojan reppuun, jossa oli aina vaihtovaatteiden lisäksi ylimääräinen villapaita ja verkkarit. Poika sitten väristeli pakkasessa iltapäivällä pihalla, kun tulin häntä hakemaan.

Eli perhepäivähoitajan kanssa kannattaa tarkkaa katsoa millainen ihminen hoitaja on. Jos löytää hyvän ja vastuuntuntoisen hoitajan, hän on liki painonsa arvoinen kultaa pienelle lapselle.

Päiväkodeista taas sanoisin, että kuuntele mitä toiset äidit niistä puhuvat. Jos jostakin paikasta kuulet paljon pahaa monelta taholta, ei se yleensä syyttä ole syntynyt. Sama pätee luonnollisesti kehuihin.
Päiväkodeissa voi olla kivaa muksulle se, että siellä on paljon muita samanikäisiä on varaa valita kavereista, mutta esim. suuri henkilökunnan vaihtuvuus on ikävää muksujen kannalta. Samoin monessa päiväkodissa henkilökuntaa on vain minimimäärä ja kun joku/jotkut sairastuvat on hoitajien jaksaminen kortilla.
On nykyään paljon myös päiväkodeissa lastentarhanopettajia ja kouluissa opettajia, jotka antaa touhun sujua niiden villien villipetojen pillinmukaan. Eli näitä nössököitä riittää. Onhan se tietty helpompaa, kun näillä terroristilapsilla yleensä on vaikeat ja inhottavat vanhemmat. Helpompaa tehdä kuin he ja heidän kakrut haluaa. Eli ei ole pph:ien yksinoikeus.
 
Olen tässä varmaan lähiaikoina lähdössä töihin ja olisinkin tiedustellut, että tietääkö kukaan mitään Jyväskylän alueen päiväkodeista tai perhepäivähoitajista??? Itselläni kun ei ole mitään haisua mihin laittaisin lapseni hoitoon...Laittakaa vaikka yviestinä infoa, jos jollain on kokemusta tai tietoa jostain paikasta.<br><br>
 
kääk
mulla on just menossa pikku herra hoitoon..koulu alkaa tos parin viikon päästä ja ukolla ei vielkään ole hoitopaikkaa..päiväkotiin herra ei pääse, se kävi jo selväks viime viikkosen keskustelun perusteella.jotenki tuntuu niin kauheelta ajatus et vien pojan pph:lle enkä ees tunne hoitotätii..päiväkodissa hoitajat olisi ainaki koulutettuja, mikä ei kylläkään tee hoitajasta sen parempaa mut antaa jonkulaista mielenrauhaa näin alkuun...mistä mä voin tietää tästä kyseisestä pph:sta laittaaks se vaa lapset telkkarin eteen istuu koko päiväks ja syöttää maksalaatikkoo suoraan laatikosta? sori vaa kaikkii pph hoita kohtaan! :flower: mut mun tärkein asia elämässä on menossa vieraalle hoitoon ni pää on täynnä kysymyksii ja mietittävää...oon toisaalta kuullu et päiväkoti on parempi ja toisaalta et pph on parempi alle 3vuotiaille...toisaalta samaa mieltä olen ton pph:n kanssa, onhan ryhmä pienempi..mut tää pph jota se alue johtaja ehotti, ni oon taas siitä kuullu vähä pahaa juttuu... :/ tää on niin vaikeeta...kaikki tän seudun päiväkodit on täysii, toisaalta mietityttää miksei mun poika saanu päiväkotipaikkaa, ei se oo sen *huonompi* lapsi ku muittenkaan...ja taas mietityttää onks vaa rahasta kyse, ne kenel on varaa maksaa hoitopaikasta ne saa sen minkä haluu ja me ns.rahattomat saadaan ne jämäpaikat??? aaarghh..mua iha suututtaa..jos se aluejohtaja tänää soittaa saa se kuulla kunniansa... :whistle: ;)
 

Yhteistyössä