Perhepäivähoito vastaan Päiväkoti!

  • Viestiketjun aloittaja Sinikka
  • Ensimmäinen viesti
Sinikka
Eli asiallisia kommentteja ja asiallista keskustelua perhepäivähoidon ja päiväkodin plussista ja miinuksista. Monesti tuntuu, että perhepäivähoito on monen mielestä huomattavasti parempi ratkaisu kun päiväkoti. Omat lapset on päiväkodissa ja tykkään kun:

-Lapset oppivat toimimaan ryhmässä, odottamaan vuoroaan, jakamaan lelut.
-Päiväkodissa ulkoillaan säännöllisesti kaksi kertaa päivässä.
-Päiväkodissa askarrellaan päivittäin.
-Ruoka on varmasti monipuolista ja terveellisä.
-Leluja on (kirjaimellisesti) vaikka muille jakaa. Myös askartelutarvikkeiden kirjo on laaja.
-Päiväkodissa järjestetään erilaisia tapahtumia. Sekä pelkästään päiväkotilaisille, että koko perheille.
-Ei tarvitse tressata siitä, että hoitaja sairastuu.
-Lapset oppivat tulemaan toimeen eri ikäisten lasten kanssa.
-Päiväkodissa on selkeä rytmi jossa pysytään. Mutta joustetaan myös lapsen ehdoilla.
-Minun äitinä ei tarvitse murehtia siitä, mitä suljettujen seinien sisällä tapahtuu, kun minä poistun paikalta.
 
"vieras"
Perhepäivähoidossa ei tarvitse pelätä kihomatoja ja täitä. Molempiin jouduin tutustumaan kun lapsi oli päiväkodissa.

Säännöllinen päivärytmi on perhepäivähoitajallakin, ja kunnallisessa varaohotiokin järjestetty.
 
Eli asiallisia kommentteja ja asiallista keskustelua perhepäivähoidon ja päiväkodin plussista ja miinuksista. Monesti tuntuu, että perhepäivähoito on monen mielestä huomattavasti parempi ratkaisu kun päiväkoti. Omat lapset on päiväkodissa ja tykkään kun:

-Lapset oppivat toimimaan ryhmässä, odottamaan vuoroaan, jakamaan lelut.
-Päiväkodissa ulkoillaan säännöllisesti kaksi kertaa päivässä.
-Päiväkodissa askarrellaan päivittäin.
-Ruoka on varmasti monipuolista ja terveellisä.
-Leluja on (kirjaimellisesti) vaikka muille jakaa. Myös askartelutarvikkeiden kirjo on laaja.
-Päiväkodissa järjestetään erilaisia tapahtumia. Sekä pelkästään päiväkotilaisille, että koko perheille.
-Ei tarvitse tressata siitä, että hoitaja sairastuu.
-Lapset oppivat tulemaan toimeen eri ikäisten lasten kanssa.
-Päiväkodissa on selkeä rytmi jossa pysytään. Mutta joustetaan myös lapsen ehdoilla.
-Minun äitinä ei tarvitse murehtia siitä, mitä suljettujen seinien sisällä tapahtuu, kun minä poistun paikalta.
Joo, sehän ei ollut PÄIVÄKOTI missä lapsia sidottiin tuoliin, syötettiin pakolla jne....juu...hei älä jaksa....
 
Pskamutsi
[QUOTE="vieras";28054175]Perhepäivähoidossa ei tarvitse pelätä kihomatoja ja täitä. Molempiin jouduin tutustumaan kun lapsi oli päiväkodissa.
[/QUOTE]

Miten niin ei tarvitse?
 
-Minun äitinä ei tarvitse murehtia siitä, mitä suljettujen seinien sisällä tapahtuu, kun minä poistun paikalta.

Kyllähän niitä päiväkodissa sänkyyn/tuoliin sidottuja tapauksia on tullut ilmi.

Lapseni oli perhepäivähoitajalla ja kaiken sai,mitä tuossa luettelit.

Tokihan omia toivomuksia saa laittaa päivhoitohakemukseen.
 
Pskamutsi
Alkuperäinen kirjoittaja vattulan väki;28054192:
-Minun äitinä ei tarvitse murehtia siitä, mitä suljettujen seinien sisällä tapahtuu, kun minä poistun paikalta.

Kyllähän niitä päiväkodissa sänkyyn/tuoliin sidottuja tapauksia on tullut ilmi.
...ja ne tapaukset joissa näin käy perhepäivähoitajalla näin eivät koskaan tule julkisuuteen, kun ei ole toista aikuista paikalla...
 
"ahaa"
Kaikki muu sama kuin ap:lla, mutta tuo varahoito on ihan kökköä pph:ssa. Muutoin pph:lla on lapsen niin hyvä olla. Ja askarteluja sieltä tulee enemmän kuin pk:sta (jossa joutui olemaan vuoden). Meidän pph ulkoilee tosi paljon, tapaa muita hoitajia lapsineen, väh. kerran viikossa metsäretki, liikuntaa, kerhoilua, palloilua. Aivan mahtavaa!
 
-Lapset oppivat toimimaan ryhmässä, odottamaan vuoroaan, jakamaan lelut.


Perhepäivähoidossa toimitaan ryhmässä, odotetaan vuoroa ja jaetaan leluja.


-Päiväkodissa ulkoillaan säännöllisesti kaksi kertaa päivässä.

Perhepäivähoidossa ulkoillaan säännöllisesti kaksi kertaa päivässä.

-Päiväkodissa askarrellaan päivittäin.

Bullshittiä.
-Ruoka on varmasti monipuolista ja terveellisä.

No jos hiilarismössön ja sokerin luokittelee monipuoliseksi ja terveelliseksi niin varmana.

-Leluja on (kirjaimellisesti) vaikka muille jakaa. Myös askartelutarvikkeiden kirjo on laaja.

Aivan kuten perhepäivähoidossakin.


-Päiväkodissa järjestetään erilaisia tapahtumia. Sekä pelkästään päiväkotilaisille, että koko perheille.

No jos tämä on ainoa puoltava kriteeri niin heikoilla ollaan.


-Ei tarvitse tressata siitä, että hoitaja sairastuu.

Päikyssähän ei kukaan koskaan sairastu. Kysy mitä tarkoittaa "sijaisen palkkauskielto".
-
Lapset oppivat tulemaan toimeen eri ikäisten lasten kanssa.

Jaa ryhmässä missä on 3-6-vuotiaita? Tota...joo...äh en jaksa edes avata.




-Päiväkodissa on selkeä rytmi jossa pysytään. Mutta joustetaan myös lapsen ehdoilla.

Pph:llakin on oma, selkeä rytminsä jota vanhemmat eivät kunnioita.

-Minun äitinä ei tarvitse murehtia siitä, mitä suljettujen seinien sisällä tapahtuu, kun minä poistun paikalta.

Juu ei. * tyrsk*
Että näin....
 
[QUOTE="Oili";28054213]Päiväkodissa nämä asiat tulevat ilmi ja niille tehdään jotain. Mutta mistä tiedät mitä kamaluuksia perhepäivähoitaja lapsille tekee?[/QUOTE]

Noin! Sieltä se kortti tuli!

Ne lapset, joille se kamala hirveä pph tekee KAMALUUKSIA varmana ehkä kenties REAGOIVAT jollain tapaa, eikö vaan? Mutta kuitenkin...jos lapsi menee mielellään pph:lle hoitoon...ja viihtyy siellä...niin kyllä siellä ihan vamana kuitenkin jotain KAMALUUTTA on pakko tapahtua!
 
...ja ne tapaukset joissa näin käy perhepäivähoitajalla näin eivät koskaan tule julkisuuteen, kun ei ole toista aikuista paikalla...
Ja silti päiväkodissa missä ON NE TOISET AIKUISET PAIKALLA nämä kauheudet tapahtuvat, ilman että ne toiset aikuiset ESTÄISIVÄT näitä pahoinpitelijöitä. Ei. He menevät mukaan. Mitä järkeä on kertoa asioista vasta jälkeenpäin, eikö tilanteeseen pitäisi puuttua heti?
 
Pskamutsi
Noin! Sieltä se kortti tuli!

Ne lapset, joille se kamala hirveä pph tekee KAMALUUKSIA varmana ehkä kenties REAGOIVAT jollain tapaa, eikö vaan? Mutta kuitenkin...jos lapsi menee mielellään pph:lle hoitoon...ja viihtyy siellä...niin kyllä siellä ihan vamana kuitenkin jotain KAMALUUTTA on pakko tapahtua!
No aivan sama päiväkodissa. Mikäli lapsi menee sinne iloisena ja viihtyy, niin silloinhan sillä täytyy olla siellä aivan kamalan paha olla...
 
"Oili"
Ja heti ketju on täynnä näitä perhepäivähoidon puolustajia, joiden kielenkäyttökin on niin alhaista, että järjenjuoksusta voi odottaa paljon. Päiväkotilasten vanhemmat harvemmin alkavat yhtä rajusti haukkumaan toisia, kun perhepäivähoitolasten vanhemmat.
 
ggfgf
Alkuperäinen kirjoittaja vattulan väki;28054192:
-Minun äitinä ei tarvitse murehtia siitä, mitä suljettujen seinien sisällä tapahtuu, kun minä poistun paikalta.

Kyllähän niitä päiväkodissa sänkyyn/tuoliin sidottuja tapauksia on tullut ilmi.

Lapseni oli perhepäivähoitajalla ja kaiken sai,mitä tuossa luettelit.

Tokihan omia toivomuksia saa laittaa päivhoitohakemukseen.
Näin meilläkin. Lasten piirroksetkin oli tehty ihan valkoiselle tai värilliselle kopiopaperille, toisin kuin tarhassa jossa oli jotain ikivanhaa printteripaperia tmv. (sinivalkoraidallista, reiät reunoissa). Joskus olisi ollut kiva ja ihana työ vaikka kehystää mutta se paperi oli iso miinus.

Meillä myös lapset sairasri pph:lla vähemmän kuin tarhassa. Tarhassa oli vähän aikaa yrjötautia, paskattia, mato- ja täilappuja satoi kotiin jatkuvalla syötöllä jne. Hoitajalla oli enempi aikaa lapsille ja sylittelylle, tarhassa aina kaaos kun 3 hoitajaa ja reippaat 20 lasta pahimpina päivinä.

Lisäksi meillä lapset ei ole koskaan tulleet nälässä pph:lta kotiin vaan aina on saanut riittävästi ruokaa. Päiväkodissa on ollut usein rajoituksia siitä ettei saa lisää tai ruoka loppunut kesken. Esim. uunimakkaraa ja muusia (mikä aika monen lapsen suosikkiruokaa, harvinaista herkkua) niin tarhassa sain ½ makkaraa per lapsi. Samoin retkellä piti paistaa kaverin kanssa puoliksi kun ei ollut raskittu kokonaisia makkaroita. Itse olisin voinut laittaa ne omat makkarat mukaan jos ei kunnalla ollu varaa kerran vuodessa retkieväitä tarjota.

On huonoja perhepäivähoitajia mutta myös huonoja päiväkoteja/päiväkodin hoitajia.
 
gfhg
[QUOTE="Oili";28054213]Päiväkodissa nämä asiat tulevat ilmi ja niille tehdään jotain. Mutta mistä tiedät mitä kamaluuksia perhepäivähoitaja lapsille tekee?[/QUOTE]

Eihän näissäkään muut hoitajat ilmoittaneet vaan hiljaa hyväksyivät ja katsoivat sivusta. Lapset ja vanhemmat toivat asian julkisuuteen.
 
huonoin
puoli on pph -hoidon kanssa varahoitokuviot. Ja kunnallisten osalta nykyiset työajantasaukset jotka entisestään lisäävät varahoitotarvetta.

Tuon takia meidän lapset ovat olleet aikanaan päiväkodissa ja nyt kun kuopuksen hoitovapaa loppuu on paikka hänellekin haettu päiväkotiin. Hitaasti lämpeävä vajaa kaksivuotias ei ansaitse sitä, että yhtäkkiä heitellään minne sattuu hoitoon.
 
AP Sinikka
Joo osasin jotenkin arvata, ettei näitä asiattomia "tyrskäyksiä" ja "hyökkäyksiä" voi jättää tässä ketjussa väliin. Jokin siinä on että tämä keskustelu tuntuu monella kohauttavan verenpaineet pilviin. Itse en ole arvostellut perhepäivähoitoa millään pahalla (ei ole omakohtaista kokemusta), mutta päiväkotiin olen ollut enemmän kun tyytyväinen! Toki riippuu varmasti myös perhepäivähoitajasta/päiväkodista.
 
hepujee
Meillä oli ensin lapsen hakemuksessa ykköstoiveena pph. Hoitoon lähtöä kuitenkin lykättiin ja siinä ajan kuluessa vaihettiin päiväkoti pph:n tilalle.

Olen kuullut kavereilta kokemuksia aivan mahtavista pph:sta, sellaisen luo laittaisin lapsen ilman muuta. Mutta joillakin on myös niitä todella huonoja kokemuksia (katsotaan monta tuntia telkkaria päivässä, ei ulkoilla päivittäin, hoitaja tekee koko ajan omia hommia ja kieltää lapsia häiritsemästä jne.). Todettiin että koska ei voida itse kovasti vaikuttaa siihen minkälaisen hoitajan luo sitä lapsi menisi niin laitetaan päiväkotiin, joka voitiin itse valita (kun oli aikaa jonottaa), ja joka ainakin ensimmäisen puolen vuoden perusteella on ollut oikein onnistunut valinta.

Mutta niinhän se on että molemmissa hoitomuodoissa voi olla enemmän ja vähemmän onnistuneita hoitokokemuksia.
 
Pskamutsi
Mun täytyy myös myöntää, että suurin syy siihen, että 2v:ni on päiväkodissa on tuo varahoito. Mistä sen tietää vaikka pph olisi koko talven terve, mutta en kyllä millään halua pientäni pompotettavan tädiltä toiselle (tai pahimmassa tapauksessa 1/8 toiselle hoitajalle) pph:n sairastuttua. Yksi pieni asia, mutta äitinä minulle äärimmäisen tärkeä.

Hyvin tuntuu viihtyvän päiväkodissakin. Ainakin joka päivä on jotain kivaa kerrottavaa.
 
Joo osasin jotenkin arvata, ettei näitä asiattomia "tyrskäyksiä" ja "hyökkäyksiä" voi jättää tässä ketjussa väliin. Jokin siinä on että tämä keskustelu tuntuu monella kohauttavan verenpaineet pilviin. Itse en ole arvostellut perhepäivähoitoa millään pahalla (ei ole omakohtaista kokemusta), mutta päiväkotiin olen ollut enemmän kun tyytyväinen! Toki riippuu varmasti myös perhepäivähoitajasta/päiväkodista.
Kirjoituksesi sävy oli sellainen että oli pakko tyrskiä.
 
En keksi syytä sille, miksi pph ei voisi osallistua tapahtumiin hoidokkiensa kanssa, miksi pph ei askartelisi lasten kanssa tai miksi juuri pph:n kanssa pitäisi pelätä, mitä lapselle tapahtuu.

Puolensa ja puolensa, sillä on sekä hyviä että huonoja päiväkoteja että hyviä ja huonoja perhepäivähoitajia. Ryhmässä olon hyvät ja huonot puolet lapsi oppii kyllä paremmin päiväkodissa, kuin pph:lla. Ja jos varahoitopaikka on surkea niin sitten sekin menee päiväkodin hyväksi.
 
gfgbf
Mun täytyy myös myöntää, että suurin syy siihen, että 2v:ni on päiväkodissa on tuo varahoito. Mistä sen tietää vaikka pph olisi koko talven terve, mutta en kyllä millään halua pientäni pompotettavan tädiltä toiselle (tai pahimmassa tapauksessa 1/8 toiselle hoitajalle) pph:n sairastuttua. Yksi pieni asia, mutta äitinä minulle äärimmäisen tärkeä.

Hyvin tuntuu viihtyvän päiväkodissakin. Ainakin joka päivä on jotain kivaa kerrottavaa.
Meillä pph:n varahoitopaikka on päiväkodissa ja siellä samassa pk:ssa pph käy lasten kanssa mm. musiikkihetkillä, erilaisissa esityksissä (taikuria, sirkusta, pelle yms. ollut), pikkukirkoissa ja joissakin juhlissa. Näin päiväkodin hoitajatkin tulee tutummaksi eikä lapsilla ole ollut vaikeuksia sopeutua varahoitoon.
 

Yhteistyössä