perhepäivähoitajaksi? -vinkkejä?

eli tilanteeni on se, että olen pienemmän lapseni kanssa päivät kotona, kodinhoidontuella. Isompi lapsemme on koulussa. Ammatiltani olen lähihoitaja. Vuoden verran olisi vielä mahdollisuus olla hoitotuella, kunnes oma lapsi täyttää kolme. Kotona haluaisin olla mahdollisimman pitkään. Minulla ei ole vakituista työpaikkaa ja saan tällä hetkellä myös vähän työttömyyskorvausta. Meillä on tilava asunto ja koen näin "äidin silmin" että mahdollisilla tulevilla hoitolapsilla olisi meillä hyvä olla. leluja kirjoineen on ja nukkumapaikat saan järjestettyä hoitolapsille. Pienempi lapsemme kaipaisi kovasti kavereita ja pienessä kunnassamme ei ole kuin yksi kerho viikossa, jossa hän samanikäisiään tapaa. Lapsia on kunnassamme paljon ja päiväkotiryhmät täynnä/lapsia ylipaikoilla, eli tarvetta pph:lle on.

Jos täällä sattuisi olemaan paikalla nykyisiä/entisiä pph:ja, kuulisin mielelläni kokemuksianne työstä/palkasta jne. kaikki kokemukset olisi mulle kullanarvoisia päätöstä tehdessäni.
 
"hoitaja"
huomioi et työaikana et voi kuljettaa omia lapsiasi kouluun tai kerhoihin.

-25 pakkasta ja niin lähetät kävellen meneen.

Muuten työ ihan mukavaa jos saa kivan toimivan ryhmän.
 
Työ oli ihanaa!Omalle kohdalleni ei sattunut mitään ikävää, sen 5 vuoden aikana jona töitä kotona tein. Työskentely siinämielessä vapaata, että kesällä olimme lähes kokoajan ulkona. siellä piirsimme, askartelimme, teimme retkiä ja söimmekin :) . kävin lasten kanssa kirjastossa, kaupassa, puistoissa ja uimassakin. talvisin hiihtoa, luistelua, retkiä, leipomista. päivät menivät kuin siivillä ja lapset söivät ja nukkuivat hyvin. lasten kanssa oli mukava suunnitella tekemistä ja päivät eivät olleet tarkkaan jäsennettyjä. tietysti pitää säilyttää tietty rytmi ja kellonajat, mutta pienet joustot ovat helppoja. pienten kohdalla oli mukava toteuttaa lapsilähtöisyyttä, kun nukuttaa niin nukkumaan ja kun on nälkä niin ruokaa eteen. mitä pienenmpi hoidokki, sitä häilyvämpi rytmi. isommat jaksavat jo odottaa normaali aikoihin. oma ongelmani oli se, että upotin ruokaan ja erilaisiin leikki ja pelivälineisiin ruokottaman paljon rahaa. eli söin omaa leipääni kuluttamalla huimasti enemmän kuin kulukorvaukset olivat. ne ovat aivan surkeat. palkka periaateessa olisi ihan ok, mutta kulukorvaukset eivät ole lähelläkään todellisia kustannuksia :(

työ tuo mukanaan valtavan vastuun. teet lasten vanhempien kanssa varhaiskasvatussuunnitelmat joita päivittelette. neuvolaan täytetään lappuja ja käyt iltakoulutuksissa joka kuukausi. olet silmät ja korvat ja seuraat lapsia "yksin" . tukea saat erityislastentarhan opettajalta jos sitä tarvitset.

mukavaa, joskin työtä jota ei arvosteta. saatat saada kommentteja kuten: milloin menet oikeisiin töihin? tai kivahan tuo on nyt kun omat on pieniä, saat olla kotona ja lähteä sitten vasta töihin kun ovat isompia. että näin :)
 
Meillä on koulu 20m päässä, eli ikkunasta näen kun tää isompi menee kouluun. Ja eikös pph:t käy kunnan kerhoissa? ...ainenkin isomman poikani ollessa pph:ssa joskus niin se pph vei ne seurakunnan kerhoon päivällä.

Se mua kiinnostaa, että miten se päiväjärjestys menee, entä ruokailu? tehdäänkö ruoka samana päivänä, niin kuin normisti teen vai pitääkö se tehdä etukäteen? Kuinka paljon saa itse vaikuttaa työaikoihin? Olisiko se sitten vaikka 6-17 ja viikonloput vapaat? Mulla tosiaan olis yksi oma lapsi tässä, josta en saisi ns.palkkaa, mutta mikä olisi palkka näistä kolmesta hoitolapsesta/kk? ...sen vuoksi kysyn, että onko se sitten kuinka kannattavaa? miten "rattaat" lähtee pyörimään, jos meinaa hoitajaksi ruveta? Ja mua kiinnostaa myös ihan käytännön asiat, että jos olen kunnallinen pph, saako mm. kaksostenrattaat lainaksi kunnalta?
 
"hoitaja"
korjaus edelliseen , nykyään ei saa käydä ennään työaikana kaupassa.
Uimaan meneminen ehdottomasti kielletty. Korkeintaan kahluuallas omaan pihaan.

Hiihto ja luistelukin taitaa jäädä väliin noiden 2-4 vuotiaiden kanssa.
 
"pph"
Mulla työaika 7.30-15.30
Ovi aukee tasan 7.30 ja samalla aloitan puuron keiton, kuorin perunat ,ja valmistan muun ruuan.
Mitään valmistelua ei tehdä työajan ulkopuolella.

Aamupala 8-8.30
9.15 pukeminen pihalle
11.00 sisälle
11.30 ruokailu
12.30 kaikki päivälevolle
14.30 välipala
15.00 ulos kaikki
15.30 kaikki kotiin.
 
yksityinen pph
Kyllä ainakin täällä ´saa käydä lasten kanssa kaupassa ja uimahallissakin olen käynyt kun oon saanut kaverin mukaan. :) Täällä yksityiset saa 649e/kk/lapsi ja omasta lapsesta saa saman tai voi valita sit kotihoidon tuen. Kunnallisten palkka on nykyään aika huono kun tuli työaika laki. :S Mulla työaika 8-16.30
 
missähän "hoitaja" mahtaa työskennellä? meidän kunnassa suositellaan lasten kanssa arkipäivän askareitten tekemistä. haetaan maitoa kaupasta tms. lapsia, myös omia viedään seurakunnan kerhoon ja kouluunkin voi saattaa.uimassa käytiin ja voi käydä turvallisessa rannassa kun asiasta on keskusteltu vanhempien kanssa ja jokainen järkevä miettii oman ryhmänsä kyvyt toimia erilaisissa paikoissa! järjen käyttö ON sallittu pph:n työssä ;)

rytmi on ihan normaali. n.7.30-8.30 aamiainen

ulos n.9
lounas, 10.30-11
nukkumaan / lepäämään 11.30-12
välipala n.14
ulos klo n. 15

ruoat tein alkuun edellisenä päivänä, mutta pikkuhiljaa siirryin tekemään ruoat aamulla aamupalan laiton yhteydessä. lapset syövät ja samalla voi jutella ja vahtia ruokaa

palkkaus löytyy kvtessistä
 
vvvvv
Mulla aikalailla sama tilanne. Koululainen ja 1½vuotias omat lapset. Aloitin vuoden alussa yksityisenä pph:na. Tosin mulla hoidossa vain yksi lapsi. Ja ihan vaan sen vuoksi, että saan edes muutaman satasen kuussa enemmän kuin pelkällä kotihoidontuella ollessa ja se, että oma lapseni saa seuraa toisesta lapsesta.
Ota selvää soittamalla oman kaupungin pph: n ohjaajalle. Esim nettistä löydät tiedot, kuka vastaa ykssityisistä.

Yksityisenä saat itse päättää ryhmäkokosi, työaikasi, lomat jne sekä palkan =)
 
kokemus
autolla kuljettaminen pääsääntöisesti kielletty.
Kaupassa käynti kielletty.
Uimaan vieminen kielletty.
Omien lapsien kuljettaminen työaikan ehdottomasti kielletty.

Kiellot tuli voimaan täällä muutama vuosi sitten.
Joka kunnassa eri ohjeistus.
 
"hoitaja"
jotta vanhemmillekin jäisi puuhaa omien lapsiensa kanssa niin jätän tuon hiihdon ja luistelun opettamisen ihan suosiolla heille.

Me laskemme mäkeä,pulkkailemme yms päivisin.
 
mitenkäs on nuo ryhmän lapsijaot? jos meille nyt sitten tulisi kolme lasta niin katsooko kunta, että ne ovat suunnilleen samanikäisiä kuin oma hoidettava lapseni vai saattaako lapset olla minkä ikäisiä tahansa? tällä ei niinkään väliä, mutta ajattelin ryhmän toiminnan kannalta.

Vaikka itse koenkin, että kotimme on hyvä tähänkin tarkoitukseen, niin olisin vielä kysynyt tuosta, kun jostain luin, että päiväkodin johtaja tarkastaa kodin. Niin mitä he tarkastavat? mitä ns. pitää olla ja mihin he kiinnittävät huomiota?

Meillä on reilu neliö, josta ajattelin makuuhuoneeni ottaa "pois käytöstä". eli että lapset ei sitä käyttäisi. Nukkumapaikat ajattelin sijoittaa hoitolapsille pienemmän ja isomman oman lapseni huoneisiin? leikkitilaa olisi olohuoneessa ja molemmissa lasteni huoneissa (isomman koululaisen huoneessa siis vaan jos tulee hoitoon isompia lapsia, kun siellä on "isompien leluja").
 
"vieras"
aina ei saa sopivia lapsia, se annetaan mitä on tarjolla. Ryhmä voi koostua 1v , 1v , 2v , 4v.
Isompi ei silloin tykkää leikkiä pienten kanssa. Eikä välttämättä saa kunnon puhekaveria.
 
"hoitaja"
Lapset kannattaa sijoittaa leikkiin niin et näet heidät koko ajan. Toiset eivät voi olla eri huoneessa.
Valvonnan suhteen kannattaa olla tarkka. Lapsi saattaa pudota tuolilta ,sohvalta yms.
 
vvvv
Onko koululaiselle ok, että viet hänen yksityisyyden? Anna hänelle oma rauha ja oma huone. Hoitolapsille riittää yksi huone, jossa saa leikkiä ja esim olohuone ja keittiö, jooissa touhutaan myös.
 
"pph"
jokainen äiti tuo lapselleen vaipat ja puhdistuspyyhkeet.

Huomioi kateus, meillä ainakin tahtoo kivat lelut mennä rikki kummasti.
Prinsessalinnan osia oli tääs säretty.
Hoitolapsille ei tarvi antaa kaikkia leluja käyttöön. Sellaset mitkä ei mene helposti rikki.
Lelut joissa kova ääni kannatta karsia pois.
 
yx pph
autolla kuljettaminen pääsääntöisesti kielletty.
Kaupassa käynti kielletty.
Uimaan vieminen kielletty.
Omien lapsien kuljettaminen työaikan ehdottomasti kielletty.

Kiellot tuli voimaan täällä muutama vuosi sitten.
Joka kunnassa eri ohjeistus.
Näistä kielloista kaiken muun vielä ymmärrän, mutta millä ihmeellä ne perustelee tuon kaupassa käymisen? Mistähän se ruoka niille hoitolapsille tulee?

Onneksi meidän kunnassa ei ole noin pöljiä ohjeistuksia. Uimaan vieminen tosin kiellettiin muutama vuosi sitten ja siksi, että meillä oli muutama hoitaja viettänyt päivät uimarannalla ottamassa aurinkoa. Eli muutaman hoitajan takia kärsii nyt kaikki.
 

Yhteistyössä