Perhepäivähoidon ryhmäkoko?

Heippa. Olen hakenut pojalle hoitopaikkaa (ensimmäinen lapsi, ensimmäinen hoitopaikka). Perjantaina sain kuulla että poikaani on kaavailtu pph:lle jolla jo ennestään neljä lasta täysipäiväisesti (kaksi -03, yksi -04, yksi -05 ja sitten meidän poika -06 syntynyt). Nyt kun olen netistä kattonut ja parin tutun pph:n kanssa jutellut niin sain sen käsityksen että ryhmässä saa olla enintään neljä alle kouluikäistä ja yksi puolikas joka sekin pitäisi olla eskarilainen. Eihän tämä ryhmäkoko voi olla kuntakohtaista? Ainakin Stakesin sivuilla puhuttiin juuri tuosta enintään neljästä.. Maanantaina lupasi soittaa pph:n ohjaaja ja ilmoittaa onko lapseni "hyväksytty" tuolle hoitajalle (pitää kuulemma sen hoitajankin kanssa keskustella???). Aion kieltäytyä ko. hoitopaikasta. Mitä mieltä te olette?

Mielipiteitänne odotellen: Salkkis
 
Perhepäivähoitajalla saa todellakin lain mukaan olla vain neljä alle kouluikäistä täysipäiväistä hoitolasta ja tuon puolikkaan täytyy olla eskari.

Valitettavasti kunnat rikkoo kokoajan tätä sääntöä ja ikäviä seurauksia siitä on ollut, kuten esim. pohjanmaalla sen 2½v pojan hukkuminen :'(

Jotkut hoitajat ahnehtivat ottamalla ylimääräisiä lapsia. Ammattitaitoinen hoitaja ei kyllä itse tilanteeseen mielellään suostu. Sinuna en veisi poikaa tuohon paikkaan. Ota selvää ohjaajalta ovatko kaikki lapset todellakin täysipäiväisiä ja vakituisia hoidokkeja.
 
aika lähellä tapahtui juuri tuo hukkuminen :'( En siitä tapauksesta kovinkaan paljoa tiedä, oliko sillä hoitajalla lapsia yli tuon sallitun rajan? Eikös mulla ole oikeus kieltäytyä tuosta tarjotusta paikasta ilman että se vaikeuttaa lapseni hoitoon pääsemistä? Tarkoitan siis sitä että mulla on oikeus kieltäytyä tuosta paikasta ja silti saada päivähoitopaikka pojalleni siinä neljässä kuukaudessa? Ja vaikka nuo kaikki lapset ei olisikaan täysipäiväisiä niin eihän se silti ole laillista, vai..? Siltihän osan aikaa hänellä olisi liian suuri ryhmäkoko.. Miten kunnat voi muuten tuollaista sääntöä rikkoa? Eikö mikään taho seuraa? Ainahan voi käräyttää tai ainakin uhkailla jos "alkavat kiristämään"..
 
Omakohtaista kokemusta paikasta kieltäytymisestä ei ole, mutta ystävällä kuitenkin. Hän oli vuorotyössä ja kunta "antoi" päivähoitopaikan, jossa hoitoaika oli vain päivisin. Eli ko. paikka ei olis mitenkään ollut mahdollinen vuorotyössä käyvälle äidille. Hän kieltäytyi paikasta ja lapsen hoitopaikkahakemus joutui 4 kk:ksi "hyllylle". Vasta sen jälkeen kaverin tyttö sai paikan vuoropäiväkodista :(

Oma tyttöni aloitti tällä viikolla hoidossa, joskin varahoitajalla ekat 2 vkoa. Sitten siirrytään omalla hoitajalle ja ryhmään tulee 2 1-vuotiasta ja 2 2-vuotiasta. Hurjalta tuntuu, että yhdellä hoitajalla on kaikki 4 lasta noin pieniä...
 
on löydyttävä, eikös se ole myös laissa määrätty? Ja eihän ns. laittomasta hoitopaikasta kieltäytyminen voi johtaa hyllyttämiseen..? Tai jos johtaa niin nostan asiasta kyllä sellaisen metakan, soitto vaan jokaiseen tämän pikku kyläpahasen paikallislehteen.. :kieh:
 

Yhteistyössä