Perheet, joissa käy perhetyontekijä = ressukoita?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Hiphei
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Meillä kävi 5kk.
Perheessä oli silloin 3v, 1v4kk ja 1kk lapset ( eli kolme tosi pientä ).
3v lapsellamme on vasemman puoleinen hemioireisto. Synnytyksessä tuli happivajaus vasempaan aivolohkoon ja vasen käsi ja vasen jalka ei pelaa.
Tarvitsee 3-5 kertaa viikossa toimintaterapiaa, fysioterapiaa ja allasterapiaa. Siihen päälle kaikki sairaalan hoitojaksot ja poliklinikkakäynnit. Yöllä tarvitsee 3h venytystä että pystyy kävelemään seuraavana päivänä joustavammin.

Lisäksi perheessä oli reilu 1v ja 1kk koliikkivauva.

Yöt meni koliikkivauvaa kantaessa ja siitä kun ehdin niin juosten venyttään 3v poitsun kättä ja jalkaa.

Silloin tuntui että elämä oli liian täynnä toimintaa ja apuun tuli hetkeksi perhetyöntekijä.
Ulkoili kahden pienemmän kans että sain 3v kans päivittäiset askareet hoidettua ja tehtyä kotityöt.

3 pienen kans kaupassa käynnit, tavalliset arkiasiat ja toimet lisäksi.

Olin niin väsynyt että nukahtelin siihen paikkaan jos istuin minuutiksikin. Vuosi 3h unia alko painaan.

Perheessä on kyllä mieskin,mutta sen piti tehdä pitkää päivää että saatiin laskut maksettua, ruuat ostettua, asunnon ja auton lyhennykset hoidettua ja 3v lapsen sairaalakulut hoidettua ja apuvälineet ostettua. Huuh.

Voin sanoa että kaikkeen ei todellakaan totu...ainakaan liian vähillä yöunilla.
Nyt kun saa nukkua lähes täydet yöunet on perhe-elämä ihanaa. Kaikki lapset nukkuu 9h yössä putkeen ja itse nukun kans, paitsi 00.00-03.00 venytän edelleen joka yö. Menee jo kivuttomasti kun ei tarvitse kantaa vauvaa enää ja tietää että saa mennä nukkumaan kolmelta ja herätä vasta 6.30.

Kiitän sydämestäni perhetyöntekijää joka kävi 5kk. 1-2 kertaa viikossa 1,5-3h kerrallaan. :heart: 3kk kävi kunnan kautta ilmaiseksi ja 2kk maksettiin itse sen jälkeen.
Teillä tulikin tarpoeeseen mutta miksi tehdä noin monta lasta peräjälkeen jos esikoinen tarvitsee noin erityistä hoitoa?
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä jokaisen tulis lähtökohtaisesti pystyä hoitamaan lapsensa itse ja tehdä lapsia sen verran kun oma resurssit riittävät. Mutta ei ole multa pois jos joku muu perhe saa ja tarvitsee apua joten antaa mennä vaan!
Minä olen ollut kotiäiti kohta 10 vuotta ja meillä on perhetyöntekijä ollut pari kertaa kerta viikkoon systeemillä, että olen saanut itse hoidettua aioita / urheitua / omaa aikaa. Ja sä olet sitä mieltä ettei omat resurssit riitä lasteni hoitamiseen? Ihanko tosissaan väität että lapsen kanssa pitäisi olla iiiihan jokainen minuutti, kun niitä on tehnyt?
En väitä ja sanoin ettei ole multa pois jos joku tarvitsee ja saa apua. Ettekö te ihmiset oikeesti osaa lukea?

Mun mielestä niihin "resursseihin" kuuluu se tukiverkostokin. Kannattaako niitä lapsia tehdä liukuhihnalla pienelle ikäerolla jos ei ole tukiverkkoa eikä varaa maksaa itse hoitajaa?
Täällä ainakin perhetyöntekijän käynti on maksullinen. Ei se oo ilmaista. Siis tarkoitan perhetyöntekijää jonka voi tilata kuka tahansa lapsiperhe. lastensuojelun alaisista en sitte tiedä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Meillä kävi 5kk.
Perheessä oli silloin 3v, 1v4kk ja 1kk lapset ( eli kolme tosi pientä ).
3v lapsellamme on vasemman puoleinen hemioireisto. Synnytyksessä tuli happivajaus vasempaan aivolohkoon ja vasen käsi ja vasen jalka ei pelaa.
Tarvitsee 3-5 kertaa viikossa toimintaterapiaa, fysioterapiaa ja allasterapiaa. Siihen päälle kaikki sairaalan hoitojaksot ja poliklinikkakäynnit. Yöllä tarvitsee 3h venytystä että pystyy kävelemään seuraavana päivänä joustavammin.

Lisäksi perheessä oli reilu 1v ja 1kk koliikkivauva.

Yöt meni koliikkivauvaa kantaessa ja siitä kun ehdin niin juosten venyttään 3v poitsun kättä ja jalkaa.

Silloin tuntui että elämä oli liian täynnä toimintaa ja apuun tuli hetkeksi perhetyöntekijä.
Ulkoili kahden pienemmän kans että sain 3v kans päivittäiset askareet hoidettua ja tehtyä kotityöt.

3 pienen kans kaupassa käynnit, tavalliset arkiasiat ja toimet lisäksi.

Olin niin väsynyt että nukahtelin siihen paikkaan jos istuin minuutiksikin. Vuosi 3h unia alko painaan.

Perheessä on kyllä mieskin,mutta sen piti tehdä pitkää päivää että saatiin laskut maksettua, ruuat ostettua, asunnon ja auton lyhennykset hoidettua ja 3v lapsen sairaalakulut hoidettua ja apuvälineet ostettua. Huuh.

Voin sanoa että kaikkeen ei todellakaan totu...ainakaan liian vähillä yöunilla.
Nyt kun saa nukkua lähes täydet yöunet on perhe-elämä ihanaa. Kaikki lapset nukkuu 9h yössä putkeen ja itse nukun kans, paitsi 00.00-03.00 venytän edelleen joka yö. Menee jo kivuttomasti kun ei tarvitse kantaa vauvaa enää ja tietää että saa mennä nukkumaan kolmelta ja herätä vasta 6.30.

Kiitän sydämestäni perhetyöntekijää joka kävi 5kk. 1-2 kertaa viikossa 1,5-3h kerrallaan. :heart: 3kk kävi kunnan kautta ilmaiseksi ja 2kk maksettiin itse sen jälkeen.
Olivatko kaikki kolme lasta suunniteltuja?
Kyllä. Halusin mahdollisimman pienen ikäeron kaikille lapsille että pääsee samaan tarhaan, kouluun ja itse pääsen jatkamaan töitä mahdollisimman pian (oma toiminimi). Olisin halunnut neljännen vielä samaan putkeen,mutta kun lapset ovat syntyneet sektioilla ja sairaalassa suositteli kohdunpoistoa kun niin hauras, rikkinäinen ja arpikudosta tosi paljon että poistettaisiin. Annoin poistaa,mutta kyllä se jäi vaivaan jos olis kuitenkin sen yhden vielä pystynyt tekemään.
Tiedän turha kenenkään sanoa että sektioitten jälkeen suositellaan vuoden taukoa raskaaksi tulemiselle (oli vaan niin kova vauvakuume ja hyvä tilaisuus talouden ja töitten kannalta tehdä kaikki putkeen) :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hiphei:
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Meillä kävi 5kk.
Perheessä oli silloin 3v, 1v4kk ja 1kk lapset ( eli kolme tosi pientä ).
3v lapsellamme on vasemman puoleinen hemioireisto. Synnytyksessä tuli happivajaus vasempaan aivolohkoon ja vasen käsi ja vasen jalka ei pelaa.
Tarvitsee 3-5 kertaa viikossa toimintaterapiaa, fysioterapiaa ja allasterapiaa. Siihen päälle kaikki sairaalan hoitojaksot ja poliklinikkakäynnit. Yöllä tarvitsee 3h venytystä että pystyy kävelemään seuraavana päivänä joustavammin.

Lisäksi perheessä oli reilu 1v ja 1kk koliikkivauva.

Yöt meni koliikkivauvaa kantaessa ja siitä kun ehdin niin juosten venyttään 3v poitsun kättä ja jalkaa.

Silloin tuntui että elämä oli liian täynnä toimintaa ja apuun tuli hetkeksi perhetyöntekijä.
Ulkoili kahden pienemmän kans että sain 3v kans päivittäiset askareet hoidettua ja tehtyä kotityöt.

3 pienen kans kaupassa käynnit, tavalliset arkiasiat ja toimet lisäksi.

Olin niin väsynyt että nukahtelin siihen paikkaan jos istuin minuutiksikin. Vuosi 3h unia alko painaan.

Perheessä on kyllä mieskin,mutta sen piti tehdä pitkää päivää että saatiin laskut maksettua, ruuat ostettua, asunnon ja auton lyhennykset hoidettua ja 3v lapsen sairaalakulut hoidettua ja apuvälineet ostettua. Huuh.

Voin sanoa että kaikkeen ei todellakaan totu...ainakaan liian vähillä yöunilla.
Nyt kun saa nukkua lähes täydet yöunet on perhe-elämä ihanaa. Kaikki lapset nukkuu 9h yössä putkeen ja itse nukun kans, paitsi 00.00-03.00 venytän edelleen joka yö. Menee jo kivuttomasti kun ei tarvitse kantaa vauvaa enää ja tietää että saa mennä nukkumaan kolmelta ja herätä vasta 6.30.

Kiitän sydämestäni perhetyöntekijää joka kävi 5kk. 1-2 kertaa viikossa 1,5-3h kerrallaan. :heart: 3kk kävi kunnan kautta ilmaiseksi ja 2kk maksettiin itse sen jälkeen.
Teillä tulikin tarpoeeseen mutta miksi tehdä noin monta lasta peräjälkeen jos esikoinen tarvitsee noin erityistä hoitoa?
Molemmilla oma firma ja oli sopiva hetki tehdä kaikki putkeen taloudellisesti. Eikä tiedetty pojan happivajauksesta vielä silloin kun toinen oli jo tuloillaan. Ilmeni vasta myöhemmin. Toinen oli helppo lapsi ja ajateltiin tehdä kolmas heti perään. Ei olis ollut mitään ongelmaa jos kolmannella ei olis ollut pahaa koliikkia.
 
lastenkodissa hemilapsi
Alkuperäinen kirjoittaja Hiphei:
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Meillä kävi 5kk.
Perheessä oli silloin 3v, 1v4kk ja 1kk lapset ( eli kolme tosi pientä ).
3v lapsellamme on vasemman puoleinen hemioireisto. Synnytyksessä tuli happivajaus vasempaan aivolohkoon ja vasen käsi ja vasen jalka ei pelaa.
Tarvitsee 3-5 kertaa viikossa toimintaterapiaa, fysioterapiaa ja allasterapiaa. Siihen päälle kaikki sairaalan hoitojaksot ja poliklinikkakäynnit. Yöllä tarvitsee 3h venytystä että pystyy kävelemään seuraavana päivänä joustavammin.

Lisäksi perheessä oli reilu 1v ja 1kk koliikkivauva.

Yöt meni koliikkivauvaa kantaessa ja siitä kun ehdin niin juosten venyttään 3v poitsun kättä ja jalkaa.

Silloin tuntui että elämä oli liian täynnä toimintaa ja apuun tuli hetkeksi perhetyöntekijä.
Ulkoili kahden pienemmän kans että sain 3v kans päivittäiset askareet hoidettua ja tehtyä kotityöt.

3 pienen kans kaupassa käynnit, tavalliset arkiasiat ja toimet lisäksi.

Olin niin väsynyt että nukahtelin siihen paikkaan jos istuin minuutiksikin. Vuosi 3h unia alko painaan.

Perheessä on kyllä mieskin,mutta sen piti tehdä pitkää päivää että saatiin laskut maksettua, ruuat ostettua, asunnon ja auton lyhennykset hoidettua ja 3v lapsen sairaalakulut hoidettua ja apuvälineet ostettua. Huuh.

Voin sanoa että kaikkeen ei todellakaan totu...ainakaan liian vähillä yöunilla.
Nyt kun saa nukkua lähes täydet yöunet on perhe-elämä ihanaa. Kaikki lapset nukkuu 9h yössä putkeen ja itse nukun kans, paitsi 00.00-03.00 venytän edelleen joka yö. Menee jo kivuttomasti kun ei tarvitse kantaa vauvaa enää ja tietää että saa mennä nukkumaan kolmelta ja herätä vasta 6.30.

Kiitän sydämestäni perhetyöntekijää joka kävi 5kk. 1-2 kertaa viikossa 1,5-3h kerrallaan. :heart: 3kk kävi kunnan kautta ilmaiseksi ja 2kk maksettiin itse sen jälkeen.
Teillä tulikin tarpoeeseen mutta miksi tehdä noin monta lasta peräjälkeen jos esikoinen tarvitsee noin erityistä hoitoa?
Minä ymmärrän täysin. Tiedän mitä on hemilapsen kanssa kun hoidan kerran viikossa 12h.
 
vieras
Mielenkiintoista että sellaiset äidit joilla on mieskin apuna saa perhetyöntekijän että pääsee esim. kuntoilemaan, minulle yksinhuoltajaäitinä ja ilman tukiverkkoja ei ole tuollaista ehdotettu :(
 
hahhahaa
Alkuperäinen kirjoittaja MiukuMaukunen:
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
meillä kävi oikein ihana nainen mua auttelemassa kymmenisen kertaa kun nuorimmainen oli 4kk ja isäni kuoli ja olin aika rikki. kait minä sitten olin ressukka. mutta apu oli ihanaa ja tarpeeseen ja elämä jatkui.
Nää on näitä tilanteita, joihin ne perhetyöntekijät just on tarkoitettu. Elämän arvaamattomiin kriiseihin, tilanteisiin joissa ei jaksa.

EI NE OLE TARKOITETTU SIIHEN, ETTÄ NAINEN HALUAA KUNTOSALILLE!!! Sitten joku oikeasti apua tarvitseva jää sitä ilman.

Kyllä pitää ymmärtää, että jos on paljon lapsia eikä ole miestä tai mummoa niitä hoitamaan ni sitte ei mennä kuntosalille. Tai toki saa mennä, mutta palkkaa hoitajan, ei vedätä sitä ilmaiseksi sanomalla että masentaa.

Ja joo, toi palkalla leveily on suht typerää myös.
No, mutta mun kuntoilu edesauttaa mun jaksamista kotona, joten se, että työntekijä käy täällä kerran viikossa tulee HUOMATTAVASTI halvemmaksi yhteiskunnalle kuin se, että esim. lapset otettaisi huostaan. Mitä tosin ei tapahtuisi vaikkei kodinhoitaja kävisikään, mutta noin periaatteessa. Ikinä en ole vinkunut masennusta tms. joten mitään vedätystä ei kyllä ollut. Mun ei tarvinnut kuin selittää mikä tilanne on, ja sillä perusteella sain tänne kotiapua. Simple as that. Ja osaan sitä kyllä arvostaa. Verorahoilla tehdään niin paljon hölmömpiäkin asioita. Kohta menenkin takaisin tienaamaan sen nelisen tonnia, joten kyllä se kotipalvelun käyminen siihen loppuu, ole huoleti. :D
 
apulainen
vanha ystäväni muutti takaisin tälle seudull, jolla minä asun ja oli nauvolassa valitellut väsymystään (on pienen tytön äiti ja leski) aloimme uudelleen olla enemmän tekemisissä ja päädyimme siihen loputulokseen, että hän antaa ilmaisen perhetyöntekijän (2 tuntia/ kk) jolleikin muulle kipeämmin apua tarvitsevalle ja minä otan silloin tällöin tytön meille yöksi tai kahdeksi tai sitten ihan vaan kauppareissujen ajaksi.
teen tätä ihan ilmaiseksi, koska itse olen työtön ja tykkään touhuta lasten kanssa. omat lapset ovat jo teini-iässä, joten pienellekin liikenee jo aikaa.
minusta nykypäivänä tällaista "naapuriapua" on kauhean vähän, ja sekös kuormittaa tätä perhetyöntekijöiden taakkaa entisestään kun on niin paljon erityislapsia. ja erityisvanhempia.
en sano tätä syyllistääkseni ketään, vain koska tämä nykymaailman hektinen elämäntyyli sitä vaatii.
 
jepulis?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielenkiintoista että sellaiset äidit joilla on mieskin apuna saa perhetyöntekijän että pääsee esim. kuntoilemaan, minulle yksinhuoltajaäitinä ja ilman tukiverkkoja ei ole tuollaista ehdotettu :(
eikö naapurustossa asuisi ketään, kuka haluaisi ottaa lapsen silloin tällöin hoitoon?
 
Elämäntilanteet muuttuvat ja kaikilla, joilla ei ole tukiverkko jatkuvasti saatavilla, voi tulla tilanne, että tarvitsevat perhetyöntekijän apua. Toivonkin, että se ei olisi perheille häpeä, vaan että jos sellainen mahdollisuus on ja tarve siihen, niin se otettaisiin vastaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielenkiintoista että sellaiset äidit joilla on mieskin apuna saa perhetyöntekijän että pääsee esim. kuntoilemaan, minulle yksinhuoltajaäitinä ja ilman tukiverkkoja ei ole tuollaista ehdotettu :(

Eri kunnissa on erilainen tilanne, mutta luultavasti kaikissa kunnissa perhetyöntekijöitä on liian vähän, joten tuskin niitä missään automaattisesti kaikille mahdollisille ehdotetaan. Minulle ehdotettiin aikanaan, kun olin huonossa kunnossa ja arjet yksin lasten kanssa. Oletko kysynyt neuvolasta mikä on teidän kunnan tilanne?

 
hp
Meidän kunnassa täytyy olla tosi ressukka ja moniongelmainen että saa mitään apua kotiin. Silloin kun itse olin pieni, niin oli itsestään selvyys että kunta järjesti monilapsisille perheille kodinhoitajan ensimmäisiksi viikoiksi vauvan syntymän jälkeen.
 
Meillä kävi esikoisen syntymän jälkeen pari kk perhetyöntekijä. Joi kahvia juteltiin niitä näitä, ensin kävi kerran viikossa, sitten kerran kahdessa ja sit lakattiin käynnit. Tämä oli siis, siksi kun olin niin nuori tullessani äidiksi. Halusivat vain varmistaa että pärjätään. Silloin tuntui ikävältä, kuin joku vieras tulee kotiin, mutta nyt jälkeen päin ajateltuna, ei se niin paha ollut. Meillä oli onneksi tosi mukava se työntekijä. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja nellaa:
Meillä kävi esikoisen syntymän jälkeen pari kk perhetyöntekijä. Joi kahvia juteltiin niitä näitä, ensin kävi kerran viikossa, sitten kerran kahdessa ja sit lakattiin käynnit. Tämä oli siis, siksi kun olin niin nuori tullessani äidiksi. Halusivat vain varmistaa että pärjätään. Silloin tuntui ikävältä, kuin joku vieras tulee kotiin, mutta nyt jälkeen päin ajateltuna, ei se niin paha ollut. Meillä oli onneksi tosi mukava se työntekijä. :)


Tavallaa kaikki nuoret on "ressukoita" ja näillä varmistuskäynneillä saatetaan kaikki nuoret hyvään alkuun. Toiset pärjäisivät ilmankin (kuten ehkä sinäkin), mutta mielestäni hyvä ennalta ehkäisevä palvelu ja tällöin saa tarvittaessa avuttomammatkin heti tarvittavan avun eikä vasta sitten, kun kaikki onkin jo pielessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja nellaa:
Meillä kävi esikoisen syntymän jälkeen pari kk perhetyöntekijä. Joi kahvia juteltiin niitä näitä, ensin kävi kerran viikossa, sitten kerran kahdessa ja sit lakattiin käynnit. Tämä oli siis, siksi kun olin niin nuori tullessani äidiksi. Halusivat vain varmistaa että pärjätään. Silloin tuntui ikävältä, kuin joku vieras tulee kotiin, mutta nyt jälkeen päin ajateltuna, ei se niin paha ollut. Meillä oli onneksi tosi mukava se työntekijä. :)


Tavallaa kaikki nuoret on "ressukoita" ja näillä varmistuskäynneillä saatetaan kaikki nuoret hyvään alkuun. Toiset pärjäisivät ilmankin (kuten ehkä sinäkin), mutta mielestäni hyvä ennalta ehkäisevä palvelu ja tällöin saa tarvittaessa avuttomammatkin heti tarvittavan avun eikä vasta sitten, kun kaikki onkin jo pielessä.
Anteeksi? :eek: En mä ole kyllä kokenut olevani ressukka :) Ymmärsin että kävivät, sillä eivät voineet tietää muutoin että kaikki kunnossa. Ja perhetyöntekijä ei ikinä tehnyt meillä muuta, kuin istui sohvalla, tai keittiön pöydän ääressä hörppien kahvia. Joten ei hän mitenkään ollut meitä alkuun saattamassa. Minä tiedän millaisissa perheissä nämä suurimmaksi osaksi käyvät, perheissä joissa oikeasti on apu tarpeen. Siltä kannalta koen turhaksi käynnit, sillä me emme oikeasti tarvinneet mitään apua. Saman puoli tuntia olisi hän voinut kuluttaa, jossain toisalla jossa olisi ollut sitä tarvetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nellaa:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja nellaa:
Meillä kävi esikoisen syntymän jälkeen pari kk perhetyöntekijä. Joi kahvia juteltiin niitä näitä, ensin kävi kerran viikossa, sitten kerran kahdessa ja sit lakattiin käynnit. Tämä oli siis, siksi kun olin niin nuori tullessani äidiksi. Halusivat vain varmistaa että pärjätään. Silloin tuntui ikävältä, kuin joku vieras tulee kotiin, mutta nyt jälkeen päin ajateltuna, ei se niin paha ollut. Meillä oli onneksi tosi mukava se työntekijä. :)


Tavallaa kaikki nuoret on "ressukoita" ja näillä varmistuskäynneillä saatetaan kaikki nuoret hyvään alkuun. Toiset pärjäisivät ilmankin (kuten ehkä sinäkin), mutta mielestäni hyvä ennalta ehkäisevä palvelu ja tällöin saa tarvittaessa avuttomammatkin heti tarvittavan avun eikä vasta sitten, kun kaikki onkin jo pielessä.
Anteeksi? :eek: En mä ole kyllä kokenut olevani ressukka :) Ymmärsin että kävivät, sillä eivät voineet tietää muutoin että kaikki kunnossa. Ja perhetyöntekijä ei ikinä tehnyt meillä muuta, kuin istui sohvalla, tai keittiön pöydän ääressä hörppien kahvia. Joten ei hän mitenkään ollut meitä alkuun saattamassa. Minä tiedän millaisissa perheissä nämä suurimmaksi osaksi käyvät, perheissä joissa oikeasti on apu tarpeen. Siltä kannalta koen turhaksi käynnit, sillä me emme oikeasti tarvinneet mitään apua. Saman puoli tuntia olisi hän voinut kuluttaa, jossain toisalla jossa olisi ollut sitä tarvetta.


Äh, en sanonut, että kaikki nuoret ovat ressukoita, vaan lainausmerkeissä laitoin ressukka sanan. Eli kun nuorilla keskimäärin on vähemmin kokemusta taloudenhoidosta, he eivät ole vielä niin sinut itsensä kanssa kuin vanhemmat yms., niin yleiseti tarvitsevat enemmän tukea arkeen ja tällä ennalla ehkäisevallä toiminnalla saatetaan kaikille nuorille varmuus sinne kotiin, jolla selviävät vauva-arjesta, mutta myös napataan kiinni ne yksilöt, jotka ihan oikeasti ovat ressukoita.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hp:
Meidän kunnassa täytyy olla tosi ressukka ja moniongelmainen että saa mitään apua kotiin. Silloin kun itse olin pieni, niin oli itsestään selvyys että kunta järjesti monilapsisille perheille kodinhoitajan ensimmäisiksi viikoiksi vauvan syntymän jälkeen.
Mun esikoiseni on syntynyt 80-luvulla ja silloin oli tosiaankin monilapsisissa perheissä käytäntö, että kodinhoitaja tuli muutamaksi päiväksi siivoamaan, laittamaan ruokaa ja olemaan isompien lasten kanssa, kun äiti pääsi vauvan kanssa sairaalasta. Se oli normaalia kaupungin tarjoamaa palvelua siinä missä neuvolakäynnitkin eikä näitä perheitä pidetty yhtään sen ressukoimpina kuin niitäkään, jotka käyttävät terveyskeskuksen eikä yksityislääkärin palveluita.

 

Yhteistyössä