Perheet, joissa käy perhetyontekijä = ressukoita?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
hmm
No, meillä on käynyt 6kk kahden viimeisimmän syntymän jälkeen. En itse koe olevamme ressukoita: kohta viisi ihanaa lasta, kaksi taloa, molemmat vanhemmat koulutettuja eikä meillä ole mitään ongelmia parisuhteen , päihteiden tms. kanssa. Itse olen tuota apua aina pyytänyt ja kovasti sitä arvostanut, juuri vauva-aikana :)
 
mm
meille ne yritti väkisin ängetä ja ylipuhua minut laittamaan lapsi lapsensuojenlun asiakkaaksi! (lapsi ei edes ollut syntynyt silloin) ja ihan vaan siksi koska olin alaikäinen (täytin 18 ennen lapsen syntymää) Mulle tuli tunne että ne ovat "kyttäämässä".
 
vieras
Mun mielestä jokaisen tulis lähtökohtaisesti pystyä hoitamaan lapsensa itse ja tehdä lapsia sen verran kun oma resurssit riittävät. Mutta ei ole multa pois jos joku muu perhe saa ja tarvitsee apua joten antaa mennä vaan!
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä jokaisen tulis lähtökohtaisesti pystyä hoitamaan lapsensa itse ja tehdä lapsia sen verran kun oma resurssit riittävät. Mutta ei ole multa pois jos joku muu perhe saa ja tarvitsee apua joten antaa mennä vaan!
No mulla on kuule niin iso liksa töissäollessani että meikän verorahoista maksellaan sunkin lapsilisiä. ;)

Joten ei haittaa pätkääkään näin hoitovapaalla ottaa vastaan kaupungin ilmainen perhetyöntekijä. Se hoitaa muksut ja minä käyn kuntosalilla. :) Lastensuojelun asiakkaita emme ole.
 
Olen kuullut, että jossain kunnissa perhetyöntekijöiden apua saa ns. tavallisetkin perheet, joissa ei suurensuuria ongelmia ole vaan esim. lapsia pienellä ikäerolla ja vanhemmat saavat näin pienen hengähdystauon. Ihan mielettömän hienoa tuommoinen ja ennaltaehkäisevää työtä parhaimmillaan!! Nämä perheet eivät ole ressukoita.

Valitettavasti ainakin täällä pk-seudulla resurssit ovat niin pienet ja tarvitsevia perheitä niin paljon, että lopulta ne, jotka perhetyöntekijöiden apua saavat, ovat kyllä jo aika kipeästi avun tarpeessa. Mutta ressukoita...? Mielestäni ei, koska he uskaltavat ja haluavat ottaa apua vastaan ja ovat valmiita muuttamaan perheensä elämää parempaan suuntaan.
 
kotiäiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä jokaisen tulis lähtökohtaisesti pystyä hoitamaan lapsensa itse ja tehdä lapsia sen verran kun oma resurssit riittävät. Mutta ei ole multa pois jos joku muu perhe saa ja tarvitsee apua joten antaa mennä vaan!
Minä olen ollut kotiäiti kohta 10 vuotta ja meillä on perhetyöntekijä ollut pari kertaa kerta viikkoon systeemillä, että olen saanut itse hoidettua aioita / urheitua / omaa aikaa. Ja sä olet sitä mieltä ettei omat resurssit riitä lasteni hoitamiseen? Ihanko tosissaan väität että lapsen kanssa pitäisi olla iiiihan jokainen minuutti, kun niitä on tehnyt?
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Miuski:
Olen kuullut, että jossain kunnissa perhetyöntekijöiden apua saa ns. tavallisetkin perheet, joissa ei suurensuuria ongelmia ole vaan esim. lapsia pienellä ikäerolla ja vanhemmat saavat näin pienen hengähdystauon. Ihan mielettömän hienoa tuommoinen ja ennaltaehkäisevää työtä parhaimmillaan!! Nämä perheet eivät ole ressukoita.

Valitettavasti ainakin täällä pk-seudulla resurssit ovat niin pienet ja tarvitsevia perheitä niin paljon, että lopulta ne, jotka perhetyöntekijöiden apua saavat, ovat kyllä jo aika kipeästi avun tarpeessa. Mutta ressukoita...? Mielestäni ei, koska he uskaltavat ja haluavat ottaa apua vastaan ja ovat valmiita muuttamaan perheensä elämää parempaan suuntaan.
juuri näin, pyrkimys olisi että ennälta ehkäisevää perhetyötä tekemään olisi omat työntejät ja ls- puolen hommia omat...tki kuntien rahat ei riitä, joten yleensä tehdään vain korjaava ls-työtä...
 
tytönjapoikienmamma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä jokaisen tulis lähtökohtaisesti pystyä hoitamaan lapsensa itse ja tehdä lapsia sen verran kun oma resurssit riittävät. Mutta ei ole multa pois jos joku muu perhe saa ja tarvitsee apua joten antaa mennä vaan!
Tätä mieltä tavallaan olen myös. Mutta sitten on tilanteita, joita ei voi ennelta arvata eikä niihin ole itse voinut vaikuttaa mitenkään. esim toinen vanhempi kuolee, sairastuu vakavasti, lapsi vammautuu, lapsen vamma pahenee

Ja joillakin ei elämän suunnittelu toimi samalla tavalla (johtuen monista asioista)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä jokaisen tulis lähtökohtaisesti pystyä hoitamaan lapsensa itse ja tehdä lapsia sen verran kun oma resurssit riittävät. Mutta ei ole multa pois jos joku muu perhe saa ja tarvitsee apua joten antaa mennä vaan!
Minä olen ollut kotiäiti kohta 10 vuotta ja meillä on perhetyöntekijä ollut pari kertaa kerta viikkoon systeemillä, että olen saanut itse hoidettua aioita / urheitua / omaa aikaa. Ja sä olet sitä mieltä ettei omat resurssit riitä lasteni hoitamiseen? Ihanko tosissaan väität että lapsen kanssa pitäisi olla iiiihan jokainen minuutti, kun niitä on tehnyt?
En väitä ja sanoin ettei ole multa pois jos joku tarvitsee ja saa apua. Ettekö te ihmiset oikeesti osaa lukea?

Mun mielestä niihin "resursseihin" kuuluu se tukiverkostokin. Kannattaako niitä lapsia tehdä liukuhihnalla pienelle ikäerolla jos ei ole tukiverkkoa eikä varaa maksaa itse hoitajaa?
 
kotiäiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä jokaisen tulis lähtökohtaisesti pystyä hoitamaan lapsensa itse ja tehdä lapsia sen verran kun oma resurssit riittävät. Mutta ei ole multa pois jos joku muu perhe saa ja tarvitsee apua joten antaa mennä vaan!
Minä olen ollut kotiäiti kohta 10 vuotta ja meillä on perhetyöntekijä ollut pari kertaa kerta viikkoon systeemillä, että olen saanut itse hoidettua aioita / urheitua / omaa aikaa. Ja sä olet sitä mieltä ettei omat resurssit riitä lasteni hoitamiseen? Ihanko tosissaan väität että lapsen kanssa pitäisi olla iiiihan jokainen minuutti, kun niitä on tehnyt?
En väitä ja sanoin ettei ole multa pois jos joku tarvitsee ja saa apua. Ettekö te ihmiset oikeesti osaa lukea?

Mun mielestä niihin "resursseihin" kuuluu se tukiverkostokin. Kannattaako niitä lapsia tehdä liukuhihnalla pienelle ikäerolla jos ei ole tukiverkkoa eikä varaa maksaa itse hoitajaa?

Okei, taidat olla vähän simppeli :) Mutta kesä kaikilla :)
 
hdgkjdh
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä jokaisen tulis lähtökohtaisesti pystyä hoitamaan lapsensa itse ja tehdä lapsia sen verran kun oma resurssit riittävät. Mutta ei ole multa pois jos joku muu perhe saa ja tarvitsee apua joten antaa mennä vaan!
No mulla on kuule niin iso liksa töissäollessani että meikän verorahoista maksellaan sunkin lapsilisiä. ;)

Joten ei haittaa pätkääkään näin hoitovapaalla ottaa vastaan kaupungin ilmainen perhetyöntekijä. Se hoitaa muksut ja minä käyn kuntosalilla. :) Lastensuojelun asiakkaita emme ole.
Lastensuojelun asiakkaana ollut noin 3vuotta,eikä koskaan ole ollut puhettakaan ilmaisesta perhetyöntekijästä joka hoitaisi lapsia kun harrastan..Käskettiin ottaa MLL:stä hoitaja ja maksaa se itse jos tarvii hoitajaa "omiin juttuihin"..Emme kyllä ole kovin usein kys.tahoon edes yhteydessä 1-2 vuodessa..
 
Riippuu kai paikkakunnasta, täällä pitää olla aika ressukka että saa perhetyöntekijän...esim. 4 pienen lapsen tukiverkoton yh ei sellaista saanut, kun on ihan "normaali" ihminen eikä alkkis, narkki tai mielenterveystapaus :(
 
sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä jokaisen tulis lähtökohtaisesti pystyä hoitamaan lapsensa itse ja tehdä lapsia sen verran kun oma resurssit riittävät. Mutta ei ole multa pois jos joku muu perhe saa ja tarvitsee apua joten antaa mennä vaan!
Tätä mieltä tavallaan olen myös. Mutta sitten on tilanteita, joita ei voi ennelta arvata eikä niihin ole itse voinut vaikuttaa mitenkään. esim toinen vanhempi kuolee, sairastuu vakavasti, lapsi vammautuu, lapsen vamma pahenee

Ja joillakin ei elämän suunnittelu toimi samalla tavalla (johtuen monista asioista)
Tarkoitin siis lähtökohtaisesti-termillä sitä, että lapsia tehdessä on se ideaali tilanne jossa lapset pystytään hoitamaan itse eikä niin, että lapsia tehdään tarkoituksella vaikka pienellä ikäerolla tilanteeseen jossa hyvin todennäköisesti joudutaan turvautumaan perhetyöntekijöihin. Elämä ei kuitenkaan aina mene käsikirjoituksen mukaan ja silloin on enemmän kun tarpeen juuri tälläiset palvelut ja on tärkeää että ne jotka sitä oikeasti tarvitsevat myös saavat sitä.
 
Meillä kävi 5kk.
Perheessä oli silloin 3v, 1v4kk ja 1kk lapset ( eli kolme tosi pientä ).
3v lapsellamme on vasemman puoleinen hemioireisto. Synnytyksessä tuli happivajaus vasempaan aivolohkoon ja vasen käsi ja vasen jalka ei pelaa.
Tarvitsee 3-5 kertaa viikossa toimintaterapiaa, fysioterapiaa ja allasterapiaa. Siihen päälle kaikki sairaalan hoitojaksot ja poliklinikkakäynnit. Yöllä tarvitsee 3h venytystä että pystyy kävelemään seuraavana päivänä joustavammin.

Lisäksi perheessä oli reilu 1v ja 1kk koliikkivauva.

Yöt meni koliikkivauvaa kantaessa ja siitä kun ehdin niin juosten venyttään 3v poitsun kättä ja jalkaa.

Silloin tuntui että elämä oli liian täynnä toimintaa ja apuun tuli hetkeksi perhetyöntekijä.
Ulkoili kahden pienemmän kans että sain 3v kans päivittäiset askareet hoidettua ja tehtyä kotityöt.

3 pienen kans kaupassa käynnit, tavalliset arkiasiat ja toimet lisäksi.

Olin niin väsynyt että nukahtelin siihen paikkaan jos istuin minuutiksikin. Vuosi 3h unia alko painaan.

Perheessä on kyllä mieskin,mutta sen piti tehdä pitkää päivää että saatiin laskut maksettua, ruuat ostettua, asunnon ja auton lyhennykset hoidettua ja 3v lapsen sairaalakulut hoidettua ja apuvälineet ostettua. Huuh.

Voin sanoa että kaikkeen ei todellakaan totu...ainakaan liian vähillä yöunilla.
Nyt kun saa nukkua lähes täydet yöunet on perhe-elämä ihanaa. Kaikki lapset nukkuu 9h yössä putkeen ja itse nukun kans, paitsi 00.00-03.00 venytän edelleen joka yö. Menee jo kivuttomasti kun ei tarvitse kantaa vauvaa enää ja tietää että saa mennä nukkumaan kolmelta ja herätä vasta 6.30.

Kiitän sydämestäni perhetyöntekijää joka kävi 5kk. 1-2 kertaa viikossa 1,5-3h kerrallaan. :heart: 3kk kävi kunnan kautta ilmaiseksi ja 2kk maksettiin itse sen jälkeen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä jokaisen tulis lähtökohtaisesti pystyä hoitamaan lapsensa itse ja tehdä lapsia sen verran kun oma resurssit riittävät. Mutta ei ole multa pois jos joku muu perhe saa ja tarvitsee apua joten antaa mennä vaan!
Minä olen ollut kotiäiti kohta 10 vuotta ja meillä on perhetyöntekijä ollut pari kertaa kerta viikkoon systeemillä, että olen saanut itse hoidettua aioita / urheitua / omaa aikaa. Ja sä olet sitä mieltä ettei omat resurssit riitä lasteni hoitamiseen? Ihanko tosissaan väität että lapsen kanssa pitäisi olla iiiihan jokainen minuutti, kun niitä on tehnyt?
En väitä ja sanoin ettei ole multa pois jos joku tarvitsee ja saa apua. Ettekö te ihmiset oikeesti osaa lukea?

Mun mielestä niihin "resursseihin" kuuluu se tukiverkostokin. Kannattaako niitä lapsia tehdä liukuhihnalla pienelle ikäerolla jos ei ole tukiverkkoa eikä varaa maksaa itse hoitajaa?

Okei, taidat olla vähän simppeli :) Mutta kesä kaikilla :)
Varmaankin sitten niin. Ei se ilmainen perhetyöntekijä meillä käy vaan teillä.
 
kaksosten äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä jokaisen tulis lähtökohtaisesti pystyä hoitamaan lapsensa itse ja tehdä lapsia sen verran kun oma resurssit riittävät. Mutta ei ole multa pois jos joku muu perhe saa ja tarvitsee apua joten antaa mennä vaan!
Tää on kyllä hieno periaate, mutta koliikkikaksoset saattaisivat saada sinutkin muuttamaan mielesi. Lasten lukumäärään kun ei näissä tilanteissa aina itse voi vaikuttaa. Meillä kävi muutaman kerran neuvolan kautta saatu henkilö hoitamassa lapsia. Ja ei mitenkään helpolla tullut se apu.

Mies piti ensin kaikki ylimääräiset lomansa, koska olin niin väsyksissä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kaksosten äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä jokaisen tulis lähtökohtaisesti pystyä hoitamaan lapsensa itse ja tehdä lapsia sen verran kun oma resurssit riittävät. Mutta ei ole multa pois jos joku muu perhe saa ja tarvitsee apua joten antaa mennä vaan!
Tää on kyllä hieno periaate, mutta koliikkikaksoset saattaisivat saada sinutkin muuttamaan mielesi. Lasten lukumäärään kun ei näissä tilanteissa aina itse voi vaikuttaa. Meillä kävi muutaman kerran neuvolan kautta saatu henkilö hoitamassa lapsia. Ja ei mitenkään helpolla tullut se apu.

Mies piti ensin kaikki ylimääräiset lomansa, koska olin niin väsyksissä.
Vastasin jo tuonne ylempään, että elämä ei mene aina niin kun on suunnitellut ja silloin on tärkeää, että apua saa. Te ette varmastikkaan ollut millään tavalla itse aiheuttaneet lapsienne koliikkeja.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä jokaisen tulis lähtökohtaisesti pystyä hoitamaan lapsensa itse ja tehdä lapsia sen verran kun oma resurssit riittävät. Mutta ei ole multa pois jos joku muu perhe saa ja tarvitsee apua joten antaa mennä vaan!
No mulla on kuule niin iso liksa töissäollessani että meikän verorahoista maksellaan sunkin lapsilisiä. ;)

Joten ei haittaa pätkääkään näin hoitovapaalla ottaa vastaan kaupungin ilmainen perhetyöntekijä. Se hoitaa muksut ja minä käyn kuntosalilla. :) Lastensuojelun asiakkaita emme ole.
En saa valitettavasti enää itse lapsilisää koska olen yli 17 -vuotias, mutta sen verran monta vuotta maksanut jo veroja että kyllä minunkin palkastani useammat lapsilisät on maksettu. Ja meillä mies hoitaa lapsia sillä aikaa kun minä olen toisaalla. Tarvittaessa mummot.
 

Yhteistyössä