perheeseen uusi vauva, oletteko pitäneet esikoisella silti päivähoitopaikan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä jatketaan esikoisen hoitoa yksityisellä pph lla kolmesti viikossa, aivan mahtava täti ja välit mitä mainiot ! tyttö kysyy joka aamu : pääsekö tänään hoitoon =)

eli ihan sen takia jatketaan että tyttö saa varmasti virikkeitä siellä ja toimintaa , kuin täällä kotona =) olen laiska äiti, tiedän sen mutta tyttö on niin vähän siellä loppujen lopuksi, ja iltapäivät ja viikonloput on meidän perheen yhteistä aikaa.

Mulla käynnistys keskiviikkona ja tänään tyttö jo sinne halusi , kun hoitajan loma loppui =)

Se on puhdasta itsekeskeisyyttä ja laiskuutta pitää esikoinen päiväkodissa. Kutsukaa sitä virikkeiden saamiseksi, jos siitä saatte hyvän omantunnon, mutta ette huijaa kuin itseänne.

Hyi että tuollaiset äidit ei saa ymmärrystä. Plus että vie muilta todella tarvitsevilta paikan.

Mä pohdin samaa asiaa. Asumme maalla, täällä ei ole kavereita. Esikoinen on 5,5 vuotta ja lokakuussa syntyy vauva. Esikoinen alkoi tuossa puolessa välissä kesää jo kaipailla hoitoon kavereiden kanssa leikkimään, vaikka touhusinkin hänen kanssaan. Mikään pakko mun ei olisi lasta hoitoon laittaa. Hänellä alkaa kuitenkin hoito ensi viikolla 15 tuntia /viikko, koska ajattelimme että hän saisi hieman ikäistään leikkiseuraa. Olenko ihan hakoteillä? :/

noh kyllä mä äitinä tiedän enemnmän kasvatuksesta oman lapsen suhteen , kuin nämä hyökkäävät äidit ;)

mutta sen tiedän että en jaksaisi viedä kerran viikossa satutunnille, perhekerhoon , puistoon, näytelmiin , retkille metsään jne. mä monesti niihin osallistun hoitajan kanssa silti , mutta en päätyönä tekisi niitä kaikkia joka viikko , NIIH ! ja mun tyttö haluaa sinne ja se on mulle tärkeintä <3

siellä on sen hoitajan oma lapsi ja mun lapsen paras kaveri, kesälomallakin pidimme yhteyttä ja näimme =)

ja ja täällä meidän seudulla ei ole pulaa hoitajista.

meillä on sitten omat juttumme esikoisen ja tulevan kuopuksen kanssa =)

En tosiaan pitänyt, esikoinen on 2v. Tykkää hitaista aamuista ja suon ne hänelle mielelläni. Ei tuon ikäinen tarvii mitään suuria virikkeitä. Puistoissa toki käydään, muutama kerta viikossa tavataan kavereita, joilla lapsia ja sadepäivän pelastavat sormivärit ja sen jälkeen pitkä vaahtokylpy:)

Ilman muuta ottaisin 2vuotiaan pois päiväkodista. Hän on vielä niin pieni, että ei tarvitse päiväkotia mikäli siihen ei ole pakkoa. Oma perhe, puistot ja mahdolliset harrastukset (jos vanhempi niin haluaa) äidin/isän kera riittää oikein hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Totta hitossa pidin, muutettiin vaan kokoaikaisesta olemaan 10 päivää kuussa. Esikoinen tykkää valtavasti aina mennä tarhaan ja kyselee koska on taas tarhapäivä. Päiväkoti on myös todella hyvä, joten en hevillä luovu paikasta. Uudelleen paikan saaminen samasta tarhasta olisi ollut todella hankalaa, varsinkin kahdelle lapselle. Ollaan siis laitettu jo kuopuksellekin sinne hakemus vetämään ajatellen mun töihinpaluuta. :D

Lisäksi tällä järjestelyllä mä saan parina päivänä keskittyä ihan vaan vauvaan. Esikoinen osaa varsin näppärästi viedä kaiken huomion, joten musta on ihan reilua että myös toinen lapsi saa joskus äidin jakamatonta huomiota. Esikoinenhan sai sitä yli vuoden ajan ennen kuin menin töihin, enkä koe ollenkaan huonoa omaatuntoa että järjestän sitä myös toiselle.

Sä olet ilmeisesti yh vailla mitään tukiverkkoa. Sääliksi käy. Jos et ole, niin ihmettelen miksi et saa sitä kahdenkeskeistä aikaa vauvan kanssa. Jos lapsilla on isä tai mummo tai kuka vaan läheinen, niin yhteinen aika vauvan kanssa on järjestelykysymys. Isä tai mummo menee esikoisen kanssa vaikka pihalle leikkimään tai jotain.

Meillä typy jatkaa päivähoidossa 10päivää kk syyskuusta lähtien. Nyt on ollut sen 20päivää kk. Emme halunneet ottaa häntä kokonaan sieltä pois kun se tuntuu olevan tärkeä paikka hänelle kavereineen ja hoitotäteineen :) Ikää hällä nyt 3v9kk

En vaikka isompi oli jo 5 vuotta ja vilkas kuin mikä. Muutaman tunnin kerhossa kävi jonkun kerran viikossa, mutta suurimmaksi osaksi oli kotona.

Alku oli varsin hankala mutta jälkikäteen olen kiitellyt päätöstäni. Lapselle löytyi uusia kavereita, jotka kyläilivät meillä ja päinvastoin.

Ovat silmiinpistävän läheisiä pikkusisaruksen kanssa. Tutut lto:t ovat pohtineet ääneen, että monesti niin käy kun isommat sisarukset ovat kotona, tiedä sitten mikä on totuus.

Kotihoidon aikana isompi oppi ensimmäistä kertaa leikkimään itsekseen pidempiäkin aikoja ja nauttimaan siitä. Mielikuvitus kehittyi valtavasti. Minä tutustuin lapseen paremmin kuin koskaan aiemmin. Nyt kun isompi menee eskariin, tuntuu hyvältä että saatiin vielä yhteinen rauhallinen vuosi ennen pitkän koulutaipaleen alkua.

Tämän kokemuksen jälkeen koen vahvemmin, että meillä lapset kuuluvat kotiin silloin kun siellä on jompi kumpi vanhemmista :) Ymmärrän silti erityisesti vanhemmilla lapsilla osa-aikaisen hoidon jatkamisen jos kunnassa ei ole minkäänlaista kerhotoimintaa ja kaverit ovat vähissä. Täysipäiväiset alle 3-vuotiaat hoidossa terveen vanhemman hoitaessa tervettä vauvaa kotona ihmetyttävät. Sen ikäiset tarvitsevat etupäässä vanhempia, ja kaveriseuraksi ja virikkeiksi riittää vähän pienempikin järjestely.

Meillä lapsella oli paras pph mitä kuvitella saattaa, mutta siitä huolimatta ei tullut kysymykseenkään viedä esikoista hoitoon kun olen kotona. Esikoinen oli vauvan syntyessä tasan 2v. Nyt olen ollut kotona noiden kahden kanssa yli puoli vuotta enkä yhtään päivää vaihtaisi pois!

Sisarukset ovat hitsautuneet ihan eri tavalla yhteen kuin sellaiset sisarusparit joilla isompi hoidossa. Lapsella KUULUU olla myös tylsiä päiviä, niitä erinomaisia virikkeitä joka päivä tarvita! Jos vie hoitoon vaan muutamaksi tunniksi päivässä, on sekin tosi konstikasta jos itse täytyy kulkea edestakaisin lasta viemässä ja tuomassa. Puistot on paljon parempi vaihtoehto. Pienillä ei sellaisia kaverisuhteita ole vielä kehittynytkään että kovin kärsisivät siitä että kaverit jää hoitoon. Äiti on (tai ainakin tulisi olla) maailman parasta seuraa pienelle lapselle.

Vaikka tädit tarhassa kuinka "ymmärtävät" vanhempien päätöstä tuoda lapsi tarhaan kun itse kotona he kyllä suurimmaksi osaksi tuomitsevat nämä äidit. Tunnen monta tarhatätiä eikä YKSIKÄÄN heistä ole vanhempaa lasta vienyt hoitoon kun pikkusisaruksia syntyy... Miksiköhän?

Uusimmat

Yhteistyössä