Perheenne D-vitamiinimäärät?

  • Viestiketjun aloittaja iso D
  • Ensimmäinen viesti
farmaseutti
Alkuperäinen kirjoittaja kröhöm;23058796:
Farmaseutti hyvä, voisitko sitten kertoa miksi minulla d-vitamiina-arvo nousee erittäin hitaasti vaikka syön huomattavasti yli tuon suosituksen? Eli syön sen 125mikrog vuorokaudessa.

Jos 10-20 mielestäsi riittää, niin joutusin syömään tuota 20 varmaan 5vuotta että saisin arvon edes normaaliksi. Nyt syönyt tuota viime syksystä ja juuri pääsin rajan sisäpuolella, edelleen silti alarajalla. Ja tosiaan lääkärit ovat tuosta arvostani sekä annoksestani hyvin tietoisia, hehän ne kokeetkin joutuvat määräämään :)
En jaksa enää kaikille kommentoida, kannattaa mennä sinne omaan apteekkiin kyselemään. Ei me kuitenkaan meidänkään apteekissa ihan puuta heinää asiakkaille puhuta, kun tällaiset tiedot on koulutuksissa lääkäreiltä ja muilta asiantuntijoilta saatu.

Mutta: jos sinulla on PUUTETTA d-vitamiinista niin silloin paikallaan ottaa se isompi annos jotta saa arvot kohdalleen, mutta normaalisti ihmisillä ei tuota puutetta ole, on erittäin harvinaista ja tällöin riittää se suosituksen mukainen 10 mikrogrammaa. Ja kun olet saanut arvot kohdalleen, ylläpitoannoksena sitten se 10-20 mikrog.
 
farmaseutti
[QUOTE="Juu";23058837]Hienosti sä kumoat mukamas tässä tutkijoiden ja lääkäreiden mielipiteen. Nekin kun sanoo että Suomalaiset tarvitsevat purkista lisää talviaikaan. Nyt ehkä kannattas hiljaa hiipiä taka-alalle jo.[/QUOTE]

Johtunee tuo suositus siitä, että usein ihmiset ei syö tuota kalaa ja rasvan käyttöäkin on suositeltu vähentämään. Kannattaa ihan itse laskea netissä laskurilla miten tulee omasta ravinnosta d-vitamiinia ja kalkkia:

Valio CaDi

:)
 
kröhöm
En jaksa enää kaikille kommentoida, kannattaa mennä sinne omaan apteekkiin kyselemään. Ei me kuitenkaan meidänkään apteekissa ihan puuta heinää asiakkaille puhuta, kun tällaiset tiedot on koulutuksissa lääkäreiltä ja muilta asiantuntijoilta saatu.

Mutta: jos sinulla on PUUTETTA d-vitamiinista niin silloin paikallaan ottaa se isompi annos jotta saa arvot kohdalleen, mutta normaalisti ihmisillä ei tuota puutetta ole, on erittäin harvinaista ja tällöin riittää se suosituksen mukainen 10 mikrogrammaa. Ja kun olet saanut arvot kohdalleen, ylläpitoannoksena sitten se 10-20 mikrog.
Juu viisaampikin nyt hiljentyä varmaan. Itse olen hoitoalalla töissä, tekemisissä farmaseuttien ja lääkärien kanssa viikottain, välillä jopa päivittäin. Jopa apteekkarit täälläpäin (kahden eri kaupungin apteekit) ovat senverran fiksuja että osaavat tuota d-vitamiinia suositella. Vähintään sitä 20 välillä jopa ylikin. Ja myös ohjeistavat että todellakaan ruuasta ei riittävästi saa, vaan kaikkien kannattaa talviaikaan ottaa lisää purkista. Mutta hyvin sä vedit... :)
 
D-day
Tämän D-vitamiinin ympärille on kehittynyt jo semmonen "lahko" että harekrisnat ja jehovat on ihan kevyttä kauraa näiden rinnalla. Vielä vuosi pari sitten nämä samat lahkolaiset hehkutti kalaöljyjä ja ternimaitokapseleita ja mitä milloinkin. Hemmetin agresiivisiä ovat. Näemmekö vielä joskus D-vitamiiniuskovaisen pommin apteekissa joka ei työnnä asiakkaille yli suosituksen olevia annoksia. Kyllä minä ymmärrän että pameista on joskus ihmisillä halu syödä liikaa, mutta että vitamiiniä.
 
"vakkari"
minä syön 50µ ja 7-vuotias syö 25µ.

Meidän apteekkari sanoi että ei tule "yliannosta", uskon mielummin tuttua henkilöä kuin netin tuntematonta, joka voi olla kuka tahansa joka vain väittää olevansa farmaseutti...:D
 
"vieras"
Olen apteekissa töissä, farmaseuttina, ja suositus lapsille ja aikuisille on 10 mikrog, vanhuksille (varsinkin osteoporoosia sairastaville) 20 mikrog, mutta ei koskaan tämän yli, koska ruuastakin saa aika paljon d-vitamiinia, varsinkin kalasta (mm. silakka), rasiamargariineista ja ruokaöljyistä. Sillä 10 mikrogrammalla vuorokaudessa pärjää hyvin, ei kannata ottaa ns. yliannosta, koska jo päivittäisillä 50 mikrogramman annoksilla tulee usein myrkytysoireita!!
:LOL:
 
Helekutti
No jopas on taas farmaseutti, ei tiedä edes sitä oikeaa suositeltua annosta 2-60 vuotiaille. SE ON EDELLEEN 7,5 µg/vrk. Ei sitä ole missään vaiheessa nostettu.

Ja ne oikeat farmaseutit joiden kanssa oon puhunut, sanovat että 50µg voi syödä huoletti jatkuvasti ympäri vuoden. Siitä ei ole mitään haittoja.
 
"vieras"
10mg koko perhe. Vastikään oli jossain lääkärilehdessä (en muista nimeä kun luin sairaalan odotushuoneessa) juttu kuinka niitä myrkytysoireita havaitaan jatkuvasti kun ihmiset syövät liikaa d-vitamiinia purkista. Ulospäin ne myrkytysoireet eivät näy, vaan ne näkyvät luuston kunnossa. Samalla tavalla kun liian vähäinen d-vitamiinin määrä haurastuttaa luita se liikakin haurastuttaa. Samaisessa artikkelissa todettiin, että se purkista saatava d-vitamiini ei ole sama asia kuin se auringosta saatava d-vitamiini, joten sillä auringolla ei voi perustella d-vitamiinin vaarattomuutta.

Muutenkin otan mieluummin sen lääkäreiden suositteleman annoksen niin kauan kunnes joku oikeasti luotettava taho ohjeistaa toisin. Toistaiseksi olen nähnyt näitä poikkeavia suosituksia vain palstalla tai muuten epäluotettavissa blogeissa.
 
v
No jopas on taas farmaseutti, ei tiedä edes sitä oikeaa suositeltua annosta 2-60 vuotiaille. SE ON EDELLEEN 7,5 µg/vrk. Ei sitä ole missään vaiheessa nostettu.

Ja ne oikeat farmaseutit joiden kanssa oon puhunut, sanovat että 50µg voi syödä huoletti jatkuvasti ympäri vuoden. Siitä ei ole mitään haittoja.
Kyllä se on nostettu tuossa noin kuukausi sitten...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23059077]10mg koko perhe. Vastikään oli jossain lääkärilehdessä (en muista nimeä kun luin sairaalan odotushuoneessa) juttu kuinka niitä myrkytysoireita havaitaan JATKUVASTI kun ihmiset syövät liikaa d-vitamiinia purkista. Ulospäin ne myrkytysoireet eivät näy, vaan ne näkyvät luuston kunnossa.
[/QUOTE]
Tämä on niin paskapuhetta kuin olla voi.
 
"hei"
Aika paljo saa d-vitamiinia syödä ennen kun tulee yliannostus! Amerikassa suositellaan jopa 250 mikrogrammaa! Ja suurimmalla osalla suomalaisita on d-vitamiinin puutos, jota ei millään 10 mikrogrammalla korjata.

Suomessakin on d-vitamiiinisuositukset ennen ollu 10-kertaiset nykyisiin verrattuna.
 
Helekutti
[QUOTE="hei";23059110]Aika paljo saa d-vitamiinia syödä ennen kun tulee yliannostus! Amerikassa suositellaan jopa 250 mikrogrammaa! Ja suurimmalla osalla suomalaisita on d-vitamiinin puutos, jota ei millään 10 mikrogrammalla korjata.

Suomessakin on d-vitamiiinisuositukset ennen ollu 10-kertaiset nykyisiin verrattuna.[/QUOTE]

Jos nyt ei sekotettaisi niitä suurimpia vuorokausiannoksia ja suosituksia keskenään. Suomessa suurin vuorokausisaanti on 50µg/vrk. Ei jenkeissä todellakaan suositella mitään 250µg/vrk vaan se on suurin sallittu vuorokausisaanti.
 
"Tiukuliini"
Meillä syödään virallisten suositusten mukaan. Joskus saatetaan extra pilleri napata.

Mutta meillä myös juodaan paljon maitoa, jugurttia jne. Siis tuotteita missä lisättyä d-vitamiinia se 1ug/100g eli sieltä sitä tulee sitten ruoan matkassa lisää+kalaa silloin tällöin lisäksi.
 

Yhteistyössä