Perheenjäsen suuttui minun plussattuani :/

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Se vasta itsekästä olisi, jos teidän olisi pitänyt jäädä lapsettomiksi tuon mielensäpahoittajan takia. Teidän ei tarvitse kysyä lupaa keneltäkään lisääntymiseen, eikä tarvitse kuunnella tuollaista ilkeää katkeraa panettelua, koska ette ole heille mitään pahaa tehneet.

Itse pysyisin kaukana tuollaisesta perheestä.
 
vierailija
Kuka on sanonut etten ole antanut kyseisille ihmisille tilaa ja rauhaa asian tiimoilta? Aloituksessa oli kyse siitä että vaikka kuinka itseään suututtaisi ei silti aikuisen ihmisen kuulu loukata toisia noin. Ja ihan tiedoksi sulle joka sanoo että tilanne on keksitty, ei ole ikäväkyllä. Voisin vaikka maksaa siitä ettei tätä olis oikeasti tapahtunut. Kuitenkin on vaikea ottaa etäisyyttä muutoin kun viestittelyn osalta, en ole heille nyt mitään kirjoitellut vaikka mieli tekisi. Kuitenkin nähdään näitä ihmisiä väkisin viikoittain kun saman katon alla kyläillään. Joten olisiko sitten oikein että en mainitse raskaudestani jatkossakaan sanallakaan mitään.. Väärin sekin on, ettei meillä olisi ko.ihmisten läsnäollessa "lupaa" olla itse onnellisia. Vaikka heillä on paha olla, ei kaikilla muillakin tarvitse olla.
Voitte varmasti kyläillä eri aikaan, kunnes tilanne rauhoittuu.
 
vierailija
Tuosta kyläilystä vielä niin juu eriaikaan kyläily on kyllä ihan munkin mielestä enemmän kun hyvä ajatus kun en itsekään nyt halua tuota ihmistä nähdä. Mutta tapana vaan on että tuohon kyläpaikkaan vaan aina tupsahdetaan sen enempiä kyselemättä ja mennään milloin vain niin siks on hankala tietää tulevatko he sinne silloin kun sielä itse ollaan. Ja juu, kyllä nyt yön yli mietittyä aion olla hyvin vähin äänin koko raskaudesta tälle ihmiselle. Kiinnostaa häntä myöhemmin tai ei niin jollei osaa oikeasti olla sanoistaan pahoillaan ja jollei aidosti pyydä anteeksi meiltä molemmilta, niin saa mun puolesta jäädä tästä raskaudesta ja lapsesta ulkopuolelle. Itse en vois koskaan sanoa toiselle hänen sanojaan.. :/
 
vierailija
Ottamatta varsinaiseen asiaan kantaa, ihmettelen sitä että raskaudesta ilmoitetaan kaikille samaan aikaan tekstarilla. Vai ymmärsinkö väärin? On kyllä omituinen tapa enkä ole kenenkään kuullut toimivan noin. Hmm..Porvoostako olette?
 
vierailija
Ottamatta varsinaiseen asiaan kantaa, ihmettelen sitä että raskaudesta ilmoitetaan kaikille samaan aikaan tekstarilla. Vai ymmärsinkö väärin? On kyllä omituinen tapa enkä ole kenenkään kuullut toimivan noin. Hmm..Porvoostako olette?
Minusta tuo on oikein hyvä tapa. Kaikki kuulevat yhtäaikaa, joten kukaan ei tunne, että asiaa on häneltä salattu. Samoin kun viestin saa omassa rauhassa lukea, ei tarvitse näyttää ensireaktioitaan kaikille ulkopuolisille, ja saa käsitellä asian itsekseen, jos uutinen ei ole mieluisa.
Huomattavasti ikävämpi tapa olisi ilmoittaa ihmisille yhtäaikaa jossain tilaisuudessa, josta ei pääse kesken kaiken pakoon.
 
vierailija
Ehkä ap.n nyt tosiaan kannattais ottaa vähän etäisyyttä ja pitää pää kylmänä. Miettiä kenellä tässä oikeasti on huono olo ja asiat huonosti= ap:lla joka on saanut lapset ilmeisen helposti ja saa lähinnä keskittyä omaan onneensa, vai sillä tutulla joka on kärsinyt sekundäärisesta lapsettomuudesta jo pitkään ja voi jo niin huonosti, että laukoo typeryyksiä toisille kun tuntuu niin pahalle se toisten onni joka itseltä riistetään joka kuukausi pois.
Paha olo ei ole mikään oikeutus aiheuttaa pahaa oloa myös muille. Typeryyksien laukominen ei ole mikään automaattinen seuraus todella huonolle ololle, vaan yksinkertaisesti epäkypsää käytöstä. Varmasti tuon epäkypsän laukojan elämä olisi parempaa ja hän saisi enemmän tukea ja ymmärrystä pahalle ololleen, jos olisi ystävällinen muille ihmisille, eikä odottaisi, että ymmärrystä heruu silloin, kun käyttäytyy mahdollisimman paskamaisesti. Hänen elämänsä voisi mennä paremmin, mutta itse valinnoillaan hän pilaa omaa elämäänsä lisää. Ei häntä voi auttaa, ennen kuin hän tajuaa tämän itse.

Minäkin kärsin lapsettomuudesta monta vuotta, mutta eniten ärsytti oma kroppa, joka ei suostunut yhteistyöhön. Minulle ei tullut mieleenikään syytellä muita, ja kun veljeni sai lapsia, osallistuin heidän elämäänsä paljon, ja nautin veljeni lapsista kuten he olisivat olleet minun lapsiani. Veljeni perhe oli onnellinen, kun sai kevennettyä omaa työtaakkaansa pikkulapsivuosina, ja minä sain nauttia lasten kanssa olosta. Kaikki voittivat. Nyt veljeni lapset ovat jo koululaisia, näen heitä edelleen monta kertaa viikossa, ja vihdoin odotan myös esikoistani.
 
vierailija
Minusta tuo on oikein hyvä tapa. Kaikki kuulevat yhtäaikaa, joten kukaan ei tunne, että asiaa on häneltä salattu. Samoin kun viestin saa omassa rauhassa lukea, ei tarvitse näyttää ensireaktioitaan kaikille ulkopuolisille, ja saa käsitellä asian itsekseen, jos uutinen ei ole mieluisa.
Huomattavasti ikävämpi tapa olisi ilmoittaa ihmisille yhtäaikaa jossain tilaisuudessa, josta ei pääse kesken kaiken pakoon.
Siis ylipäätään ihmettelen sitä että asia pitää julkistaa kaikille jollakin keinoin yhtä aikaa. Onko tuollainen oikeasti yleisesti jossakin päin tapana? Itse asun yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista ja tuttavapiiri on laaja. Suurimmalla osalla tuttavista on lapsia. Kukaan ei ole julkistanut raskauttaan yleisessä tilaisuudessa kaikille yhtä aikaa. Jos niin kävisi, pitäisin sitä jotenkin moukkamaisena käytöksenä.
 
^ Kukin kokee lapsettomuuden/sekundäärisen lapsettomuuden yksilöllisesti. Ihan sama, kuten ihan missä tahansa vastoinkäymisessä reagoidaan. Tuo on ihan helvetillinen tuska, kun sitä omaa ei tule, ei vaikka kuinka yrittää. Voin uskoa, miten paljon jossakin vaiheessa pännii toisten raskausuutiset.

Itse koin vieläpä keskenmenon ja hetken kuluttua veljen perhe ilmoitti perheenlisäyksestä. Laskettu aika suunnilleen yhtä aikaa minun keskenmenneen raskauden kanssa. Jonkun aikaa meni hammasta purren ja sulatellessa asiaa, mutta loppujen lopuksi minusta tuli lapsen kummitäti.
 
vierailija
Asiatonta toki. Mutta ehkä tekin olisitte voineet hoitaa asian vähän tyylikkäämmin, jos heidän ongelmistaan tiesitte ? Varmaan kamala tilanne jos hän avautunut teille, te että kerro omista suunnitelmista...
--> Tätä mieltä minäkin, jonka on valitettavasti helppo samaistua sukulaiseenne... Hän tuntee itsensä petetyksi, mutta on kyllä nyt kieltämättä ilmaissut asiansa huonosti. En usko, että hän ei hyväksy teidän onneanne tai ettei hän toivo teidän lapsellenne sisarusta, mutta hän olisi luultavasti arvostanut, jos olisitte hänen kohdallaan tehneet poikkeuksen ja kertoneet suunnitelmistanne - ihan niin kuin hänkin jakoi asiansa teille. Ei teillä tietenkään tällaista velvollisuutta ole, mutta hän nyt oli kuvitellut, että teidän ystävyytenne sisältäisi tällaisten asioiden jakamisen ja lienee hieman shokissa asian vuoksi.

Varmasti ajan mittaan tunteet laantuu. Ihanteellista olisi, jos joskus voisitte asian käydä vielä yhdessä läpi (mitä oikein tapahtui, sillä kukaan ei tarkoittanut mitään pahaa?). Mielestäni tämä ei ole syy katkaista välejä puolin eikä toisin, selkeästi pohjimmiltaan kyse väärinymmärryksestä.

Ja mitä toisten puolesta iloitsemiseen tulee, siihen ei kannata lapsettomuudesta kärsiviä painostaa. Nämä asiat eivät ole ihan järjellä käsiteltävissä, toki eivät oikeuta toisten tarkoitukselliseen loukkaamiseenkaan. Eiköhän teillä riitä iloa ja onnea nyt ilman tämän kyseisen henkilön osallisuuttakin... Koittakaa jaksaa ymmärtää epäloogisesti käyttäytyvää surevaa ihmistä...
 
Se on kyllä ihan totta. JOs olisitte kertoneet lapsihaaveistanne, niin reaktio olisi ollut lievempi, koska hän olisi saanut aikaa valmistautua kuulemaan jossakin vaiheessa plussauutiset.
 
vierailija
Mun mielestä on ihan normaalia kertoa raskaudesta yhtäaikaisesti/saman päivän aikana läheisille. Tässä tapauksessa vanhemmille ja sisaruksille. Miten asia sitten olis pitänyt ilmoittaa, yhdelle per viikkoko? :eek: en vaan ymmärrä. Niin me tehtiin myös esikoisen aikana eikä se ollut mikään ongelma silloin. En kyllä myöskään ymmärrä, minkä vuoksi olisi pitänyt kertoa poikkeuksellisesti lapsitoiveesta edes tälle ko.henkilölle kun miehen kanssa yhteistuumin päätettiin että tämä on vain meidän kahden välinen asia. Henkilö kuitenkin tiesi ettei ole käytössä ehkäisyä ja olemme avoimesti puhuneet että tahtoisimme ainakin yrittää sisarusta mahdollisimman pienellä ikäerolla, joten mielestäni tämä plussauutinen ei ole voinut olla täysi yllätys. Niinkuin muut meille vastasivat että osasivat vähän näitä uutisia jo odotellakin. Kyse nyt siis siitä, että hänen mielestään mun olisi pitänyt kertoa kuukautisieni ja ovulointieni ja petipuuhieni aika, jotta olisi osannut varautua joka kuukausi erikseen. Näin hän siis sanoi itse. Ja mä en koe että noita asioita tarvis jakaa yhtään kenenkään kanssa oli lapsettomuudesta kärsivä tai ei
 
vierailija
Oli pariskunnalla lapsitoivetta tai ei, se ei kuulu kenellekään. Jos jonkun perheenlisäys tulee sikiön vanhemmillekin yllätyksenä, ei se ole vahemmilta mikään loukkaus lapsetonta kohtaan. Eivät he ole tilivelvollisia kertomaan lapsettomille pareille seksikäyttäytymistään siltä varalta, että jos tästä tuleekin lapsi vahingossa. Se vain ei kuulu muille.
-"Hei me meinataan tänään harrastaa seksiä, ei olla yrittämässä lasta, mutta jos kortsu sattuu puhkeamaan, niin ei me kyllä aborttiakaan tehdä."
-"Ja ens viikonloppuna olis tarkotus sekstata kanssa."
Onhan se nyt selvää kaikille, että jos seksiä harrastaa, voi siitä tulla lapsi, vaikka kuinka käyttäisi ehkäisyä.

Minusta se menee jo yksityisyyden piiriin, mietitäänkö lapsenhankintaa vai ei.
-"Hei, soitin vaan sanoakseni, että miehen kanssa juteltiin tässä hetki sitten, että voitas harkita perheenlisäystä, mut mun piti nyt soittaa kertoakseni sulle eka, että osaat varautua. Mut nyt pitää mennä, mies odottaa vieressä muna pystyssä."
Jos ekalla tärppää, niin tuosta päätöksestä ei kulu kuin 2 viikkoa siihen plussaan, eikä siinä välissä välttämättä mitään suurta informointikierrosta ehdi tai edes halua tehdä.

Jos joku tekee lapsen, ei se ole mikään reaktio lapsetonta kohtaan, sillä ei ole mitään tekemistä toisen lapsettomuuden kanssa. Kukaan ei ole toiselle perheelle tilivelvollinen seksielämästään tai perheenlisäyspäätöksistään. Jos lapseton ei kykene omaa lapsettomuuttaan käsittelemään ihmisiksi, hakeutukoon terapiaan.

Ei se lapsettoman elämä parane yhtään sillä, että lapseton ryhtyy kiusaamaan ja syyllistämään hedelmällisiä perheitä. Kuuntelevaa korvaa ja tukevaa okapäätä tai mitään muutakaan sympatiaa tällaisen huonokäytöksisen on turha etsiä mistään, koska huonoon käytökseen ei koskaan tule positiivista vastausta, vaikka olisi minkälaiset syyt käytökselleen tahansa. Eikä tuollainen epätasapainoinen ihminen saa edes adoptiolasta väärän asenteensa takia. Ei kannattaisi tieten tahtoen pilata elämäänsä tuollaisella käytöksellä.
 
Mun mielestä on ihan normaalia kertoa raskaudesta yhtäaikaisesti/saman päivän aikana läheisille. Tässä tapauksessa vanhemmille ja sisaruksille. Miten asia sitten olis pitänyt ilmoittaa, yhdelle per viikkoko? :eek: en vaan ymmärrä. Niin me tehtiin myös esikoisen aikana eikä se ollut mikään ongelma silloin. En kyllä myöskään ymmärrä, minkä vuoksi olisi pitänyt kertoa poikkeuksellisesti lapsitoiveesta edes tälle ko.henkilölle kun miehen kanssa yhteistuumin päätettiin että tämä on vain meidän kahden välinen asia. Henkilö kuitenkin tiesi ettei ole käytössä ehkäisyä ja olemme avoimesti puhuneet että tahtoisimme ainakin yrittää sisarusta mahdollisimman pienellä ikäerolla, joten mielestäni tämä plussauutinen ei ole voinut olla täysi yllätys. Niinkuin muut meille vastasivat että osasivat vähän näitä uutisia jo odotellakin. Kyse nyt siis siitä, että hänen mielestään mun olisi pitänyt kertoa kuukautisieni ja ovulointieni ja petipuuhieni aika, jotta olisi osannut varautua joka kuukausi erikseen. Näin hän siis sanoi itse. Ja mä en koe että noita asioita tarvis jakaa yhtään kenenkään kanssa oli lapsettomuudesta kärsivä tai ei
Aha, ok. Ajattelin vaan, että kun he olettivat ilmeisesti olevansa jotenkin läheisiä teidän kanssa, kun ovat teille kertoneet lapsihaaveistaan, hoidoistaan jne. tunteistaan.
Ikävä kyllä tuollainen hedelmättömyys ON iso asia ja tottakai se vaikuttaa toisilla myös negatiivisesti ihmissuhteisiin ja omaan minäkuvaankin. Lisääntyminen on kuitenkin sellainen, mikä on toisilla tosi suuri tarve ja vaikuttaa niin suuresti koko elämään.
Kuten sanoin, kurja tuo teidän tilanne. Ja toivon edelleenkin, että pystytte vielä joskus olemaan väleissä.
 
vierailija
Se on kyllä ihan totta. JOs olisitte kertoneet lapsihaaveistanne, niin reaktio olisi ollut lievempi, koska hän olisi saanut aikaa valmistautua kuulemaan jossakin vaiheessa plussauutiset.
Eikö tällaisen pitäisi olla niin perusasia ihmisten kanssa käymisessä, että sitä pitäisi varautua odottamaan ihan mistä suunnasta vaan tulevaksi. En mä ainakaan odota etteikö parisuhteissa elävät läheiseni hankkisi lapsia, vaikka mulle jopa muuta väittäisivät.
Ei kukaan ole tilivelvollinen toiselle, jossain noin luonnollisessa asiassa.

Mullekkin on suututtu tällaisesta. En voi ymmärtää sitä. Tällä ihmisellä oli lapsia ennestäänkin. Enkä voi sanoa etteikö tyhjä syli olisi ollut tuttu tunne. Sitä en vaan ollu huudellu pitkin kyliä kaikkien korville.
 
Eikö tällaisen pitäisi olla niin perusasia ihmisten kanssa käymisessä, että sitä pitäisi varautua odottamaan ihan mistä suunnasta vaan tulevaksi. En mä ainakaan odota etteikö parisuhteissa elävät läheiseni hankkisi lapsia, vaikka mulle jopa muuta väittäisivät.
Ei kukaan ole tilivelvollinen toiselle, jossain noin luonnollisessa asiassa.

Mullekkin on suututtu tällaisesta. En voi ymmärtää sitä. Tällä ihmisellä oli lapsia ennestäänkin. Enkä voi sanoa etteikö tyhjä syli olisi ollut tuttu tunne. Sitä en vaan ollu huudellu pitkin kyliä kaikkien korville.
Välejä on rikottu monesti paljon pienemmistäkin syistä. Elämä on.
 
vierailija
Kiitos kannustavista kommenteista :) niin hälle joka kirjoitti että vastapuoli oli kuvitellut meidän olevan läheisiä, niin me ollaankin. Kerrotaan puolin toisin ilot ja surut. Mutta ei se vaikuta läheiseen suhteeseen mitenkään jollei jaa koko elämäänsä ja en voinut yksin tehdä päätöstä siitä että kertoisin kaikki seksikerrat ja ovuloinnit, näihin päätöksiin vaikuttaa kuitenkin myös mun mies ja hänen tunteensa asioiden jakamisesta. Vaikka olis toisen ihmisen kanssa läheinen kun paita ja peppu, silti jokaisella on myös oma yksityisyys
 
vierailija
Ok eli ap:n läheinenkin onkin hullu, joka vaati että ap:n pitää kertoa hänelle joka ikinen seksikertakin. Ok. Olisit maininnut sen heti aloituksessa, niin ei olis tarvinnut jauhaa asiasta näin pitkään.

Vai olisko sittenkin vähän lapinlisää näissä jutuissa. Perin persoonallista, että joku muka vaatii saada tietää kaikki seksikerratkin. :D uskoo ken tahtoo. Noh, hulluja on tietty joka asemalle.
 
vierailija
Ap miksi menet sanomaan miten muiden pitää tuntea? Se ei sinulle kuulu pätkän vertaa, eikö niin.


"... mutta silti mielestäni pitäis ainakin yrittää iloita toisten puolesta."
 
vierailija
Kyseinen ihminen itse kertoo aina menkoistaan,milloin alkaa,milloin loppuu, lähettelee kuvia ovulaatiotikuista ja kertoo miten usein aikoo miehensä kanssa harrastaa seksiä minkäkin kierron aikana. En kyllä edes olettanut että mun olis täytynyt kertoa samat asiat hänelle ollakseni luotettava
 
vierailija
Ehkä oli väärin sanoa että hänen pitäisi ainakin yrittää iloita, myönnän joo ei ole mun asia mitä kukakin tuntee. Mut se on mun asiani mitä hän mulle sanoo ja kuinka hän asiansa mulle ilmaisee. Sitä mieltä oon edelleen että kun ilmeisesti ja ymmärrettävästi hän loukkaantui, mutta sit olis ollu parempi olla sitten kokonaan hiljaa
 
vierailija
Siis ap ja tölväisijä olivat hyvin läheisiä ennen. He käyvät samassa paikassa kylässäkin viikottain ja monesti samaan aikaan. Tölväisijä oli jakanut tämän kipeän asian ap:lle, joka oli vain nyökytellyt vieressä ja pitänyt omaa kynttilää vakan alla. Sitten eräänä päivänä ap pistää tölväisijälle tekstiviestin, samalla aikaa kuin muullekkin maailmalle " hei! me ollaan raskaana, tää oli ihan suunniteltu ja toivottu ja ollaan tosi onnellisia. tiedän että tää on arka paikka teille, mutta teidän pitää olla onnellisia meidän puolesta! " Tekstiviesti, koska ap on hyvin kiireinen eikä yhtäkkiä asiaa olisi voinut kertoa kasvotusten esim. siellä kyläpaikassa.

No tölväisijä meni yli rajojen, mutta en minä toisaalta yhtään ihmettele jos tölväisijä loukkaantui ja pahasti. Annoit ymmärtää että olette läheisiä, tiesit mikä on läheisesi kipukohta ja pudotat siihen liittyen hänen niskaansa ison pommin. Sitten vielä vaadit häntä unohtamaan oman kipupisteensä ja olemaan sun puolesta vaan onnellinen ja hehkuttaa mukana.

Jos tölväisijä oikeasti vaati muka kertomaan kaikki seksikerratkin, niin hän on kyllä tosi outo. Mutta ap:sta itsestäänkin saa kyllä todella itsekeskeisen kuvan. Itse en koskaan tekisi noin LÄHEISELLE ihmiselle.
 
vierailija
Kyseinen ihminen itse kertoo aina menkoistaan,milloin alkaa,milloin loppuu, lähettelee kuvia ovulaatiotikuista ja kertoo miten usein aikoo miehensä kanssa harrastaa seksiä minkäkin kierron aikana. En kyllä edes olettanut että mun olis täytynyt kertoa samat asiat hänelle ollakseni luotettava
Tuskin noita kaikkia olis tarvinnut, mutta jos nyt edes olisit voinut vihjata että myös me yritämme. Joo, ei oo pakko ei. Mutta toisaalta läheisessä suhteessa asioiden jakaminen yleensä on vastavuoroista. Näin tuttavasi ehkä kuvitteli. No, nyt hän tietää toisin.
 
vierailija
Enhän mä voi päättää mieheni yli että voin jakaa meidän elämästä lähes kaiken jos hänkään ei halua. Ja edelleen näille ihmettelijöille miksi kerroin niin kuin kerroin, niin me teimme esikonkin kohdalla eikä se ollut silloin heille mikään ongelma, miten olisin voinu tietää että nyt en olis saanutkaan yhtäkkiä toimia samoin?
 

Yhteistyössä