Perheen menot, kuka maksaa?

Maksatteko vaimot ja miehet puoliksi perheenne menot? Meillä kolme lasta, kaksi teiniä ja yksi tarhalainen, molemmat käydään töissä. Mies maksaa säännöllisistä menoista tarhamaksun (200 e) ja asumiskustannukset (asuntolaina + yhtiövastike 800e). Lisäksi hän maksaa perheen suuremmat hankinnat, kuten huonekalut, kodin tekniikka, autolainaa jne...Nämä ostokset ovat sellaisia, joita HÄN HALUAA, mutta mulle kelpaisi vanhat hyödykkeet.
Minä puolestani maksan KAIKKI perheen laskut, ruuan, parturit, lääkärit, lahjat, suurimmaksi osaksi lasten vaatteet. Palkka mulla on käteen 1400 euroa kuukaudessa ja siitä ei jää itselle edes vaaterahaa...E-pillerit ja piilolinssinesteet kuuluvat mun henkilökohtaisiin kiinteisiin menoihin. Itselleni en ole ostanut yhtään ainoaa vaatekappaletta yli puoleen vuoteen. Täytyy sanoa, että kateeksi käy nuoria yh-äitejä, jotka käy bailaamassa ja ostelevat itselleen jatkuvasti vaatteita. Samoin Suomeen muuttaneet pakolaiset kulkevat paremmissa vaatteissa kuin minä.
Ollaan sellainen kahden elintason perhe, jossa mies tienaa paljon enemmän ja laittaa rahaa kaikkeen hömppään, eikä se tajua, että esi. 200 euroa on mulle tosi iso raha. Muilla samoja tuntemuksia? Enpä tiedä, mitä pitäisi tehdä! Kasvattaa lapset isoksi ja laittaa maailmalle ja aloittaa oma elämä ja ero äijästä ja päätös omien rahojen käytöstä. Tuntuu siltä kuin olisin vain robotti, joka tekee ensin täyden työpäivän ja sen jälkeen hoitaa kodin täysin yksin ja sitten joku imee rahat vielä pois. No, onneksi mummo sentään opetti, että pitää olla tyytyväinen, kun on katto pään päällä ja ruokaa... Onks äiti-ihmiset tällaisia tallattuja tollukoita??
Hyvää kevättä kaikille!
 
Meillä yhteinen tili johon kaikki tulot menevät. Yhteiset on lapset ja velat ja laskut. Miks pitäis elää tää sun ja tää mun periaatteella. Meil neljä lasta. Ite en yhdessä oloaikana ole ollut työelämässä vaan kotona lasten kans.
 
Me maksamme miehen kanssa suhteellisen tasan kaikki menot. Sillä periaatteella, että molemmille jää myös ns. käyttörahaa omiin kuluihin. Minun mieheni on kiinnostunut tekniikkahärveleistä (plasmatv:t, skootterit yms.). Näihin taas itsellä ei mitään mielenkiintoa eli pärjäisin ihan hyvin vanhoilla vehkeilläkin saatikaa törsäisin rahojani mm. skootteriin tai moottorikelkkaan. Ollaan sovittu, että hommaa näitä "tarpeellisia" juttua niin, ettei yhteinen talous siitä kärsi. Sulassa sovussa ollaan saatu asiat näin pähkäiltyä.

 
meillä miehen kanssa omat tilit, mutta mulla ei juurikaan tuloja. kahdet lapsilisät tulee mun tilille ja aikaisemmin kodinhoidontuki tuli mun tilille. Nyt työtön ja rahaa ei ole tullut 2 kuukauteen. Meillä mä maksan ruokalaskua niin kauan ku tilillä rahaa, eli ei kovin kauan ja sit mies maksaa kaikki muut ja ei tartte rahasta tapella. Mies saa nettona jotain 1400e kuussa, maksaa asuntolainan, sähkölaskun ja ruokaakin ostaa, lasten vaatteita, puhelinlaskut, autosta koituvat kulut ym. ja saattaa ostaa mullekin jonkun vaatteen, jos mul ei rahaa. Harvoin kyllä näitä vaatteita itselle ja miehelle nykyään ostellaan. Meillä käytännössä kaikki rahat yhteisiä vaikka onkin omat tilit.
 
mies
Oon seurallut tätä miehet ei maksa mitään keskustelua ja
seuraillut myös monien parien puhetta rahankäytöstä.

Naiset oavt ottaneet itsellee ylivallan monissa perheissä.

Pointti on se että mies maksaa ja nainen elelee siivellä.

Monessa talossa muija kinuaa samaan aikaan seuraavia asioita:

uutta omakotitaloa,
uutta kakaraa,
opiskeua omaa ,
uutta autoa,
osapäivätyötä tai kotonaoloa,

Muijan rahat menee vaatteisiin, koruihin ja ryppyvoiteisiin.

Valitettavasti yhteiskunnassa on tasa-arvo siinä vaiheessa että
miehen rahoilla mällätään ja eukko laittaa oman palkan itteensä.

Ja mitä tulee yh-äiteiihn.
Ne on ex-miestää rahastavia pjaskoja.

REPIKÄÄ SIITÄ.

MIEHET ÄLKÄÄ ANTAKO PEEAA-NAISTEN PONPOTTAA JA MAKSATTAA KAIKKEA.


 
Sulle mies:
esim.minä yh tyttären osalta(jo täysi-ikäinen).
Ex-miestä en rahastanut,elatustuki tuli kunnan kautta.Muuta ei maksanut,en edes yrittänyt saada rahaa muuhun.
Toimeen tulimme ilmankin.

Nykyisessä liitossa se maksaa kulla kullonkin rahaa.
Olemme molemmat töissä.Emme laske kumpi maksaa mitäkin että menisi tasan.
Esim.mieheni maksaa lainanlyhennykset(lainaa vain hänellä talosta,minä oman osuuteni maksoin pois kerralla)
Minä taasen maksan vuokran niin kauan kunnes talo valmis,kuten maksan suurimman osan laskuistakin.
Minulla bruttopalkkani suurempi,mutta netto menee melkeinpä tasan.

Uutta omakotitaloa en halunnut minä(asuin jo ennen nykyistä miestäni omakotitalossa,jonka kunnostin 8 vuodessa täysin)

Autoja meillä on kaksi,mutta ollut molemmilla oma jo ennen yhteen menemistä.


<br><br>
 
...Jaa-a, tulipa katkeraa tekstiä Nimim:Mies. Oletko tullut naisesi taholta kusetetuksi, kuin noin rankasti yleistät...??
Minä olen juu yksinhuoltaja, joten rahan ahne #&%?$!* sellainen, sinun näkökulmastasi...Mutta totuus on se , että minä en ainakaan ex-ukkoa rahasta millään tavalla...aikanaan sovimme, että hän maksaa elatusmaksut minimin mukaan, yhtään enempää en ollut vaillakaan.Itse maksan kaiken muun lapsiin liittyvän, joskus esim.jos pitää toiselle vaikka pyörä ostaa, niin EX osallistuu siihen koska ITSE niin haluaa.Joten se siitä ahneudesta.Minulla on myös uusi mies (ollut pari vuotta) jolla tulot yli kolme kertaa sen mitä minulla, eli hän siis erittäin hyvin toimeen tuleva,silti tällä hetkellä asumme minun omistamassa asunnossa, jonka lainat ja KAIKKI muutkin asumiskulut, mukaan lukien elämisen maksan minä...myös siis miehen elämisen,hänen rahansa menevätkin kyllä meidän yhteiseen toiseen projektiin,mutta minä en ainakaan rahasta KENELLÄKÄÄN, enkä vaadi uutta taloa/autoa/plsama tv:tä tai mitä kaikkea sitä ikinä voisi halutakkaan.Toisille katsos kun riittää se, että siinä vieressä käyskentelee se RAKAS ihminen,tuloista tai tavaroista välittämättä.
 
Meillä toimitaan näin että yhdessä eletään yhteisessä asunnossa yhteisten lasten kanssa. Tulot niinkuin myös menot ovat yhteisiä. Lasten allergioiden ja muiden juttujen takia on paras ja edullisin/helpoin vaihtoehto että toinen vanhemmista on kotona. Tässä tapauksessa kotona on äiti. Miehellä parempi palkka niin hän jatkaa töissä. Välillä tietysti tuntuu että onko "koti" äidin työ työtä kun siitä ei paljon rahallista palkkaa saa. Mutta tiedän olevani tarpeelinen ja teen kyllä osuuteni yhteisten rahojen eteen. Olen ihan tyytyväinen tähän meidän perheen malliin kun ulkopuolisetkin sen tajuisivat. Perheissä tehdään omia ratkasuja. Typerää arvostella toisten ratkaisuja. ´Jokainen sotkee tyylillään. =)
 
Nainen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 11:54 mies kirjoitti:
Oon seurallut tätä miehet ei maksa mitään keskustelua ja
seuraillut myös monien parien puhetta rahankäytöstä.

Naiset oavt ottaneet itsellee ylivallan monissa perheissä.

Pointti on se että mies maksaa ja nainen elelee siivellä.

Monessa talossa muija kinuaa samaan aikaan seuraavia asioita:

uutta omakotitaloa,
uutta kakaraa,
opiskeua omaa ,
uutta autoa,
osapäivätyötä tai kotonaoloa,

Muijan rahat menee vaatteisiin, koruihin ja ryppyvoiteisiin.

Valitettavasti yhteiskunnassa on tasa-arvo siinä vaiheessa että
miehen rahoilla mällätään ja eukko laittaa oman palkan itteensä.

Ja mitä tulee yh-äiteiihn.
Ne on ex-miestää rahastavia pjaskoja.

REPIKÄÄ SIITÄ.

MIEHET ÄLKÄÄ ANTAKO PEEAA-NAISTEN PONPOTTAA JA MAKSATTAA KAIKKEA.

Joissain tapauksessa mies rakastaa naistansa ja tekee tämän kaiken mielellään. Sinä olet luultavasti nainen joka on jäänyt vaille tätä kaikkea ja et soisi sitä muillekaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 11:54 mies kirjoitti:
Oon seurallut tätä miehet ei maksa mitään keskustelua ja
seuraillut myös monien parien puhetta rahankäytöstä.

Naiset oavt ottaneet itsellee ylivallan monissa perheissä.

Pointti on se että mies maksaa ja nainen elelee siivellä.

Monessa talossa muija kinuaa samaan aikaan seuraavia asioita:

uutta omakotitaloa,
uutta kakaraa,
opiskeua omaa ,
uutta autoa,
osapäivätyötä tai kotonaoloa,

Muijan rahat menee vaatteisiin, koruihin ja ryppyvoiteisiin.

Valitettavasti yhteiskunnassa on tasa-arvo siinä vaiheessa että
miehen rahoilla mällätään ja eukko laittaa oman palkan itteensä.

Ja mitä tulee yh-äiteiihn.
Ne on ex-miestää rahastavia pjaskoja.

REPIKÄÄ SIITÄ.

MIEHET ÄLKÄÄ ANTAKO PEEAA-NAISTEN PONPOTTAA JA MAKSATTAA KAIKKEA.
Ei ole totta :LOL: :LOL: :LOL:

Kiitos, päivän naurusta! :flower:
 
höh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 11:54 mies kirjoitti:
Oon seurallut tätä miehet ei maksa mitään keskustelua ja
seuraillut myös monien parien puhetta rahankäytöstä.

Naiset oavt ottaneet itsellee ylivallan monissa perheissä.

Pointti on se että mies maksaa ja nainen elelee siivellä.

Monessa talossa muija kinuaa samaan aikaan seuraavia asioita:

uutta omakotitaloa,
uutta kakaraa,
opiskeua omaa ,
uutta autoa,
osapäivätyötä tai kotonaoloa,

Muijan rahat menee vaatteisiin, koruihin ja ryppyvoiteisiin.

Valitettavasti yhteiskunnassa on tasa-arvo siinä vaiheessa että
miehen rahoilla mällätään ja eukko laittaa oman palkan itteensä.

Ja mitä tulee yh-äiteiihn.
Ne on ex-miestää rahastavia pjaskoja.

REPIKÄÄ SIITÄ.

MIEHET ÄLKÄÄ ANTAKO PEEAA-NAISTEN PONPOTTAA JA MAKSATTAA KAIKKEA.

Voi Tsiisus!!! :LOL:

 
alabama
Mies maksaa kutakuinkin kaiken.Minä nyt yritän maksella tuellani jotain mutta eipä se paljon ole.Töihin olen kyllä hakenut,inhottaa olla miehen elätettävänä. :ashamed:
 
meillä näin
Eli,meillä minä käyn töissä ja hoidan lapset maksan laskut ja kaikki mitä elämiseen tulee. isoperse(mies)ei tee muutaku kaivelee p.a.l.l.e.j.a sohvalla ja miettii,et pitäskö pikkuhiljaa hakea töitä!!!!!

Ei ne miehen aina ole niin ruususia.... :flower:
 
Kun yhteen mentiin, niin tili muuttui yhteiseksi ja sinne kummankin tulot alkoi tulla ja tällä erää myös 2x lapsilisät. Sieltä maksetaan kaikki menot ja mitään marinaa ei rahasta ole ollut kun selvät sävelet alusta alkaen ollut. Eli yhdessä tienataan, minä vähemmän isäntä enemmän, ja yhdessä tuhlataan.
 
Mies on ehdottanut, että yritetään maksaa kaikki laskut/lainat hänen tililtään, ja säästää minun tililleni (no, tällä hetkellä olen kotihoidon tuella). Ruokia makselemme molemmat. Minun tililtäni sitten otetaan rahaa, kun tarvitaan uusi pesukone, halutaan lähteä reissuun jne. Vaatteet hankimme suurimmaksi osaksi kirppareilta, niillä kiertely kun on harrastuksemme ja sieltä siis löytyy melkein mitä tahansa...
Oli sellainenkin aika, jolloin minä maksoin enemmän yhteisiä kuluja, mutta silloinkin ajattelin, että rahamme ovat kuitenkin tavallaan yhteisiä, eli se maksaa, jolla rahaa on.
 
Nainen joutuu usein tinkimään urastaan ja joka tapauksessa lapsen saadessa omat tulot putoavat äitiys ym. lomien takia. On luonnollista, että mies silloin kompensoi, harvoin on valmis jäämään kotiin. Toinen vaihtoehto on, että viedään muutaman kk ikäiset tarhaan ja lapset hoidetaan tarhassa pitkiä päiviä. Ei se naisten laiskuutta ole, tai siivellä elämistä, jos yhteisten lasten takia tehdään lyhyempää päivää. Mieshän pääsee helpolla, saa rakentaa uraa ja suurta palkkapussia.
 
Minun tulot ovat kotihoidontuki ja miehelläni tuplasti enemmän. Vuokra puoliksi+muut yhteiset laskut, lapsen ruuat kustannan minä (koska saanhan minä huikeat 100e lapsilisää...), mies laittaa rahansa..en edes tiedä mihin.. koskaan ei ole rahaa?!

isommat hankinnat ovat aina laskettu tarkasti eli se mitä itse haluan (pesukone) ostin vasta kun entinen osamaksu oli maksettu. Mies tekee omat hankintansa (ast.pesukone) myös osamaksulla.

Kaupassa käydään noin puoliksi, siitäkin täytyy välillä olla tarkkana, jos olen ostanut viikon ruuat, ni hän odottaa että se myös jatkuu..

Juhlimiset ym muu ylimääränen rahan meno on minulla välillä säästetty, ja välillä saan ystäviltäni lainaksi pidemmällä maksuajalla..
 
Meillä molemilla on omat tilit. Suuremmista ostoksista sovitaan yhdessä yleensä mies maksaa, koska hänellä on huomattavasti parempi palkka.

En suostuisi elämään kahden luokan perheessä. Itse olen panostanut enemmän perheeseen, lapsiin ja kodinhoitoon työn lisäksi. Mies taas enemmänkin uranluomiseen, jonka tulokset alkavat pikkuhiljaa näkyä.
Mielestämme olemme tehneet teaminä työtä yhteisen hyvän vuoksi.

Itse teen enemmän kotitöitä ja huolehdin lapsista enemmän miehen työ kiireiden vuoksi. Tämän takia mieheni kustantaa minulle paremman elintason kuin pystyisin omalla palkallani hankkia. Molemmat ovat tyytyväisiä ja homma toimii. Perheeseen kuuluu kolme alle kouluikäistä lasta, joten en makaa sohvalla ja hyödy mieheni palkasta, vaan teen töitä, jotta miehelläni on myös perhe ja koti.
 
Vilmuska
Meillä molemmat töissä, kaksi lasta. Mies maksaa talolainaa, minä muut laskut. Kumpikin maksaa maksu omasta autostaan. Lasten vaatteet ja tarvikkeet ostan yleensä minä. Rahaa käytellään joustavasti ja isompien menoerien maksuhommat mietitään erikseen!
 
Minä maksan
Meillä minä maksan kaikki laskut, vuokran, isommat ostokset, vaatteet, bensat jne. Mies saa vain opintotukea, minulla taas on hyvä palkka. Oli pakko lähteä töihin vanhempainvapaan loputtua!

Meillä on eri tilit, mutta yhteiset rahat. Yhteinen tili toimisi varmaan aivan yhtä hyvin. Miehellä käy aina välillä luonnon päälle olla "elättinä" ja koti-isänä päivisin, mutta toistaiseksi järjestely on ollut kannaltamme paras (ja molemmat ajattelemme, että jatkossa mieskin on työssä).

Jos minulla olisi hyvätuloinen mies, tekisin varmaankin vain puolipäivätyötä tai sitten olisin vielä kotiäitinä (esikoinen kun on vasta 1-vuotias). Nykyään välillä tuntuu siltä, että teen kahta työpäivää perätysten - 8 tunnin intensiivisen työpäivän jälkeen lapsenhoitovastuu, illallisen laitto ja useimmiten myös pyykkäys ja siivous on minun vastuullani...onneksi näin ei ole aina!
 
eikivaa
meillä minä maksan asumisen, ruuat ja lapsen kulutuksen...kotihoidontuellaja lapsilisällä...
mies käy työssä ja tuhlaa rahansa autonsa laittamiseen ja OMIIN laskuihin...v.i.t.t.u
 
Meillä mies tienaa 4 kertaa enemmän kuin minä, joten suuremmat kulut ovat hänen maksettavanaa. Kuten nyt talo ja sen laina. Mulla aikaisemmassta liitosta lapsi, johon tietenkin saan elatusmaksut. Tytön isän kanssa ollaan hyvissä väleissä ja helposti pystymme sopimaan kuka maksaa mitäkin. Siis tytön kulut maksavat hänen biologisensa vanhempansa.

Ruuan meillä maksaa se kuka nyt kaupassa käy ja kellä se kukkaro on lähinnä. Ei me niin tarkkoja siitä olla. Itsellä tuntuu, että välillä on tiukkaa ja varsinkin nyt kun äitiyspäivärahalla. Lapsilisät tulee siis mun tilille, koska minä se lähinnä lasten vaatteet ym. muut tavarat ostan.

Ja kyllä saan itsellenikin ajoittain vaatteita ostettu. Mieheni myös haluaa ostaa minulle ajoittain kaikkea. Ja nyt joku sitten pääsee sanomaan, että miehen rahoilla sitä elellään. Mitä sitten? Jos hän haluaa maksaa ja on rahaa, niin siitä sitten vaan. Jos se miehestäni olisi kiinni, niin en edes kävisi töissä, mutta haluan itse tienata omat kulutusrahani sekä lapsilleni myös jotain. Ja oman mielenterveyteni vuoksi töissä olen käynyt. Ja on sitä kiva ostaa miehelle lahjoja, kun niiden aika on, omalla rahalla eikä sellaisella, jonka hän on minulle antanut.

Mutta siis näin meillä ja hyvin toimii.
 

Yhteistyössä