Perheen ja työn yhdistäminen?

Miten sujuu?
Itse teen n. 28 tuntia viikossa, syksyllä vähemmän nimenomaan lastenhoidollisista syistä.
Palkka on pieni, mutta tärkeämpää on oma ja lasten hyvinvointi :)
Ja saanhan kuitenkin reilusti enemmän käteen kuin esim, työttömyyspäiväraha olisi.
Olen erityisluokassa töissä, pidän työstäni erittäin paljon.
 
Teen töitä osaaikaisena vain viikonloppuisin. Palkka on lisineen lähes sama kuin norm. päivätöissä tapaan 8-16. Meillä kolme lasta joita ei tarvitse viedä hoitoon ja maksaa hirveitä päivähoitomaksuja kun hoidan heidät itse arkisin ja isä on kotimiehenä viikonloput. Meillä ollut hyvä järjestely. Isäkin päässyt lapsille lähes samaan asemaan kun äiti. Aiemmin kun olin aina neuvomassa ja ohjailemassa.
 
Siinähän se. Teen ihan normaalia työaikaa 8 - 16, mutta matkat vie aikaa. Mies vie aamulla pojat hoitoon ja minä haen kauppareissun jälkeen. Kotona ollaan viimeistään puoli kuusi. Ulkona ollaan paljon. Omakotitalossa asutaan ja tekemistä riittää. Pojat mukana touhuissa sen verran kuin kiinnostaa. Asumme maalla, joten telmimistilaa riittää. Kyllähän sitä mielellään kotona olisi mutta ostettiin äitiyslomalla okt, joten asuntolaina on päällä ja miehen palkalla ei kyllä kovin eletä. Koen lasten hoidossa olemisen positiiviseksi asiaksi. Heistä tulee sosiaalisempia ja itselle töissäkäynti on aikuisten kanssa kommunikointia, jota alkoi kaipaamaan äitiysloman lopulla.
 
Ei hoitoon vieminen ole minusta mitenkään tuomittavaa, jotta sitä täytyisi sen kummemmin puolustella. Kuitenkaan hoidossa olo ei ole edellytys lapsen sosiaaliseksi kasvamiseen. Kotihoidossa olo ei tarkoita neljän seinän sisällä oloa vaan me esim. käymme kerhossa ja puistossa jossa tapaamme vieraita lapsia joiden kanssa leikit luistaa. Minäkin saan juttu seuraa samalla. Lisäksi on tietysti perhe -ystävät ja ystävien kanssa tavatessa voi "joukko tapaamisessa" olla hyvinkin yli 10 lasta. Vastaavasti tiedän lapsia joita hoidossa olo stressaa kovasti ja sosiaalinen käyttäytyminen on kaukana. Omat muksuni eivät varmasti kärsisi hoidossa olosta ja viihtyisivät varmasti.
 
Ei tietenkään hoitoon vieminen ole tuomittavaa, pakkohan se on , ei kaikki maailman äidit voi kotonakaan olla :)
Nuorin lapseni (3v ) nauttii hoitopaikassa viettämästään ajasta. Kivaa kun voi viedä nauravaisen lapsen aamulla hoitoon ja hakea yhtä iloisena takaisin kotiin.
 
Fanny
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2005 klo 14:06 Nappi kirjoitti:
Teen töitä osaaikaisena vain viikonloppuisin. Palkka on lisineen lähes sama kuin norm. päivätöissä tapaan 8-16. Meillä kolme lasta joita ei tarvitse viedä hoitoon ja maksaa hirveitä päivähoitomaksuja kun hoidan heidät itse arkisin ja isä on kotimiehenä viikonloput. Meillä ollut hyvä järjestely. Isäkin päässyt lapsille lähes samaan asemaan kun äiti. Aiemmin kun olin aina neuvomassa ja ohjailemassa.
Olen kanssa miettinyt osa-aikaista työtä sillä tavalla ettei lapsia tarvitsisi viedä päivähoitoon vaan voisivat käydä kerhossa.
Siksi olenkin tiedonhaluinen ja kysyn saatko sinä sen kotihoidontuen kelalta lapsistasi kun he eivät tarvi kunnallista hoitoa vaan hoidat kotona, vaikka olet töissä ja saat palkkaa ?
Kiitän jos viitsit vastata :)
 
Amfritrite
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2005 klo 17:30 Fanny kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2005 klo 14:06 Nappi kirjoitti:
Teen töitä osaaikaisena vain viikonloppuisin. Palkka on lisineen lähes sama kuin norm. päivätöissä tapaan 8-16. Meillä kolme lasta joita ei tarvitse viedä hoitoon ja maksaa hirveitä päivähoitomaksuja kun hoidan heidät itse arkisin ja isä on kotimiehenä viikonloput. Meillä ollut hyvä järjestely. Isäkin päässyt lapsille lähes samaan asemaan kun äiti. Aiemmin kun olin aina neuvomassa ja ohjailemassa.
Olen kanssa miettinyt osa-aikaista työtä sillä tavalla ettei lapsia tarvitsisi viedä päivähoitoon vaan voisivat käydä kerhossa.
Siksi olenkin tiedonhaluinen ja kysyn saatko sinä sen kotihoidontuen kelalta lapsistasi kun he eivät tarvi kunnallista hoitoa vaan hoidat kotona, vaikka olet töissä ja saat palkkaa ?
Kiitän jos viitsit vastata :)
Siis kodinhoidontuen saa, jos on alle 3-vuotias lapsi, ja lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa.
 
Niin siis alle 3v. sain kotihoidontuen perusosan vaikka sain palkan. Lisä osaa ei sitten saanut kun tulot ylittyivät. Olen kuullut myös, että kuntalisän on myös saanut niissä kunnissa joissa sitä maksetaan.
 

Yhteistyössä