Perheen ainoa tietokone vanhempien makkarissa, kokemuksia tällaisesta järjetelystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli tilanne tämä, kolme lasta ja talossa kolme makkaria ja takkahuone, jatkossa kun kaikki lapset ovat kouluikäisiä olemme miettineet josko miehen kanssa muutetaan nukkumaan takkahuoneeseen ja saadaan kaikille lapsille oma huone.
Tällä hetkellä takkahuoneessa perheen ainoa tietokone jota käyttävät niin vanhemmat kuin lapsetkin ja tuolle tietokonenurkkaukselle ei oikein muuta paikkaa ole joten se jäisi varmaan edelleen takkahuoneeseen vielä kun huone muuttuisi vanhemmpien makuuhuoneeksi.

Onko kokemuksia tällaisestä järjestelystä, miten käytännössä toimii?
Ja kaikille lapsille ei ole tarkoitusta hankkia omia koneita omiin huoneisiin.

En näe tossa mitään ongelmaa. Vähän isompien lasten kohdalla miettisin, haluaisinko lasteni kavereita makuuhuoneeseeni esim tekemään yhteistä ryhmätyötä. Mutta ensimmäisillä luokilla ei vielä sellaisia tehdä.

Ihan hyvä järjestely :) tietokoneella voi tehdä sen, mikä on tarpeellista, mutta esim. keskellä yötä netissä surffailu on tuolla tavalla aika tehokkaasti estetty :)
Meillä tietokone menee ihan työhuoneeseen joka on makuuhuoneemme vieressä, siinä sitä nyt voi käyttää sinällään vapaasti, mutta toisaalta siihenkään ei voi "uppoutua" kun on kuitenkin avonainen tila

Kyllä sille koneelle muu paikka löytyy. Et nyt tosissasi tule väittämään että asunnosta ei löydy nurkkausta tietokoneelle jostain muualta jos _OIKEASTI_ haluat sen järjestää.

Eiköhän kysymys ole siitä että olet päättänyt että tälläinen järjestys ja säännöt ovat tässä talossa eikä niitä voida muuttaa.

Siitä vaan raivaamaan olohuoneesta tai jostain seinän kupeesta paikka pois.
Heität sen turhan kirjanhyllyn pois vaikka, kukaan ei niitä kirjoja lue enää, turha niitä on pitää esillä vain sen takia että kaverit näkee että sinulla on taru sormusten herrasta kirjakokoelma jne jne.

Voila!! tila tietokoneelle on järjestetty.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Kyllä sille koneelle muu paikka löytyy. Et nyt tosissasi tule väittämään että asunnosta ei löydy nurkkausta tietokoneelle jostain muualta jos _OIKEASTI_ haluat sen järjestää.

Eiköhän kysymys ole siitä että olet päättänyt että tälläinen järjestys ja säännöt ovat tässä talossa eikä niitä voida muuttaa.

Heität sen turhan kirjanhyllyn pois vaikka, kukaan ei niitä kirjoja lue enää, turha niitä on pitää esillä vain sen takia että kaverit näkee että sinulla on taru sormusten herrasta kirjakokoelma jne jne.

Mulla oli tietokone olohuoneessa vain hyvin lyhyen aikaa. Pääsääntöisesti se on ollut juuri makkarissa ja vasta sen jälkeen, kun esikoinen muutti pois kotoa, mulla on ollut työhuone ja tietokone siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:

Sinäpä tunnut hyvin toisten asiat tietävän... Tosiasia on että paikkaa ei olohuoneessa tai muualla ole.

Kiitos kaikille asiallisille vastaajille.
Juuri tuota mietin mitä joku tuolla mainitsi että haluanko lasten kavereita makuuhuoneeseemme pelaamaan tietsikalla, mutta toisaalta minusta kyllä kavereiden kanssa voi tehdä muutakin kuin pelata tietsikkaa-varmaan taas tästäkin mielipiteestä saan täällä haukut niin kuin kaikesta täällä nykyään tuntuu saavan...

Lisääkin kokemuksia mielellään kuulisin, asiallisa sellaisia...

Onneksi meillä on kolme läppäriä. Voi käyttää missä päin taloa tahansa. Ei sillä, että tämä mikään iso kämppä olisi, lapsetkin nukkuvat samassa huoneessa (2 lasta). Kouluikäisillä lapsilla vanha läppäri käytössä, säästävät rahaa uuteen. Muutamia pelejä heillä. Seurailen kyllä, mitä koneella touhuavat. Yleensä etsivät lempparimusaa netistä tai pelaavat.

normaaliin nukkumisaikaan ei kenenkään ole pakko olla koneella. Koululaiset ehtii ihan hyvin sen tarpeellisen ennen sitäkin.
meillä on minulla ja kahdella kouluikäisellä yhteinen kone ja ihan hyvin ehditään. ei ole vielä yläasteikäiselle ajateltu omaa konetta. vanhin sai sitten lukiossa oman koneen ja ehkä näin näiden kahden muunkin kanssa. Ehkä syy siinä että minä itse en missään pelisaiteilla aikaani vietä

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
normaaliin nukkumisaikaan ei kenenkään ole pakko olla koneella. Koululaiset ehtii ihan hyvin sen tarpeellisen ennen sitäkin.
meillä on minulla ja kahdella kouluikäisellä yhteinen kone ja ihan hyvin ehditään. ei ole vielä yläasteikäiselle ajateltu omaa konetta. vanhin sai sitten lukiossa oman koneen ja ehkä näin näiden kahden muunkin kanssa. Ehkä syy siinä että minä itse en missään pelisaiteilla aikaani vietä

Olen saanut sen käsityksen, että suuri osa koulutöistä tehdään nykyään koneella? Ilmeisesti sitten ei näin, jos yläasteikäinen ei "tarvitse" konetta vielä?

Tytöt ovat olleet innoissaan omasta koneesta ja pidänkin tietokonetta suuressa arvossa. Eivät he sillä vielä paljoakaan tee, mutta osaavat surffata Pikku Kakkosen sivuille ja pelata jotain WSOY:n nettipelejä tms. Pidän televisiota paljon pahempana peikkona, tietokonetta voi sentään käyttää johonkin hyödylliseen. Tai noh, tv:stä tytöt hyötyvät dokumenttien ja muiden opettavaisten ohjelmien muodossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

Olen saanut sen käsityksen, että suuri osa koulutöistä tehdään nykyään koneella? Ilmeisesti sitten ei näin, jos yläasteikäinen ei "tarvitse" konetta vielä?

Tytöt ovat olleet innoissaan omasta koneesta ja pidänkin tietokonetta suuressa arvossa. Eivät he sillä vielä paljoakaan tee, mutta osaavat surffata Pikku Kakkosen sivuille ja pelata jotain WSOY:n nettipelejä tms. Pidän televisiota paljon pahempana peikkona, tietokonetta voi sentään käyttää johonkin hyödylliseen. Tai noh, tv:stä tytöt hyötyvät dokumenttien ja muiden opettavaisten ohjelmien muodossa.

ei nyt kaikkia koulutöitä koneella varmaankaan tehdä ja toisaalta ei kai nyt kenenkään koululaisen koko ilta läksyihin mene. Meillä ovat molemmat tenavat hakeneet kyllä netistä tietoa koulutehtäviään varten jo monta vuotta eikä ongelmaa ole ollut. Mutta ehkä syy osaltaan on siinä että en itse istu iltoja nenä koneessa kiinni ja siksi aikaa jää muillekin. ja toisaalta ei lapsetkaan saa jäädä roikkumaan koneella koko illaksi eivätkä jääkään vaan onhan esim ulkona puuhaa kavereiden kanssa.

Mulla on oma kone olohuoneessa,missä on mun sänkynikin.Siinä on myös pojat eli kykenen katsomaan missä ne pyörii netissä ollessaan.
15 veellä on läppäri omassa huoneessaan.
Jos mulla olis oma makuuhuone,siel ei olis omat eikä muiden muksut koneella koskaan.

ei nyt kaikkia koulutöitä koneella varmaankaan tehdä ja toisaalta ei kai nyt kenenkään koululaisen koko ilta läksyihin mene. Meillä ovat molemmat tenavat hakeneet kyllä netistä tietoa koulutehtäviään varten jo monta vuotta eikä ongelmaa ole ollut. Mutta ehkä syy osaltaan on siinä että en itse istu iltoja nenä koneessa kiinni ja siksi aikaa jää muillekin. ja toisaalta ei lapsetkaan saa jäädä roikkumaan koneella koko illaksi eivätkä jääkään vaan onhan esim ulkona puuhaa kavereiden kanssa.

Lapset ovat toki paljon ulkona. Ajallisesti voisimme varmaan jakaa tietokoneen käytön, mutta toisaalta myös soitamme sen verran vähän, että yksi kännykkäkin riittäisi. Kätevyyden takia kaikilla on kuitenkin omat puhelimet ja lapsilla se yhteinen tietokone.

En mä ole aina koneella, vaikka se siltä toisinaan tuntuukin. Koen kuitenkin oman tietokoneeni sen verran henkilökohtaiseksi, etten tahtoisi lapsiani sille tekemään mitään; tietokone on paljon henkilökohtaisempi kuin lompakko, kalenteri, kännykkä tms.

Jokainen perhe elää tavallaan. Meillä se tapa on, että kannustan lapsia opettelemaan koneen käyttöä ja tuen heidän kiinnostustaan tiedonhankinnan suhteen. Läppärin voi myös kätevästi napata heiltä pois, jos käyttö menee liiallisuuksiin. Tällä hetkellä ovat koneella muutaman tunnin viikossa.

Yhteistyössä