Perheellisten suosiminen töissä

  • Viestiketjun aloittaja pöllämystynyt
  • Ensimmäinen viesti
pöllämystynyt
Alkuperäinen kirjoittaja töissä edelleen;29210397:
Minusta koko vastakkainasettelu on juuri niin tätä aikaa. Joku kirjoitti edellä siitä, että pyritään järjestelemään vaikkapa lapsiperheen syyslomaviikko vanhemmille samaan aikaan. Kyllä meilläkin, jopa kesälomakauden aikana, aina joku sinkku pyytää järjestelemään pitkä viikonloppuvapaan festareita varten, vaikka työvuorolistat on asiallisesti laadittu. Eikä edes yhtä, vaan näitä tulee pitkin kesää.

Kyllä mielestäni on järkevääkin järjestellä lomia kaikkien työntekijöiden perusteltujen tarpeiden ja toiveiden mukaan. Tuo ei minusta ole suosimista, eikä sillä ole mitään tekemistä laillisuuden kanssa, nin kauan kuin eri työaikoihin liittyviä lakeja noudatetaan. Käsittääkseni työnantajalla on edelleen oikeus töiden, lomien ja työaikojen järjestelyyn lain tai työehtosopimusten suomissa puitteissa, eikä se ole silloin lainvastaista.
Siinä tapauksessahan se toki on laillista, jos se toimii niin, että myös ne lapsettomat saavat järjestellä vapaitaan. Mutta jos se on perheellisten suosimista eli vain perheelliset saavat järjestellä vapaitaan niin ei tämä mitenkään voi olla laillista.
 
"viera"
Minä en kahden lapsen äitinä mitenkään ymmärrä, miksei ne lomat voi vaan kiertää jokaisella? Että kun viime joulun olit kotona, nyt olet töissä jne.

Voihan yritys sitten olla ns. lapsiperheystävällinen yritys joka ilmoittaa jo rekrytoidessaan että meillä sitten menee perheelliset aina kaiken ohi, mutta onko sekään järkevää?
Onhan näitäkin yrityksiä vielä, jotka ovat jouluviikon ja välipäivät aina kiinni ja kesäloma on pidettävä heinäkuussa. Tasapuolista kaikille, tosin työntekijät eivät välttämättä aina tykkää siitä.
 
Tasa-arvoa
Alkuperäinen kirjoittaja pöllämystynyt;29210704:
Ei työntekijöitä saa kohdella eri tavalla heidän perhetilanteesa vuoksi. Sinua ei haitannut pitää lomia muulloin kun loma-aikoina, mutta jotain toista voi haitata. Ei se, että asia ei sinua haittaa ole syy syrjinnälle.
Nimenomaan. Se, että syrjintä ei haittaa itseään, ei todellakaan ole peruste syrjinnälle! Oikeus tasa-arvoiseen kohteluun on kaikilla, se on perusoikeus jota EI SAA polkea vaikka kaikki eivät siitä niin välittäisikään.
 
argh!
Alkuperäinen kirjoittaja pöllämystynyt;29210698:
Kun ei se välttämättä ole lapsettomalle yks hailee. Hänellä voi olla vaikka tarkoitus lähteä ystävän ja tämän lasten kanssa lomalle. Tai lähteä konserttimatkalle ja konsertti on juuri syyslomaviikolla. Ei omat lapset ole muita syitä parempi syy saada loma silloin kuin itse haluaa. Työntekijöitä pitää kohdella tasavertaisesti, piste.

Ja kuinka monella edes on syyslomaa töistä? Yleisemmin tässä on kyse kesälomasta, lapsetonkaan ei välttämättä halua pitää kesälomaa vasta syyskuun sateissa, koska lapsellisten pitää saada lomakuukaudet lomaksi. Tai joulusta. Ei ole oikein, että lapseton joutuu olemaan joka joulun töissä vain siksi, että hänellä ei ole lapsia. Joulu voi olla tärkeä juhla lapsettomallekin.

Siis ihan oikeesti, missä on se työpaikka, jossa aina ja ikuisesti pitää vain lapsettomien tehdä jouluna töitä?
Mä oon kiertäny varmaan lähemmäs 20 työpaikkaa paljon pätkätöitä tehneenä, enkä oo ikuna semmoseen törmännyt, kyllä ne on joka paikassa katottu sen mukaan kuka on ollu edellisen joulun kotona, niin on ens joulun töissä. Ei siinä auta oliko muksuja tai ei.
Eiköhän tässä nyt taas nykyajalle tyypilliseen tapaan tehdä kärpäsestä härkänen, ihan naurrettavaa sanon minä. Ihmisillä on asiat liian hyvin, kun on aikaa tämmösestä valittaa.
 
pöllämystynyt
Siis ihan oikeesti, missä on se työpaikka, jossa aina ja ikuisesti pitää vain lapsettomien tehdä jouluna töitä?
Mä oon kiertäny varmaan lähemmäs 20 työpaikkaa paljon pätkätöitä tehneenä, enkä oo ikuna semmoseen törmännyt, kyllä ne on joka paikassa katottu sen mukaan kuka on ollu edellisen joulun kotona, niin on ens joulun töissä. Ei siinä auta oliko muksuja tai ei.
Eiköhän tässä nyt taas nykyajalle tyypilliseen tapaan tehdä kärpäsestä härkänen, ihan naurrettavaa sanon minä. Ihmisillä on asiat liian hyvin, kun on aikaa tämmösestä valittaa.
Suurimassa osassa työpaikoista ei olekaan syrjintää ja se on hienoa. Mutta se ei tarkoita sitä etteikö sitä joillain työpaikoilla olisi ja etteikö tähän pitäisi puuttua. Kyllä oli naisillakin aikoinaan asiat liian hyvin kun oli aikaa valittaa sellaisesta, että eivät saaneet äänestää. On kyllä typerää vouhotusta, mitä se nyt pieni syrjintä haittaa ketään.
 
Tasa-arvoa
Jos syrjintä on harvinaista, tai sinä et ole huomannut syrjintää, niin siihen ei tarvitse puuttua, niinkö nimimerkki "argh"? Minäkään en ole huomannut että neekereitä syrjittäisiin, ihan hölynpölyä kaikki rasismi puheet. En myöskään ole koskaan saanut parisuhteessa turpaan, ihan turhaan sitä parisuhdeväkivallasta jaksetaan silti vouhkata.

TODELLA typerää perustelua sille ettei epäkohtiin saisi puuttua.
 
argh!
Tasa-arvo- tai syrjintäkysymys voidaan nykyään keksiä aivan mistä vain. Jospa nyt tekisin meillä työpaikalla numeron vessan peilin kiinityskorkeudesta, kun minusta sen on mitoitettu minua pidemmille. Jumankekka jokaiselle heti oma peili henkilkökohtaisella mitoituksella ja rumemmille vielä sellainen joka kaunistaa, ettei tarvitse tuntea syrjäytetyksi ulkonäön vuoksi.







Just tätä oon tässä yrittänyt kiteyttää. Pitäiskö mun nostaa perheellisenä äläkkä ja syyttää syrjinnästä, kun nykyisin on olemassa lomanviettopaikkoja ym. mihin lapsiperheiltä on pääsy kielletty?
Miks pitää nillittää joka asiasta? Mulla ei vaan mee jakeluun. Ihmiset on niin hemmetin pikkusieluisia kyttääjiä, voi voi jos mä nyt tulinki tässä syrjityksi.
Me ei vaan eletä missään vaaleanpunaisessa vaahtokarkkimaassa, missä kaikki on niin ihanan sopusointuista.
 
pöllämystynyt
Just tätä oon tässä yrittänyt kiteyttää. Pitäiskö mun nostaa perheellisenä äläkkä ja syyttää syrjinnästä, kun nykyisin on olemassa lomanviettopaikkoja ym. mihin lapsiperheiltä on pääsy kielletty?
Miks pitää nillittää joka asiasta? Mulla ei vaan mee jakeluun. Ihmiset on niin hemmetin pikkusieluisia kyttääjiä, voi voi jos mä nyt tulinki tässä syrjityksi.
Me ei vaan eletä missään vaaleanpunaisessa vaahtokarkkimaassa, missä kaikki on niin ihanan sopusointuista.
Ja koska me ei eletä ihannemaailmassa, ei kannata myöskään yrittää tehdä meidän maailmasta ihannemaailmaa? Antaa ihmisten sotia, lapset kiusatkoon toisiaan, miksi edes yrittää parantaa maailmaa.

Luulisi, että ymmärrät mikä ero on työpaikalla ja lomahotellilla. Mitä olisit mieltä, jos mieskollegaasi saisi täysin samasta työstä täysin samalla kokemuksella parempaa palkkaa? Tai jos mieskollegaasi saisi enemmän lomapäiviä vuodessa? Sekö olisi sinusta ihan ok, koska ei me eletä täydellisessä maailmassa.
 
"kummi"
Lapsettomilla voi olla muita läheisiä lapsia. Kouluikäisen kummilapsen kanssa ei oikein voi lähteä reissuun muulloin kuin koulujen loma-aikoina. Tai jos kummit asuvat kaukana, niin kouluikäinen lapsi voi mennä kummeilleen vain lomalla.
 
argh!
Alkuperäinen kirjoittaja pöllämystynyt;29210839:
Ja koska me ei eletä ihannemaailmassa, ei kannata myöskään yrittää tehdä meidän maailmasta ihannemaailmaa? Antaa ihmisten sotia, lapset kiusatkoon toisiaan, miksi edes yrittää parantaa maailmaa.

Luulisi, että ymmärrät mikä ero on työpaikalla ja lomahotellilla. Mitä olisit mieltä, jos mieskollegaasi saisi täysin samasta työstä täysin samalla kokemuksella parempaa palkkaa? Tai jos mieskollegaasi saisi enemmän lomapäiviä vuodessa? Sekö olisi sinusta ihan ok, koska ei me eletä täydellisessä maailmassa.




:D :D :D Anna ku arvaan, sun täytyy olla tosi nuori tai muuten vaan naiivi. Ensinnäkin, joku tuolla rinnasti tämän kysymyksen naisten äänioikeuteen tai rasismiin. Kyllä on pahasti puurot ja vellit sekaisin ja sit sä alat höpiseen jotain mieskollegan paremmasta palkasta/enemmistä lomapäivistä.
Ymmärrättekö nyt yhtään, että nämä kaikki edellä annetut esimerkit ovat pikkusen eri suuruusluokan asioita, kuin nillitys saakolapsetonpitäälomansajuuriyleisenäloma-aikana-vaiei.
 
pöllämystynyt
:D :D :D Anna ku arvaan, sun täytyy olla tosi nuori tai muuten vaan naiivi. Ensinnäkin, joku tuolla rinnasti tämän kysymyksen naisten äänioikeuteen tai rasismiin. Kyllä on pahasti puurot ja vellit sekaisin ja sit sä alat höpiseen jotain mieskollegan paremmasta palkasta/enemmistä lomapäivistä.
Ymmärrättekö nyt yhtään, että nämä kaikki edellä annetut esimerkit ovat pikkusen eri suuruusluokan asioita, kuin nillitys saakolapsetonpitäälomansajuuriyleisenäloma-aikana-vaiei.
Sillä, että mies saa enemmän palkkaa ja sillä, että perheelliset saavat valita ensin lomansa ei ole kyllä mitään eroa keskenään. Molemmat syrjintää työpaikalla ja vielä erittäin räikeää sellaista.
 
lis§
Hyvän aiheen nostit tapetille ap!

On kyllä melko käsittämätöntä, miten tuo syrjintä menee nykyään niin monella työpaikalla läpi ja se hyväksytään hiljaisesti, vaikka kukaan ei sitä selkeästi ääneen sanokaan.¨

Nyt ei ole kyse edes pelkästä lomaviikosta (joka muuten on mahdotonta lapsettomille saada vapaaksi tiettyinä koulun loma-aikoina), vaan vuorotyötä tai epäsäännöllistä vuoroa tehtäessa se monilla työpaikoilla vaikuttaa ihan joka päivä.

Vapaaviikonloppuja jaetaan enemmän perheellisille,lomat jaetaan perheellisten mukaan, inhottavia pyhävuoroja ja iltavuoroja, yövuoroja jne. jätetään määräämättä perheellisille. jne.

Tätä tapahtuu ihan joka päivä, liian monella työpaikalla.
 
niinkö
"Luulisi, että ymmärrät mikä ero on työpaikalla ja lomahotellilla."





Eli sun mielestä on ihan ok, et perheitä voi syrjiä eväämällä heiltä pääsy johonkin ravintolaan, hotelliin, lomalennolle?
Homoja tai mustia ei saa syrjiä ko. paikoissa, mut se on OK, et perheitä ja lapsia voi?
Ajattele mikä kohu ja haloo siitä nousis, jos joku hotelli mainostais itteään "homovapaana"?
 
pöllämystynyt
Alkuperäinen kirjoittaja niinkö;29211021:
"Luulisi, että ymmärrät mikä ero on työpaikalla ja lomahotellilla."





Eli sun mielestä on ihan ok, et perheitä voi syrjiä eväämällä heiltä pääsy johonkin ravintolaan, hotelliin, lomalennolle?
Homoja tai mustia ei saa syrjiä ko. paikoissa, mut se on OK, et perheitä ja lapsia voi?
Ajattele mikä kohu ja haloo siitä nousis, jos joku hotelli mainostais itteään "homovapaana"?
Aivan kuten siitäkin on noussut kauhea kohu, että yökerhoissa on ikärajat. Voit perustaa asiasta oman ketjun, siitä ei olekaan jauhettu täällä vähään aikaan, voin tulla sinne keskustelmaan. Tässä ketjussa keskustellaan syrjinnästä työpaikalla.
 
"hmm"
[QUOTE="lapseton";29210569]No tässäpä on yksi lapseton, joka tänä vuonna halusi pitää lomaa juuri syyslomaviikolla, koska vein sukulaislapsia lomailemaan. Et voi tietää muiden syistä haluta lomaa tiettynä ajankohtana vain sen perusteella onko ko. henkilöllä itsellään lapsia tai minkäikäisiä he ovat.[/QUOTE]

Sinä vaan HALUSIT. Moni vanhempi ei noin vain saa sukulaista tai muutakaan lapsenvahtia syyslomaviikolle, joten ainoa järkevä vaihtoehto lomailulle on se syyslomaviikko. Sinä voit halutessasi viedä sukulaislapset lomailemaan omalla lomaviikollasi joskus muulloinkin, mikäli lapset saavat koulusta lomaa. Yleensä se onnistuu lähes automaattisesti, joka tapauksessa helpompi järjestely kuin töistä loman saaminen.

Kiva, että veit lapsia lomalle. :) Kauanko muuten olitte, koko viikon?
 
niinkö
Alkuperäinen kirjoittaja pöllämystynyt;29211044:
Aivan kuten siitäkin on noussut kauhea kohu, että yökerhoissa on ikärajat. Voit perustaa asiasta oman ketjun, siitä ei olekaan jauhettu täällä vähään aikaan, voin tulla sinne keskustelmaan. Tässä ketjussa keskustellaan syrjinnästä työpaikalla.








Sullako on valta määrätä, mistä tässä ketjussa keskustellaan? Kumma kun esimerkkejä syrjinnästä ei saa esittää jos ne ovat ajatusmaailmaasi tai mielipidettäsi vastaan :D
Give me a break!
 
pöllämystynyt
Alkuperäinen kirjoittaja niinkö;29211157:
Sullako on valta määrätä, mistä tässä ketjussa keskustellaan? Kumma kun esimerkkejä syrjinnästä ei saa esittää jos ne ovat ajatusmaailmaasi tai mielipidettäsi vastaan :D
Give me a break!
Voit sä toki yksinäs keskustella ihan mistä haluat, mutta mä en lähde sun kanssa keskustelemaan asiasta, joka ei mitenkään tähän keskusteluun kuulu.
 
"Puuhis"
[QUOTE="mutu";29210253]Minun nähdäkseni näin ei ainakaan omalla työpaikallani ole. Nimenomaan sinkut ja lapsettomat varailevat kaukomatkansa hyvissä ajoin ja sopivat parhaat loma-ajat esimiehen kanssa. Perheellisen loma-ajankohdalla ei niinkään ole väliä vaan se pidetään sitten kun herra iso herrat ja lapsettomat ovat pitäneet omansa.
Sairauslomia tuntuu myös lapsettomilla useammin olevan. Yleensä kun lapsiperheiden vanhemmat joutuvat lasten sairauksien takia olemaan poissa niin käyvät sitten mieluummin kipeänäkin töissä etteivät saa "pahaa silmää".[/QUOTE]

Meillä saa yleensä lomat kun haluaa, oli sinku tai lapsia. Enpä kauaa viihtyisi firmassa jos kohdeltaisiin huonosti lapsettomuuden takia. Minulla myös korkea kynnys olla sairaslomalla, sinnittelen viimeiseen asti. Kaukomatkoihin ei ole varaa... Lasten sairauksien takia meillä saa olla pois, tottakai, sehän on lakiin kirjattu oikeus.
Miksi olet katkera lapsettomille? Ei se elämä ole helppoa ja itsekästä vaikkei lapsia olisikaan.
 
"lapseton"
Lapsettomana sinkkuna kyllä välillä raivostuttaa lapsellisten ihmisten lomasumplailut ja lapsi kipeänä -sairaslomat. TIedän, että kun lapsi on sairaana, niin lain mukaan saa olla pois töistä, mutta joudun tekemään näiden räkänokkien vanhempien työt silloin, kun kotona sairastellaan. Usein vielä vanhempi tulee lapsen sairauden jälkeen itse kipeäksi, joten sairausloma on aina tuplasti pidempi kuin lapsettomalla.

Lisäksi veetuttaa palkattomat vapaat. Olen työpaikalla, missä pomon kanssa neuvottelemalla saa viikon-pari palkatonta, jos on esim. joku lomamatka tiedossa. Eiköhän lapsellisilla aina ole jotain suunnitteilla. Ensin normilomat 5 viikkoa, sitten siihen päälle lomarahat vapaana, tähän siis 2,5 viikkoa päälle, siihen pari viikkoa palkatonta, niin työntekijä onkin yhtäkkiä yli 2 kuukautta lomalla. Tähän päälle sitten vielä kaikki sairauspoissaolot. Raivostuttaa, että ne on aina ne samat ihmiset, jotka lomailevat (kylläkin omalla kustannuksellaan, vrt. lomarahavapat ja palkattomat) tuplasti sen, mitä pitäisi. Eipä tuollaisia lomailuja olla otettu huomioon kapasiteettilaskennassa, joten työt kaatuvat, yllätys yllätys, lapsettomille.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="lapseton";29211690]Lapsettomana sinkkuna kyllä välillä raivostuttaa lapsellisten ihmisten lomasumplailut ja lapsi kipeänä -sairaslomat. TIedän, että kun lapsi on sairaana, niin lain mukaan saa olla pois töistä, mutta joudun tekemään näiden räkänokkien vanhempien työt silloin, kun kotona sairastellaan. Usein vielä vanhempi tulee lapsen sairauden jälkeen itse kipeäksi, joten sairausloma on aina tuplasti pidempi kuin lapsettomalla.

Lisäksi veetuttaa palkattomat vapaat. Olen työpaikalla, missä pomon kanssa neuvottelemalla saa viikon-pari palkatonta, jos on esim. joku lomamatka tiedossa. Eiköhän lapsellisilla aina ole jotain suunnitteilla. Ensin normilomat 5 viikkoa, sitten siihen päälle lomarahat vapaana, tähän siis 2,5 viikkoa päälle, siihen pari viikkoa palkatonta, niin työntekijä onkin yhtäkkiä yli 2 kuukautta lomalla. Tähän päälle sitten vielä kaikki sairauspoissaolot. Raivostuttaa, että ne on aina ne samat ihmiset, jotka lomailevat (kylläkin omalla kustannuksellaan, vrt. lomarahavapat ja palkattomat) tuplasti sen, mitä pitäisi. Eipä tuollaisia lomailuja olla otettu huomioon kapasiteettilaskennassa, joten työt kaatuvat, yllätys yllätys, lapsettomille.[/QUOTE]

No tuohan on sitten esimiehen ongelma, jos ei saa työväkeä mitoitettua oikein, eikä saa sairauslomasijaisia. Yhtä lailla kai sinäkin voisit sitten sitä palkatonta pyytää?
 
Saraldo
En mäkään perheellisenä ihmisenä ymmärrä sellaista työpaikkaa, jossa perheellisillä on enemmän oikeuksia ja valinnanvaraa kuin perheettömillä/lapsettomilla. Vaikka välillä ketuttaakin, jos ei saa joulun välipäiviä lomaa vaan sen saa se kuusikymppinen kolleega, niin ymmärrän, että loma-ajankohtaan voi olla muitakin intressejä kuin omat lapset. Tämä em. kuusikymppinen kolleega esimerkiksi matkusti Keski-Suomeen auttamaan lapsensa perhettä, kun heillä oli vanhemmat kaikki välipäivät töissä ja pikkukoululaiset keskenään kotona. Että ei ole kyse vaan "musta ja mun lapsista", vaan muistakin ihmisistä.

Meillä laitetaan ensin lomatoiveet kalenteriin. Sen jälkeen esimies kaivaa varmaan viiden viimeisen vuoden lomalistat esille ja katsoo, ettei joku saa aina tiettyä viikkoa, jos siihen on tunkua. Esim. jos on edellisenä kesänä ollut heinäkuun lomalla, sitä ei seuraavana vuonna saa jos siihen on tunkua. Mä olin kaukaa viisas ja säästin vuosikausia hiihtolomaviikkoa. Kun mun tyttöni oli ekalla, toivoin hiihtolomaviikkoa ja sain sen. Tänä vuonna oli turha edes yrittää. Jos monella on sama toive, esimies katsoo kellä on ollut se milloinkin ja se, kenellä on siitä viikosta eniten aikaa, saa sen. Ihan sama onko lapsia vai ei, tämä systeemi koskee kaikkia.

Toki hän ottaa huomioon sen, jos jollain on matka varattuna. Mutta vaikka matka olisi varattu ja maksettukin, sitä viikkoa ei automaattisesti saa. Ei siis voi "varata" itselleen töistä lomaa sillä perusteella, että on jo varannut lomamatkan.
 
pöllämystynyt
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29211701:
No tuohan on sitten esimiehen ongelma, jos ei saa työväkeä mitoitettua oikein, eikä saa sairauslomasijaisia. Yhtä lailla kai sinäkin voisit sitten sitä palkatonta pyytää?
Näin juuri. Mä olin lapsettomana onnesta soikeana, kun olin työpaikassa, jossa sai pitää palkatonta vapaata käytännössä milloin halusi.
 
säpäle harmaana
En mäkään perheellisenä ihmisenä ymmärrä sellaista työpaikkaa, jossa perheellisillä on enemmän oikeuksia ja valinnanvaraa kuin perheettömillä/lapsettomilla. Vaikka välillä ketuttaakin, jos ei saa joulun välipäiviä lomaa vaan sen saa se kuusikymppinen kolleega, niin ymmärrän, että loma-ajankohtaan voi olla muitakin intressejä kuin omat lapset. Tämä em. kuusikymppinen kolleega esimerkiksi matkusti Keski-Suomeen auttamaan lapsensa perhettä, kun heillä oli vanhemmat kaikki välipäivät töissä ja pikkukoululaiset keskenään kotona. Että ei ole kyse vaan "musta ja mun lapsista", vaan muistakin ihmisistä.

Meillä laitetaan ensin lomatoiveet kalenteriin. Sen jälkeen esimies kaivaa varmaan viiden viimeisen vuoden lomalistat esille ja katsoo, ettei joku saa aina tiettyä viikkoa, jos siihen on tunkua. Esim. jos on edellisenä kesänä ollut heinäkuun lomalla, sitä ei seuraavana vuonna saa jos siihen on tunkua. Mä olin kaukaa viisas ja säästin vuosikausia hiihtolomaviikkoa. Kun mun tyttöni oli ekalla, toivoin hiihtolomaviikkoa ja sain sen. Tänä vuonna oli turha edes yrittää. Jos monella on sama toive, esimies katsoo kellä on ollut se milloinkin ja se, kenellä on siitä viikosta eniten aikaa, saa sen. Ihan sama onko lapsia vai ei, tämä systeemi koskee kaikkia.

Toki hän ottaa huomioon sen, jos jollain on matka varattuna. Mutta vaikka matka olisi varattu ja maksettukin, sitä viikkoa ei automaattisesti saa. Ei siis voi "varata" itselleen töistä lomaa sillä perusteella, että on jo varannut lomamatkan.
Juuri näin. Yllättävän moni tuntuu kuvittelevan, että se varattu matka takaisi loman juuri siihen kohtaan.
 

Yhteistyössä