Perhe vai tohtorius?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kumpaan suuntaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen hyvin urallani edennyt päälle 30v nainen. Pitkässä suhteessa. Nyt ajankohtaiseksi ovat tulleet kysymykset perheen perustamisesta. Mies kannustaa minua urallani mutta haaveilee vähän myös perheestä.
Minua on kuitenkin pyydetty väitöskirjan tekoon. Ja kyllä, tapauksessani nämä kaksi asiaa poissulkevat toisensa. Nyt mietin, lähdenkö väitöskirjan tekoon vai alammeko yrittää lasta. Nykyisin alaltani väitellään todella paljon eikä sillä tohtoriudella ole enää juurikaan arvoa. Eikä täten siis välttämättä auta urallanikaan eteenpäin.

Mitä tekisit? Kumpaa arvostat enemmän, korkeaa koulutusta vai perheellisyyttä?

No tuota, mitä sillä on väliä mitä muut arvostavat?
Arvostan sitä joka kantaa vastuun valinnoistaan ja suoriutuu niistä hyvin.
Tohtori voi kai olla monella tapaa samoin kuin perheen voi suorittaa monella tapaa.

Itse varmaan koulutusta enemmän koska perheen saa jokainen.
Toisaalta kuten sanoit niin tohtoriuskaan ei ole nykään niin harvinaista. Mitä se sinulta vaatisi ja miksi se sulkee perheen ulos?

Arvostan korkeaa koulutusta, sivistystä ja asiantuntemusta enemmän kuin perheellisyyttä. Olettaen siis, että perheellä tarkoitat lapsiperhettä. Perheen kokonpanohan voi olla myös toisenlainen. Uskon myös, että jos näiden kahden välillä täytyy oikeasti pähkäillä valintaa, lapset eivät ole oikea ratkaisu. Ei kannata hankka lapsia, jos voi myös elää ilman.

Juuri näin.

Jotkut asiat kyllä sulkevat toisensa pois, eikä kaikilla ei ole käytössään samanlaisia resursseja. Jollekulle väikkäri on helppo homma naputella pois vaikka kotiäitiyden ohella, toiselle se on aivan omien taitojen tai jaksamisen ylärajoilla tehtävä suoritus. Jos ap sanoo, että hän ei jaksaisi sekä väitellä että kasvattaa lasta, minun on helppo uskoa se.

Juuri näin. Ja loppuupalaneita ihmisiä on nykyään paljon ja ihmiset toivovat ja haaveilevat eläkkeestä nelikymppisenä koska työelämä on kovaa ja perheellisiltä vaaditaan paljon.
Useamman kannattaisi miettiä tarkemmin. Kaikkea ei voi saada

Tietysti valitset sen vaihtoehdon, jota itse haluat.
Itse valitsisin tuossa tilanteessa perheen kasvattamisen, jos molempia ei pysty tekemään samanaikaisesti. Jotenkin en osaa arvostaa tohtorin arvoa, ellei se ole jonkinlainen välttämättömyys työpaikan saamiselle. Ei ne tuntemani tohtorit ole sen kummempia ole, vaikkakin yhdeltä tuntuu maalaisjärki kadonneen täysin tohtoriopintojen myötä.

Ei ne tuntemani tohtorit ole sen kummempia ole, vaikkakin yhdeltä tuntuu maalaisjärki kadonneen täysin tohtoriopintojen myötä.

Puutun tähän taas ja tulen puuttumaan jatkossakin joka ikinen kerta, kun tähän hölmöyteen törmään. "Maalaisjärki" tai käytännöllinen ajattelu tai miksi sitä milloinkin halutaan kutsua, ei varmasti pakene kenenkään päästä minkään opintojen myötä. Jos jollain tohtorilla tai pehtorilla tai vaikka merkonomilla ei päässään moista ole, ei sitä ole siellä koskaan ollutkaan.

• Tykkää
Reactions: Data
Alkuperäinen kirjoittaja hjklöjhjk;29245440:
Eli ei käytännössä ole muita kuin ammattikorkeatutkinto. :)
Tiedä kolme "gradua vaille" tyyppiä ja jokainen ollut samassa vaiheessa yli 10 vuotta. :D
Eli täydessä nollassa ovat. Lukio on heidän koulutus siis. Sinulla taas on amk, eli korkeakoulututkinto joka on hieno asia.

No eihän niiden koulutus siis ole lukio vaan kandi.

Onhan mulla kandi kansainvälisestä politiikasta ja gradua vaille master of sciences.

Gradua vaille ei ole tutkinto. Mistä yliopistosta sulla on kandi ja mihin pääaineeseen teet gradua?

Sulla ei siis ole ylempää korkeakoulututkintoa. Mut ihan just dosentteja tai sit vaan avatarjumalia teistä tulee ihan just, koska Daattakin just rupes mieluummin suhun ku tohtoriksi... Pitäsköhän teidän tehä lisurivauva, jotta se sai molempien briljantin nerokkuuden? Oikeesti...
Akateemista pätevyyttä ei saa sillä, että on "melkein valmis" ja "min mieskin" on ehkä joskus tohtori, mut ku Daatta on niin jumalan lahja naisille ja tieteelle, että hän joutuu priorisimoimaan ja sitä kautta jälkimmäisen kutsusta kieltäytymään.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29245413:
Miehenä nämä oli varmaankin helpompi yhdistää, mutta siis itse sain kaksikin lasta väikkäriprojektin aikana. :) Mutta tiedän kyllä useitakin naisia, jotka ovat tulleet äidiksi väitöstutkimuksensa aikana, eli eivät nämä kaksi asiaa mitä ilmeisimmin naisillakaan sulje toisiaan pois.

Eli kehottaisin kyllä aloittamaan sen väikkärin teon ihan riippumatta siitä, onko niitä lapsia tulossa ja missä vaiheessa. Voihan jatko-opiskelijakin pitää ihan normaalit vanhempainvapaat. Sekin kannattaa muistaa, että sen väitöstutkimuksen aloittaminen on huomattavasti helpompaa kuin homman saattaminen loppuun; suurin osa väitösproggiksista kun ei koskaan johda tekijän väitökseen...

Kannattaisi varmaan hankkia ainakin jatko-opiskeluoikeus mahdollisimman pian ja katsoa, onnistuuko saamaan rahoituksen kuntoon. Vai oliko tässä nyt sellainen kuvio, että rahoitus olisi jo kunnossa esim. jonkun proffan projektin kautta? Noista projekteista on tietysti vähän hankalaa olla pitkään pois, niiden ennalta määrätyn kestonsa vuoksi.

Villi arvaus, että sun pääaine oli jotakin laskennallisuuteen painottuvaa, koska toi vikan kappaleen visio on muualla kuin kauppiksessa aika mahdotonta. Kannattais varmaan muuten kertoa sekin, että tohtorintutkintoon kuuluu -- ainakin yliopistossa, en tiedä sitte AMK-ja muista leikkikouluista -- 60 op or so ihan opintoja.

Minusta voit todellakin saada molemmat. Ei sinun tapauksesi poikkea muista siinä, että jos aloitat välkkärin teon, ettet voisi siitä jäädä äitiyslomalle. Monet tuttuni ovat tehneet väikkäriä ja saaneet samalla lapsia.

Eri asia sitten, miten projektin vetäjä siihen suhtautuu. Häntä varmasti harmittaa, kun olet kesken kaiken poissa jonkin aikaa. Mutta asiallinen ihminen ymmärtää, että naisella/miehellä on oikeus perheeseen, eikä Suomessa joudu oikeasti tekemään tuollaista valintaa kuin mitä aloituksessa kyselet.

Itse väittelleenä ja väikkäreitä ohjanneenakin, sekä todella paljon kesken jääneitä sivusta seuranneena sanoisin, että tärkeintä on miettiä, miksi haluaa tohtoriksi. Ihan konkreettinen syy, ei että se olisi hienoa. Jos sitä ei ole, ei kannata aloittaakaan. Mitään ei se nykyään takaa, saattaa olla jopa haitta haettaessa töihin, johon sitä ei vaadita.

Opintopisteellisesti tohtorin tutkinto on yhtä paljon kuin maisteri, käytännössä työläämpi, vaatii ihan erilaisen asenteen. Dosentin arvoa taas voi hakea, kun on väikkärin lisäksi tutkimusnäyttöjä kutakuinkin väikkärin verran. Palkkaa ei tosiaan dosenttuurista saa, mutta sitä kautta toimeksiantoja kyllä. Useimmat dosentit ovat tosiaan jossakin töissä, useimmiten toivottavasti muualla kuin mihin on dosenttuuri. Ja dosentin arvoa kyllä oletetaan professorin virkatäytössä, kuten useimmissa muissa korkeimmissa akateemisissa tehtävissä.

• Tykkää
Reactions: Data
Dosentti on tosiaan titteli (kuten tohtori), ei työpaikka tai virka kuten professori tai yliopistonlehtori. Eli kukaan ei saa (ainakaan nykyään) palkkaa sen perusteella, että on "dosentti" (palkankorotuksen voi kyllä saada, jos on esim. lehtori ja saa dosentin tittelin).

Itse olen kokenut äitiyden ja akateemisen työn varsin helpoksi yhdistää, mutta ehkä ap ei asu Suomessa tai se vain on muuten mahdotonta.

Ap, sun täytyy miettiä, kumpi vaihtoehto tuntuu intuitiivisesti oikealta tällä hetkellä. Sulla on vielä iän puolesta aikaa tehdä lapsia ja väitöskirjaa myös. Eli kumpaakin voi varmasti lykätä. Kuulostaa siltä, että haluat enemmän väikkäriä tällä hetkelle, joten miksi et aloittaisi sitä ja katsoisi miten se sujuu.

Tähän kysymykseen tietää vastauksen vain aloittaja itse.

Ylipäänsä väitöskirja tuo harvalla alalla enää parempaa palkkaa, joten ratkaiseva asia on palava kiinnostus tieteenseen ja itsensä kehittämiseen. Jos sen väikkärin haluaa tehdä, sen yleensä tietää itse. Väikkäri on niin kova projekti silloin, jos ongelmat alkavat kasautua, että vain kaikkein voimakkaimmalla motivaatiolla varustettu selviää heittämättä pyyhettä kehään.

Alkuperäinen kirjoittaja Både och;29245445:
Jepjep; dosentuuri tarkoittaa käytännössä sitä että on pätevä antamaan alansa ylintä opetusta ja ohjaamaan opinnäytetöitä, toimimaan vastaväittäjänä jiiänee. Ne proffat on melkein järkiään dosentteja myös :).

Tohtorintutkinto riittää mainitsemiisi toimintoihin. Dosentti tarkoittaa nykyisin käytännössä sitä, että on toiminut jonkun aikaa ammattitutkijana väitöksen jälkeen ja ettei yliopisto halua maksaa sinulle ulkopuolisen luennoitsijan palkkioita...

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29245660:
Puutun tähän taas ja tulen puuttumaan jatkossakin joka ikinen kerta, kun tähän hölmöyteen törmään. "Maalaisjärki" tai käytännöllinen ajattelu tai miksi sitä milloinkin halutaan kutsua, ei varmasti pakene kenenkään päästä minkään opintojen myötä. Jos jollain tohtorilla tai pehtorilla tai vaikka merkonomilla ei päässään moista ole, ei sitä ole siellä koskaan ollutkaan.

Poikkeus vahvistaa säännön tässäkin tapauksessa, sillä kaveriltani on todellakin kadonnut maalaisjärki. Ihmisten kanssa keskustellessa hän noteeraa näiden oppiarvon. Jos henkilö ei ole vähintään maisteri, niin on turha sanoa yhtään mitään. Ilmeisesti hän haluaa tehdä selkeän pesäeron rahvaaseen. He eivät voi tietää nimittäin mistään mitään, koska ne maisterin paperit puuttuvat.

Minkä alan ihmisiä olet, ap? Itse olen bioalalla, ja oma valintani oli tehdä lapset ennen väikkärin aloittamista, ja se on ollut mielestäni ihan hyvä päätös. Tuttavissani on myös muita saman valinnan tehneitä, ja ehkä hieman enemmän niitä, jotka ovat ajoittaneet perheellistymisen sitten taas siihen väikkärin ja ensimmäisen postdocin väliin (tai väikkärin loppumetreille). Mulla päätökseen vaikutti se, että järki sanoi, että se on nyt TAI sitten sen väikkärin jälkeen, eli joskus 3-6 vuoden päästä, mutta EI siinä välissä. Ja kun vauvakuume jo vähän vaivasi sekä minua että miestäni, tuntui hyvältä vaihtoehdolta toimia heti... Omalla kohdallani ikä ei ollut vielä niin määräävä tekijä, koska olin tuota väikkäri vai lapsi -kysymystä pohtiessani niinkin nuori kuin 24 vuotta.

Saat molemmat, jos haluat. Itse aloitin väitöskirjatyön palkallisena vuonna 2006, ja ensimmäinen lapsi syntyi 2010. Olin noin 1.5 vuotta lapsen takia pois työ- ja tutkimuselämästä ja palasin töihin vuonna 2012. Nyt väitöskirja on esitarkastuksessa ja jään piakkoin toisesta lapsesta äitiyslomalle.

Ei tuo lapsen ja väikkärin yhdistäminen erityisen haastavaa ole ollut, päin vastoin. Palkkatyö on palkkatyötä, ja tutkimustyö on sen verran vapaata, että se vain helpottaa pienen lapsen kanssa olemista. Eri asia tietysti on, jos meinaat väikkäriä tehdä apurahoilla ja hyvin lyhyissä pätkissä. Itse päätin heti alussa, että sellaiseen en ryhdy.

[QUOTE="-p-";29248192]Saat molemmat, jos haluat. Itse aloitin väitöskirjatyön palkallisena vuonna 2006, ja ensimmäinen lapsi syntyi 2010. Olin noin 1.5 vuotta lapsen takia pois työ- ja tutkimuselämästä ja palasin töihin vuonna 2012. Nyt väitöskirja on esitarkastuksessa ja jään piakkoin toisesta lapsesta äitiyslomalle.

Ei tuo lapsen ja väikkärin yhdistäminen erityisen haastavaa ole ollut, päin vastoin. Palkkatyö on palkkatyötä, ja tutkimustyö on sen verran vapaata, että se vain helpottaa pienen lapsen kanssa olemista. Eri asia tietysti on, jos meinaat väikkäriä tehdä apurahoilla ja hyvin lyhyissä pätkissä. Itse päätin heti alussa, että sellaiseen en ryhdy.[/QUOTE]

Lisään tähän vielä, että periaatteessakin ärsyttää, että naisen pitäisi tehdä valinta perheen tai tohtoriuden välillä. Ei todellakaan tarvitse. Varsinkaan, jos ja kun sinulla on mies/lapsella tulee olemaan läsnäoleva isä. Itse olin ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen yh, eikä työni (väikkärini) siltikään ollut mahdotonta toteuttaa.

Ihan kiva keskustelunaihe, mutta hyvänen aika, et kai tosissaan aio tehdä päätöstä palstan perusteella? :D Kaikkihan lähtee sinun omista haluistasi. Listaa kaikki vaihtoehdot paperille ja kuuntele sitten itseäsi. Ja miestäsi.

Yhteistyössä