Perhe vai tohtorius?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kumpaan suuntaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minäkään en ymmärrä kuinka lapsen saaminen ja väitöskirjan tekeminen sulkisivat toisensa pois. Eräskin kaverini sai jatko-opintojen aikana kaksi lasta ja elämässä on tapahtunut paljon muutakin.

Tosin omalla alallani sekä väikkärin tekeminen, että äitiysvapaat ovat vaan keino kartella akateemista työttömyyttä - eikä ne juurikaan vaikuta edes työtilanteeseen sen jälkeen (ellei sitten halua homehtua yliopistolla).

Mutta jos nää nyt tosiaan sulkevat toisnsa pois, niin itse valitsisin lapset.

Nykyisin alaltani väitellään todella paljon eikä sillä tohtoriudella ole enää juurikaan arvoa. Eikä täten siis välttämättä auta urallanikaan eteenpäin.

Mitä tekisit? Kumpaa arvostat enemmän, korkeaa koulutusta vai perheellisyyttä?

Aika itsestäänselvää olisi ainakin minulle ruveta yrittämään lasta eli perheen perustaminen. Sitä kun ei voi lykätä kovin pitkälle enkä usko, että ikinä katuisit, että olet hankkinut lapsia. Eli perhe menee ihan heti arvoasteikolla korkeammalle kuin väikkäri.

Sen varaan ei kannata laskea, että lapsenhoidon sivussa tekee.
Se on stressaavaa, ainakin mulla. Opiskelen ja olen yrittäjä, eli teen töitä ja mulla on pieni vauva.
Ei hyvä.

Jotenkin en oikein usko, että olet valitsemassa perheen ja väikkärin välillä. Jos todella olisit siinä tilanteessa, niin tuskin tulisit tänne kyseleen asiasta. Täällähän suurin osa on nippa nappa peruskoulun käyneitä. =)

Jotenkin en oikein usko, että olet valitsemassa perheen ja väikkärin välillä. Jos todella olisit siinä tilanteessa, niin tuskin tulisit tänne kyseleen asiasta. Täällähän suurin osa on nippa nappa peruskoulun käyneitä. =)

Jep, näitä "gallup:Kumpaa arvostat enemmän, äitiyttä vai koulutusta? Mitä se kertoo palstan koulutustasosta? "

*syvällistä syväanalysointa*

Itse tein väikkärin ensin, mutta aloitin nuorempana kuin sinä. Peesaan edellisiä ihmettelijöitä että miksi nämä sulkevat toisensa pois? Raskaus kestää 9kk, jos terveyttä on niin siinä ehtii tehdä paljon ja jatkaa voi lapsen saatuaan. Kaikki ei välttämättä mene lyhyimmän kaavan mukaan, mutta meneekö se käytännössä muutenkaan ikinä...

Mä luulen et dosenttina vois olla kivempaa kuin proffana. Proffalla on usein enemmän vastuuta ja vähemmän aikaa opetukselle ja omalle tutkimukselle. Itse olisin mieluummin dosentti kuin proffa - jos nyt siis olisi halunnut yliopisto uraa ylipäänsä :D

Mulla on maisterin paperit + AMK tutkinto (enkä siis ymmärrä miksi nää aloitajan vaihtoehdot sulkevat toisensa pois) mutta koulutuksen tuoma hyöty on ollut mun mielestä työelämässä liian vähäinen panokseen verrattuna. Itse odotan vasta esikoista, mutta ainakin just nyt tuntuu siltä, että perhe on sittenkin se tärkein asia elämässä.

Arvostan korkeaa koulutusta, sivistystä ja asiantuntemusta enemmän kuin perheellisyyttä. Olettaen siis, että perheellä tarkoitat lapsiperhettä. Perheen kokonpanohan voi olla myös toisenlainen. Uskon myös, että jos näiden kahden välillä täytyy oikeasti pähkäillä valintaa, lapset eivät ole oikea ratkaisu. Ei kannata hankka lapsia, jos voi myös elää ilman.

Miehenä nämä oli varmaankin helpompi yhdistää, mutta siis itse sain kaksikin lasta väikkäriprojektin aikana. :) Mutta tiedän kyllä useitakin naisia, jotka ovat tulleet äidiksi väitöstutkimuksensa aikana, eli eivät nämä kaksi asiaa mitä ilmeisimmin naisillakaan sulje toisiaan pois.

Eli kehottaisin kyllä aloittamaan sen väikkärin teon ihan riippumatta siitä, onko niitä lapsia tulossa ja missä vaiheessa. Voihan jatko-opiskelijakin pitää ihan normaalit vanhempainvapaat. Sekin kannattaa muistaa, että sen väitöstutkimuksen aloittaminen on huomattavasti helpompaa kuin homman saattaminen loppuun; suurin osa väitösproggiksista kun ei koskaan johda tekijän väitökseen...

Kannattaisi varmaan hankkia ainakin jatko-opiskeluoikeus mahdollisimman pian ja katsoa, onnistuuko saamaan rahoituksen kuntoon. Vai oliko tässä nyt sellainen kuvio, että rahoitus olisi jo kunnossa esim. jonkun proffan projektin kautta? Noista projekteista on tietysti vähän hankalaa olla pitkään pois, niiden ennalta määrätyn kestonsa vuoksi.

• Tykkää
Reactions: Data
Arvostan korkeaa koulutusta, sivistystä ja asiantuntemusta enemmän kuin perheellisyyttä. Olettaen siis, että perheellä tarkoitat lapsiperhettä. Perheen kokonpanohan voi olla myös toisenlainen. Uskon myös, että jos näiden kahden välillä täytyy oikeasti pähkäillä valintaa, lapset eivät ole oikea ratkaisu. Ei kannata hankka lapsia, jos voi myös elää ilman.

Ihmisillä on taipumus tarjoilla toisille omia lääkkeitään, kuten tässäkin ketjussa näkee suuntaan ja toiseen. Oikeasti nykymaailmassa nämä asiat ei sulje mitenkään toisiaan pois; työtä se toki vaatii ja pientä luovimista mutta kai tuo nyt fiksulta onnistuu.

Mä luulen et dosenttina vois olla kivempaa kuin proffana. Proffalla on usein enemmän vastuuta ja vähemmän aikaa opetukselle ja omalle tutkimukselle. Itse olisin mieluummin dosentti kuin proffa - jos nyt siis olisi halunnut yliopisto uraa ylipäänsä :D

Dosentti ei ole ammatti (eikä kyllä oppiarvokaan), eli dosentuurista sinällään ei makseta palkkaa. Toki dosentti voi toimia vaikkapa yliassarina tai yliopistonlehtorina ja saada palkkansa tätä kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Både och;29245426:
Oikeasti nykymaailmassa nämä asiat ei sulje mitenkään toisiaan pois; työtä se toki vaatii ja pientä luovimista mutta kai tuo nyt fiksulta onnistuu.
Jotkut asiat kyllä sulkevat toisensa pois, eikä kaikilla ei ole käytössään samanlaisia resursseja. Jollekulle väikkäri on helppo homma naputella pois vaikka kotiäitiyden ohella, toiselle se on aivan omien taitojen tai jaksamisen ylärajoilla tehtävä suoritus. Jos ap sanoo, että hän ei jaksaisi sekä väitellä että kasvattaa lasta, minun on helppo uskoa se.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29245428:
Dosentti ei ole ammatti (eikä kyllä oppiarvokaan), eli dosentuurista sinällään ei makseta palkkaa. Toki dosentti voi toimia vaikkapa yliassarina tai yliopistonlehtorina ja saada palkkansa tätä kautta.

Jepjep; dosentuuri tarkoittaa käytännössä sitä että on pätevä antamaan alansa ylintä opetusta ja ohjaamaan opinnäytetöitä, toimimaan vastaväittäjänä jiiänee. Ne proffat on melkein järkiään dosentteja myös :).

hmm... kyllä meidän laitoksella vaan oli dosentteja (virallinen titteli saattoi olla muuta ja palkka tulla tutkimuksesta ja opetuksesta). Esim. aikanaan vaihtoon lähtiessäni sain eräältä dosentilta suositukset, jotka hän allekirjoitti tittelillä dosentti.

En nyt viitsi alkaa laitoksia mainitsemaan, mutta näin siis HY:n pilipalitieteen laitoksella.

hmm... kyllä meidän laitoksella vaan oli dosentteja (virallinen titteli saattoi olla muuta ja palkka tulla tutkimuksesta ja opetuksesta). Esim. aikanaan vaihtoon lähtiessäni sain eräältä dosentilta suositukset, jotka hän allekirjoitti tittelillä dosentti.

En nyt viitsi alkaa laitoksia mainitsemaan, mutta näin siis HY:n pilipalitieteen laitoksella.

Kyl se ihan virallinen titteli siis on, jonka kansleri myöntää :).

Yhteistyössä