perhe -mies ja minä jatkossa eri rahoissa...-Kuinka onnistuu?

  • Viestiketjun aloittaja huomenia
  • Ensimmäinen viesti
huomenia
Hohhoijaa...olipa taas mieheltä älynväläys.... siis meillä on ollu n. vuoden käytössä ns.yhteiset rahat miehen kanssa.. ja minä saan n.700e/kk enemmän rahaa kuin mies. Meillä molemmilla lähes kaikki rahat on mennyt elämiseen ja laskujen maksuun. Kumpikaan ei ole juuri itselleen ostanut mitään erityistä eikä ole rahaa siis kummallekkaan jääny..

No nyt mies on vahvasti sitä mieltä, että minä olen käyttänyt hänen varojaan ja jos olisimme eri rahoissa niin hänelle jäisi enemmän rahaa käyttöön/säästöön jne.. ja minä siis maksan lasten ja itseni kulut ja mies vain itsensä. Näin siksi, että mulle tulee lapsilisät!!!huhhuh.. no suostun, koska en jaksa kuunnella syytöksiä, kuinka olen käyttänyt hänen rahojaan, vaikka totuus on se, että molempien rahat ovat olleet yhtä tehokkaassa käytössä, eikä kummallekkaan ole säästöjä kertynyt. enkä tosiaan ole talvikenkiä kummempaa ostanut...

No mutta sitten tarvitsenkin teidän apua! jos molemmat ostaa oman ruokansa, niin kuinka vessapaperi jaetaan? :) Itse ajattelisin, että pyykin/astianpesuaineet/wcpaperin molemmat ostaa vuorotellen? ei hyvää päivää!! ...kertokaa kokemuksenne eri rahoissa olemisessa!
 
huomenia
[QUOTE="Vieras";22457039]Muista pyytää mieheltä elatusapua lapsia varten. Eihän tuossa ole mitään järkeä.[/QUOTE]

ei se mitään maksa, kun vetoaa mun tuloihin..
 
"suvi"
meillä erilliset rahat (kiitos miehen typeryyden juu) mutta siis kannattaa avata ruokatili johon molemmat laitatte summan ei siis tarvitse sitten tuota vessapaperia ja pesuaineita ihmetellä. me maksamme ruokatilille suhteessa puolet ja puolet, kuten myös tavoite elämisestä olisi (vakuutukset,sähkö,jne) käytännössä kuitenkin minulla paljon pienemmät tulot kuin miehellä joten osallistun minkä voin ja oikeastaan minä maksan lasten vaatteet itse isompia hankintoja kuten ulkohaalarit tai kengät lukuunottamatta...mies maksaa sitten autoon liittyvät maksut itse hänen autonsa siis kyseessä...ja itse haluaisin yhteiset rahat käytännön helppouden vuoksi mutta jos siis miehesi painostuksesta aloitatte eri rahat suosittelisin aluksi ainakin kk:n kirjanpitoa mihin ja kuka rahansa laittaa...
 
"huoh"
Sinä saat 700 enemmän kuin miehesi? Tuskinpa tuo kokonaan lapsen menee? En valittaisi miehen typeryydestä :D
Helposti menee eikä riitäkään, jos on lapset esim. hoidossa. Ja nainenhan voi osallistua suuremmalla summalla esim. sähkölaskuun tms.

Kylläpä on taas mies älynväläyksen antanut.

Mitä jos ap tekisitte niin, että ostatte ruoan laskulle (siis kaupan tilille tai visalle) ja tasaatte sitten sen summan kerran kuussa (puoleksi). Ja sitten muuten kulutatte sen mukaan mitä kulutatte ja pistätte sähkö ym. laskut puoleksi. Katsokaa pari kuuta ja katsokaa sitten, kummalla jää enemmän rahaa käyttöön.
 
"Anne"
Annat 50€ miehelle (puolet lapsilisistä) ja maksatte kaupassa puoliksi. Lapsen vaatehankinnat myös puoliksi. Kumpikin ostaa omat vaatteensa niin kuin huvittaa mutta omista rahoistaan.
Ei se erilliset rahat niin kauhean vaikeaa tai naurettavaa ole. Ei jääkaappiin tarvitse mitään raitateippiä vetää ja joka wc-paperipalaa laskea. Kaupassa latoo ostokset hihnalle ja puoleen väliin kapula tai sitten se joka ei käy kaupassa maksaa toiselle puolet maksetusta takaisin. Yhteiset laskut puoliksi ja omat maksaa kumpikin miten huvittaa.
 
Pitäkää rahat erillään, on helpompaa. Jakakaa menot eskenänne. Esim. toinen maksaa ruuat, lapsen menot, kotiin hankittavat muut tarpeet. Toinen maksaa lainanlyhennykset, autojen kulut ja laskut. Loput mitä jää, jos jää, on omaa käyttörahaa. Laksekaa paljonko menee mihinkin ja tasatkaa vastuut suhteessa tuloihin.
 
huomenia
on lapset hoidossa. Juu älyväläys todella...mä täällä jo mietin, että mites se kun mies syö 5kertaa enemmän kuin minä :) Hinnoittelenko lautasellisen ruokaa oman mielen mukaan? ...no joo.. mutta vaikeetahan tää tulee olemaan, mutta näkeepä tuo mieskin sitten, että sitä rahaa TODELLAKIN hänellä yksinäänkin menee. Aikaisemmin oli niin helppoa, kun oli yhteiset rahat. ja käsi sydämmelle -en ole tuhlannut rahaa minnekkään. Kyllä tässä tulee melkein ero fiilikset kun aletaan vessapaperia jo jakamaan :( Asunnon kuluista, sähkölaskusta mies maksaa puolet...
 
"äpä"
Se maksaa kenellä sitä rahaa sattuu olemaan?

Laskut puoliksi ja yhteinen talauskassa, johon molemmat laittavat tietyn summan kuukausittain ja siitä sitten ostetaan kulutustavat ja ruoka ja lasten tarvikkeet+vaatteet?
Loppu jää molempien omaan käyttöön.
 
Mep
meillä ei koskaan riidellä rahasta. Omat tilit, teen lyhennettyä päivää ja tienaan varmaan neljäsosan mieheni palkasta.
Käyn useammin ruokakaupassa, koska ehdin paremmin. Maksan omistani ja mies antaa muistaessaan käteistä kouraan ensi kertaa varten.

Isot hankinnat (lapsen vaatteet, kodin hankinnat) rahoitetaan yhdessä tai mies maksaa ne. Aina kun käymme yhdessä ruokakaupassa, mies maksaa. Kumpikin maksaa omat laskunsa, mies lapsen harrastusmaksut, minä päiväkodin.
 
"huoh"
Mitä jos sanoisit miehelle, että siirrät tästä lähtien lapsilisät hänen tilille ja hän maksaa lapsista koituvat kulut? Kun eihän tuo lapsilisä edes riitä hoitomaksuihin.
Jos tässä kerran siitä on kyse, että pääset tienaamaan lapsilisillä :D
 
"Anne"
Pitäkää rahat erillään, on helpompaa. Jakakaa menot eskenänne. Esim. toinen maksaa ruuat, lapsen menot, kotiin hankittavat muut tarpeet. Toinen maksaa lainanlyhennykset, autojen kulut ja laskut. Loput mitä jää, jos jää, on omaa käyttörahaa. Laksekaa paljonko menee mihinkin ja tasatkaa vastuut suhteessa tuloihin.
Meillä tehtiin näin kun olin naimisissa. Ihan vain siksi, koska minä kävin ruokakaupassa ja oli helpompaa kun mies maksoi laskut ja lyhennykset niin minun ei tarvinnut pyytää sitten miestä nostamaan minulle rahaa kauppaan.
Eron tullessa mies sitten päätti että hän on maksanut kaiken ja kun se tiliotteissakin näkyi etten minä ole mitään lyhennyksiä maksanut niin hänpä päätti kiristää allekirjoituksen paperiin jossa saa koko asunnon enkä minä saa mitään jos se myydään.
Oli kuulemma saanut joltakin asioista tietävältä neuvon, minä hölmönä allekirjoitin koska tarvitsin autoa jota mies ei olisi ilman allekirjoitusta antanut (minun oma auto siis, mies oli ottanut avaimet ja vienyt auton johonkin piiloon)

Maksakaa vain ne lyhennykset ja isot ostoksetkin puoliksi, ei sitten tule mitään suunsoittoa niistä.
 
huomenia
[QUOTE="akka";22457149]Ihan kaikki menot puoliksi,pilkuntarkkaan.Jos kauppaan menee 47 euroa,sentilleen puoliksi.
Katsotaan kauanko miehes jaksaa tuota naurettavaa pelleilyä.[/QUOTE]

näin mä ajattelinkin, että lasketaan sitten tarkalleen, ettei tää nytten käänny siihen, että mies kylpee rahoissaan ja elelee siivellä mun hankinnoilla.. pitää varmaan lähtee tästä tyhjentää yhtä hyllyä jääkaapista miehelle ja sen ruuille :)
 
no miksei toimisi
Meilläkin on eri rahat, minä tienaan yli 500e enemmän kuussa.
Kauppalaskusta mies maksaa 1/3 koska minä hoidan ostokset ja ostelen tilille paljon muutakin kuin ruokaa (siis itselleni naistenlehtiä, meikit, shampoot yms.).
Mies maksaa yhtiövastikkeen, koska asunto on hänen omistamansa, muut kulut puoliksi.
Kumpikin maksaa oman autonsa huollot ja bensat.
Lapsen vaattet ja muut kulut maksan minä.
Matkat maksetaan puoliksi, samoin huonekalut, kodinkoneet ym. isommat hankinnat paitsi remontit asuntoon maksaa mies.
Ei mitään ongelmia. Mieluummin näin.
 
Luulen että jos ja kun pari tai edes sen toinen osapuoli haluaa rahasta riidellä, riidan saa aikaa on rahat sitten yhteisiä tai erillisiä. Myönnän toki että joku hallitsee paremmin tai suvuvammin omia rahoja kuin yhteistä taloutta. Yleisesti raha-asioissa on kai täysin pariskunnan itse sovittava mikä on kohtuullista, tasapuolista tai oikeudenmukaista ja mikä noista seikoista painottuu eniten, koska ne aina eivät ole täysin sama asia.
 
Viimeksi muokattu:
näin on paras
Avaatte yhteisen tilin ja sinne molempien palkasta esim. 70%. Prosenttiosuus on oikeudenmukaisin tapa jakaa yhteiset kulut, vaikka joudutkin tässä tapauksessa maksamaan miehellesi tasinkoa. Molemmille pankkikortit, jos se helpottaa kaupassa käyntiä. S-pankissa on ilmaiset kortit, joten sinne yhteinen tili, ei tule ylimääräisiä kuluja.
Jos mies vaikka tienaa 2000 käteen, niin hän laittaa yhteiselle tilille 1400 ja lopulla 600 eurolla hän hoitaa omat menonsa, kaikki.Ja jos teillä kaksi autoa, mies hoitaa omat kulunsa autostaa ja sinä omasi.
Yhteiset lasten vaate-, asumis-, ruoka- ym kulut maksatte yhteiseltä tililtä. Mies maksaa tietenkin ruoasta enemmän, koska syö enemmän. Ja se jolla on suurempi hanuri maksaa enemmän vessapapereista... Menee touhu kyllä absurdiksi...

Meillä ollut alusta toi systeemi ja hyvin sujuu. Taisi tulla kanssa aluksi miehen piheyden takia, mutta ei haittaa, kun mun mies ymmärtää kuitenkin puhetta... Tällä systeemillä meille jää joka kuukausi muutama satanen yli tilille ja kun tätä on jo jatkunut seitsemän vuotta, niin aika mukavasti on rahaa aina milloin mihinkin yhteiseen hankintaan.
Jos teille jää rahaa yli voitte vaikka parin, kolmen kuukauden välein jakaa ylijääneet rahat puoliksi.

Yksinkertaista, toimivaa joten kannattaa kokeilla, paitsi sun mies on kyllä...
 
"vieras"
Yhteinen tili johon molemmat laittaa yhtä paljon rahaa ja sieltä maksetaan yhteiset laskut, asuminen, ruoka ja sitten omalla tilillään on se mitä on ja sillä tekee mitä haluaa.
 

Yhteistyössä