Perhe ja matkustelu

hallittu kaaos

Aktiivinen jäsen
10.10.2012
2 913
1
36
Mitenkä te tämän asian oikein koette?

Olen kyllä muuten mielelläni silloin tällöin antamassa lasta (/kohta lapsia) hoitoon hengähtääksemme miehen kanssa muutaman tunnin esim. Leffan, saunan tai muun hengailun merkeissä ja lapsi on myös ollut yön yli hoidossa kerran vuodessa (ei enempää lähinnä koska ilman syytä en jotenkin raaski kysyä).

Olen kuitenkin pohdiskellut tässä pidennettyä viikonloppua jossain kaupunkilomalla kunhan saadaan siihen rahaa kasaan ja ihan risteily tmv reissukin houkuttaisi, kun ei ole moneen vuoteen missään käyty :) Olen kuitenkin alusta saakka pitänyt sitä jotenkin itsestään selvyytenä että lapsi/lapset sisällytetään moiselle reissulle mukaan - ja varsinkin jos aletaan puhua esim viikon rantalomista tmv. Lähinnä siis oma ajatukseni tässä on, että toki se romanttinen kahdenkeskinen kaupunkiloma miehen kanssa houkuttaa, mutta sitä ei vaan mitenkään voi odottaa saavansa tässä elämänvaiheessa, vaan vasta sitten kun lapset ovat isoja ja pärjäävät omillasn. Jotenkin koen ettei olisi edes sopivaa kysyä keneltäkään sukulaiselta/muulta läheiseltä enempää kuin yhden yön hoitojaksoa, koska heillä taas on oma elämänsä ja itse olen lapset tehnytkin ja itse minun pitää ne hoitaakin

Nyt kuitenkin hyvä ystäväni (joka sattuu olemaan myös sukua) jolla on myös pieni lapsi, alkoi puhua että hän haluaa miehensä kanssa muutaman vuoden kuluttua kaupunkilomalle tmv useamman vuorokauden lomalle ihan kahdestaan ja tuntui siis olettavan, että hänellä on oikeus ja se on ihan okei pyytää sukulaisia tmv useammaksi päiväksi ottamaan lapsen hoiviinsa jotta vanhemmat pääsevät lomille.

Olenko minä jotenkin ahdasmielinen tämän asian suhteen eli olisiko se todellisuudessa jotenkin "hyväksyttävää" pyytää moista "uhrausta" (?) tukiverkostolta? Onko perheellisellä oikeus haluta pidempää "lomaa lapsesta" jos näin voidaan sanoa? Onhan se varmaan ihan eri asia jos tukiverkoston ihmiset oikeasti nauttivat siitä lastenhoidosta ja pyytävät oikein lasta viikoksi luokseen tmv, mutta ei meillä nyt ihan näin innokkaita tyyppejä lähellä ole...?

Täsmennyksenä meillä on molemmilla suht hyvät tukiverkostot ja varsinkin parin tunnin hoitojaksot on helppo järjestää, mutta kaikki "hoitajaehdokkaat" ovat työssäkäyviä ihmisiä joilla on sitä omaa elämää - myös isovanhemmat.

Jos meillä olis tukiverkosto, sellainen jolle vois muksun antaa tollai yökylään edes yöksi saati että turvallisesti vaikka viikonlopuksi, niin ilosta kiljuen se tehtäisiin!

Pyydät kyllä ihan liian kovaa uhrausta. Ei perheellisellä ole oikeutta haluta pidempää lomaa lapsesta. Kun hoitajaehdokkaatkin ovat työssäkäyviä, niin pyydät kohtuuttomia.

Tottakai on oikeus haluta lähteä kahdestaan, tai haluta lähteä vaikka yksinään. Eri asia sitten, raaskiiko toteuttaa. Itse en raaski, vaan lapset ovat olleet mukana kaikilla reissuilla. Ystäväni on käynyt miehensä kanssa lukuisia kertoja viikonkin matkalla ilman lapsia ja hänelle se on ihan ok. Kukin tyylillään.

Jos vaikka kolmevuotias olisi pitkän viikonlopun mummolassa, niin todennäköisesti se olisi kivaa sekä lapsesta, isovanhemmista että vanhemmista. Olisi aika outoa, jos mummolaan ei pääsisi vaikka kolmeksi yöksi...

Meillä on lapsi ollut kahdesti viikonlopun mummolassa ( 5-vuotias lapsi), vaikka ollaan oltu vain kotona miehen kanssa. Hyvin on viihtynyt ja useamminkin saisi kuulemma tulla, sanovat isovanhemmat.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Me olemme olleet häämatkalla kaksin, viikonloppu Wienissä oli ihana! Nyt kohta ollaan lähdössä rantalomalle koko perhe, ja sitten kohta sen jälkeen viikonlopuksi Lontooseen - kaksin.

Tukiverkkomme eivät uhraudu, vaan tulevat avuksi :) Asiasta on puhuttu, ajankohtia on ehdotettu puolin ja toisin ja meitä on kannustettu nauttimaan toistemme seurasta myös kaksin. Minulle tämä taas on ihan luonnollista.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Meitä on niin moneen junaan. Keskustelimme aiheesta juuri ystäväni kanssa joka "tarvitsee" omaa aikaa ja kahdenkeskistä aikaa miehensä kanssa usein. Lapset ovat olleet ensimmäisen kerran yökylässä parin viikon ikäisinä ja hänestä oli ihan normaalia jättää 1- vuotias 10 päiväksi isovanhemmilla, kun he miehen kanssa lähtivät lomalle. Hän on mös opettanut lapsensa heti vastasyntyneestä lähtien pullolle ja korvikkeelle, jotta varmasti pääsee pois aina kun haluaa. Itse taas en jättäisi alle vuodenikäistä yöhoitoon ollenkaan, ellei olisi kyse jostain pakottavasta menosta. Muutamaksi tunniksi olen kyllä antanut pari kertaa hoitoon, yli vuodenikäisinä useamminkin. Edelleenkin vierastan ajatusta, että laittaisimme nykyään viisivuotiaan vaikkapa mummolaan hoitoon siksi aikaa että itse lähtisimmemiehen kanssa lomalle jonnekin, vaikka useammatkin sukulaiset ovat sitä ehdottaneetkin. Lapsi kyllä käy lomailemassa mummolassa silloin tällöin ilman vanhempia (asuvat siis toisella paikkakunnalla). Mieluummin lähdemme kuitenkin koko porukka yhdessä.

Meillä ainakin isovanhemmat ottaisivat lapsen varmasti riemusta kiljuen hoitoon viikonlopuksi, ovat tosi innoissaan lapsenlapsistaan eivätkä koe rasitteeksi todellakaan. Toiset isovanhemmat on eläkkeellä, toiset työelämässä. Ja myös kummit varmaan ottavat ihan mielellään yökylään kun on vähän isompi.

Mutta mutta, itse en raaskisi laittaa lastani hoitoon esim. viikoksi. Varsinkaan nyt kun on vielä pieni mutta tuskin vähän isompanakaan. Toki joskus varmasti lähdemme kahdestaan johonkin viikonlopuksi, mutta pidemmille reissuille lähtisin mieluiten koko perheellä. Lapsetkin ansaitsee saada lomaa :)

Meillä on siis yksivuotias, joka on vasta kerran ollut yökylässä. iltahoidossa ollut muutamia kertoja.

Niin mä vähän uumoilinkin että nimenomaan aika tapauskohtaista, tottahan mä riemusta kiljuen raaskisin esim kerran viidessä vuodessa jopa luovuttaakin lapset useamnaksi yöksi hoitoon, mutta meillä ehkä on juurikin se, että tukiverkko "uhrautuu" hoitamaan lapsia, eikä tee sitä siis silkasta ilosta vaikka lapsesta totta kai pitävät. Minulla itsellä kummittelee oman sukuni sanomiset taustalla, tätini tokaisi kun olimme antamassa lasta pariksi tunniksi hoitoon eräiden valmistujaisten ajaksi, että "ei pienten lasten vanhemmat nyt vaan pääse mihinkään kaksin vaan tässä elämäntilanteessa menee vain toinen ja toinen hoitaa kotona lasta jos ei ole lapsiystävällinen tilaisuus" ja esim omat vanhempani ovat tehneet selväksi etteivät ilman pätevää syytä lasta hoitoon ota ennen kouluikää kun ei tarvitse jaksaa enää ja pienet lapset övat niin työläitä. Viettävät meidän kanssa mielellään paljon aikaa kun lähekkäin asutaan, mutta lähinnä vain hos olemme itsekin paikalla.

Juurikin se ulkopuolelta tuleva syyllistäminen eniten vaikuttaa siihen miksi olen pitänyt sitä jotenkin itsestään selvyytenä ettei varsinkaan meidän "piireissä" sovi jättää lasta viikoksi hoitoon vaikka tiedän kyllä, että se joissain muissa "piireissä" on hyväksyttävää ja jotkut isovanhemmat esim oikein toivovat lapsenlapsia sillä tavalla hoitoon.. Jotenkin yllätyin siitä, että tuo ystävä oli ns päättänyt tuon toteuttaa ja heti ensimmäisenä mietin, että kuka siihen suostuu.. Jossain omassa pienessä sopukassani olen kyllä tämön asian kanssa elänyt kun en ollut koko asiaa edes harkinnut!

Kännykällä kirjoittelen, että jos ei ole kaikki kirjaimet osuneet ihan oikein :)

Mieluiten minä lähden koko perheen kanssa yhdessä, en kaipaa sen enempää 'omaa aikaa' miehen kanssa, kuin silloin kun lapset nukkuvat. Touhuavat omiaan keskenään kuitenkin ja me höpäjätään miehen kanssa...

Mutta, kun kolmesta lapsesta nuorimmainen oli nippanappa vuoden vanha, saatiin mahdollisuus lähteä ilmaiseksi miehen kanssa kahdeksi viikkoa kaukomatkalle, ja isovanhemmat tarjoutuivat ihan mielellään hoitamaan mukeloita. Enkä koe että lapsille siitä mitään traumoja jäänyt, päinvastoin heillä oli oikein hauskaa. Siis lapsilla... isovanhemmat olivat kyllä 'vähän väsyneitä'.

Mun mielestä se, että haluaa antaa lapsen hoitoon ja lapsi halutaan ottaa hoitoon, kertoo terveestä ja luonnollisesta suhtautumisesta. No, ei sekään mikään katasrofi ole, jos lasta ei halua antaa hoitoon. On kuitenkin tosi kiva, jos lapsella on muitakin läheisiä ihmisiä kuin omat vanhemmat.

me käydään miehen kanssa 2 krt vuodessa pitkän viikonlopun matkalla, lapset 2v,5v ja 7v. Alle yksi vuotiasta ei ole koskaan hoitoon jätetty jo imettämisenkin takia, mutta siitä eteenpäin kyllä.

Joo ja riemusta kiljuen lähden ja annan lapseni hoitoon siksi aikaa. Viikon pituisille matkoille ja sen yli mennään aina koko perhe.

Kyllä me ollaan miehen kanssa oltu reisussa ja lapset olleet iso vanhemmilla. Me tosin kuultuaan siihen porukkaan jotka on opetettu yhteisön yhteistyöhön. Eli lapset lähtevät lomalle viikoiksikin kesällä. Samoin voimme me tehdä. Toivottavasti ystävilläsi on ihana matka :)

[QUOTE="vieras";28197082]Mun mielestä se, että haluaa antaa lapsen hoitoon ja lapsi halutaan ottaa hoitoon, kertoo terveestä ja luonnollisesta suhtautumisesta. No, ei sekään mikään katasrofi ole, jos lasta ei halua antaa hoitoon. On kuitenkin tosi kiva, jos lapsella on muitakin läheisiä ihmisiä kuin omat vanhemmat.[/QUOTE]

Minusta siinä on aika iso ero onko lapset lomailemassa mummolassa (tai jossain muussa "hoitopaikassa" vai ovatko lapset hoidossa sen aikaa kun vanhemmat ovat lomailemassa, vaikka käytännössä tilanne olisikin se että lapset ovat mummolassa ja vanhemmat vaikka kanarialla. Siis siinä on iso ero miten asia lapsille esitetään ja miten tilanteeseen suhtaudutaan ja miten ne isovanhemmat homman ottavat. Jos lapset menevät isovanhemmille hoitoon, jotta vanhemmat pääsevät lomalle on se minusta vähän niin ja näin, mutta jos lapset ja aikuiset ovat lomailemassa/kyläilemässä, vaikkakin eri paikoissa on tilanne ihan eri. Toiset isovanhemmat kun haluavat lapsenlapset kyläilemään ilman vanhempia ja lapset myös sinne mielellään menevät ja sillä aikaa vanhemmat voivat tehdä mitä haluavat. Toisilla taas ne isovanhemmat "ottavat hoitoon", eli kokevat homman lähinnä vastuullisena tehtänä kun vanhemmat haluavat vapaata lapsistaan.

Se on taas sitten ihan kolmas juttu raskiiko antaa lapsen hoitoon tai lomailemaan.

Me ollaan niin onnellisessa asemassa, että molemmat isovanhemmat hoitaa lapsia mielellään. Vietetään pari viikonloppua vuodessa kahdestaan ja lapset on silloin jommassa kummassa mummolassa. Niistä viikonlopuista tykkää kaikki. :) Isovanhemmat hoitais useamminkin, mutta en osaa laittaa lapsia sinne "ihan muuten vaan" eli meillä on sitten suunniteltuna aina jotain menoa. Koskaan ei ole tullut tunnetta, että laitetaan lapset toisten ristiksi.

Nyt keväällä tarvitaan vkl vapaaksi, että päästään etsimään uusia huonekaluja rauhassa ja lapset menee mummulaan. Olen todella kiitollinen tästä, että saadaan apua ja että lapsilla on niin ihanat ja tärkeät isovanhemmat. :heart:

• Tykkää
Reactions: moekoe
[QUOTE="vieras";28197082]Mun mielestä se, että haluaa antaa lapsen hoitoon ja lapsi halutaan ottaa hoitoon, kertoo terveestä ja luonnollisesta suhtautumisesta. No, ei sekään mikään katasrofi ole, jos lasta ei halua antaa hoitoon. On kuitenkin tosi kiva, jos lapsella on muitakin läheisiä ihmisiä kuin omat vanhemmat.[/QUOTE]

Lapsella voi olla muitakin läheisiä ihmisiä kuin omat vanhemmat, vaikkeivat lapset olisikaan yöhoidossa missään. Esim. mun vanhempani ovat sen kuntoisia, ettei poikia voi jättää heille yöhoitoon. Sen sijaan lomaillaan esim. kesämökillä kaikki yhdessä ja pojat touhuavat vanhempieni kanssa. Ovat molemmin puolin läheisiä.

Lisäksi minulle loma tarkoittaa nimenomaan perheen yhteistä aikaa, jolloin puuhaillaan kaikki jotain yhdessä.

Mutta jokainen menee omalla tyylillään, me toimitaan näin.

Yhteistyössä